handdator

Visa fullständig version : Hur bra är ni på att skapa upp patchar och sekvenser på nytt?



abbegitarr
2022-09-15, 18:18
Tjabba!
Hur bra är ni på att återskapa bra ljud och sekvenser? Brukar ni göra anteckningar?
På t.ex. elektronburkar eller modulärsystem.

För min egen del är det oftast ganska ostabilt och om en patch eller sekvens är bortsupen av någon anledning så är det svårt att återskapa. Att t.ex. ratta upp exakt samma parameterlåsta sekvens på en elektron för hand från en burk till en annan känns lite lurigt. :)

Men jag tänkter mig att modulär-folk behöver göra anteckningar för att kunna återskapa en patch, om man nu ens vill det.

johey
2022-09-15, 18:58
[...] om man nu ens vill det.

Detta! Jag tycker styrkan i att vara fri från patchminne är att man blir bra på att krana det man vill ha för stunden.

charliecrash
2022-09-15, 19:10
En eller två hel-analoger räcker gott for den sortens on-the-fly ljud, men för att återskapa smala sweetspots på en komplicerad maskin, så är patchminne oumbärligt om jag inte ska bli deprimerad.

abbegitarr
2022-09-15, 19:17
Detta! Jag tycker styrkan i att vara fri från patchminne är att man blir bra på att krana det man vill ha för stunden.

Jag tolkar det som att du ligger bra till med kranandet? :) Har du lätt att hitta tillbaks till luriga ljud?

Min kapacitet till kranande är ju lite begränsad tyvärr. Simplare saker med vanlig subraktiv syntes går ju bra. Men mer komplexa ljud och sekvenser blir får ju sparas i det däringa patchminnet eller annorstädes.

johey
2022-09-15, 19:25
Bra skulle jag inte säga. Jag är för spretig av mig. Men min poäng är att jag sällan vill tillbaka till en komplicerad patch. När skulle det vara aktuellt? En patch blir vad jag söker just nu. Imorgon vill jag ha en annan.

En grej vore förstås om man vill spela samma låt om och om igen. Men då lär man sig väl att hitta tillbaka ganska snabbt.

charliecrash
2022-09-15, 19:34
Bra skulle jag inte säga. Jag är för spretig av mig. Men min poäng är att jag sällan vill tillbaka till en komplicerad patch. När skulle det vara aktuellt? En patch blir vad jag söker just nu. Imorgon vill jag ha en annan.

En grej vore förstås om man vill spela samma låt om och om igen. Men då lär man sig väl att hitta tillbaka ganska snabbt.
Där är vi olika. Ett ackord med mina favoritljud vill jag ofta tillbaka till, i många olika situationer. Det blir som ett ess man plockar fram på rätt ställe för att fylla i eller accentuera en mix som kan göra all skillnad.
Men det är producenten i mig som pratar. För att t.ex få en röd tråd mellan många låtar. Patchminnen är guld.

abbegitarr
2022-09-15, 19:39
Bra skulle jag inte säga. Jag är för spretig av mig. Men min poäng är att jag sällan vill tillbaka till en komplicerad patch. När skulle det vara aktuellt? En patch blir vad jag söker just nu. Imorgon vill jag ha en annan.

En grej vore förstås om man vill spela samma låt om och om igen. Men då lär man sig väl att hitta tillbaka ganska snabbt.

Låter ändå som att du är bra, i alla fall för dina behov. Säger ändå något att du verkar vara nöjd.

Min situation är ju ändå att jag skulle vilja bli bättre på ljuddesign överlag. Ju mer man håller på desto bättre blir det väl att hitta tillbaks till mer komplexa ljud. Det jag hamnar i bland är ju att jag rattar fram något som jag gillar, men skulle ha svårt att återskapa. Om man kan spara sin komplicerade patch, så går det ju bra.

Behovet att göra komplexa patchar är ju att de ändå kan låta nice. :)

Göran
2022-09-15, 22:05
En patch blir vad jag söker just nu. Imorgon vill jag ha en annan.

Detta!

Jag kommer fram till en patch som passar till det jag gör just nu.
Spelar in den på ett sätt som passar det jag gör just nu.

När det är gjort - glöm och dröm. :)

Vid de tillfällen jag gör en bra patch som inte har någon funktion i det jag jobbar med just nu - ja då samplar jag in den på några olika vis. Över 40 års musikskapande gör att jag har lite koll på vad jag kommer att vilja använda mig av.

Jag älskar modulsystemens omedelbarhet som kontrast till alla VST. Men båda fyller sin mycket viktiga funktion i mitt lilla ljudmanglande.

Ambulansen
2022-09-16, 11:27
Ibland känner jag att jag skulle vilja ha mer av ljudet jag håller på med men inte kan spara, kanske för att jag inte hinner klart för stunden. Då är papper och penna samt mobilkameran bra grejer.

Juno60
2022-09-16, 18:27
Jag fotar patchar ibland men brukar aldrig sätta ihop dem igen. När jag sätter mig vid racket är jag kanske sugen på ”glass” och då funkar inte recept för sockerkaka, även om det också är gott.

johey
2022-09-16, 18:35
Ja, det är alltid en bra idé att fota sin patch så man lätt kan återskapa när man vill igen.

https://i.redd.it/tmdmeo64fg331.jpg

charliecrash
2022-09-16, 20:20
Ja, det är alltid en bra idé att fota sin patch så man lätt kan återskapa när man vill igen.

https://i.redd.it/tmdmeo64fg331.jpg

Hahahahah:>

abbegitarr
2022-09-18, 12:29
Ja, det är alltid en bra idé att fota sin patch så man lätt kan återskapa när man vill igen.

https://i.redd.it/tmdmeo64fg331.jpg

❤️

Irja
2022-09-20, 09:08
Detta är såklart helt beroende av arbetsflöde och hur man utövar sin musik.

Jag har ett stort behov av att återskapa ljud. Dels för liveframförande där jag behöver byta ljud snabbt och prioriterar ett flow i framträdandet. Med andra ord, tid för att skruva ljud mellan låtar är dåligt och tråkigt att se på. Jag har oftast både syntar med och utan patchminne i liveriggen, men använder alltså de utan patchminne för ljud som jag vet att jag rattar till på två sekunder. Just nu har jag bara Korg M-500 utan patchminne på scen och man kan såklart argumentera att det är ett instrument byggt på presets (vilket väl är en halvsanning). Hur som, när jag skruvar på en synt live utan patchminne återskapar jag ju också det ljud jag ska använda och har övat in hur jag gör det snabbt utan att behöva tänka.

Så live är en anledning till att återskapa ljud, det andra är att jag/vi ofta jobbar med låtar i studio över lång tid och parallellt med varandra. Jag brukar fota av syntar utan patchminne, inte för att jag alltid skulle ha problem med att återskapa dem utan foto, men för att det går snabbare och bättrar på arbetsflödet i skarpt läge. Har instrumentet patchminne använder jag såklart det.

Det sagt så gör jag också en hel del ljud som jag aldrig återskapar och sparar, vare sig med patchminne, foton eller anteckningar. Antingen för att det i princip är omöjligt eller för att jag inte behöver. Modulära instrument t ex (alltså de med sladdar, inte Nord Modular). Det påverkar till en viss del också hur jag använder de instrumenten. Jag vet redan när jag börjar söka ljud om det är något som jag behöver dokumentera eller spara. Eller ens vill.

charliecrash
2022-09-20, 09:13
Detta är såklart helt beroende av arbetsflöde och hur man utövar sin musik.

Jag har ett stort behov av att återskapa ljud. Dels för liveframförande där jag behöver byta ljud snabbt och prioriterar ett flow i framträdandet. Med andra ord, tid för att skruva ljud mellan låtar är dåligt och tråkigt att se på. Jag har oftast både syntar med och utan patchminne i liveriggen, men använder alltså de utan patchminne för ljud som jag vet att jag rattar till på två sekunder. Just nu har jag bara Korg M-500 utan patchminne på scen och man kan såklart argumentera att det är ett instrument byggt på presets (vilket väl är en halvsanning). Hur som, när jag skruvar på en synt live utan patchminne återskapar jag ju också det ljud jag ska använda och har övat in hur jag gör det snabbt utan att behöva tänka.

Så live är en anledning till att återskapa ljud, det andra är att jag/vi ofta jobbar med låtar i studio över lång tid och parallellt med varandra. Jag brukar fota av syntar utan patchminne, inte för att jag alltid skulle ha problem med att återskapa dem utan foto, men för att det går snabbare och bättrar på arbetsflödet i skarpt läge. Har instrumentet patchminne använder jag såklart det.

Det sagt så gör jag också en hel del ljud som jag aldrig återskapar och sparar, vare sig med patchminne, foton eller anteckningar. Antingen för att det i princip är omöjligt eller för att jag inte behöver. Modulära instrument t ex (alltså de med sladdar, inte Nord Modular). Det påverkar till en viss del också hur jag använder de instrumenten. Jag vet redan när jag börjar söka ljud om det är något som jag behöver dokumentera eller spara. Eller ens vill.
Hear! Hear! :)

jgb
2022-09-20, 09:50
Det är även beroende på vilka förutsättningarna är för musikskapandet. :)

Jobbar jag med modularen så sparar jag alltid sekvenserna, detta så att jag kan slå av den och slå på den en annan dag och fortsätta med låten. Ljuden är automatiskt kvar mellan omgångarna.

Jobbar jag med elektron-burkarna så sparas alltid sekvenser+ljud tillsammans. Sparar inte ljud separat så att jag kan återanvända dem i andra låtar utan rattar in nya ljud istället. Inte så svårt att återkomma till ljud jag gillar ändå.

stryph
2022-09-20, 12:41
Skulle säga att det inte skadar att vara bra på att höra ett ljud och kunna ratta in nåt liknande. Sen finns det, som flera påpekat, olika tillfällen där olika arbetssätt och metoder är olika bra.

Så känner du att du inte är så bra på att komma tillbaka till ett ljud - öva på det! Det kommer hjälpa dig även när du hör ett ljud i huvet som du vill ratta fram. Eller när du har nästan rätt ljud inrattat på synthen men inte vet exakt hur du ska komma i mål.

abbegitarr
2022-09-20, 17:31
Skulle säga att det inte skadar att vara bra på att höra ett ljud och kunna ratta in nåt liknande. Sen finns det, som flera påpekat, olika tillfällen där olika arbetssätt och metoder är olika bra.

Så känner du att du inte är så bra på att komma tillbaka till ett ljud - öva på det! Det kommer hjälpa dig även när du hör ett ljud i huvet som du vill ratta fram. Eller när du har nästan rätt ljud inrattat på synthen men inte vet exakt hur du ska komma i mål.

Jamen precis, det är ju ett skillset jag skulle vilja bli bättre på, helt klart.

Min frågeställning från början bottnar nog lite i hur jag använt Elektron-burkar och op-z. Att jag känt att jag blivit låst, både att jag varit dålig på att bygga vidare från sekvenser och även ljuddesignmässigt. Men bara att jobba vidare. :)

Oortone
2022-09-22, 18:08
Det slår mig att man skulle kunna ha modularracingtävling:

1. Sätt upp en bestämd uppsättning moduler i flera exemplar.
2. Dela ut samma antal patch-kablar till varje tävlingsmedlem.
3. Spela upp ett ljud eller en ljudsekvens.
4. Klara färdiga gå!
5. Först i mål* får glass.

* Här är dock frågan hur man bedömer tillräckligt likt förlagan. Med AI? En jury...
Det blir lite som en mix av parallellslalom och konståkning.

Juno60
2022-09-22, 19:16
Jag vill isf ha en Tip Top.

palsen
2022-10-04, 16:41
Höll på med en låt med en polare som ogillade ett leadljud jag gjort. Han försökte förklara vad han inte tyckte om och jag noterade. Sen satte jag mig ner och byggde om patchen från grunden. När jag spelade upp det nya sa han att han inte hörde att jag bytt ut ljudet. Lärdom: ibland styrs man omedvetet av ett ideal som man strävar efter även om tillvägagångssätt, instrument och verktyg skiljer sig åt.