Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Problem med Audio Quattro USB...

  1. #1
    badmojo

    Problem med Audio Quattro USB...

    Köpte ett Audio Quattro USB.

    När jag kör fler än 4 stereokanaler i Logic börjar det knäppa och ha sig. Och efter ett tag får man ASIO system overload eller nått liknande.

    Är det ljudkortet det är för dåligt kräm i (USB?), eller är det någon inställning jag har missat? Eller är ASIO drivarna dåligt skrivna?

    Nån som har samma problem?

    Nån som provat detta kort i OS X?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag är rädd att deras drivrutiner lämnar mycket övrigt att önska. Har du testat med de senast möjliga? Kolla även bufferinställningen. 512 borde funka, men man vet aldrig. Om du kör OS9, se till att virtuellt minne är av också. Jag har testat dessa interface med både PC och Mac och jag blev tyvärr inte imponerad.

  3. #3
    imported_pussy
    jag har kikat på detta interface lite, men blev ju nu tveksam..
    har en ibook g4, vill kunna spela in i cubase som vanligt folk (fortfarande smått upprörd över att det unte finns nån jävla ljudingång som på den gamla goda tiden). jag är inte superrik och vill ju inte lägga mig på iMik-nivå, vad kan man köpa istället för quattro då som är i någotsånär samma prisklass?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Pussy: Det är larvigt av Apple, håller med dig helt och fullt. Powerbookserien har mik-ingången kvar. Och den cheapa eMac har den. Löjlo äpplo. Säg ditt budgettak så ska vi se om vi inte kan hitta nått bra in-törr-fejs.

  5. #5
    imported_pussy
    1500:- .. eh. *studentig*

  6. #6
    imported_pussy
    hmm, det kanske är för lite stålars att lägga på ett intörrfejs?
    jag vet ju inget, typ.

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det beror ju på hur många kanaler du vill ha. Klarar du dig med 2st in/ut så finns ju (som jag föreslagit i en annan tråd) Behringers BCA-2000. Kostar runt tvåtusingen på MB.

    EDIT: huruvida MIDI ska förekomma eller icke spelar oxå en viss roll för prislappen.

  8. #8
    lait
    lait är inte uppkopplad
    laits avatar
    Senior
    Ett tips en sån här har jag funkar felfritt för mig
    6ms latency p4 2,4 1 gig ram
    Win xp
    http://www.waveidea.com/en/products/uasc1/

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Kanske skall man leta efter något med egen strömkälla oxå, och inte bara usb power?
    Det är väl en bidragande faktor, särskilt med bärbart.

  10. #10

    Redaktör
    Morgan: jag förstår inte exakt vad som är problemet. Är det att spela upp fler än 4 stereokanaler till 1/2 stereopar ut, eller är det att du spelar in/upp flera kanaler samtidigt på kortet som leder till problem?

    Kruxet är säkert delvis att USB egentligen inte räcker till mer än 4-5 kanaler med 24-bit-ljud (eller nåt sånt, har inte siffrorna i huvudet), men det ska inte påverka nånting om du mixar i mjukvaran och skickar vidare till ljudkortet.

    pussy: ska det vara micingångar och sånt, eller räcker det med vanliga lineingångar? En kompis till mig har ett 4in/ut-USB-kort från Maya (Maya 44) som han tycker funkar bra. Jag vet inte hur mycket han har använt det eller hur det låter, men det ligger i din prisklass i alla fall.

  11. #11
    imported_pussy
    alltså, som det ser ut nu så räcker lineingångar, men inom en snar framtid kan jag säkerligen vilka ha mikingångar också. jag vill vara lite förutseende och satsa på både och när jag ändå pröjsar. kommer väl knappast spela in mer än två ingångar åt gången (1 mik + 1 line), det är inte så troligt. det är ju cello vi snackar här.. typ bara.

  12. #12

    Redaktör
    Har du mixerbord så behöver du ju ingen mickingång på ljudkortet, men om du tänkt spela in mobilt så är det ju förstås skönt att slippa släpa på en extra grej.

  13. #13
    imported_pussy
    ja, än så länge är inget mixerbord aktuellt...

    nån som har koll på pris på UASC-1, funkar det att köpa sånt här begagnat?
    nåt annat tips av någon?

    har lånat ett quattro för att see for myself nu, så att jag vte hur inadekvat prylen är för mina syften.

  14. #14
    imported_pussy
    har hittat följande prylar på vendolin till schyssta priser, någon som har en negativt resp positivt att säga om nån av dessa produkter?

    -Opcode studio-4 8in/8ut midi interface för mac

    -Roland UM-1 USB MIDI-interface 1 in/ut

    -Midi-interface Miditerminal 4140

    -Midiman Uno

    -Midiinterface Opcode Studio4

    -egosys 4140 4x4 64ch SMPTE

  15. #15
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Opcode är bra saker.

  16. #16
    ruddock420
    ruddock420 är inte uppkopplad
    ruddock420s avatar
    Senior
    nu har jag inte läst så mycket av det ovanstående, men det finns väll inga osx drivers till opcode studio-4 grejjan?

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag kör med opcode studio4 till osx. Jag är väldigt nöjd med den.. kan inte klaga på nånting ang. den faktiskt. Kan va bra att veta att den inte kör via USB som de flesta andra.. utan via seriell mac-port. Egosys 4140 var jag däremot väldigt missnöjd med.. strulade alltid. Jag har för mig att jag körde den via seriell-port (eller var det t.om. parallell?) till windows 98.. inge usb där heller.

    pussy: "Opcode studio-4 8in/8ut midi interface för mac" och "Midiinterface Opcode Studio4" är samma för övrigt

  18. #18
    ruddock420
    ruddock420 är inte uppkopplad
    ruddock420s avatar
    Senior
    allrite, trodde det var därför folk skickade iväg sina studio4 så billigt... har för mig att jag läst det i flera annonser.. ohwell =)

  19. #19
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Man måste ha en seriellport för att det ska funka på nyare macar. En sådan kostar runt 700-800kr så vet man med sig att man inte har en sådan så blir det givetvis lite dyrare än bara kostnaden för interfacet.
    Kallas oxå Stealth Port å säljs av macoteket eller via hemsidan http://www.geethree.com/

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fröken P har en iBook så det är inte aktuellt, där finns ingen serieport så långt ögat kan nå. Men det är klart du kan hitta något för 1500. Synd för dig, men bra för mig, var att jag just sålde mitt Terratec Phase 26 USB för de slantarna. Det funkade jättefint med både PC och Mac.

  21. #21
    imported_pussy
    ah, pf, det hade ju varit fett annars. ..

    inte aktuellt om det inte är usb då alltså, jag skall kika vidare och postar väl ev nya alternativ här snart.. behöver ju köpa ett rätt snart. min splitter nya bitrman funkade grymme med cellon och jag vill spela iiin!

  22. #22
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Ehh, jag fattar inte riktigt. Varför lista en massa MIDI-interface om du ska spela in cello? Har du MIDI-cello?

Liknande ämnen

  1. M-audio Nova - Mbox - problem?
    Av mattiasbolin i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 01:56
  2. M-audio problem....
    Av Westling i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 09:53
  3. Problem med M-Audio Quattro
    Av zmc i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-19, 14:20
  4. Audio problem
    Av josefsson i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-10-24, 14:38
  5. M-Audio Audiophile 24/96 + G5= problem?
    Av batmannen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-06, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •