handdator

Visa fullständig version : Knep och Knåp - Logic: Meta Events



Jont Olof
2004-02-25, 15:33
Logic är ett oerhört kraftfullt och flexibelt program. Med kraften kommer dock en aning brant inlärningskurva och den något ogästvänliga miljön i Environments kan skrämma även den mest durkdrivna datormusikanten.

Kraften i Logic kan användas både för nytta och nöje och jag tänkte ta mig friheten att presentera en liten enkel genomgång över hur man kan använda Meta Events för att automatisera byten av Screen Sets. Det finns säkert många där ute som redan kan det här på sina fem fingrar, men det kanske finns en och annan glad musikant som ännu inte grävt ner sig i Logic tillräckligt mycket för att ha testat hur den här, lite roliga funktionen, fungerar.

Vad är Meta Event?
Meta Events är kommandon som, till skillnad från MIDI, skickas inom programmet Logic. Parametrarna är snarlika, för att inte säga identiska med MIDI's, men dessa passerar alltså aldrig några midikablar öht.
Meta Events kan användas för ett par olika saker. Man kan använda det för att skicka order om att byta Screen Sets, hoppa mellan Markers, sätta parametrar på olika objekt i Environments osv. Användningsområdena är många, men det jag kommer ta upp här är alltså hur man mha Meta Events kan få Logic att automatiskt byta Screen Sets. Det är en funktion som kan piffa upp en färdig låt eller ett färdigt arrangemang på ett sätt som möjligen kan roa eventuella åhörare. Alla som sett QT-strömmen från WWDC 2003 med demonstrationen av Logic på en G5:a vet vilken typ av funktion jag talar om.

1. Skapa ett par Screen Sets
Börja med att skapa ett par roliga Screen Sets. Det kan vara ditt arrange-window inzoomat till max med "Scroll in play" valt från View menyn (för att få en fet vågform som scrollar över skärmen). Det kan vara ditt mixerbord där man ser level-indikatorerna som blinkar och slutligen kanske en kombination av bägge med gigantisk tidskod emellan.
För att ändra screen sets väljer du bara 1-9 eller Ctrl + (11-19, 21-29) osv. Bredvid menyn Windows står numret på den aktuella Screen Seten. Om det står en ifylld cirkel bredvid numret så är Screen Seten låst och måste låsas upp innan den kan ändras. Detta görs genom att bocka av Window->Screen Sets->Lock Screen Set. Sedan är det bara att forma om fönstren, zooma och lägga till fönster precis som du vill. Så fort du byter Screen Set så lagras det senaste utseendet.

2. Skapa ett nytt spår
Vilken typ som helst går vägen. Tryck Ctrl-Shift-Return för att skapa ett nytt spår (egentligen är detta inte nödvändigt heller, det som kommer göras på detta nya spår kan i teorin göras på något befintligt spår också men det här sättet gör att man isolerar Meta Datan till ett enskilt spår).

3. Skapa Meta Events i Event List
Gå till början av låten. Välj Windows -> Event list. Till vänster i detta fönster finns en knapp som heter 001011. Tryck Äpple och den knappen. Ett nytt Meta Event har skapats. Ställ Num till 49, Cha behöver vi inte bry oss om. Sätt Val till det värde på Screen Seten som du vill att programmet ska ha i början av låten. Till vänster i event-listan finns också Meta Eventets position och i denna spalt kan man ändra när Screen Set-bytet ska äga rum.

Nu är det bara att lyssna igenom låten och placera ut Meta Events här och var där man vill att utseendet ska förändras.

Automatiska förändringa ar Screen Sets kan göra "presentationen" av en låt mycket mer tilltalande för den som lyssnar. Kombinationen Screen Sets och Meta Events är dessutom jäkligt kul att jobba med om man har tid att slå ihjäl. Dessutom är det en lattjo funktion som, så vitt jag vet, ännu inte finns i något annat DAW-program.
En intressant bieffekt av detta är att man kan komma åt Screen Sets med multiplar av 10, dvs 0, 10, 20 osv, som annars inte kan nås via tangentbordet.

OBS! Om du sitter på en lite äldre G4 eller sämre (jag sitter på en DP 867 och den anser jag vara "lite äldre") och du kör Logic under OS X så kommer ändringen av Screen Sets te sig en aning slö. Men om du antingen kör OS 9 eller har ett fartvidunder till dator så ska bytena vara snabba. Den här slöheten gör att automatiserade Screen Set-förändringar kanske ter sig en aning tråkiga, men på en snabbare dator så kan det verkligen imponera på åhöraren (det gjorde det på mig, första gången jag såg en demolåt från Emagic i Logic).

/Jont Olof

P.S. Ställ gärna frågor om det är något ni inte får att fungera D.S.

Om Ni finner det här initiativet kul och intressant, eller helt värdlöst så diskutera gärna det här. Om intresse finns skulle jag kunna skriva några fler knep och knåp i Logic för er som vill lära er lite mer kuriosa och nyttiga funktioner.

romanenko
2004-02-26, 14:26
Jont Olof for president!

Ursäkta frågan men finns det någon egentlig vits med att automatisera byten av screensets förutom att det ser tufft ut? :)

Idag hämtade jag upp Logic 6 så nu ska jag äntligen få prova på freezefunktionen. Yeah!

Jont Olof
2004-02-26, 19:46
Inte egentligen, det är mest en kul grej för att piffa upp färdiga låtar med. Men som sagt, det ser tufft ut! Plus att man kan komma åt Screen Sets 0, 10, 20 osv (vilket egentligen inte blir intressant förrän det första 90 är slut). För mer praktiskt bruk kan man installera Meta Faders i ditt environment för att därifrån lätt kunna växla mellan screen sets. Du får då en regel som styr vilket screen set som för tillfället visas. Inte lika snabbt som nummertangenterna för Screen Sets 1-9 men kan vara bra för snabb åtkomst för allt därutöver.

Conny W
2004-03-08, 13:46
Om Ni finner det här initiativet kul och intressant, eller helt värdlöst så diskutera gärna det här. Om intresse finns skulle jag kunna skriva några fler knep och knåp i Logic för er som vill lära er lite mer kuriosa och nyttiga funktioner.

Absolut ! Mera roliga tips (även om detta inte kändes så användbart) :-)

Jont Olof for president

P.S. Jag heter Olov i andra namn. Kanske jag kan få bli vice President? D.S.

Jont Olof
2004-03-08, 15:14
Det vet du!

TechnoHead
2004-03-08, 16:43
jag tycker att det är väldans kul med tips av denna sort. man ser inte så mycket av det på andra forum. för andra tips kan man titta in på www.logicaudio.se. eller varför inte http://groups.yahoo.com/group/logic-users/