handdator

Visa fullständig version : Förstärka resonanta frekvenser??



655321
2021-11-06, 15:16
Det finns ju ett gäng pluggar som tar bort resonanser, typ soothe, gullfoss, osv. Men hur gör jag för att förstärka de frekvenserna istället?

Jag har alltså ett ljud som är ganska brusigt och suddigt, och melodin drunknar lite. I nuläget har jag lagt på en TDR Nova där varje band står för en ton, lagt ratio på typ 0.6:1 och Q på max. Det är lite trubbigt men funkar temporärt.

Känns som att det bör finnas en plug som gör detta? Eller något som man kanske kan göra med Reaper själv?

oljud
2021-11-06, 16:33
ReaFIR, som spektral kompressor, med negativ ratio.

mono
2021-11-06, 16:52
beroende på ljudet så finns väl olika lösningar, har du ett icke-snedstämt ljud kan man ju till exempel dubba melodin med en sinuston, det kan ju skapa illusionen av att du förstärkt de funtamentala frekvenserna i ljudet. Men det funkar ju bara i väldigt specifika fall såklart

655321
2021-11-06, 17:57
Just ja reafir, den är lite av en verktygslåda.


Att lägga till toner är ingen dum idé. Tror dock inte funkar i det här fallet då det är ett lite svajigt och ”komplicerat” ljud som sen går in i en saturator, så lite av poängen är också att få tonerna att dista lite. Men ska prova!

oljud
2021-11-06, 19:27
Ja reafir är grym. Problemet är om frekvenserna ändras.

Om de är fasta, kör subtract-läget och tryck på learn-knappen, eller vad den nu heter. Den kurvan man får kan man använda på ljudet i kompressor med negativ ratio, eller i eq-delen. Går att använda även på andra ljud. Man kan liksom klanga till klanger. Skitbra. Om frekvenserna bara far runt lite grann kan man köra spektral expander med fintweakad frekvenskurva.

Inser att det nog är en teknisk begränsning, men automatisering av ReaFIR hade varit sååå fint. Även om det så bara funkade offline.

655321
2021-11-07, 14:08
Ah bra tips! Det är inte så stora intervaller så det kan gå. Reafir är ett så galet mångsidigt verktyg, jag har mest använt det som noise reduction men den kan ju typ allt.

oljud
2021-11-07, 15:43
Japp. Även rätt bra eq. Och så borde man kunna köra en loop med valfri klang i ena sidan av det där l/r convolution-läget.

oberdada
2021-11-07, 16:00
Har för mig att soundhack hade en funktion för att behålla de starkaste deltonerna och ta bort resten. Och säkert CDP. I princip blir det väl som en extrem brusborttagning med oönskade artefakter, fast kanske önskade i det här fallet.