handdator

Visa fullständig version : Finns det reverb som ger rätt frekvens?



Modellear
2022-08-13, 21:34
Jo jag har nu lyssnar på en del reverb genom tiderna men jag upplever att det som låter lite konstigt ofta.

Säg ta ett reveb och spela en baston men du får inte riktigt ut en baston, sen en annan ton tja.
Än värre när jag lyssnade förut i dag på ett som inte nog med det, det lät falskt.

Är det så att många reverb liksom pumpar ut något ljud men det ljudet blir fejk på något sätt som ska lura örat, och är det mycket ljud samtidigt så hör man det inte det där som är konstigt kanske. Många gånger så tycker jag att det låter bra skumt faktiskt.

Finns det reverb där ute som är mycket bättre på det här och vart ska jag leta :)

Ulven
2022-08-13, 22:20
Zynaptiqs Adaptiverb kan vara det du letar efter: https://www.zynaptiq.com/adaptiverb/

Modellear
2022-08-13, 22:28
Nu tänkte jag ju hårdvara men sa inget så jag får ju skylla mig själv.

Zynaptiqs Adaptiverb kan vara det du letar efter: https://www.zynaptiq.com/adaptiverb/

Men tackar så mycket, jag sysslar ju med mjukvara också så klart och det här kom ju som en bra överraskning :) Vad bra också att någon fattade vad jag menade. Det här var ju till o med bättre än förväntat.

Olof B.
2022-08-14, 00:58
Jo jag har nu lyssnar på en del reverb genom tiderna men jag upplever att det som låter lite konstigt ofta.

Säg ta ett reveb och spela en baston men du får inte riktigt ut en baston, sen en annan ton tja.
Än värre när jag lyssnade förut i dag på ett som inte nog med det, det lät falskt.

Är det så att många reverb liksom pumpar ut något ljud men det ljudet blir fejk på något sätt som ska lura örat, och är det mycket ljud samtidigt så hör man det inte det där som är konstigt kanske. Många gånger så tycker jag att det låter bra skumt faktiskt.

Finns det reverb där ute som är mycket bättre på det här och vart ska jag leta :)

Jag är inte säker på vad du menar, men en del reverb modulerar reverbsvansen för att undvika ringning. Det kan vara det du upplever som svajigt och skumt. Impulsreverb brukar vara fria från det (det är därför impulser av gamla Lexiconburkar inte låter som originalen).

70Norr
2022-08-14, 12:27
Du behöver ingen ny plugin, men du kan jobba lite mera med dom du har.

Du kan prova at ha din reverb på sin egen fx kanal, och ha en EQ både före och efter reverben. Då kan du justera vilka frekvenser som skal inn i ljudet, och justera efteråt det du får ut.

Typisk vil jag inte ha så mycket bas inn i min reverb, og inte så mycket topp ut.. men du kan också justera ensidiga frekvenser fx under vokal eller i mellanområdet, resonanser mm.

På det sättet kan du få det ljudet som du vill.

kroffe
2022-08-14, 15:53
Om du letar ett reverb som inte är ”fejk”, så får du nog bygga dig en reverb-kammare istället. :)
Reverb-algoritmer i sin natur är ju ett sätt att ”fejka” en rumsklang.

Volantiz
2022-08-14, 20:17
Adaptiverb är det enda reverb (hårdvara eller mjukvara) jag någonsin hört fixa det här problemet.