Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Summer NAMM 2003

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Summer NAMM 2003

    Klart som Amen i kyrkan är att Yamaha inte kunnat behålla namnet Motif utan nu redan lagt till "ES", kanske för "Extra Samples". Och Roland kommer presentera en MPC-konkurrent, tror Sonic State, som knäppt en bild på en prototyp.



    Jag tror det kommer vara rätt lugnt på nyhetsfronten, men vi får väl surfa runt å spana och skvallra lite. Det ryktas ju t ex att Waldorf ska ha en ny synt med vågformstabeller redo.

  2. #2
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Moog skall också presentera något nytt. Exakt vad det blir tycker jag skall bli spännande. [img]smile.gif[/img]

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som om du visste exakt vad det skulle bli! [img]graemlins/crazylol.gif[/img]



    Kanske kan man gissa (önskedrömma) på någon liten spinoff på Voyager, som har typ 1 osc / röst och ett attraktivt pris?

  4. #4
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    De har haft undersökningar på sin hemsida om en ny Taurus. Att ovanstående teaser fokuserar på ett litet tangentbord gör ju att man har sina misstankar. [img]biggrin.gif[/img] [img]smile.gif[/img] [img]graemlins/crazylol.gif[/img]

    Samtidigt har man ju sett bilder på Bob tillsammans med lite annat folk här och var så det skulle nästan kunna vara vad som helst. T o m en gitarr kanske!? [img]biggrin.gif[/img] [img]confused.gif[/img] [img]eek.gif[/img]

  5. #5
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det är en moj man kopplar till sitt piano och som ger ifrån sig midi.

  6. #6
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    "ES" i Motif-serien kanske står för "Extended System" ..? *spånar lite bara*

  7. #7
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Eller "Extremely Sexy". [img]biggrin.gif[/img]

  8. #8
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Eller "Enchantingly Silly" [img]graemlins/crazylol.gif[/img]

  9. #9
    lasselus avatar
    Redaktör
    citerar: Det är en moj man kopplar till sitt piano och som ger ifrån sig midi.
    Kan vara...men samtidigt ser jag ingen anledning att vara hemlighetsfull med den produkten eftersom de redan gått ut i media och berättat vad det är och att det jobbar på den...

  10. #10
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Prototyp å prototyp...den ser klart färdig ut.

    Fast utmana Akai, det blir väl som Yamaha med sin RS-7000 som bara gav upp å nu inte supportar den längre. Kul att stå med en pryl som buggar å som ingen bryr sig om längre! Skärpning Yamaha!

    Roland Japan, MV-8000

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Woj, klart läcker - en skönhet. Jag vågar säga att jag tycker den ser mer tilltalande ut än MPC 4000 (som har lite konstiga vinklar jag inte gillar). Undrar om gränssnittet är soft... i bemärkelsen soft... flummigt... schysst.

    Men ingen är perfekt; hur kunde Rolle placera "Production Studio"-texten centrerat? Helt grafiskt fel. Den borde varit högerjusterad.

    Och förresten heter det Production Center... [img]wink.gif[/img]

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Varför inte placerat reglarna till vänster om displayen å gjort de större ("slaglängd" nu ca 3 cm...). [img]wink.gif[/img]
    Nä, Akai tycker jag har snyggare kreationer och nu när MPC-4000 droppat till £1799 tror jag att denna kommer att självdö om inte Roland sätter ett pris på under 20000kr (ej troligt dock). Kollade på turnkey å de säljer MPC-4000 för £1399 (ca 18400kr). Sorry Roland my money is on Akai... [img]wink.gif[/img]

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mja, jo, man kan ju diskutera design. Jag gillar prylar som är behändiga; en MPC-liknande sak vill man ju kunna bära med sig och sitta och leka med i soffan när andra glor på film. Typ. Typ:

  14. #14
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    *asgarv*
    Du har ju gjort en V-800 Pf!! Den ser hyfsat meckig ut att använda.

  15. #15
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Haha .. skitsnygg ju! [img]biggrin.gif[/img]
    Skicka bilden till Roland, så får de göra en ny version utifrån din design. Det vore alla tider.

  16. #16
    zongoland
    hahaha word!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Wow!

    Skitkool liten controller från Korg, USB och samma "skal" som microKORG, och vad blir då namnet om inte microKONTROL. Snygg som attan och med värsta MPC-trumpadsen också, grymt! Jag får klara köpsignaler, ett rush av begär. Känns t om som om de lånat lite designidéer från de rätt nya Roland Fantom-modellerna med sampling. Och så lite Jupiter 8-stuk på gavlarna. Fantastico. Snyggaste nya klaviaturinstrument (nåja, instrument - inga interna sounds men ändå) jag sett på år och dag.



    Nästan lika kool nyhet är Edirol PCR-A30; en liten controller som lånat dubbel inspiration från Midiman; dels liknande design som Oxygen 8, dels liknande funktionalitet som Ozone (en Oxygen med audio). Men här är priset lite lägre ($395 i stället för $495) och kvaliteten säkert diametralt bättre. Ingår gör även ett par "monitor speakers" (!).



    Det är nästan så man är beredd att ge Summer NAMM 2003 undertiteln "Cool Controllers". Nu börjar syntjättarna förstå vikten av bra hårdvaru-styrdon till mjukvarukonkurrensen. Det här är bara början, helt klart. Controllers kommer bli viktigare och viktigare. Något Roland m fl säkert hoppades stort på 1985, men folk fortsatte köpa mest klaviatursyntar. Nu kommer "controller-vågen".

  18. #18
    Benny Hell
    Jag hade verkligen hoppats på Gigastudio 3.0 [img]confused.gif[/img]
    Lite besviken måste jag erkänna.
    Tascam =buskis !! [img]frown.gif[/img]

  19. #19
    pme
    pme är inte uppkopplad
    pmes avatar
    Senior
    Det känns lite som om det här är en av de tristaste namm
    på länge. Kan man gissa att kojunkturen har slagit ganska hårt mot musikprylmarknaden?

  20. #20

    Redaktör
    microControl var ju klart söt! Lite kitschig, men snygg. Lite 60-tals-rymdskeppskänsla över den tycker jag.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sommar-NAMM är alltid lite trist och många väljer att inte komma dit. Det är inte en lika viktig mässa som Frankfurt och "stora" NAMM.

    Och denna ligger alltjämt kvar på www.waldorf-gmbh.de - - var är den nya wavedorfen? [img]smile.gif[/img]

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    AdrenaLinn II ryktas det om, som tydligen ska vara gul.

    Och Kawai (!) ryktas det om på syntfronten!?

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    jaa.. mer kawai vill ja se.. en efterföljare till k5000 kanske? [img]tongue.gif[/img]

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det var nog något i den stilen, ja, men man vet aldrig med rykten. Kan vara önsketänkande också.

  25. #25
    lasselus avatar
    Redaktör
    Såhär låter ryktena på HC:

    citerar: *Clavia will release a drum synth w/sequencer to compete with machinedrum.
    Clavia will also announce a 49 key synth with old nord modular technology
    *Waldorf will release a new Wavetable synth.
    *TC Electronic will release a new Fireworx.
    *Emu will release a new 4 space rack sampler with a knob/button/slider for each function and huge display. Will also release a remote control surface with touch sensitive pads.
    *Future-Retro Will Release an analog drum machine.
    *Kawai will release details for a new super cool synth that will combine VA/Wavetable/FM synthesis with a new twist.
    *Yamaha will announce a new affordable CS synth that uses modular synthesis. Yamaha will also announce the combo of the DX200 and 24 key keyboard.
    And Finally,
    *Ensoniq/Emu will release a new easy to program next generation Fizmo with synthesis capabilities never thought possible.
    Har svårt att tro på något av dem...

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Flera av dessa rykten har jag hört tidigare.. men tror mer på att det bara är önsketänkande och "en sån skulle kunna va ett logiskt nästa steg för företaget". Förhoppningsvis så är väl nåt av dessa rykten sant [img]smile.gif[/img]

  27. #27
    lasselus avatar
    Redaktör
    Jag hoppas på Waldorf...Clavia tror jag inte på, de har nog fullt upp med G2.

    Jag är ganska likgiltig inför både Yamahas och EMUs produkter så där väntar jag mig inget...

    Något nytt från Kawai vore ju kul men de brände sig nog rätt hårt med K5000 så det känns tveksamt...

  28. #28
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Instämmer, inte nåt som lät trovärdigt. Och Kawai har ju sagt att dom helt lagt ner sin synthavdelning. Men man kan ju alltid hoppas...

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Känns som aprilskämt! [img]wink.gif[/img]

  30. #30
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Många företag verkar inte ha presenterat en enda ny grej... Klart antiklimax. Men sommar-NAMM är väl alltid rätt tunn kanske?

  31. #31
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    Tja, nått ska vi väl ha att glädja oss åt i vinter? [img]wink.gif[/img]

  32. #32
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Exakt.

    Och här kommer Tascam & Frontier och lånar lite idéer från Digi 002. Och även lite av designen, med lite Steinberg Houston inkastat för skojs skull. 18 ingångar å FireWire. FW 1884 heter skapelsen. Skönhet eller odjur?


  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    "Skönhet eller odjur?"

    hehe.. beror på priset [img]smile.gif[/img]

  34. #34
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Den tipsade jag väl om för ett bra tag sedan? Priset (finns inte i Sverige än) kommer ligga på 20-21k enligt EM Nordic. Tyskarna tar 15068.25SEK (Thomann) å 12996.29 SEK (Musicians-gear med tysk moms).

    EDIT: Jorå, redan 18:e april rapporterade jag in den:HÄR!

  35. #35
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bäste Mårre, det är ingen tävling. Nu kände jag igen bilden från din gamla tråd - den var snyggare som prototyp. Tanken med denna tråd är dock att presentera det göttaste från Summer NAMM 2003, och då får väl en del gamla rykten också plats tycker jag.

    Förresten kommer Korg med en ompaketering & uppfräschning i en grå Triton-look; en drdreas-dröm får vi gissa. PA1X.



    Stilla undran: Var är deras mjukvarusyntar?

  36. #36
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Bäste PF: självklart e det ingen tävling, jag tyckte bara att en länk till den andra tråden var självklar d det nämns annat i den angående just FW-1884 (som expansionsmöjligheten). Annars kan ju samma fråga dyka upp igen. Nåväl, det e ju ditt forum...vill du ha dubbeltopics så får du ha det! [img]smile.gif[/img]

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är inte mitt forum. Och nej, jag vill inte ha dubbeltopics. Men när det är mässor blir det oundvikligt. Jag tycker det är kul med en tråd för en hel mässa, så man kan gå tillbaka och kolla vad som var nytt den gången. Typ.



    Typ. Yamaha SPX2000. Effektenhet med USB.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hos Propellerhead är det semester; Ola Ekstrand rapporterar; till synes den enda uppdateringen som är gjord på hela deras sajt på ett tag: "ok, nobody´s updating their plan files so I guess it´s up to me. I´m in sunny Veliko Tarnovo in the eastern part of Bulgaria. We´ve had some difficulties with bad weather and extremely bad roads (I think we´ve reduced the value of our rental car to about half what it was worth when we got it) and have now fled to a very beautiful and a bit touristy place where living is easy and internet connections are lightning fast: things are good again. I don´t know what else to tell you except I´ve seen horse (and mule and ox) carriages to last me a lifetime (yeah, the first few ones feel very cool and picturesque, but try driving on a road that hasen´t been repared since the sixties with tons of turkish 18-wheelers and loads of horses and dogs and cows and see how scenic that feels to ya). Tried eating at a chineese resturant today to get a bit of a change from the Bulgarian BBQ we´ve been having for weeks now and ended up in the weirdest place I´ve ever seen; some sort of underground greek temple with holes the size of quarters in all table cloths and a very unique idea about what chineese food is supposed to be like. How bout "chicken with soy-bean germs"? I hear myself sounding very negative now, sorry! Bulgaria is beatutiful, people are friendly and the beer is cheap and plentiful. This is one of my favourite countries on earth! But going home won´t be so bad either. There´s no place like home. There´s no place like home! Where´s that damn tornado?"

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Korg Electribe SX


    En rörbestyckad sampler [img]graemlins/crazylol.gif[/img]
    ..helt underbart.. hoppas att effekterna i den inte låter lika värdelöst som i es-1:an [img]biggrin.gif[/img] .. som är en helt underbar trumsampler annars kan jag tillägga!

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Fyller på Volantiz inlägg här:

    I korta drag, i oktober kommer det en tuffare variant av Korgs Electribe-sampler. Precis som med Electribe MX så har de slängt dit ett par rör för att få en trevligare dist om man vill använda sådant på ljuden. Jag har redan börjat dreggla...

    Sonic State har mer information här: http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=1140

  41. #41
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är nästan så man är beredd att ge Summer NAMM 2003 undertiteln "Cool Controllers". Nu börjar syntjättarna förstå vikten av bra hårdvaru-styrdon till mjukvarukonkurrensen. Det här är bara början, helt klart. Controllers kommer bli viktigare och viktigare. Något Roland m fl säkert hoppades stort på 1985, men folk fortsatte köpa mest klaviatursyntar. Nu kommer "controller-vågen".
    Väldigt underhållande att läsa den här tråden så här långt efter.
    Idag har man ju lite svårt att bli exalterad över midi-controllers, men det var andra tider då.

  42. #42
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Trådgräv deluxe.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Historiska dokument, som att läsa gamla MM

Liknande ämnen

  1. Summer NAMM 2008
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 11:35
  2. Donna Summer och Giorgio Moroder
    Av torsig1967 i forum Skivor & artister
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 12:08
  3. Summer Jam
    Av Naomi i forum Evenemang
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-07-19, 14:26
  4. namm 2003
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2003-01-23, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •