handdator

Visa fullständig version : Verklig morph



vildgris
2023-03-15, 21:29
Något som jag alltid har velat ska finnas, och alltid velat ha, är en synt e dyl som kan utgå från två olika , givna, ljud och sedan glida mellan och skapa nya ljud som är ett mellanting mellan de första. Jag menar inte en morph mellan två samplingar då ljudet mellan ju är de två ursprungliga komponenterna fast i olika förhållande till varandra, utan där ljudet mellan A och B är ett helt eget nytt. Det närmaste man kan komma såvitt jag begriper är väl wavtablesyntes, där man ju kan svepa mellan två vågformer (mellanfråga - vilka syntar, hård- som mjukvara kan detta?). Problemet med wavetable är ju att man visserligen kan skapa en wavetable av ett existerande ljud men jag sällan tycker att det riktigt lyckas fånga kvaliteten i det. Jag antar, utan att vara särskilt klok på området, att det beror på att vågformen är för kort för att riktigt fånga komplexiteten i ett ljud (säg en celloton), så vad jag söker är väl någon form av algoritm som kan skapa en rimlig mellanform mellan aningen längre vågformer/samplingar än i en wavetable.
Är det ens möjligt? Finns något liknande? Några idéer, tankar?

oljud
2023-03-15, 21:34
Hartmann Neuron gör något i den stilen.

emp
2023-03-16, 18:47
Det låter lite idén bakom Vektorsyntes (Prophet VS, Korg Wavestation etc). Men en modernare variant som (typ) bygger på morphande mellan samplingar är Corpus-based Concatenative Synthesis.
https://www.academia.edu/12993775/Corpus_Based_Concatenative_Synthesis

Aldrig sett det implementerat i hårdvara dock.

emp
2023-03-16, 18:53
Sen är väl Palle Dahlstedts Patch Mutator för Nord Modular G2 intressant i sammanhanget. Den genererar väl iofs ”bara” diskreta steg som inte går att morpha mellan i just G2:an tror jag. Vet inte om Palle läser forumet, men han har säkert nyare grejer att berätta om i så fall. :)

vildgris
2023-03-16, 19:37
Det låter lite idén bakom Vektorsyntes (Prophet VS, Korg Wavestation etc). Men en modernare variant som (typ) bygger på morphande mellan samplingar är Corpus-based Concatenative Synthesis.
https://www.academia.edu/12993775/Corpus_Based_Concatenative_Synthesis

Aldrig sett det implementerat i hårdvara dock.

Tack för den länken. Coolt. Hinner inte läsa pdf:en nu men googlade vidare lite och det finns någon rätt ball demo av en japan, men ingen vettig plug-in e dyl ännu verkar det som. Men det ger ju hopp om framtiden i alla fall :D

kroffe
2023-03-16, 20:39
Kan också tipsa om Sonic Charge Synplant som evolverar ljud "organiskt" - Här kan man också mutera och korsa ljud:
https://soniccharge.com/synplant

vildgris
2023-03-16, 21:11
Kan också tipsa om Sonic Charge Synplant som evolverar ljud "organiskt" - Här kan man också mutera och korsa ljud:
https://soniccharge.com/synplant

Den är ball - har haft någon testversion tror jag och nu blev jag lite sugen på att köpa den. Men det jag är ute efter i den här tråden är ju att ha två givna samplingar (säg ett knarrande träd och en röst) och kunna gå mellan dem och hitta ett ljud mellan dem. Synplant tar väl inte samplingar?

oljud
2023-03-16, 22:12
Sen är väl Palle Dahlstedts Patch Mutator för Nord Modular G2 intressant i sammanhanget. Den genererar väl iofs ”bara” diskreta steg som inte går att morpha mellan i just G2:an tror jag. Vet inte om Palle läser forumet, men han har säkert nyare grejer att berätta om i så fall. :)

Sist jag pratade med honom körde han den. Han verkar tycka att den duger och det kan man ju förstå, den är himla bra.

Med lite jobb och mappning av makron kan man ju typ morfa? I alla fall mellan två uppsättningar parametrar, men det är juninte riktigt samma.

Kyma, förresten. Morfars morfar.

emp
2023-03-16, 23:41
Tack för den länken. Coolt. Hinner inte läsa pdf:en nu men googlade vidare lite och det finns någon rätt ball demo av en japan, men ingen vettig plug-in e dyl ännu verkar det som. Men det ger ju hopp om framtiden i alla fall :D
Har en kollega som jobbat med det i kombination med såna där
Myo-armband och supervised machine learning. Med hjälp av armbanden kan han navigera i en corpus och spara positioner där det låter intressant. Och sen kan man morpha mellan positionerna. ML-algoritmen sköter själva morrphandet och fyller i mellanrummen s a s.
Han skriver om det här bl a:
https://www.federicovisi.com/towards-assisted-interactive-machine-learning/

charliecrash
2023-03-17, 00:15
Emaxarna kunde morpha mellan två samplingar, och det tog ett bra tag att processa. Men jag fick aldrig nåt användbart ut av det. Vet inte vad som egentligen hände med ljuden.

Olof B.
2023-03-17, 00:52
Du kan ju testa det här programmet om du kan få det att fungera på en modern PC. Det morfar mellan två vågformer (som du själv ritar om jag minns rätt) och skapar en wav-fil. Denna kan sedan göras till Ensoniqformat med ett annat program (för att användas som en s k transwave) men det måste man ju inte göra.

https://avg.home.xs4all.nl/tranzilon/info.html

Sedan beror det på vad man menar med att morfa. Gammeldags sådan ritar bara övergångsformer från en vågform till en annan sample för sample så att säga men "äkta" morf kräver att man extraherar alla ingående övertoner i de båda vågformerna genom fouriertransformation.

Steelberry
2023-03-17, 08:16
Kanske inte så många synthar men en hel del kul på temat morphing: https://integraudio.com/11-best-morphing-plugins/

kroffe
2023-03-17, 09:09
Den är ball - har haft någon testversion tror jag och nu blev jag lite sugen på att köpa den. Men det jag är ute efter i den här tråden är ju att ha två givna samplingar (säg ett knarrande träd och en röst) och kunna gå mellan dem och hitta ett ljud mellan dem. Synplant tar väl inte samplingar?

Nej, sorry läste ditt inlägg slarvigt. Den tar inte samplingar.

Ulven
2023-03-17, 09:38
Något som jag alltid har velat ska finnas, och alltid velat ha, är en synt e dyl som kan utgå från två olika , givna, ljud och sedan glida mellan och skapa nya ljud som är ett mellanting mellan de första. Jag menar inte en morph mellan två samplingar då ljudet mellan ju är de två ursprungliga komponenterna fast i olika förhållande till varandra, utan där ljudet mellan A och B är ett helt eget nytt. Det närmaste man kan komma såvitt jag begriper är väl wavtablesyntes, där man ju kan svepa mellan två vågformer (mellanfråga - vilka syntar, hård- som mjukvara kan detta?). Problemet med wavetable är ju att man visserligen kan skapa en wavetable av ett existerande ljud men jag sällan tycker att det riktigt lyckas fånga kvaliteten i det. Jag antar, utan att vara särskilt klok på området, att det beror på att vågformen är för kort för att riktigt fånga komplexiteten i ett ljud (säg en celloton), så vad jag söker är väl någon form av algoritm som kan skapa en rimlig mellanform mellan aningen längre vågformer/samplingar än i en wavetable.
Är det ens möjligt? Finns något liknande? Några idéer, tankar?


Men det jag är ute efter i den här tråden är ju att ha två givna samplingar (säg ett knarrande träd och en röst) och kunna gå mellan dem och hitta ett ljud mellan dem. Synplant tar väl inte samplingar?

Det du är ute efter är ett Kyma-system.

rydan
2023-03-17, 10:11
Sedan beror det på vad man menar med att morfa. Gammeldags sådan ritar bara övergångsformer från en vågform till en annan sample för sample så att säga men "äkta" morf kräver att man extraherar alla ingående övertoner i de båda vågformerna genom fouriertransformation.

Exakt. "Riktig" morph är typ FFT-analys och resyntes med additivsynthes. Antagligen inte supervanligt, men leta efter resynthes-synthar...

vildgris
2023-03-17, 10:14
Det du är ute efter är ett Kyma-system.

Aj fan. Det var tydligen både dyrt och tidskrävande att läsa dig. Men verkar ballt.

rydan
2023-03-17, 10:26
Annars tror jag faktiskt Technos Acxel kunde göra det där. För korta samplingar, väldigt begränsat, och tog en dags beräkning, men ändå. Vintage-hype. :>

Steelberry
2023-03-17, 11:10
Cube av Virsyn (https://www.virsyn.net/desktop/cube.html) tror jag ligger ganska nära vad du efterfrågar. Dom verkar ha black friday fortfarande, 1080kr...
Jag har inte provat den själv men kollat in den under många år....

KRiS
2023-03-17, 11:16
Tror det gick med Alchemy fast lät inte så bra, testade dock ett par minuter bara, bra påminnelse ska prova igen om jag har kvar :)

KRiS
2023-03-17, 11:32
Tror det gick med Alchemy fast lät inte så bra, testade dock ett par minuter bara, bra påminnelse ska prova igen om jag har kvar :)

Verkar finnas en vst som heter just morph oxxå :p

vildgris
2023-03-17, 12:18
Cube av Virsyn (https://www.virsyn.net/desktop/cube.html) tror jag ligger ganska nära vad du efterfrågar. Dom verkar ha black friday fortfarande, 1080kr...
Jag har inte provat den själv men kollat in den under många år....

Vet inte om det kändes som det jag letar efter, men den verkade spännande på andra sätt. Det kan bli en dyr tråd det här :D

hasse_fx
2023-03-17, 12:22
Metasynth (https://uisoftware.com/metasynth/)- klipp nedan nästan 10 år gammalt


https://www.youtube.com/watch?v=rQeAWfEDPuQ

emp
2023-03-17, 12:25
Exakt. "Riktig" morph är typ FFT-analys och resyntes med additivsynthes. Antagligen inte supervanligt, men leta efter resynthes-synthar...
Fast man måste ju ändå interpolera någonstans så det är väl bara en gradskillnad egentligen? Mellan att interpolera mellan två amplituder i 2 wavetables och att interpolera mellan bins i en FFT alltså. Eller tänker jag fel?

hasse_fx
2023-03-17, 12:26
Zynaptiq Morph (http://www.zynaptiq.com/morph/)


https://www.youtube.com/watch?v=CCh4jl4feiE

charliecrash
2023-03-17, 12:43
Så vilken sorts morph sitter i Emax då?

oljud
2023-03-17, 13:50
Fast man måste ju ändå interpolera någonstans så det är väl bara en gradskillnad egentligen? Mellan att interpolera mellan två amplituder i 2 wavetables och att interpolera mellan bins i en FFT alltså. Eller tänker jag fel?

Interpolerar man hela vågornas amplitud tänker du? Då är det väl som crossfade mellan två vågformer, om än mer komplicerade sådana. Inte interpolering per partial.

Någon additivsynt med morfning mellan parametrar borde ju kunna få till något kul, men bara mellan syntetiserade klanger då.

vildgris
2023-03-17, 14:21
Zynaptiq Morph (http://www.zynaptiq.com/morph/)


https://www.youtube.com/watch?v=CCh4jl4feiE

Jag hade en version av ettan för ... väldigt länge sen. Det är nog det närmaste jag har kommit hittills. Jag kanske får hosta upp stålar för den här då - tror att av alla förslag i tråden är det den som kommer närmast för överkomliga pengar. Men jag följer och kikar vad mer som kommer upp.
(och har fått lite skojs att läsa!)

emp
2023-03-17, 15:11
Interpolerar man hela vågornas amplitud tänker du? Då är det väl som crossfade mellan två vågformer, om än mer komplicerade sådana. Inte interpolering per partial.

Precis! Crossfade mellan vågformer som är fassynkade. Dvs så som Vektorsyntes funkar. Så visst, det är skillnad på att morpha mellan deltoner men det måste ju fortfarande till någon crossfade/interpolation någonstans tänker jag. Det var det jag menade med gradskillnad. Och det ena kanske inte nödvändigtvis är mer ”äkta” än det andra?

Ulven
2023-03-17, 15:15
Jag tycker Zynaptiq gör fantastiska pluggar, gränsande till magi i vissa fall. Men just Morph tycker jag är tämligen "underwhelming" faktiskt. Hade hoppats på ett lite smidigare sätt att morfa än Kyma men nej, tycker inte resultatet är top of the line tyvärr.

rydan
2023-03-17, 15:16
Fast man måste ju ändå interpolera någonstans så det är väl bara en gradskillnad egentligen? Mellan att interpolera mellan två amplituder i 2 wavetables och att interpolera mellan bins i en FFT alltså. Eller tänker jag fel?

Ja, alltså, jag tänker att "mellantinget" mellan en 100Hz sinus och en 300Hz sinus är inte 100Hz+300Hz med halv amplitud, utan en sinus på 200Hz. Kanske. Och sen började jag fundera på hur det här blir om man tittar på komplexa ljud och dynamiska förlopp och inte bara en statisk vågform, och då antar jag att man får flytta övertoner och samtidigt interpolera mellan deras envelops, och där någonstans blev jag ledsen och slutade orka tänka på exakt vad det innebär i praktiken att göra en "riktig" morph. Såååatteh. Jagvetefan. =)

oljud
2023-03-17, 20:26
Precis! Crossfade mellan vågformer som är fassynkade. Dvs så som Vektorsyntes funkar. Så visst, det är skillnad på att morpha mellan deltoner men det måste ju fortfarande till någon crossfade/interpolation någonstans tänker jag. Det var det jag menade med gradskillnad. Och det ena kanske inte nödvändigtvis är mer ”äkta” än det andra?

Ja, de måste ju spela samma ton då, och kanske inte ha någon vidare komplex envelop eller klang. Men det kan de väl få efteråt. Så det kanske är ”äkta” men väl snävt jämfört med att morfa mellan gräsklippare och fågelsång. Eller så. Fast med en väldresserad stare ska det nog gå, kanske billigaste exemplet i tråden.

oljud
2023-03-17, 20:28
Ja, alltså, jag tänker att "mellantinget" mellan en 100Hz sinus och en 300Hz sinus är inte 100Hz+300Hz med halv amplitud, utan en sinus på 200Hz. Kanske. Och sen började jag fundera på hur det här blir om man tittar på komplexa ljud och dynamiska förlopp och inte bara en statisk vågform, och då antar jag att man får flytta övertoner och samtidigt interpolera mellan deras envelops, och där någonstans blev jag ledsen och slutade orka tänka på exakt vad det innebär i praktiken att göra en "riktig" morph. Såååatteh. Jagvetefan. =)

Ja men precis, vad är halvvägs? Man knske får (kanj tänka matematiskt på kurvan och inte ljudet, mem jag vet inte om de mellanlägena som uppstår mellan 100/300 sinus låter som mellanlägen. Blir kanske övertoner och sådant så nja.

Vore kul att testa Hartmann Neuron någon gång, men vad tråkigt att kladda med installationer av antika program …

holy
2023-03-18, 10:47
Jag hade en version av ettan för ... väldigt länge sen. Det är nog det närmaste jag har kommit hittills. Jag kanske får hosta upp stålar för den här då - tror att av alla förslag i tråden är det den som kommer närmast för överkomliga pengar. Men jag följer och kikar vad mer som kommer upp.
(och har fått lite skojs att läsa!)

Jag har den och kan rekommendera varmt!
Letade länge efter alternativ innan jag hostade upp, och inte ångrat det.
De brukar ha kring halva priset någon gång per år eller så :)

nyd
2023-03-19, 00:00
Morf är ju bara en mix av två vågformer, så gör ju även Prophet VS. Ta en sin och en sågtand som är samma fas och frekvens och bara mixa (summera). Styr sedan hur mkt av varje så har du din morf.

tommyc
2023-03-19, 01:10
Nej, en morph är inte bara en mix av två vågformer, grejen med morph är ju att mellantingen ska låta som något mitt emellan men inte bara vara en crossfade. Som Rydan var inne på så ska en morph mellan en 100Hz ton och en 300Hz ton vara en 200Hz ton, inte bara en enkel crossfade med två toner. Zynsptiq Morph verkar ju göra något sådant.

Corpus-based concatenative synthesis tycker inte jag kan kallas morph, det är helt och hållet baserat på en sorts granulär syntes och gör inte någon form av morph. Prophet VS gör crossfade mellan olika vågformer, vilket inte jag tycker har mycket med morphing att göra. Jämför med video-morphing - det är inte samma sak som att bara göra en fade mellan två klipp.

emp
2023-03-19, 01:29
Corpus-based concatenative synthesis tycker inte jag kan kallas morph, det är helt och hållet baserat på en sorts granulär syntes och gör inte någon form av morph.
Helt och hållet är väl att ta i. Det görs ju en massa feature extraction, sortering/kategorisering och sån skit av samplingarna innan man navigerar i sin corpus. Och sen måste man ju inte använda granulärsyntes för uppspelningen även om jag tror att det är rätt vanligt. Jag skulle även säga att en granulär mix mellan två ljud är en gångbar teknik för att morpha mellan två eller flera ljud. Både Xenakis och Curtis Roads håller med. ;)

Ordet morph betyder väl typ förvandling. Och huruvida man lyckas förvandla ett ljud till ett annat handlar mer om det upplevda resultatet än det tekniska skulle jag vilja påstå.

emp
2023-03-19, 01:32
Ja, alltså, jag tänker att "mellantinget" mellan en 100Hz sinus och en 300Hz sinus är inte 100Hz+300Hz med halv amplitud, utan en sinus på 200Hz. Kanske. Och sen började jag fundera på hur det här blir om man tittar på komplexa ljud och dynamiska förlopp och inte bara en statisk vågform, och då antar jag att man får flytta övertoner och samtidigt interpolera mellan deras envelops, och där någonstans blev jag ledsen och slutade orka tänka på exakt vad det innebär i praktiken att göra en "riktig" morph. Såååatteh. Jagvetefan. =)
Haha! Det krävs en doktor i filosofi för att reda ut detta tror jag.

Olof B.
2023-03-19, 02:39
Nej, en morph är inte bara en mix av två vågformer, grejen med morph är ju att mellantingen ska låta som något mitt emellan men inte bara vara en crossfade. Som Rydan var inne på så ska en morph mellan en 100Hz ton och en 300Hz ton vara en 200Hz ton, inte bara en enkel crossfade med två toner.

I detta exempel med två sinustoner så är väl frågan om grundfrekvensen är 100Hz i båda fallen. I så fall är 300 Hz-tonen bara andra övertonen och en morf är just 100Hz + 300Hz. Hur det "rätta" resultatet skulle kunna bli en annan ton som är första övertonen (200 Hz) förstår jag inte. Och är det bara två grundtoner med olika frekvens som avses så är resultatet förstås en sinuston och frekvensen likgiltig.
Karaktären på ett ljud kommer från dess olika övertoner. En äkta blandning av två ljud är därför en kombination av bådas övertoner. Det är förstås dock inte säkert att det ger det mest intressanta resultatet, i gammeldags "grafisk vågformsmorf" kan mellanstadierna få övertoner som inte finns i någon av de båda utgångsvågformerna.

tommyc
2023-03-19, 09:17
Skillnaden på morphing mellan A och B och vanlig crossfade är väl just att man räknar fram mellanting av A och B som inte bara är en linjär kombination. Om det bara är en linjär kombination så skulle inte jag kalla det morphing. Sen vet jag inte om det finns någon mer detaljerad definition på morphing. Typisk använder man väl någon form av parametrisering av signalerna som man sedan kan warpa så att de gradvis närmar sig varandra.

tommyc
2023-03-19, 09:22
Helt och hållet är väl att ta i. Det görs ju en massa feature extraction, sortering/kategorisering och sån skit av samplingarna innan man navigerar i sin corpus. Och sen måste man ju inte använda granulärsyntes för uppspelningen även om jag tror att det är rätt vanligt. Jag skulle även säga att en granulär mix mellan två ljud är en gångbar teknik för att morpha mellan två eller flera ljud. Både Xenakis och Curtis Roads håller med. ;)


Ok, om man överlagrar många grains så kanske man kan få något som låter som en morph, men det brukar generera ganska diffusa ”moln” av ljud snarare än något som låter som att ena orginalljudet övergår i det andra.

oljud
2023-03-19, 09:59
Jo man kan ju morfa granulärt, men då mellan två uppspelningar av gryn, eller två uppsättningar parametrar eller vad man ska säga.

Steelberry
2023-03-19, 10:20
Och sen måste man ju inte använda granulärsyntes för uppspelningen även om jag tror att det är rätt vanligt. Jag skulle även säga att en granulär mix mellan två ljud är en gångbar teknik för att morpha mellan två eller flera ljud. Både Xenakis och Curtis Roads håller med. ;)

Ordet morph betyder väl typ förvandling. Och huruvida man lyckas förvandla ett ljud till ett annat handlar mer om det upplevda resultatet än det tekniska skulle jag vilja påstå.

Spectral/additiv synthes är väl det andra alternativet för morph. Och om man tycker granular låter på ett visst sätt med begränsningar så tycker jag nog att spectral synthes har ett eget ljud också, på gott och på ont. Sedan finns ju fysisk modellering som kan gå mellan olika verkliga och overkliga modeller. Men då utgår man ju inte från samplade "verkliga" ljud.

oljud
2023-03-19, 11:40
Spectral/additiv synthes är väl det andra alternativet för morph. Och om man tycker granular låter på ett visst sätt med begränsningar så tycker jag nog att spectral synthes har ett eget ljud också, på gott och på ont. Sedan finns ju fysisk modellering som kan gå mellan olika verkliga och overkliga modeller. Men då utgår man ju inte från samplade "verkliga" ljud.

Man kan ju kombinera, om man tänker på sån granulär syntes som inte spelar upp bitar av en ljudfil, utan spelar små blips. Då kan man ju styra tonhöjderna med något spektralt övertonsbaserat system. Kombinera analys i FFT med resyntes med granulär additiv syntes.

mgronroos
2023-03-27, 09:46
Många intressanta moderna(er) alternativ i den här tråden som jag måste undersöka! Jag laborerade mycket med detta förr om åren..

Emaxens Transform Multiplication innebär enligt en artikel jag läste (för länge sedan) förenklat att man adderar övertoner som är lika mellan två samplingar, och subtraherar de övertoner som är olika. På så sätt kan man få karaktären av båda ljuden att påverka varandra. Ofta blir det konstiga oanvändbara ljud, men ibland blir det riktigt coolt. Ett av mina favoritjud gjorde jag med TM på EIII XP, som är lite snabbare på beräkningen än Emax. Jag körde TM på en stråke och en spinett/harpsichord, och det låter som en sustainad ståltråd/taggtråd som man slår på med en hammare. Det låter som ett riktigt instrument från ”verkligheten”, men man kan inte säga vad det är. Det förbryllar hjärnan eftersom den inte kan ”visualisera kroppen” av hur instrumentet ser ut, fast den tycker att den känner igen instrumentet. Riktigt coolt!

Sedan har vi Alchemy och Tybosynth på gamla Mac OS som fortfarande är tämligen svårslagna så här 25 år senare.. Man kan analysera och resyntisera upp till 700 ms samplingar om jag inte minns fel. Så inga långa samplingar direkt, men det räcker för en del coola och framför allt perkussiva ljud!

Turbosynth är som ett ”budget-Kyma” i vissa avseenden, som är väldigt lättanvänt. Här kan du bokstavligt talat sätta en modul med en sågtand på position 1 och en fyrkant på position 2, och sätta att tidsaxeln på transistionen till exempelvis 1 sekund. Du kan se att den efter beräkning gjort en ”riktig morph” mellan en sågtand som gradvis övergår till en fyrkant på den resulterade vågformen.

Jag gjorde många cola grejer med det här, exempelvis egna smågränder där jag utgick från en ren sågtand, satte en egenritad sågtand efter en sekund, och sedan en ren sågtand efter en sekund igen. Jag fick perfekta loopar och en sågtand som ”svävade” i karaktären fast den var datagenererad. Nästan som en tidig VA..

Coolt att analysera röstsamplingar och sätta ut ”time slices” på olika delar av tidslinjen och låta Turbosynth morpha mellan dem. Det blir väldigt annorlunda och väldigt ”raka” röstljud. Coolt!

Slutligen så kan PPG Waveterm morpha mellan vågformer i wavetables. Du kan sätta dina vågformer, som kan vara genererade genom additiv syntes, ”ritade” för hand eller FFT-analyserade samplingar, vart som helst i din wavetable och så räknar Wavetermen ut morphade vågformer emellan. Ju större mellanrum mellan vågformerna, exempelvis en i första position och en i sista, desto bättre kvalitet (mindre steppad) blir morphen. Jag ritade en icke-perfekt sågtand för hand som jag lät Wavetermen morpha till nästan samma sågtand som enbart hade ett par pixlar annorlunda som ”stack ut” för att skapa övertoner. Stört coolt!

Det bästa är att Wavetermen talar med PPG:n i nära nog realtid, så du kan spela på klaviaturen ”direkt” och höra dina alster. Mycket belönande! Dessutom kan PPG:n sedan antingen svepa i wavetablen eller bara spela vågformen statiskt som en analogsynth. Jag kan säga att min icke-perfekta sågtand lät riktigt coolt, som en vansinnigt arg analogsynth som man inte kunde sätta fingret på vilken det är. PPG:n har ju analogfilter, SSM 2044, och det lät INTE som en digitalsynt med en datagenererad vågform för fem öre! Stört coolt!

Jag har inte sett en enda video på tuben som visar alla dessa möjligheter med PPG:n . Den beskrivs ofta som en wavetablesynt, och man ser ofta kommentarer som ”du kan göra allt i mjukvara idag”, eller en eller annan synt kan emulera PPG:n lika bra osv. Nja, skulle jag nog vilja påstå. De här möjligheterna är fortfarande idag rätt unika. Lägg till att du kan spela samplingar rakt av med analogfilter och brutalt cool ljudkvalitet så skulle jag nog säga att både sound och ljudmöjligjeter är unika än idag. Quantum och 3rd Wave är tillsammans med M de syntar som jag ser var och en har vissa kvaliteter som PPG:n, men ingen gör allt. Som tur var har ingen av dem kopierat operativsystemet!! 🤩

KYMA är fortfarande kungen inom avancerad morphing, utan alla de begränsningar som Turbosynth och Wavetermen har, samt med en mängd fler funktioner. Jag skulle gärna ha ett KYMA, men vad jag förstår är inlärningskurvan rätt rejäl samt att det kostar flis. Skall testa mjukvarorna som länkats ovan som jag inte sett tidigare, tack för det!

Tillbaka till ljudlaboratoriet!

rydan
2023-03-27, 09:58
Slutligen så kan PPG Waveterm morpha mellan vågformer i wavetables. Du kan sätta dina vågformer, som kan vara genererade genom additiv syntes, ”ritade” för hand eller FFT-analyserade samplingar, vart som helst i din wavetable och så räknar Wavetermen ut morphade vågformer emellan. Ju större mellanrum mellan vågformerna, exempelvis en i första position och en i sista, desto bättre kvalitet (mindre steppad) blir morphen.

MW2/XT/XTk gör exakt likandant. (Om man, mot förmodan, orkar mecka med sysex-formatet för waves/wavetables...)

mgronroos
2023-03-27, 10:16
Jo, det är klart, även den gamla microwaven gör ju det vad gäller uppspelningen. Men det som är unikt med PPG:n är just hur du skapar dina vågformer och wavetables. Det klarar inte MW eller XTk:n. De kan heller inte spela samplingar.

Faktiskt så är Waldorf wave mer lik här då den faktiskt kan analysera samplingar. Dessvärre är den än mer ovanlig än en PPG..

Drömmen vore om det fanns modern Waveterm som kunde tala med både Microwave och XTk! Jag har monstrum-editorn och den kan ju generera wavetables, men det är ändå inte samma sak som att ladda samplingar från en 8” floppy och CRT-skärm!! 🤩

M kan ju faktiskt spela samplingar och man kan skicka egna ”morphade” waverables till den, så den är ett steg i rätt riktning. Men det är ju precis här vi ser att det inte finns så många alternativ när man både vill skapa ljud och spela upp dem på ett intressant sätt, helst i samma system, och på ett hanterbart sätt..

rydan
2023-03-27, 10:38
M kan ju faktiskt spela samplingar och man kan skicka egna ”morphade” waverables till den, så den är ett steg i rätt riktning.

Ja. Men M har å a s ingen egen interpolering/morph, utan det får man göra utanför.


Faktiskt så är Waldorf wave mer lik här då den faktiskt kan analysera samplingar. Dessvärre är den än mer ovanlig än en PPG..

Japp, den är ball. (Men jag sket i att ta upp den just av tillgänglighetsskäl. Känns inte så relevant i praktiken.)

Visste däremot inte att MW1 gjorde samma grej. Trodde bara den hade fasta wavetables.

mgronroos
2023-03-27, 10:43
Som mush påpekar i en annan tråd så glömde jag Novations editor till Summit/Peak. Jag har inte någon av dessa men de kan ju morpha mellan vågformer i wavetables. Det skall vara en riktigt bra editor till dem som verkar klart intressant! Ni som kör den kan gärna berätta mer!

Frågan är om det finns något enda system som klarar av att morpha mellan samplingar i realtid? KYMA? Det måste väl vara mjukvara då antar jag. Annars är väl Quantum möjligtvis närmast med sin granulära motor.

mgronroos
2023-03-27, 10:50
Visste däremot inte att MW1 gjorde samma grej. Trodde bara den hade fasta wavetables.

Låt oss säga att MW1:an är ett fall för fakirer. Det kan vara så att det bara är v2.0 som tillåter ett antal user wavetables. Det var så länge sedan jag grottade i det så minnet är inte pålitligt. Måste kolla. Och det är inte så många heller vad jag minns. Innovativa maskiner som låter gött!

M16 ligger högt på GAS-listan!

oberdada
2023-03-31, 14:08
Morfning kan ju göras manuellt och rent hantverksmässigt också. Trevor Wisharts Red Bird har en del kända exempel. Och hans Audible Design kommer också in på olika sätt att morfa ljud. Marcelo Caetano skrev en intressant avhandling på temat för några år sedan.

Som flera är inne på är morfning något annat än mixning, dvs fade in / fade out av två ljud eller vågformer. Det handlar snarare om att ha en parametrisk modell av ljudet och att göra glidande övergångar av parametrarna som representerar de två ytterpunkterna. Om man bara förhåller sig till harmoniska toner på samma tonhöjd gör man problemet hanterligt. Men man kan ju tänka sig en morfning mellan ett inharmoniskt och ett harmoniskt ljud, eller mellan ett brusigt ljud och ett med fokuserade deltoner. Även om det är tekniskt möjligt att göra en kontinuerlig övergång kanske den inte låter så övertygande.

Det finns alltid flera tänkbara sätt att morfa mellan ljud A och B. Om man tänker sig den visuella analogin att morfa mellan två ansikten, så parar man ihop vänster öga i A med vänster öga i B, osv, men absolut inte den enes mungipa med den andres öra. Motsvarande med ljud, det gäller att hitta de korrekta korrespondenserna, t.ex para ihop deltoner på korrekt sätt.

Ljud är däremot mer komplicerat än morfning mellan två bilder, på så sätt att ljud A och B utspelar sig i tid, vilket en kontinuerlig transformation mellan dem också gör, dvs början av ljudet tas från A, slutet från B. Långsamma modulationer som vibrato och spektrala förändringar i ljudets förlopp kan vara en del av karaktären, något som behöver representeras som parametrar som kan styras av morfningen. Å andra sidan kan man tänka sig morfning mellan hela ljud A och hela B (från början till slutet), där man skapar mellanlägen som 15% A + 85% B.

PrettyHateMachine
2023-04-30, 14:23
Tipsar om Melda Productions MMorph. https://www.meldaproduction.com/MMorph

Jugendtanz
2023-05-01, 11:00
Kawai K5000 hade "Morf-mode" men vet inte om det var nåt att ha...

peter ripa
2023-05-05, 16:22
tänkte skriva nåt här men såg att oberdada redan skrivit det jag tänkte skriva