handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om IR reverb



Steelberry
2023-03-15, 20:57
Jag har nästan alltid använt algoritm reverb men IR reverb har ju också sina fördelar.

Vad är bra, vad är dåligt, när använder ni resp. inte IR reverb och varför?

Firechild
2023-03-15, 21:46
Det var en tid för 20 år sedan när ”alla” främst Sound On Sound trodde att impulsreverb var helt överlägsna och således gjorde algorithm-reverbs arbetslösa.
Men sedan började folk tycka att de var lite Själ-lösa och kliniska. De kan ju inte emulera modulationer i reverbsvansen så att sampla ett lexicon 224 går de ju bet på.
Men verkliga lokaler låter de ju väldigt trovärdiga på.
Sedan har Seven Heaven börjat göra lite workarounds med ”multi-sampling” av impulser för att emulera modulation också.
Men, deras Bricast-impulser låter inte alls lika fint som äkta hårdvaran. Jag satt som en mentalpatient och jämförde i timmar och det slutade med att jag köpte en till Bricasti-burk istället, det som jag ville undvika ;)
Men jag kör faktiskt ett par bricasti-impulser i min default template så jag kan ha ”4” st Bricastis i mixen så ja, det finns fortfarande användning för Impulse-reverb även om vintage-hajpen tagit över helt på reverb-sidan, att man vill ha larger than life igen.

charliecrash
2023-03-15, 22:15
Visst var det väl så att Bricasti själva släppte en stor bank av M7-IR? Dom visste mycket väl att det inte lät lika lush och levande, men mer som en snapshot av originalet.

Ulven
2023-03-15, 22:30
Jag gillar IR-reverb men använder det inte så mycket för att ersätta algoritm-reverb. Kör både Logics egna Space Designer och Audio Things Fog Convolver. T ex Space Designer hade några extremt bra impulser för utomhusreverb. Vid något tillfälle bytte de ut impulserna och jag tyckte inte de nya lät likadant, men jag hade sparat de äldre som tur var. Brukar till 90% använda egna impulser som jag spelat in och slöjdat fram. Fog Convolver använder jag mycket till effekter och galenskap, även där är det roligare att stoppa in egna impulser.

Håller med om att Bricasti M7 spelar i en helt egen liga, finns inga impulsreverb som lyckats återskapa det soundet.

Albedo
2023-03-16, 06:46
Ingen vill väl ha ett reverb som låter som ett riktigt rum. :>
Jag kör aldrig impuls.:)

Olof B.
2023-03-16, 18:26
När jag skriver/arrangerar "klassisk musik" använder jag impulsreverb men till annan musik som har mindre krav på naturtrogenhet ser jag liten vits med det. För analoga syntar (och de flesta digitala) använder jag inte reverb alls, de låter bäst med delay.

hasse_fx
2023-03-16, 18:54
Där torrt inspelade instrument (inkl syntar) ska placeras i rum och/eller för att skapa ett "naturligt" djup funkar impulser bäst. Plåtar har ett visst artificiellt sound som fungerar ibland för att tjocka upp trummor eller sång, men för "bigger-than-life" och "lush" gäller algoritmiska reverb, gärna i kombination med intressanta ekon.

drloop
2023-03-16, 21:06
IR grymt kul för annat.
Här är första ljudet som blir ”reverb” år 303.
https://on.soundcloud.com/wD7cUw6mn3mNQ4q99

Gillar IR