Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: E-mu Vintage Pro

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    E-mu Vintage Pro



    Visst är det något speciellt med hårdvara? Även om det är ompaketerad sådan med oscillatorer av kisel, samplingar och filter som enbart är en DSP-programmering.

    Jag reagerade i alla fall positivt över bilden till E-mu´s nya modul i Proteus 2000-serien. Lite snyggare än de andra modulerna, med lite charmiga reglage sådär.

    Men givetvis är det ett desperat försök från E-mu´s sida att mjölka ur mer pengar ur denna konstruktion. Konceptet är det samma som i företagets äldre Vintage Keys-modul, att försöka packa in allt man behöver från 60, 70, och 80-talens instrument i en enda racklåda. Vad finns då här? Ett 32 megabyte stort soundset med en massa samplade syntar, elpianon och även en del av orgelljuden från systermodulen E-mu B-3.

    En fördel är att den här synten kan svälja ytterligare tre Proteus 2000-expansioner. Det är alltså en "turbovariant" (E-mu´s Xtreme Lead kan bara ta en expansion och har 64 röster som jämförelse) med 128 röster, 6 analoga ut och till och med en digital utgång.

    Instrument som finns representerade - i en kall digital form, om så anses, är sagda Hammond B3 och även Arp 2600, Yamaha CP70, Fender Rhodes, Wurlitzer, Clavinet, Farfisa, Mellotron, Minimoog, Prophet 5, Oberheim OBX, Roland Juno & Jupiter, SH-101, TB-303, TR-808 och 909, Yamaha DX7, E-mu Modular och även Fairlight. Samt en skopa annat, enligt E-mus egen produktbeskrivning.

    Slutsatsen blir rätt positiv faktiskt - en känsla av att om man ska ha en av alla dessa moduler så ska man ha den här - den har "allt" som Proteus 2000 har men nya och fräscha, gamla ljud. Hehe. Nya och fräscha patcher då, okay? :-)

    Den som någon gång har försökt sampla syntar själv - och få det riktigt bra - vet att det är ett hästjobb av grövsta kaliber. Så om man nu låter E-mu göra jobbet så kanske det ändå är värt sisådär 8000:-, vilket är vad den kommer att kosta. Lite nyfiket undrar jag om vi efter NAMM-mässan får se den här i klaviaturvariant - och i så fall huruvida E-mu lämnat den ohyggliga plastkarossen därhän och i stället gjort en snygg klaviatursynt. Det vore i sanning väldigt trevligt.

    Mer info & MP3´or här: www.emu.com/products/vintagePro/vintagePro.html

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Japp.. jag håller med PF om att den här modulen känns mer rätt än de tidigare i E-mu´s "nya" sortiment.. den första av de nya E-mu modulerna som jag tycker skulle kunna vara intressant! Den här modulen med ett snyggt, ganska litet och lätt klaviatur vore inte illa. Fast med dom ljuden så bör det nog vara ett riktigt bra klav... högre pris och mer vikt då antagligen
    Måste säga att jag håller även med om att E-mu har lyckats bra med utseendet på modulen.. hoppas rattarna är lika sköna som dom ser ut [img]wink.gif[/img]
    Ljudmässigt.. efter att ha lyssnat på demona så känner jag att modulen verkar ha en skön och mycket användbar blandning av ljud (iofs så är det väl ofta så med demo-låtar.. lyssna på Yamma CS1x:en t.ex. som har en gömd bank med extra ljud till demona). Kul att dom lagt in en hel hög olika elpianon med mera!
    Hur mycket kan man vrida på ljuden på dessa E-mu´s förresten? Känns nästan som att dom är gjorda för att vara rena sample-players. Dom bör ju va bra iom att Jarre körde med en sån där gul command-station på scenen i danmark sist. Iofs så kanske man inte ska ta det faktumet så seriöst.. han kanske vart sponsrad av E-mu?

    Hoppas dom gör en ny morpheus efter denna

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man kan mangla ljuden väldigt hårt i Proteus 2000-serien, i och med att alla filter från just Morpheus finns med, samt att man kan leka med sample start-parametrar och annat. Modulationsmöjligheterna är många så, ja, detta är fullfjädrade syntar om än i litet format. Från en samplad Minimoog-bas kan man lätt göra en fet, svepande pad till exempel.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Där ser man! Kom precis på att det kanske är i stort sett samma filter och modulationsmöjligheter som i deras E6400.. nån som vet? Är det inte dessa filter som kallas z-plane?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mycket riktigt - så ligger det till. Z-Plane.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    den informationen är nog bland det intressantaste jag hört på mycket länge

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Skitsnygg, vill genast byta min nyinköpta Proteus 2000!

    Är lite skeptisk mot samplad analogsynth, i dagsläget känns en VA-synth minst lika kostandseffektiv, och klart flexiblare. Men elpianon, Fairlight, och trummaskinssamplingar låter ju inte helt fel. Kommer den som separat ROM?

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tjohej! Ja, det lär den säkert göra, det har de andra modulerna gjort. Men VA-synt mer kostnadseffektiv? Nääää... den här har ju 128 röster...

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nämen! Det var snabbt!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Demo nummer 2 var riktigt kool! [img]wink.gif[/img] ...(tills fusion-knarket tog över).

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lyssna på den mellan 0:43 och 1: 49, det var banne mig det finaste jag hört sedan jag konfirmerades.

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Pf...konfirmerad?? [img]eek.gif[/img]

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nä! Men det lät fint att skrävla om ´ett!

  14. #14
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Mårre e konfirmerad...

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Satan vad bra. Men åter till E-mu Vintage Pro...

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag vart oxo konfirmerad till slut
    Prellen ville inte konfirmera mig forst.. men efter att han vart utskalld av min mor ett par ggr sa vart det sa iaf [img]wink.gif[/img]

    tebax till vintage pro... jaaA! slingan pf ramade in dar haller jag med om later ascoolt! Den dar elorgeln kanns riktigt haftig. Finns det nan sample-cd med bra sana orglar och elpianon? (klart det finns.. men nan som ni kanner till?)

Liknande ämnen

  1. Katalogtips, vintage
    Av Showroom Dummy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 08:12
  2. YMO vintage!
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 02:02
  3. E-mu Vintage Pro
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2004-01-08, 20:18
  4. Vintage-kortet
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-07-31, 08:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •