handdator

Visa fullständig version : Hårdvara vs Mjukvara, kan du höra skillnaden?



BURG
2022-04-28, 11:29
OBS, inget fuskande eller tipsande :) Ps, spela i ordenliga lurar eller studiomonitorer

https://cherryaudio.com/challenges/take-the-test

Mina resultat, fan inte lätt alltså

106464

rydan
2022-04-28, 11:49
Testat ett par gånger och får spridda skurar. Antar att jag varken är bra på (eller tycker det är särskilt intressant) att identifiera just den hårdvarusynthen vs deras emulering. Däremot låter många av ljudexemplen väldigt olika, det skulle inte vara svårt att ABX-testa korrekt.

Kloon
2022-04-28, 12:09
Jag valde det ljudet som jag tyckte lät sämst som hårdvara och fick 4 av 6.
Not bad! You got 4 out of 6 correct

Lackan
2022-04-28, 12:24
Känns rätt meningslöst eftersom man inte vet vad för hårdvara de jämför med, är det Poly800 eller D110?

Dessutom kan man ju ana en viss agenda när det är Cherry Audio som ligger bakom testet. ... :cool:

Med det sagt; 5 av 6 rätt genom att tänka "vilken inspelning har Cherry sabbat mest för att få det att låta kasst?"

Firechild
2022-04-28, 12:59
Känns rätt meningslöst eftersom man inte vet vad för hårdvara de jämför med, är det Poly800 eller D110?

Dessutom kan man ju ana en viss agenda när det är Cherry Audio som ligger bakom testet. ... :cool:

Med det sagt; 5 av 6 rätt genom att tänka "vilken inspelning har Cherry sabbat mest för att få det att låta kasst?"

Dagens garv:>

Hårdvaran kanske är Korg Prophecy eller någon annan sen 90tals VA? ;)

BURG
2022-04-28, 13:01
Med det sagt; 5 av 6 rätt genom att tänka "vilken inspelning har Cherry sabbat mest för att få det att låta kasst?"

haha ! :D

Albedo
2022-04-28, 13:06
Ja, hårdvara låter sämre än mjukvara, det vet ju alla.:>

99JJQ
2022-04-28, 13:06
Håller med om rätt menlöst, men valde de jag tyckte lät som om jag hade kunnat spela dem på en synt med finger i luften... har ju noll VA eller pluggar eller vst eller vad de kallas :)

106466

BURG
2022-04-28, 13:11
Ja, hårdvara låter sämre än mjukvara, det vet ju alla.:>

det är sedan gammalt :)

99JJQ
2022-04-28, 13:13
det är sedan gammalt :)

Tvärtom väl? Eller vill ni ha mjuka paket under julgranen? Är ni så vuxna :o

BURG
2022-04-28, 13:23
Tvärtom väl? Eller vill ni ha mjuka paket under julgranen? Är ni så vuxna :o

Mjukvara måste ju låta bättre, det är ju modern datorteknik :D :D haha

99JJQ
2022-04-28, 13:34
Då förstår jag, datorer är ju hårda :) Är livrädd för mjuka julklappar.

resonator
2022-04-29, 01:07
4 av 6 i laptopen (iofs med HK-högtalare ). Ett av ljuden lät lite men ändå ganska tydligt dovare än det andra, i alla utom ett exempel tyckte jag. Annars noll koll på synth-mjukvara/pluggar även här.

outshape
2022-04-29, 09:44
106545

rydan
2022-04-29, 10:03
http://www.repeatle.com/99/vst.jpg

Precis så är det. Riskerna arrangörer tar genom att släppa in sånt junk på festivaler! :>

Ambulansen
2022-04-29, 10:17
2 av 6. Ingen större skillnad, och bryr mig inte direkt :) , så jag bara klickade lite på känsla. Visst kan man lyssna efter specifika ledtrådar, men som sagts så har nog sånt lagts till för att förvirra ytterligare.

Hur populärt är "artificiell imperfektion" ens? Jag gillar syntar bäst när de är stämda och oglitchiga. Skapar hellre skit ur nåt fint, än försöker finpolera skit :)

99JJQ
2022-04-29, 10:41
106545


Dagens :)

BURG
2022-04-29, 10:52
106545


:D :D :D

theVOID
2022-04-29, 12:11
:)

charliecrash
2022-04-29, 21:20
Pratar Outshape i osynligt bläck helt plötsligt?

Albin
2022-04-30, 11:02
106542

charliecrash
2022-04-30, 11:21
106542

Satt du hela natten innan det gick? ;)

avart
2022-04-30, 11:31
106542
on brand, det får man säga - starkt!:>

Ulven
2022-04-30, 11:51
Testade några gånger, fick 6 av 6 en av gångerna, en gång fick jag 2 av 6 och de resterande 2 fick jag 4 av 6.

Kunde lika gärna ha kastat en tärning med andra ord.

Det är ju en barnlek att höra att ljudexemplen låter olika. Vad exakt är det som ska bevisas?

Bra marknadsföring dock det får jag ge dem.

charliecrash
2022-04-30, 12:01
Testade några gånger, fick 6 av 6 en av gångerna, en gång fick jag 2 av 6 och de resterande 2 fick jag 4 av 6.

Kunde lika gärna ha kastat en tärning med andra ord.

Det är ju en barnlek att höra att ljudexemplen låter olika. Vad exakt är det som ska bevisas?

Bra marknadsföring dock det får jag ge dem.

Det som antagligen bevisas är att en bra syntplugg kan lura de flesta. Jag har inte gjort några tester med motfas, bitdjup, frekvensanalys eller nåt annat och bara lyssnat i hörlur, men det behövs höras i rätt miljö och i mix för att de olinjära fördelarna och komplexiteten ska träda fram.
Men pluggarna börjar bli jävligt bra.

Ulven
2022-04-30, 12:25
Det som antagligen bevisas är att en bra syntplugg kan lura de flesta. Jag har inte gjort några tester med motfas, bitdjup, frekvensanalys eller nåt annat och bara lyssnat i hörlur, men det behövs höras i rätt miljö och i mix för att de olinjära fördelarna och komplexiteten ska träda fram.
Men pluggarna börjar bli jävligt bra.

Jo. Ja. Menar bara att det inte är så intressant egentligen. Att pluggar är väldigt bra vet väl de flesta vid det här laget. Har själv ett ton mjukvarusyntar som jag gladeligen använder tillsammans med mina vintage hårdvarusynthar.

Har ett par mjukisar från Cherry som jag verkligen gillar också.

Däremot kollade jag något test där någon gjort en A/B test av deras JP4 mot en hårdvaru-JP4 och då blev ju mjukvaran nästan förnedrad i jämförelse.

Jag har t ex deras Juno-106 i mjukvara och har jämfört den med min hårdvarumaskin. Det var ganska stor skillnad till hårdvarans fördel (har skrivit mer detaljerat i någon annan tråd). Dock fanns ändå en hel del av juno-känslan där i mjukvaran och i vissa få fall tycker jag mjukvaran lät bättre.

Men... skulle jag lyssnat på enstaka korta enkla ljudexempel från båda skulle jag säkerligen höra en viss skillnad mellan dem men jag är inte alls säker på att jag skulle kunna gissa vilken som var vilken.

Albin
2022-04-30, 12:27
Satt du hela natten innan det gick? ;)

Haha, nej det var första försöket.

Albin
2022-04-30, 12:30
För att spinna vidare på ämnet:


https://youtu.be/3Ede1DFdjIs

hasse_fx
2022-04-30, 12:59
Tycker det är självklart att det är bättre®!!

Tehporp golana
2022-07-13, 12:12
Är det bara för ljudets skull kan man lika gärna köra mjukvara för den låter så pass bra idag. Men då finns roligare mjukvara än replika av gamla primitiva syntar. Och man jobbar mycket effektivare med mjukvara.

MEN om upplevelsen, symbiosen mellan maskinen, strömmen, fingrarna och själen gör att det händer något i en är hårdvara outstanding. Jag upplever/inbillar mig att hjärnan kan slappna av mer då den inte behöver jobba frenetiskt med att fylla i de luckor i ljudet som saknas mellan bitarna i PCM koden. Och visst är det skillnad på att höra ens älskade säga ’jag älskar dig’ i verkligheten med tända ljus och en uppkorkas flaska vin än programmera in Siri till att säga samma sak - fysisk närvaro vinner (men Siri är bra att ha till att säga det ifall jag köpt för mycket musikprylar någon månad och inte lyckats förklara på ett taktiskt sätt varför jag inte klarar mig utan bara just den prylen).

Å andra sidan utesluter inte det ena det andra. Många, inklusive jag själv, kör en hybrid setup med det bästa från båda världar, mjukvara som hårdvara, beroende på vad man ska göra och hur :)

Albedo
2022-07-13, 12:13
Jag tycker man hör skillnad på mjukvara och hårdvara om man tex slår på dom med en hammare.

drloop
2022-07-13, 12:21
Jag tycker man hör skillnad på mjukvara och hårdvara om man tex slår på dom med en hammare.

Aaah! Äntligen en bra jämförelse! Tydlig!

charliecrash
2022-07-13, 12:25
När det kommer till riktigt snabb kompression i 1176-stil eller analog dist, så hör jag fortfarande skillnad på mjuk/hård.

Olof B.
2022-07-13, 12:36
Är det bara för ljudets skull kan man lika gärna köra mjukvara för den låter så pass bra idag. Men då finns roligare mjukvara än replika av gamla primitiva syntar. Och man jobbar mycket effektivare med mjukvara.

Det är ju du som är proffs och jag amatör, men jag är personligen inte säker på att mjukvara alltid är effektivare. På den gamla hårdvarutiden skrev man ett arr och spelade sedan in stämmorna, som regel med effekterna i spåret. Idag kan man alltid gå tillbaka i projektet och ändra precis allting. Smidigt naturligtvis, men förr så fick man lite mer köpa saker som de var och gå vidare.

Tehporp golana
2022-07-13, 13:11
Det är ju du som är proffs och jag amatör, men jag är personligen inte säker på att mjukvara alltid är effektivare. På den gamla hårdvarutiden skrev man ett arr och spelade sedan in stämmorna, som regel med effekterna i spåret. Idag kan man alltid gå tillbaka i projektet och ändra precis allting. Smidigt naturligtvis, men förr så fick man lite mer köpa saker som de var och gå vidare.

Proffs? Även om ljud och musik är det som betalar mina räkningar är jag långt ifrån - inser att jag har så mycket mer jag måste lära mig. Mindre snack och mer verkstad Toby! Yes sir!

Men missförstå mig inte - jag föredrar hårdvara alla dagar i veckan men supertajta deadlinens (jagar inte timmar men oftast minutrar varje dag) sätter oftast stopp för det. Kanske därför jag gillar att förutsättningslöst sitta med mina analoga syntar på nätterna - mitt sätt att sitta under korkeken och lukta på blommorna :)

hasse_fx
2022-07-13, 13:22
Men missförstå mig inte - jag föredrar hårdvara alla dagar i veckan men supertajta deadlinens (jagar inte timmar men oftast minutrar varje dag) sätter oftast stopp för det. Kanske därför jag gillar att förutsättningslöst sitta med mina analoga syntar på nätterna - mitt sätt att sitta under korkeken och lukta på blommorna :)

Lugn bara... Man FÅR gilla eller t.o.m. föredra mjukvara mer eller mindre även på 99musik (om man tål lite "flak" ;)

Sedan, som sagt ovan, vid minska osäkerhet på vad som är vad så är hammar-metoden ett säkert tips (finns alltid undantag dock, såsom Kronos, Virus och Nord Lead/Stage etc - mjukvara med inbyggd dator, eller om det är tvärt om)

Olof B.
2022-07-13, 13:25
Förtydligande: jag använder också mjukvara de få gånger jag har lovat något till ett visst datum. Mest för att det är så smidigt att bara öppna projektet och att allt bara finns där.

Tehporp golana
2022-07-13, 13:52
Lugn bara... Man FÅR gilla eller t.o.m. föredra mjukvara mer eller mindre även på 99musik (om man tål lite "flak" ;)


Tack för de lugnande orden - men FLAC, där går väl ändå gränsen… ;)

Skämt åsido, mjukvaran har blivit fantastisk välljudande, så pass att det ofta är svårt att höra skillnaden på vad den emulerar, vilket testet i tråden bekräftar. Senaste årets maskininlärande mjukvara möjliggör saker som inte varit möjligt tidigare och hjälper mig grymt mycket när det t.ex. ska städas i ljudfiler. Samtidigt kul med alla intressanta hårdvaruprylar som kommer ut nu, trots komponenttorka, inte minst OB-X8 (beställt såklart). Vilken spännande tid för oss ljudnördar!

outshape
2022-07-13, 14:25
(om man tål lite "flak" ;)

Tål? Jag ääääälskar Flak! Gjord på hårdvara visserligen, men rätt långt ifrån analoga syntar. Mest samplers och fint mög!

K7Uw6RaJ1sM

Mjukvara kan verkligen låta likt hårdvara. Softube visade ju det för inte så länge sedan med deras tolkning av SH-101.
Jag har SH-101 sedan många år och tycker mjukvaran är typ identisk (disclaimer - Softubes Kroffe är en av mina absolut närmaste vänner). Däremot har jag svårt att hitta någon mjukvara som låter lika brusigt och skevt (och underbart!) som mina ARP2600 och EMS Synthi A. Varje gång jag bygger något med dessa blir resultatet galet (men inte alltid bra).

Skrivet från en laptop på landet där jag kör Ableton just nu (trots att Analog Rytm också är här).

johey
2022-07-13, 15:24
Mjukvara har fortfarande svårt att låta som akustiska instrument. Visst finns det fantastiska försök och vissa är bra nära. Piano verkar i det närmaste knäckt. SWAM är i mina öron tillräckligt bra på en del stråk- och blåsinstrument. Men thats it anno 2022. Tror det kommer hända grymma grejer kommande år.

Själv suktar jag efter bra mjukvarumodellering av gitarrer och avarter såsom mandoliner, lutor, balalajkor med mera, men även trummor. Och förstås, vevlira!

Tehporp golana
2022-07-13, 16:03
Mjukvara har fortfarande svårt att låta som akustiska instrument. Visst finns det fantastiska försök och vissa är bra nära. Piano verkar i det närmaste knäckt. SWAM är i mina öron tillräckligt bra på en del stråk- och blåsinstrument. Men thats it anno 2022. Tror det kommer hända grymma grejer kommande år.

Själv suktar jag efter bra mjukvarumodellering av gitarrer och avarter såsom mandoliner, lutor, balalajkor med mera, men även trummor. Och förstås, vevlira!

Redan från syntens barndom var ett av huvudmålen att imitera akustiska instrument. Kan konstatera att det hänt en del sedan Yamaha SY-1, deras första synth med presets från 1974 (har en sådan, tillika med första synth jag köpte som tonåring någon gång på äldre bronsåldern.. eller om det var yngre stenåldern) och senaste uppdateringen av orkestralbiblioteken med stråkar osv vi har i våra datorer idag. Mandolin-presets på gamla orglar brukade vara ganska hysteriska och jag gillade dem :)

Det har hänt att jag spelat något stråkbibliotek, varit riktigt imponerad och tyckt det låtit 100% äkta, sedan gått på konsert med en riktig symfoniorkester och konstaterat att stråkbiblioteket låtit ganska exakt 0% av hur symfoniorkestern lät…

Ulven
2022-07-13, 16:17
Mjukvara har fortfarande svårt att låta som akustiska instrument. Visst finns det fantastiska försök och vissa är bra nära. Piano verkar i det närmaste knäckt. SWAM är i mina öron tillräckligt bra på en del stråk- och blåsinstrument. Men thats it anno 2022. Tror det kommer hända grymma grejer kommande år.

Själv suktar jag efter bra mjukvarumodellering av gitarrer och avarter såsom mandoliner, lutor, balalajkor med mera, men även trummor. Och förstås, vevlira!

IK Multimedia Modo Bass är väldigt bra också. Modo Drums tycker jag också sätter trumgrejen väldigt bra även om jag inte slutat använda samplingar eller spela in själv på grund av den.

Gillar du lite udda strängplock så skulle du kunna testa AAS String studio. Problemet är att exakt alla presets är helt värdelösa så lyssnar man på deras demo så lär man inte köpa den. Det finns två soundpacks som visar vad den går för: Masala 1 & 2. Skaffar man dessa så har man en bra palett att själv gå vidare med. Av en händelse så är det samma kille, Christian Laffitte, som har gjort det enda bra soundpacket till deras Chromaphone också. Han måste vara begåvad eller något :)

johey
2022-07-13, 18:24
varit riktigt imponerad och tyckt det låtit 100% äkta, sedan gått på konsert med en riktig symfoniorkester och konstaterat att stråkbiblioteket låtit ganska exakt 0% av hur symfoniorkestern lät…

Fast motsvarande kan jag säga om att gå på konsert och sen komma hem och sätta mig vid min gitarr. :kaaka:

hasse_fx
2022-07-13, 19:14
Det har hänt att jag spelat något stråkbibliotek, varit riktigt imponerad och tyckt det låtit 100% äkta, sedan gått på konsert med en riktig symfoniorkester och konstaterat att stråkbiblioteket låtit ganska exakt 0% av hur symfoniorkestern lät…

Du kanske inte hade rätt partitur? ;)

Jag tycker det går att få biblioteken att låta riktigt bra om man jobbar ordentligt med de otaliga nyanserna, snarare än att försöka "lira" rakt av på klaviatur. Satt med en "riktig" skolad kompositör i början av 90-talet och med blod, svett och 80/90-talssyntar (digitala givetvis) och hans partitur (via Finale och MIDI) lyckades göra demos av några av hans stycken (för stråk respektive full symfoniorkester). Avsikten var att komma så nära "the real feel" som möjligt och vid tiden, långt innan mjukvara, så var det många som inte kunde föreställa sig att det var syntetiskt - den enda referens de hade var typ skramlandet från Wendy Carlos. Med dagens mått möjligen lite mycket kassettband över ljudet, men "spelandet" var det inget fel på :>

Tehporp golana
2022-07-13, 20:01
Du kanske inte hade rätt partitur? ;)


Måste varit det, borde gått till SpecSavers ;)

hasse_fx
2022-07-13, 22:46
Måste varit det, borde gått till SpecSavers ;)

Ajfan... minitangenter är inte att leka med utan terminalglasögon O:-)

drloop
2022-07-13, 22:49
Ajfan... minitangenter är inte att leka med utan terminalglasögon O:-)

Spelat på minitangenter... katastrof
https://soundcloud.com/dabene/frankie-ballentine-no-hurt

Sorry totalt offtopic!

Tehporp golana
2022-07-13, 23:09
Ajfan... minitangenter är inte att leka med utan terminalglasögon O:-)

EU behandlar just nu en motion om minimistorlek för tillåtna tangenter (bara fullstora tangenter ska tillåtas) och att alla instrument ska vara eldrivna innan 2030. I en övergångsperiod inför de ett bidrag på 50% när man köper ett eldrivet instrument för att skynda på processen.

johey
2022-07-14, 06:00
På tiden!

Oortone
2024-02-02, 21:18
106545

”303 stabs”
???
:eek:

perault
2024-02-02, 22:41
106545

Var kommer klippet ifrån? Sjukt kul. :-)

234gh35h35h
2024-02-03, 06:56
Fick 0 av 6

Tack till er ovan för påminnelsen att det nog finns en agenda bakom experimentet!

Det skulle vara spännande med samma sak fast i en hel mix. Hårdvara, ibland lätt överstyrd, summerad i mixer.

Skulle vara skönt att slippa den FOMO'n ifall det inte är större skillnad än i cherry audios klipp.

Odd Bob
2024-02-03, 12:28
Haha.. jag har kommit till en punkt där jag tycker mjukvara låter mer autentiskt än hårdvaran som den avser emulerA!. Softube modular är ett bra exempel på det:)

Ylan
2024-02-04, 22:09
Jag är fullständigt övertygad om att jag aldrig skulle kunna plocka skillnaden. Men det känns mycket lättare att lära sig på hårdvara och kunna lyssna på vad jag gör utan att titta. Särskilt som jag ofta måste titta på tangenterna. :D

Vänligen, Ylan

Oortone
2024-02-05, 17:36
Jag är fullständigt övertygad om att jag aldrig skulle kunna plocka skillnaden. Men det känns mycket lättare att lära sig på hårdvara och kunna lyssna på vad jag gör utan att titta. Särskilt som jag ofta måste titta på tangenterna. :D

Vänligen, Ylan

Japp. Två helt olika infallsvinklar. Hur det låter och hur det är att arbeta med. Det senare är ju liksom svårt att ”luras” med.
Numera spelar säkert mångas datorintensiva arbeten också roll när det gäller att föredra hårdvara.

jgb
2024-02-05, 18:02
116777

Hör du skillnaden? Testa dig själv!

PF
2024-02-05, 18:18
Den första var mjukvara!

hasse_fx
2024-02-05, 19:24
Den första var mjukvara!

Nej den andra är mjukvara! Den tydliga aliasingen i "iiuu" finns inte i första exemplet! Däremot viss göteborgsaccent i båda, men det kan vara MP3-kodningen...

Bobisch
2024-02-05, 20:20
116777

Hör du skillnaden? Testa dig själv!

Båda var mjukvara! Direkt från DATAN!

Oortone
2024-02-06, 16:43
Bara hårda vokaler i båda exemplen.
:kaaka:

jgb
2024-02-06, 16:52
Själv hör jag skillnaden, men kan inte säga vilken som är hårdvara eller mjukvara! :>

PF
2024-02-06, 17:42
Själv hör jag skillnaden, men kan inte säga vilken som är hårdvara eller mjukvara! :>

Men du sa mjukvara hårdvara så du vet