Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Elektrisk tråd

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Elektrisk tråd

    Kolla räkningarna

    Av en slump fick jag idag reda på att eftersom jag inte anslutit vår lägenhet till ett elavtal, betalar jag hos samma leverantör (i mitt fall Fortum) ett elpris på 49,8 öre per kWh. Om jag tecknar ett treårsavtal blir priset 32 öre per kWh. Rätt viktigt sån´t här! Elektricitet är ju liksom vad vi använder för alla våra musikaliska utflykter, oavsett om vi spelar eller lyssnar. Vem vill betala ihjäl sig? Flest räkningar när han dör vinner? Jag vill inte ställa upp i den tävlingen. Tyvärr är jag dock med bland månadens finalister i deltävling 12 B.



    Ju mer elektricitet, desto roligare har man

    Eftersom jag nu för ämnet på tal så kommer nu ett uppdrag för alla er andra på 99musik. Nu måste vi hitta den bästa och billigaste elleverantören. Vem är han? Vem är hon? Var är de? Jag bor på Kungsholmen men får handla el från Eksjö om jag så vill. Enligt en informativ dam på Fortum händer det dock att elbolag går i konkurs. Man ska tydligen drabbas av sådant som kund, så man bör välja en leverantör är så stabil och solid som möjligt. Men givetvis är det att gå in på extremiteter. Man kan kolla på Konsumentverket (klickbar länk) och där få en liten prisjämförelse (under "Energi"). Vad betalar du per kilowattimme?

    Vi får starta lite "köpkraft" här på 99musik och köpa rätt. Säg det bästa elbolaget och jag köper. Flest pengar kvar i slutet av månaden vinner.

    Tips angående telefonförsäljning, förresten: www.nix.nu - registrera dig i nixregistret så får telefonförsäljare inte hemsöka dig. Och ett tips till: Tacka inte ja till någonting via telefon, utan be att få papper hemskickade så du kan jämföra. Det kunde nämligen "Elbolaget" (som just hemsökt mig, en spöklik erfarenhet) inte göra. "Vi har ingen sådan information, utan du får tacka ja nu, sedan har du en månads uppsägningstid". Nej tack.

    Låt oss starta vårt uppdrag granskning alltså - fram med de bästa elpriserna. Så vi kan hålla syntarna, förstärkarna å kaffebryggarna igång utan att bli barskrapade på kuppen.

    Patrick Fridh

  2. #2
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hur löser de att man får energi från rätt leverantör då? Skickar de elen i små "paket" med en "header" som innehåller destination? Allt går genom ett antal starktrömsroutrar för att slutligen nå sitt mål.

    Eller är det som med ekologisk jölk, allt blandas ihop i alla fall? Det är väl så det är - i ledningen är alla elektroner lika.

    Jag har inte kollat upp vilken leverantör som är billigast för mig så jag kör glatt vidare med Jönköpings Energi. För att citera dem "det är bara till att betala och se glad ut". Måste man se glad ut, kostar det extra annars? Händelsen ägde rum när kompisen får många år sedan fick sin andra elräkning. Första räkningen var låg, den var baserad på tidigare hyresgäst som uppenbarligen inte använde ström alls. På andra räkningen reglerades det och han fick betala en smärre förmögenhet. Han undrade, fattig student som han var på den tiden, om det fanns någon möjlighet att få dela upp räkningen. Han möttes av ett "det är bara till att betala och se glad ut". Jäkla fascister!

    Sist hade jag en räkning på hårdrocksartade 666 riksdaler. Och då hade jag ändå släckt lampor och sånt där de inte behövde brinna. Tidigare har jag inbillat mig att "det tar mer energi att tända och släcka än att låta skiten stå på". Så är det nog inte. Inte idag i alla fall. Datorn och instrumenten stänger jag inte av och sätter på, de får gå tills jag kryper i säng.

    Ingen dum ide att kolla upp alternativ till Jänköpings fascistenergi.

  3. #3
    deleted user
    [img]eek.gif[/img] det är bara att konstatera att både du och jag fått elräkning från Helvetets Energi AB.....min var också på 666 kr.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    HAHA!

    Jo, man får välja vilket elbolag man vill. Det är tydligt att fler än jag missat att informera sig om det här. Någon som har koll på läget och nå´t bra tips?

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    666kr Bionik? [img]eek.gif[/img]
    Då görs det inte mkt musik!! [img]wink.gif[/img]

  6. #6
    drdreas
    Det kom några från stockholm och ville sälja el till farsans företag för ett bra pris, kommer inte ihåg vad dom heter men jag ska ta reda på, i vilket fall så jämförde vi sådär två tre bolag och dom visade sig vara långt billigare.
    Klart det skiljer en hel del kan jag tänka mig mellan olika leverantörer.
    hmm ändå förstår jag inte hur dom kan hålla isär alla kunder liksom min granne och jag kanske har helt olika elleverantörer och ändå samma ledningar, hur kan dom då veta vem av oss som slösar mest el?
    Kan väl knappast vara så att dom kollar några mätare med jämna mellanrum [img]biggrin.gif[/img]

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jag fick en elräka på ~3500:- förra månaden.. jag fick hjärtattack, dog och återuppstod. Vad finns det för el-leverantörer som är bra i sthlm?

  8. #8
    drdreas
    Ska fråga farsan så fort som möjligt [img]wink.gif[/img]

  9. #9
    micke
    Regga er hos Kundkraft så sköter de om resten och signar den billigaste leverantören.

    De kör med ett slags auktionssytem - själv har jag för tillfället Brukskraft i Degerfors som elektrisk leverantör @ 0,2185 Sek/kWh (förra årets pris). Kanoners att slippa Fortum! [img]cool.gif[/img]

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Volantiz... Har du gått över helt till analoga modulärsystem? Med de elräkninganra så kan man ju börja överväga om man inte skulle köpa ett begagnat kärnkraftverk från öst.

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    3500? Dags att stänga av hembränningsapparaten Volantiz! [img]wink.gif[/img]

    Känns som om det skulle vara rätt varmt hemma hos dig i alla fall. Alla datorer igång dygnet runt?Jag skulle få hjärtsnörp av en sådan räkning...

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    mm.. drar en jävla massa el här.. ett par st. klass a-steg som står igång nästan på heltid.. en bunt datorer alltid igång.. en större bunt syntar igång för det mesta.. alltid musik på i minst ett av rummen.. osvosvosv.

    Nämen det var även pga att det var en sån där rättelse från de tidigare räkningarna som bara var uppskattade.. uppskattade jävligt fel. Iaf.. hörde att fortum är dyrast i sverige.. i världen kanske?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    50 öre per kWh är dyrt - ruskigt dyrt. Mickes förslag kommer jag kolla in närmare.

  14. #14
    lasselus avatar
    Redaktör
    citerar: Med de elräkninganra så kan man ju börja överväga om man inte skulle köpa ett begagnat kärnkraftverk från öst.
    Intressant idé...efter ett tag så behöver man inga glödlampor hemma längre...man blir ganska snabbt självlysande... [img]biggrin.gif[/img]

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    På tal om att uppskatta kostnaden... elbolagen är nog de enda som uppskattar det. Åh vad roliga jag var nu! Öh... ingen som skrattar..?

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    micke: det där låter mycket intressant.. men sidan fungerar inte [img]frown.gif[/img]

  17. #17
    micke
    Hmm, Kundkrafts sida funkar hos mig - skumt.
    Men här är deras kontaktinfo, det går väl lika bra att ringa dem direkt.

    Kundkraft Sverige AB
    Tegnérgatan 1
    111 40 Stockholm

    Telefon och fax:
    Växel, telefon: 08-545 250 60
    Fax: 08-545 250 79
    Medlemsservice, telefon: 020-140 40 00
    Medlemsservice, fax: 020-140 40 44

    info@kundkraft.se
    medlemsservice@kundkraft.se

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jaa.. nu är den uppe igen ser ja [img]smile.gif[/img]

    Tack för tipset!

  19. #19
    imported_Niklas Hellgren
    hmmm...

    kundkraft? Är det verkligen helt gratis? Jag har bara snabbskummat igenom sidan och de verkar få det att låta så. Hur får då de stackare som jobbar med det där sin ekonomi att gå ihop, även om de råkar ha den billigaste elen i Sverige i sina hem? [img]confused.gif[/img]

  20. #20
    imported_Niklas Hellgren
    Det är lugnt, jag hittade det [img]smile.gif[/img]

    Det "vinnande" elbolaget får betala företaget för att få överta kunderna. Ganska smart

  21. #21
    zongoland
    ..det är ju faktiskt rätt soft att elen ingår i hyran här.. ^_^

  22. #22
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Elen ingick i min hyra förut, men nu när jag köpt en bostadsrätt får jag minsann betala elen separat. Sunkigt [img]frown.gif[/img]

    Borde inte få så dyr räkning då jag aldrig använder spisen eller strykjärn och sånna "dyra" saker. Bara datorn som går 24/7 och en skärm som går 5-6 timmar per dag.

  23. #23
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    zongoland: Ere ok om jag drar en fet skarvsladd från dig då? [img]biggrin.gif[/img]

Liknande ämnen

  1. Elektrisk jul på lördag?
    Av android i forum Evenemang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •