handdator

Visa fullständig version : Mixa trummor - hur vill ni ha in råmaterialet?



NON
2021-11-16, 10:15
Bara av ren nyfikenhet, hur vill ha in råmaterialet och hur göra ni när ni spelar in trummor och från trummaskiner? Brukar ni köra in virvel, bastrumman, cymbaler och percussions på separata mono spår och sedan ställer balansen och panoreringen? Eller vill ni ha färdigt stereospår med pukor och cymbaler redan färdigbalanserade i stereo?

Ambulansen
2021-11-16, 10:38
Det är olika. Om jag skapat mitt beat, och jobbet på låten just har börjat, så spelar jag in min 4 takters sekvens av varje element och arrar med det. Vill jag ändra på beatet görs det ändå lätt direkt i Cubase. Vill jag däremot basera låten på ett levande maskinjam så händer det faktiskt att jag drar baskaggen helt åt ena hållet och de andra elementen helt åt andra och spelar in så "i stereo", fast mer som två kanaler. Kaggen känns i sammanhanget viktigast att kunna prodda separat. Har ingen maskin med många utgångar, och bara två in i datorn så mer komplicerat blir det inte :)

(Vill jag jamma in en synt och en trummaskin samtidigt får de bara en monokanal var. Det funkar det med, och kan tillochmed vara lite kul att försöka få bukt med.)

stryph
2021-11-16, 11:24
Sån klassisk "det beror på" :) Framförallt beror det på vilken sorts musik det ska bli i slutändan. Personligen spelar jag sällan in trummor utan sköter det i DAWen men när jag mixar andras material är det oftast bara kicken som känns viktig att ha för sig - det mesta andra går att lösa hyfsat ändå.

NON
2021-11-17, 07:53
Varför jag frågar beror egentligen på att jag håller på att mappa upp trumset till min sampler och funderade på om jag orkar bry mig om att panna cymbaler och pukor redan i kittet, eller om jag bara kör på mono. Jag brukar alltid ändå vilja panna trummorna i efterhand, dvs om de inte är färdiga i från början.

charliecrash
2021-11-17, 20:34
Den här galningen har rätt bra poänger generellt vad man ska tänka på om nån annan ska mixa:

https://youtu.be/MSZ52Lejjog