Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 214

Ämne: PC vs. Mac

  1. #121
    deleted user
    Jag har en Audi, nästa bil blir också en Audi

  2. #122
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag kör SAAB. DataSAAB.

  3. #123
    deleted user
    Hur kan du köra Saab? Saab är mycket sämre än Audi, jag kan inte fatta, båda har ratt och så men vafaaan

  4. #124
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Mosquito
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste bara säga min åsikt. Har kört linux i min desktopburk i två år, inte en ominstallation eller/mask/virus osv. Nu vore det ju rätt trevligt om man kunde ha en burk till både desktop/musikdator utan en massa antivirus anti hela internet. Virus i burken är förlorad kreativ tid och väldigt tråkigt.

    Nästa burk blir troligen en Mac.
    Gott val, det var det som gjorde att jag gick över också, helt plötsligt har du både en x-nix/nux och en desktop i en och samma paket, som dessutom är kompatibel med resten av världen...



    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  5. #125
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Det som efterlystes var så konkreta åsikter om PC och Mac eftersom Valfrid har det tunga, stora och svåra problemet att veta vad han ska göra med 70 000:-.

    Det är ju intressant även för en inbiten macanvändare som mig att höra om positiva erfarenheter och argument för PC gentemot Mac. När det börjar bli krig är det däremot ointressant och bara hätskt.

    De två stora fördelarna folk verkar se med PC är vad jag kan se är spel och pris/prestanda. Fördelarna jag ser med Mac har jag ju redan redovisat.

    En jag glömde som PF påminde om är ju faktiskt viloläget. Det är oerhört smidigt att bara kunna stänga locket på datorn och få igång den på 1s istället för att behöva starta den, värt mycket om man använder sin bärbara också som anteckningsblock på möten, som almanacka osv. Det här har jag också hört att många PC-användare har krångel med.

    En annan stor fråga är ju stabiliteten. Det är ju faktiskt mycket viktigare än hastighet, det finns inget som är så oinspirerande och tidsödande som datorkrascher. Många som kör OS X har ju ofantliga uppetider på sina datorer. Om Win XP är lika stabilt vet jag inte, men vad jag förstår på ex PF är det inte så.

    Så; stabilitet och avsaknad av virus motiverar för mig flera tusen kronor extra. Mindre krångel och datorarbete ger att mer musik blir gjort.

  6. #126
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jepp. Och då är vi ändå tillbaka på ett faktum som de mer neutrala snackarna i denna tråd är inne på; vad man än väljer så får man ju mycket gjort, ändå. Det är småsaker man kan störa sig på - i det stora hela är det kanske inte direkt jätteskillnad mellan plattformarna idag. "PC på stationärt, Mac på bärbart" är en bra lösning, särskilt om man har råd. En iBook for the road och en arbetarhäst hemmavid. Delad mapp i PCn och router hemma (gärna trådlös då förstås, the Mac way) så har man en jäkligt snygg och flexibel setup. Billigare än en fet G5:a om så önskas.

  7. #127
    apanbort
    david: det stämmer det du säger. men man får vara medveten om att det hela hänger fullt ut på personen som använder datorn (i fallet PC) hur pass stabil den är. Vet man hur man konfigurerar hårdvara/mjukvara på pc så är detta inget problem. jag har aldrig upplevt det problem som många mac-användare talar om så ofta; att xp är ett kraschmonster.
    Värt att notera är att många personer som använder pc också använder argumentet "mitt osx kraschar hela tiden, så jag bytte till pc med xp". detta är subjektiva argument som man bör kolla upp ordentligt.
    För mig är det viktigt med bra prestanda och stabilitet, som för många andra. det får jag också, fast till ett billigare pris. är man osäker på hårdvara/mjukvara kanske det är bättre att välja en mac till ett dyrare pris (nu är jag inte ironisk ) .

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du är inte kunnig i frågan, apanbort, tyvärr. Det lyser igenom lite för tydligt. Prisfrågan är inte ens aktuell nuförtiden, finns gott om äppelalternativ som t om är billigare. Kolla upp innan du vränger iväg dina trista fördomar.

  9. #129
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Man skulle väl kunna jämföra Mac med Audi A2? Dyr, men lätt handhavande, endast de viktigaste servicefunktionerna finns. Målgruppen är människor som vill ha en bil som fungerar och är lättkörd men inte har tekniska kunskaper för underhåll osv. Äldre damer och män, yngre tjejer osv.

    PC är mer som en amerikansk muskelbil, bra prestanda, billigt pris, men kräver en del tekniska kunskaper eftersom det småkrånglar ibland.

  10. #130
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fördomsfullt igen då.

  11. #131
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Ok, PF, vi säger väl att den amerikanska muskelbilen inte småkrånglar om det känns bättre för dig då?

  12. #132
    apanbort
    jag tycker mitt senaste inlägg sammanfattade det hela utan fördomar. förhållandet pris-prestanda pc/mac är hårda fakta.

  13. #133
    apanbort
    sedan kan man köpa en ferarri-pc om man vill. eller en bärbar med samma prestanda lite billigare märkeslöst. jag ser en genomgående trend...

  14. #134
    apanbort
    ...eller en iPOD? de är härliga. tror jag. kräver drivutiner, vilket de flesta andra hdd-mp3 inte gör, samt är sjukt mycket dyrare. ännu en genomgående trend...

  15. #135
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tycker mitt senaste inlägg sammanfattade det hela utan fördomar. förhållandet pris-prestanda pc/mac är hårda fakta.
    Knappast några fakta, gå in på dell.se och försök sätta ihop en dator med liknande prestanda som en quad G5 (det går med lite letande) så kommer du komma fram till att dellen är ca. 16000! kr dyrare med moms och frakt inräknat. Dellen har då ett sämre grafikkort, i övrigt är det mesta samma; minne, garanti, hårddisk o.s.v.

    Att jämföra med hemmabyggen är bara patetiskt då du verkar tro att din tid och ditt kunnande är totalt utan värde, vilket jag antar att de inte är.

  16. #136
    apanbort
    varför dra upp märkes-pc datorer? att de ligger på samma nivå/högre som mac säger jag ingenting om, men att småaffärer/hemmabyggen är sjukt mycket billigare är ett faktum!

  17. #137
    apanbort
    nu har jag fått höra att jag är patetisk och fördomsfullt lagd, det var hårda bud...

  18. #138

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    david: det stämmer det du säger. men man får vara medveten om att det hela hänger fullt ut på personen som använder datorn (i fallet PC) hur pass stabil den är. Vet man hur man konfigurerar hårdvara/mjukvara på pc så är detta inget problem. jag har aldrig upplevt det problem som många mac-användare talar om så ofta; att xp är ett kraschmonster.
    Jag har aldrig hört någon macägare säga att XP skulle vara ett kraschmonster. Däremot var nästan alla windowsversioner innan 2000 ganska skakiga. (Gäller även OS9 om man ska vara rättvis.)

    Jag tycker du tar för lätt på kostnaden i tid och kunskap när du säger att det inte är några problem med PC så länge man vet hur man konfigurerar hårdvara och mjukvara. Det är en stor fördel att inte behöva ägna sig åt att välja rätt hårdvara och justera inställningar tills allt är stabilt och funkar som det ska. Det är ju inte det man skaffar en dator för, och det finns intressantare saker att ägna sin tid åt.

    Värt att notera är att många personer som använder pc också använder argumentet "mitt osx kraschar hela tiden, så jag bytte till pc med xp". detta är subjektiva argument som man bör kolla upp ordentligt.
    Har aldrig hört talas om OS X-installationer som kraschar hela tiden. Enskilda program, möjligen, men aldrig systemet i stort.

    Däremot håller jag med om att pris/prestanda är ett av skälen att välja PC, men gapet är inte lika stort som du vill göra det. Speciellt inte om man jämför märkesdatorer som Sony, IBM eller liknande.

    Dalleponken: vet inte om jag håller med om målgruppen "äldre damer och män, yngre tjejer osv." när det gäller mac. I min erfarenhet är det många (mest?) mediatyper som använder mac (reklamare, filmare, musikskapare) och numera också gott om riktiga datanördar som föredrar OS X framför Linux eller BSD. Dessutom en del hemmaanvändare av varierande ålder, men gemensamt är nog faktumet att de inte vill hålla på och mecka med datorn utan vill använda den till något.

    En lika fördomsfull beskrivning av de med hembyggda PC skulle vara "folk som köper en begagnad bil och sen ägnar mer tid åt att trimma, mecka och fixa med bilen än att faktiskt köra den; som drömmer om att bygga en bil från grunden: unga män med mer tid än pengar och med stort överseende med att det gnisslar om bromsarna, att elsystemet inte riktigt funkar som det ska och att motorn betett sig en aning underligt sedan han installerade senaste trimchipet. Dyker gärna upp på internetforum och säger att han inte förstår varför folk köper Mercedes: hans bil var en tiondel så dyr och gör 0-100 snabbare."

  19. #139
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av apanbort
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nu har jag fått höra att jag är patetisk och fördomsfullt lagd, det var hårda bud...
    Var inte meningen att du skulle se mitt inlägg som ett påhopp på dig. Däremot tycker jag inte att du ska värdera din tid och ditt kunnande så lågt som du gör.

    No hard feelings?

  20. #140
    apanbort
    peth: det är lungt, här har du tassen!

  21. #141
    Zwopper
    Zwopper är inte uppkopplad
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Snälla söta goa männsker!
    Använd det ni trivs med!
    Missionera gärna, det gör jag också huuuur mycket som helst, men "live and let live", eller?!

  22. #142
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Tack alla för de goda ràden. Jag har ännu inte bestämt mig, fàr ingen riktig klarhet i det hela.

    1. ändring: Det finns massa roliga spel till mac, aningen dyrare, men de finns. +!
    2. Men smàlänningen i mig dycker upp när jag tittar pà prisskillnaden. Om jag tar en Mac blir det förmodligen den här. Gàr jag in pà portabelt.se och tittar vad jag fàr för samma pengar kommer jag upp i en sàn här . Pà pappret ser det ut för mig som jag fàr mer för mindre pengar när jag köper en PC. Jag har själv inget argument mot detta. ÄNNU. Upplys mig, för nej jag vet inte sà mycket om datorer.
    3. PF: Jag förstàr inte. Är du ironisk? Först beskriver du din dator i negativa anekdoter och sedan vill du sälja den till mig? Förlàt, mig jag tog faktiskt lite illa upp...

  23. #143
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Hej Valfrid, PC-länken fungerar inte.

    PB:n är väl ett bra köp tycker jag. Att tangentbordet är bakgrundsbelyst är faktiskt riktigt bra och ett stort plus. När jag gjort konserter har jag varit riktigt lycklig över det. Jag behöver inte längre lysa upp tangentbordet med en separat lampa.

    Har du studentrabatt på 10 - 12 % är det inte mycket att tveka på tycker jag. Jag är kanske lite partisk, jag har inte sett PC-modellen än...

    Annars är ju datorn komplett. Köp lite mer minne när du tycker och sätt i bara.

    Det vore roligt att se PC-modellen.

  24. #144
    Bird
    Applestore är oftast dyrare, i synnerhet om du ska ha extra minne. Kolla priser här istället http://www.macoteket.se/

  25. #145
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "3. PF: Jag förstàr inte. Är du ironisk? Först beskriver du din dator i negativa anekdoter och sedan vill du sälja den till mig? Förlàt, mig jag tog faktiskt lite illa upp..."



    Jag beskriver hur jag upplever Windows, och inser att det inte är min grej. Men du gillar ju PC så här finns en hyvens burk. Inte meningen att få dig att ta illa upp, kommunicerar bara med en skopa humor å ironi. Och lite sanning också. XP känns verkligen inte som något laptopvänligt OS.

  26. #146
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Hoppsan. Lânken fixad.

  27. #147
    Don
    Jag tänkte bara lägga till min 500g här..

    Jag har jobbat många år som datakille, programmerat, sysadmin, och en massa annat som är jäkligt svårt att tänka sig att göra på en mac...innan osx kom...jag hade även diverse pc-laptops, alltid nya tuffa fullspäckade, men dom funkade aldrig till inspelning av en eller annan ogrundad anledning (allt från asus, dell, digital/compaq/hp)..

    Nu har jag en PM G4 Dual 1ghz i studion, som snurrar med PT 6.4.1 Mixplus, och som hemdator och skissblock har jag precis skaffat en ersättare till min pismo, en iBook 14". Förutom att pismon var lite trött om man spelade in många spår eller använde virtuella instrument eller tuffa pluggar, så funkade det klockrent. iBooken funkar som en dröm, räcker gott och väl till skissblock och mer därtill. I studion har jag aldrig haft några problem, och handhavandet är busenkelt när man uppgraderar mjuk eller hårdvara ...

    kort sagt... Jag skulle aldrig gå tillbaka till windows igen.. med irq, dma, och massa andra förkortningar som ställer till det för dig ..

    Jag vill bara, starta datorn, börja jobba, snabbt ska det gå ... tja... som idag, slasksång och slaskmix på fyra låtar total tidsåtgång: 3 1/2 timme ... där finns det inte utrymme för problem.

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  28. #148
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beskriver hur jag upplever Windows, och inser att det inte är min grej. Men du gillar ju PC så här finns en hyvens burk. Inte meningen att få dig att ta illa upp, kommunicerar bara med en skopa humor å ironi. Och lite sanning också. XP känns verkligen inte som något laptopvänligt OS.


    Okej, no problems. Men grejen var just att att jag inte vet vad jag ska köpa. Jag har inte valt läger än.

  29. #149
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Okej, no problems. Men grejen var just att att jag inte vet vad jag ska köpa. Jag har inte valt läger än.
    Andrahandsvärdet på macar är och har alltid varit bra... dessutom håller dom länge eftersom apple själv bygger både hw och sw.. körde 10.3.9 på pismon ... och den är från 1999/2000, prova stoppa i XP Superedition extra lök i en pII från 1999 ... kul får du...


    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  30. #150
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En sak som kan vara värt att tänka på: Acern du länkar till väger 3,8 kg, powerbooken 2,5.

  31. #151
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det skiljer även en hel del i batteritid mellan datorerna: Powerbook 5,5 timmar, Acer 2,5 timmar.

  32. #152
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Don: Ah, du menar precis som det har varit för mig under Windows XP då? In med ljudkortet i FW-porten, installera de drivare som behövdes och sedan köra på? (stationär dator, hemmabygge)

    Ok, poängen var den att skall man bedöma saker som finns idag så skall man strunta i vad som var sanning för 1-2-3-4-5-6-... år sedan. Se bara vad som gäller för processorer till PC-plattformen, 4-5 år sedan så var AMD bara något som gamerz med tinnituslängtan köpte och körde hemma (dammsugarfläktar och värmeproblem). Idag är situationen där lite annan.

    (Har för övrigt kört XP på en P200 med 96 MB minne, när man slagit av allt lullull så var det nästan användbart. En övning i tålamod kan man säga. )

  33. #153
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Om man nu ska köpa en bärbar Mac så hade jag nog väntat på Intel Powerböckerna. Fast iofs så kanske man ska hålla sig bort från första generation av dom. Hmm.. :hmmm:
    Som jag har förstått det så har väl inte utvecklingen på deras bärbara G4:or inte varit så bra på senaste tiden. Även Mac folket verkar gnälla där.
    Själv kör jag annars stationärt med PC och bärbart med en liten pb12" och gillar kombinationen

  34. #154
    Bird
    Ja, Apples bärbara har inte alls hängt med i hastighetsutvecklingen jämfört med tidigare år då de bärbara nästan alltid låg strax efter stationära i prestanda. Nu är gapet alldeles för stort.

  35. #155
    Katsuragi
    Katsuragi är inte uppkopplad
    Katsuragis avatar
    Veteran
    Jag kör Windows 2000 på min stationära burk, OpenBSD på servern och så har jag en 15" Powerbook.

    Känns som den perfekta uppsättningen för mig, det enda jag saknar från Windows i OS X är Wavelab. OS X känns lite trögare och inte lika rappt som Windows överlag känns det som, men å andra sidan så känns det inte mer trögt när man kör en massa tunga processer samtidigt, om ni förstår vad jag menar.

    Powerbooken är underbar, jag kan inte säga annat, det enda negativa jag kan tänka på förutom priset är prestandan. En snabb jämförelse med Reason 3.04 visar att Powerbooken (1,67Ghz G4 1Gb RAM) visar ungefär 30% mer processorbelastning än min 2,4Ghz P4 med 512Mb RAM.
    Men skärmen är fantastiskt fin, 1440x960 är en lagom upplösning för storleken och ljudkortet låter helt ok. Tyst är den också, även när fläktarna går igång, och batteriet räcker lugnt för 4 timmar surfande med wlan påslaget.

  36. #156
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Valfrid:

    Nu har jag jämfört.

    Du får ju FireWire 800, längre batteritid, lägre vikt och tangentbordsbelysning. Bara dessa argumenterar för den lite dyrare PB:n tycker jag.

    Lägger man sedan till att det är en Mac med OS X så är det inte mycket att fundera på tycker jag.

    Jag kan faktiskt inte se vad som skulle tala för PC:n!?

  37. #157
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av David Lennartsson
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valfrid:

    Nu har jag jämfört.

    Du får ju FireWire 800, längre batteritid, lägre vikt och tangentbordsbelysning. Bara dessa argumenterar för den lite dyrare PB:n tycker jag.

    Lägger man sedan till att det är en Mac med OS X så är det inte mycket att fundera på tycker jag.

    Jag kan faktiskt inte se vad som skulle tala för PC:n!?
    Men?
    17" istället för 15,2"
    2Ghz istället för 1,67
    1gb RAM istället för 512mb
    100Gb hàrddisk istället för 80
    +att PCn har tvtuner och ett maffigt grafikkort...

    Fôrstàr du inte att det för mig ser ut som jag köper en dator med (pà pappret) sämre prestanda för högra pris?


    Macen har längre batteritid, väger mindre och har upplyst tangentbord +firewire. Dessutom talar du och mànga fler varmt om den, och att vissa program enbart finns till Macen...

    Alltsà, för mig är det fortfarande làngt fràn självklart val... men jag grunnar pà. Tack för alla synpunkter, de hjälper mycket!

  38. #158
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    17" istället för 15,2"
    Skärmarna har lika hög upplösning, det enda 17"-skärmen medför är högre vikt och större otymplighet.

  39. #159
    Don
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men?
    17" istället för 15,2"
    2Ghz istället för 1,67
    1gb RAM istället för 512mb
    100Gb hàrddisk istället för 80
    +att PCn har tvtuner och ett maffigt grafikkort...

    Fôrstàr du inte att det för mig ser ut som jag köper en dator med (pà pappret) sämre prestanda för högra pris?


    Macen har längre batteritid, väger mindre och har upplyst tangentbord +firewire. Dessutom talar du och mànga fler varmt om den, och att vissa program enbart finns till Macen...

    Alltsà, för mig är det fortfarande làngt fràn självklart val... men jag grunnar pà. Tack för alla synpunkter, de hjälper mycket!
    Du borde få en chans att testa, vill du ha en klart vinklad lektion i protools på osx ska du komma upp en sväng på kullen nån kväll...

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  40. #160
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Don
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du borde få en chans att testa, vill du ha en klart vinklad lektion i protools på osx ska du komma upp en sväng på kullen nån kväll...
    Jag kör ProTools i OSX pà plugget. Jag har aldrig läst manualen till programmet, sà jag märker ingen större skillnad. Känner helt enkelt inte till alla funktionerna.

    Men jag kan komma upp pà kullen ändà. Fast imorgon är det fest pà Superieur...

  41. #161
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peth
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skärmarna har lika hög upplösning, det enda 17"-skärmen medför är högre vikt och större otymplighet.
    Okej, men jag gillar stor skärm. De andra specifikationerna dà? Jag battlar inte, är bara nyfiken pà hur man resonerar...

  42. #162
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En Mac känns som en BMW.

    En PC försöker kännas som en lyxig Skoda som nästan funkar som en Mac som känns som en BMW.

  43. #163
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, men jag gillar stor skärm. De andra specifikationerna dà? Jag battlar inte, är bara nyfiken pà hur man resonerar...
    De andra specarna är klart bättre, dubbla RAM-minnet är alltid dubbla RAM-minnet och 20 gig mer hårdisk är ju alltid bra. Processormässigt skulle jag tro att powerbooken är lite långsammare, G4:an är trots sin ålder en jäkligt bra processor (snabbare per hertz än G5:an t.ex.) men den är inte snabbare än en Pentium M 2.0 GHz.

    Hur du än väljer, se till att du inte gör som velpottan PF och ändra dig två timmar efter köpet, utan ta lite tid och välj rätt från början

  44. #164
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Närå, det är inte så vettu Pettu. Jag gick och hade salig tur och vann den här PCn. Och med lite skral å velig ekonomi så bidde det så att jag sålde Macen. Den sista jag hade var en brand new PB12", men det var en lite för liten skärm trots allt. Och eftersom andrahandsvärdet är så kanon så var det inga problem alls att sälja den, tog bara ett par timmar på 99mac har jag för mig. Men efter en tid så känner man mac-suget igen, och i synnerhet när PCn bråkar. Men det är nog hatkärlek, den funkar bra lixom. Verkligen ingen BMW-känsla dock. Kanske inte så konstigt iofs, det är ju en Ferrari...

    (Oops, BMW-känsla på tiden för det här inlägget!)

  45. #165
    Peth
    Peth är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Närå, det är inte så vettu Pettu. Jag gick och hade salig tur och vann den här PCn. Och med lite skral å velig ekonomi så bidde det så att jag sålde Macen. Den sista jag hade var en brand new PB12", men det var en lite för liten skärm trots allt. Och eftersom andrahandsvärdet är så kanon så var det inga problem alls att sälja den, tog bara ett par timmar på 99mac har jag för mig. Men efter en tid så känner man mac-suget igen, och i synnerhet när PCn bråkar. Men det är nog hatkärlek, den funkar bra lixom. Verkligen ingen BMW-känsla dock. Kanske inte så konstigt iofs, det är ju en Ferrari...

    (Oops, BMW-känsla på tiden för det här inlägget!)
    Men inte var det första gången macen åkte ut till förmån för en PC med snyft, snörvel och löfte om bättring bara dager efteråt?

  46. #166
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, jao nästan. Macarna ryker snabbt om man inte lyckas med att få jobb och sånt som jag tyvärr upplevt några år. Lätta att sälja. Sedan vill man gärna övertyga sig själv att man gjort det rätta. Prisskillnaden på Powerbook G4 15" under åren är enorm förresten, när jag jobbade på Propellerhead var det några stora å tuffa killar där ( ) som köpte den första å största, det gick på ungefär 45000:-. Idag är den snart nere i 15000:-, ny. Men prismyten bankar folk omkring på lik förbaskat... ;-) Jag har haft... 4 st olika PBG4 sedan den kom. När den första kom valde jag den första vita iBooken, maxad med allt, det gick på typ 25000:- och kändes som ett klipp. Absolut inget dåligt (personal-)köp heller, gjorde enormt mycket på den lilla datorn. Saker jag inte känner att jag kan göra ens på den här PCn. Redigera film och fjärrstyra DV-kamera t ex. Macen är ett oändligt kreativitetsfrämjande ting.

  47. #167
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Valfrid: Om man nu bara tittar på pc-laptops så rekommenderar jag starkt att kolla in t.ex. Frost ACM, Sony Vaio eller IBM's laptops istället för Acers burkar. Acer fyller burkarna med billig hårdvara. Generellt sett så känns de plastiga, de är tunga, taskiga batteritider, moderkorten är i stort sett de billigaste tänkbara, tangentborden nöts ut relativt snabbt osv. Sådana detaljer är imho mycket viktigare än ett par extra MHz då det gäller laptops. Acer har iofs ferrarimodellerna där de tagit i med lite bättre hårdvara.. men då blir de helt plötsligt dyrare än liknande konkurrenter.

  48. #168
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sony Vaio skulle jag också rekommendera. Den är supernajs. Kompisen Jonny B (här ibland) är gammal PB-veteran men han har switchat till Vaio och verkar helnöjd.

  49. #169
    David Lennartsson
    David Lennartsson är inte uppkopplad
    David Lennartssons avatar
    Senior
    Skärmarna har lika hög upplösning, det enda 17"-skärmen medför är högre vikt och större otymplighet.
    Ja, det var så jag tänkte...

    Jag har ju själv 15,2" och tycker det är den bästa kompromissen. Datorn är fortfarande bärbar och man kan i nödfall redigera stora partitur. Hemma har jag en 19" skärm jag fått gratis mot hämtning av en vänlig själ här på 99:an, alltså med min PB blir det dubbla skärmar. Gamla PC-skärmar är ju gratis eller nästan gratis idag.

    Minnet talar för PC:n, men köp till det till Macen.

    Hastigheten vet jag inte om den kommer att märkas. 1,67 eller 2? Beror mycket på program, hur du jobbar osv. Båda kommer att räcka tror jag.

    80GB eller 100GB? Du ska väl ändå ha en extern hårddisk? Då räcker ju 80 GB lika väl som 100GB. Innan man fyllt 80 är det sedan länge dags att göra backup och rensa.

    Grafikkort och TV-tuner? Kanske ett argument, inte för det jag gör med datorn dock.

    Ja, det är kanske inte helt lätt alltid. Jag tycker fortfarande att allt talar för macen.

    Kommer du hem över jul/nyår? I sthlm något? Det vore kul att ses i så fall, det var ju längesen nu. Om jag får råd så vill jag gärna hälsa på dig i Paris i vår.

  50. #170
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Innan man fyllt 80 är det sedan länge dags att göra backup och rensa.


    "I formatted her today!"

    Ja, det håller jag med om. Ett tag kvar som tur är.

  51. #171
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Hastigheten vet jag inte om den kommer att märkas. 1,67 eller 2?"

    De nya centrino-propparna som jag antar sitter i t.ex. den burken är verkligen snabba (MHz-tal är idag nästan enbart intressant att kolla på då man jämför processorer i samma serie)! Hastighetsskillnaden kommer märkas. Min stationära AMD 2800+ känns som en gammal Pentium2:a jämfört med min centrino på 1,73GHz. G4:an är iofs fortfarande vassare på tunga flyttalsoperationer vilket just ljud&bildapplikationer brukar utnyttja väldigt bra, men faktiskt.. G4:an slår inte lika hårt ändå. Jag längtar verkligen efter en intel-baserad laptop nu.. IBM har tyvärr inte hängt med i svängarna som sagt. Känns verkligen som dålig timing att behöva tjacka datorn nu redan i mellandagarna ... men det antar jag inte går att göra så mycket åt.

    "80GB eller 100GB? Du ska väl ändå ha en extern hårddisk?"

    Det håller jag med om.. försök dessutom se till att få en så snabb intern hårddisk som möjligt istället för en så stor som möjligt.

    Ifall man nu börjar oroas över att applikationerna man kör i OSX kanske inte kommer till Intel-plattformen på länge, eller att man inte vågar köpa en ny mac för att utvecklarna kanske lägger ner ppc-plattformen helt, så kan jag lugna er med att Apples nya Universal Binaries är jättelätt för utvecklarna att jobba med (snabba portningar) och gör så att den gamla plattformen kommer leva kvar! Så det är alltså inget som bör avgöra ens val.
    http://developer.apple.com/transitionquotes.html <- några utvecklare som redan är klara.

    valfrid: Jag måste tjata vidare om det igen pga att jag anser att det är så viktigt.. Om inte topprestanda verkligen är helt nödvändigt så se till att slå till på en laptop som är skön att jobba på istället! Bättre skärm, tangentbord, batteritid, in/utgångar och mer allmän kvalitetskänsla gör datorn lättare och mer inspirerande att jobba med än ett stort, fult och plastigt kraftpaket som antagligen går sönder precis efter att garantitiden gått ut. Man får mer gjort helt enkelt.

  52. #172
    tangent dream
    tangent dream är inte uppkopplad
    tangent dreams avatar
    Veteran
    Jag använder en pb12", och en dell latitude d600, det är klasskillnad inget snack om saken. Dell maskinen är bra visst, men jag använder helst pb i allt vardagligt+musik, och dell när jag "måste".

  53. #173
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Stackars Valfrid, köp en begagnad xbox istället.

  54. #174
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    The joy of a stick?

    Föds man ju med ju...

  55. #175
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ska förövrigt smala stålar till en sprajlans ibook, ska bli asnais tror jag.... iom att jag sitter på en slö pbg4 så kommer det bli räser som fan!!

    Datorer är iofs som roligast när dom rullar wacky wheels!!!

  56. #176
    Don
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska förövrigt smala stålar till en sprajlans ibook, ska bli asnais tror jag.... iom att jag sitter på en slö pbg4 så kommer det bli räser som fan!!

    Datorer är iofs som roligast när dom rullar wacky wheels!!!
    vilken professor är det du har i din g4?

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista hit"

  57. #177
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Desvärre inte baltazar snubbenm heter 550.... inte alls färglad eller påhittig...

  58. #178
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haft en sådan, apan. Det är den långsammaste PBG4 känns det som. Hade en PBG4/400 efter det, den kändes rappare. Bättre buss eller vad det var i första PBG4.

  59. #179
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    pf: jo.... det är därför jag ska byta.... men jag har vant mig... min bil är typ lika slö så det är samma flöde.... Men den har faktiskt vart helt fantastisk emot det jag hade innan(inte religionskrigigt menat)...

  60. #180
    Don
    Citat Ursprungligen postat av enapa
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Desvärre inte baltazar snubbenm heter 550.... inte alls färglad eller påhittig...
    Är det en VGA så är det julafton för dig...

    http://www.sonnettech.com/service/tibook/index.html

    EDIT: Ahh det är julafton, VGA gäller bara 667;an ser det ut som..

    Grattis!!

    ---

    "du är aldrig tuffare än din sista processorupgradering"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •