handdator

Visa fullständig version : Spela via öra eller noter



tinybox
2021-07-19, 05:11
Har någon annan märkt att när man spelat musik dagligen så sker till slut någon slags tröskelverkan där man inte längre behöver noter eller tabs. Jag är aldrig skolad inom notläsning men har ändå använt mig av det som en krycka för att spela covers eller kommunicera inom bandet. Men nu när jag äntligen efter många år av abstinens har ett piano så märker jag att jag inte behöver någon hjälp, jag plockar det bara naturligt med örat. Förstår inte själv, det är inget jag försökt träna på.

Jag tror inte det har ett dugg med ett perfekt öra att göra, det har bara med inställning att göra. Erfarenhet är nog viktigt, dvs lyssna och spela till all musik. Jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att jag skulle kunna göra det jag kan göra idag, det bara blev så.

machinepop
2021-07-19, 06:15
Härligt! …och ja, ju mer jag lirar ju bättre blir öra-hand-fingrar-kedjan. Det är inte bara på klaviatur utan funkar även på t ex blåsinstrument och mer och mer på strängar också.

johey
2021-07-19, 08:34
Menar du låtar du tidigare spelat efter noter, eller att du hör en ny låt och kan sätta dig och spela den?

Jag har nog rätt långt kvar dit, men enklare låtar har jag märkt att jag kan spela efter att ha hört en ny. Är i ett läge där barnlåtar tillhör vardagen, så det blir mycket sådant. Sjunger dottern till sömns med låtar hon hört under dagen. Det är riktigt mysigt. :)

Ambulansen
2021-07-19, 10:51
Träning, vana och gener. Jag har aldrig, med få undantag, använt noter som ett led i att lära mig en låt. Det är om det är nån obskyr folkmelodi som bara finns i skrift. Så tyvärr har jag aldrig tränat upp mig "åt andra hållet" tillräckligt för att kunna SPELA efter noter.

joule
2021-07-19, 11:00
Funktionsanalysen sitter i fingrarna, så för vanligt lirande behövs inga noter. Det blir desto svårare om ackorden har mycket extensions, eller att det är mycket icke-diatoniskt.

(Jag köpte through the fire på noter för längesedan. Aldrig att jag hade kunnat ta ut den själv, tillräckligt bra.)

Anubis
2021-07-19, 11:16
Ja alltså eftersom musiken skapades innan notsystemet. Så är notsystemet egentligen onödigt, om inte för att underlätta i vissa scenarios. Orkestrar och att låta andra framföra ditt verk. Notböcker osv, eller för att underlätta för en musikgrupp. Så att alla är ”på samma blad”. :) Sen är det klart att vissa skalor/modes kan vara nice att utgå från. Beroende på vad för vibe/känsla/stil man är ute efter. Men det där kan också komma automatiskt om man tänker sig t ex att musiken ska låta mystisk, euforisk, ledsam, orientalisk, klassisk osv.

Jag tycker man hittar melodier lättast om man blundar. Och känner istället för att stirra på skalor/skärmen/tangenterna. Jag tycker noter och ackord är som färgnamn. Finns mycket färger där ute, men behövs knappast memoreras för att måla fantastiskt färggranna tavlor. Däremot kan det alltid vara lärorikt att kunna dels hur musikteori/harmonilära funkar. Dito för konsthistoria, färglära. Det kan ge ett utökat perspektiv.

oberdada
2021-07-19, 11:20
Stycken som är för komplicerade eller långa kräver ju ändå noter. Vad som är för komplicerat eller för långt varierar med ens kapacitet.

Men det är fascinerande med inövning via noter när man kommer till stadiet när man lämnar dem och spelar utantill. Det brukar lyfta spelet till en helt annan nivå. Och så finns det folk (säkert inte högt representerade på detta forum) som läser noter hur bra som helst men knappt kan plocka ut en barnvisa på gehör.

elysian
2021-07-19, 11:38
Jag tycker noter och ackord är som färgnamn. Finns mycket färger där ute, men behövs knappast memoreras för att måla fantastiskt färggranna tavlor. Däremot kan det alltid vara lärorikt att kunna dels hur musikteori/harmonilära funkar. Dito för konsthistoria, färglära. Det kan ge ett utökat perspektiv.

Bra skrivet, jag tänker ungefär likadant.

Dessutom tänker jag ljudbehandling visuellt och det hjälper mig.
T.ex. kompression ser jag i huvudet som när man komprimerar en bild i Photoshop, lite för mycket och du får synliga artefakter (läs hörbara).

Rent generellt är Photoshop-funktioner bra att jämföra med DAWs (om man tänker visuellt), många gånger fungerar ju tekniken bakom på samma sätt, enda skillnaden är att bilddata bearbetas istället för ljuddata.

Gammal Kuf
2021-07-19, 12:03
Ju mer du spelar och blir medveten om vad du pysslar med, efterhand börjar ditt relativa gehör utvecklas mer och mer, och till slut kan det bli ett riktigt användbart verktyg.

Mitt relativa gehör är sådär läskigt bra redan från början, tackar vems gener i familjen det nu var, men även att det alltid fanns musik omkring mig när jag växte upp, min mor och mina syskon lyssnade alltid på musik, och brorsan har också väldigt bra relativt gehör och spelade gitarr, dragspel och orgel i hemmet, det var där jag började spela också. Jobbar jag aktivt med musik i en längre period, blir det ännu bättre, och jag kan då även urskilja enstaka toner som jag "programmerat in", dvs. lärt mig känna igen, och sedan kan använda som ankare och "fuska" perfekt gehör.

Perfekt gehör, är något helt annat, och har att göra med att man kan känna igen toner och veta om de är rena eller inte, automatiskt, detta kan då även tränas genom att man lär sig vad de tonerna man hör heter, och helt plötsligt har du något väldigt användbart, i synnerhet om du är t.ex. sångare. I övrigt är ime perfekt gehör inget man egentligen har någon praktisk nytta av som musikant, då är ett väldigt väl utvecklat aktivt jobbande relativt gehör fullt tillräckligt för att navigera runt.

Att lära sig noter, och läsa avista, är något jag ångrar att det aldrig hände när jag var barn, jag förstår precis hur allt fungerar, och sätter jag mig ner en stund med ett papper kan jag hacka det. Eftersom mitt gehör alltid fungerat fint, så har jag aldrig känt något behov av noter, och därmed struntat i det "tråkigt tragglande", MEN, nu inser jag i vuxen ålder vilket fantastiskt verktyg det är för att kommunicera musikanter imellan, och jag har på min planering att en dag, efter allt annat skit jag behöver ta tag i som är tråkigt och känns jobbigt, lära mig läsa hyfsat nog för att hacka ett cheat sheet med lätthet.

Ambulansen
2021-07-19, 12:14
Jag måste också HACKA notpapper. Det finns en blockering mellan papper och fingrar. Lärde mig det inte heller på riktigt när jag var liten. Min teori är att min pianolärare skulle ha hoppat över några "hej piano"-nummer för att det skulle bli såpass svårt att jag inte kunnat memorerat låtarna helt utan ansträngning. Men i det stora hela är jag nöjd med hur jag blev, jämfört med hur många som "lärde sig noter" blev.

hasse_fx
2021-07-19, 12:42
Alla har vi förstås olika förutsättningar och sina egna krokiga vägar till var man står idag. Jag har god grund från musikskola + efterföljande privatlektioner (när man hade råd) + intresse i (klassisk) gitarr och jazzharmonik. Var hyfsad avista ett tag, men allt det där fordrar träning och kontinuitet (jfr att ha lärt sig ett språk i skolan men inte använt så mycket).

Sedan spelat som fan i alla möjliga sammanhang och lärt mig mycket intuitivt utan att tänka teori alls annat än när det varit absolut nödvändigt. Skulle gärna ha Rick Beato's förmåga att förstå/förklara musikaliska sammanhang eller (som jag tolkar det) G-Kufens gehör - men byggt de styrkor jag har på annat sätt.

Gick en 15p högskolekurs i flerstämmig arrangering för ett antal år sedan, vilket var en intressant upplevelse! Jag upptäckte att jag "kunde" allting och mer där till redan, men fick äntligen veta "grammatiken" :> Kanske borde ta en kurs i italienska :D

LesslieHammond
2021-07-19, 18:29
Jag tror en liten del är nått medfött men till 90% eller något sådant är det träning. Jag har inga problem att hänga med i grundackorden och härma slingor, problemet bli i jazzvärlden som jag ibland hamnar i, inga problem med 2,5,1 och annat standard men sen är det nån stolle som tänjer på gränserna och använder ackord som man inte ens tror ät möjliga där. Till slut hittar man även dom men mycket är erfarenhet och testande

Gammal Kuf
2021-07-19, 18:32
Jag tror en liten del är nått medfött men till 90% eller något sådant är det träning. Jag har inga problem att hänga med i går undackorden och härma slingor, problemet bli i jazzvärldeb som jag ibland hamnar i, inga problem med 2,5,1 och annat standard men sen är det nån stolle som tänjer på gränserna och använder ackord som man inte ens tror ät möjluga där. Till slut hittar man även dom men mycket är erfsrenhet och testande med det som det borde vara


Precis, och ju mer man lirar med andra, desto bättre fungerar det relativa gehöret, och som du säger, det blir lättare att hänga med även när det är utom ramarna. Körde ofta covervikariat helt utan rep när jag var som mest igång på 90-talet, en liten sväng på soundcheck, när det fanns en sådan, om det var något specifikt "out of the ordinary", och i övrigt bara kassett några dagar innan, i bästa fall... eller en setlist endast på papper och sen var det bara att hänga på...

:D

jocks1
2021-07-19, 21:28
Lite off topic: Mitt gehör förbättras också när jag improviserar.
Såg ett program för några år sedan, där en västerländskt skolad musiker skulle testa att spela med i en indisk orkester...Där finns kvartstoner och skalor som vänder upp & ner på det intränade för de flesta av oss här i väst. Sånt väcker alltid min nyfikenhet. Likaså annorlunda rytmer :kaaka: Är dock helt oskolad och har plinkat på som hobby sedan jag var liten. När jag har långledigt brukar min teknik och gehör utvecklas. Sitter dock nästan varje kväll och småpetar på tangenterna som avkoppling nån timme:)

tinybox
2021-07-20, 04:59
Menar du låtar du tidigare spelat efter noter, eller att du hör en ny låt och kan sätta dig och spela den?

Jag har nog rätt långt kvar dit, men enklare låtar har jag märkt att jag kan spela efter att ha hört en ny. Är i ett läge där barnlåtar tillhör vardagen, så det blir mycket sådant. Sjunger dottern till sömns med låtar hon hört under dagen. Det är riktigt mysigt. :)

Jag menar låtar man aldrig spelat förut.

Det knäppa är att det gäller även rätt komplicerade låtar. Visst tar det några minuter ibland att hitta rätt men det är inte som förr för mig då jag gick till noterna / tabbarna och tjuvkikade hela tiden.

Min teori är att jag tränat i huvudet och lyssnat på, och spelat, musik där inne så pass länge så att det nästan kan jämföras med att faktiskt har spelat de låtarna. Låter kanske lite knäppt men det är min enda förklaring. Hjärnan jobbar medans man sover eller dagdrömmer.

HomerJSimpsson
2021-07-20, 05:51
För mig är not noteringen en ritning som visar hur musiken är uppbyggd. Den visar vilka och när notarna ska spelas men inte hur. Visst finns det allegro, adagio och piaggio samt vissa tecken, men de ersätter knappast känslan i spelandet ... har försökt lära mig noter flera gånger genom tiderna ... lyckades aldrig ... har gett upp ... försöker jag läsa 'ritningen' till en låt blir det snarare en ny typ av kaffeebtyggare. Har däremot skaffat mig Anthem Score som genererar noter från audio, jag använder dem för att hitta mönster, verkar fungera bra, om nu jag kan avgöra det, ungarna kan få sina noter på vad de har spelat och ta med dem till kulturskolan osv.

Ambulansen
2021-07-20, 11:38
Lite off topic: Mitt gehör förbättras också när jag improviserar.
Såg ett program för några år sedan, där en västerländskt skolad musiker skulle testa att spela med i en indisk orkester...Där finns kvartstoner och skalor som vänder upp & ner på det intränade för de flesta av oss här i väst. Sånt väcker alltid min nyfikenhet. Likaså annorlunda rytmer :kaaka: Är dock helt oskolad och har plinkat på som hobby sedan jag var liten. När jag har långledigt brukar min teknik och gehör utvecklas. Sitter dock nästan varje kväll och småpetar på tangenterna som avkoppling nån timme:)

De använder inte kvartstoner i Indien, om de inte spelar mer arabisk musik på motsvarande arabiska instrument. Men är man alltför inkörd så är det mycket som kan skära sig mot deras annorlunda system. De intonerar gärna annorlunda t.ex.

oberdada
2021-07-20, 11:40
Såg ett program för några år sedan, där en västerländskt skolad musiker skulle testa att spela med i en indisk orkester...Där finns kvartstoner och skalor som vänder upp & ner på det intränade för de flesta av oss här i väst.

Kan tänka mig att det inte var särskilt lätt för den musikern att följa med. En stor del av gehöret består nog i själva verket av att vi lär oss standardformler, typiska melodisegment eller ackordföljder, som förekommer ofta i vår egen musikkultur. När vi sen försöker applicera dem på en musikstil som består av helt andra element blir det svårt, man får liksom börja om från början.

Gammal Kuf
2021-07-20, 11:48
Kan tänka mig att det inte var särskilt lätt för den musikern att följa med. En stor del av gehöret består nog i själva verket av att vi lär oss standardformler, typiska melodisegment eller ackordföljder, som förekommer ofta i vår egen musikkultur. När vi sen försöker applicera dem på en musikstil som består av helt andra element blir det svårt, man får liksom börja om från början.


Som jag förstått det programmeras vi i tidig ålder av det vi hör runtomkring oss, minns att Beato har nån video som förklarar hur man kan programmera sina barn till att få absolut gehör genom att hela tiden spela musik med ständiga skiften i tonspråk, och inte bara 2-5-1 med standardskalor.. haha!

Det är såhär språk fungerar, när vi föds har vi alla fonetiska beståndsdelar för alla språk tillgängliga öppet i vår hjärna (uppenbarligen), och efterhand som vi lyssnar på det omkring oss använder hjärnan uteslutningsmetoden för att sortera bort det vi inte känner igen från det vi hör, dvs. det vi inte behöver för att börja kommunicera med omvärlden, och sen börjar den jobba med det som blir över (finns studier på det här, väldigt intressant läsning). Så sannolikt fungerar det likadant med musik, och "tonspråk".

Därför är det busenkelt att lära barn olika språk när de växer upp, sålänge språken används omkring dem, snappar deras hjärna upp och har inga problem att sortera vad som hör ihop med vad.

Har flera vänner som har flerspråkiga barn där barnen har full koll, men prioriterar det som är primärt för dem. Exempelvis ett par goda vänner i Paris, hon är svenska, och han är från Belgien, deras son växer upp i Paris. Hon har alltid talat svenska med honom, men i övrigt är det franska runtomkring. Så när hon tilltalar honom på Svenska idag (han är tonåring numera), så svarar han på franska, men åker de till Sverige, talar han svenska med morföräldrar och andra släktingar.

RX11
2021-07-20, 12:30
Dr. R. Douglas Helvering

johey
2021-07-20, 12:45
Jag menar låtar man aldrig spelat förut.

Det knäppa är att det gäller även rätt komplicerade låtar. Visst tar det några minuter ibland att hitta rätt men det är inte som förr för mig då jag gick till noterna / tabbarna och tjuvkikade hela tiden.

Min teori är att jag tränat i huvudet och lyssnat på, och spelat, musik där inne så pass länge så att det nästan kan jämföras med att faktiskt har spelat de låtarna. Låter kanske lite knäppt men det är min enda förklaring. Hjärnan jobbar medans man sover eller dagdrömmer.

Jag har "alltid" klinkat ackord på gitarr, och sjungit melodin. Har gärna spelat efter nedskrivna ackordanalyser. På senare år har det dock blivit mer på gehör. En viktig grej i min resa är att jag har börjat spela melodin också. Eller åtminstone de toner som jag når när jag håller ackordet. Efter det upplever jag att det är lättare att hitta rätt ackord. Kanske för att melodin (i min förenklare värld) ofta tar den översta tonen i ackordet, så då provar jag med ett ackord som passar därefter. Funkar i minst noll fall av 10. :)

Denna princip är kanske enklare på klaviatur då det är lite lättare att nå meloditonerna oavsett vilket ackord man spelar till (åtminstone om man spelar ackordet med vänster).

tinybox
2021-07-20, 18:07
Det är samma sak för mig med att spela melodin i ackorden. Det gör, som du säger, det också enklare att hitta ackord. Det gjorde jag inte när jag var noob så mycket men det har fallit på plats under åren (antalet timmar bakom klaven). Gitarr har aldrig varit nåpot annat än komp-instrument för mig. För svårt att se vad man håller på med.

hasse_fx
2021-07-20, 22:07
Inför stundande semester - hoppat på Rick Beato's Ear Training Course! Någon nytta lär den göra... :)

oberdada
2021-07-21, 12:16
Kanske för att melodin (i min förenklare värld) ofta tar den översta tonen i ackordet, så då provar jag med ett ackord som passar därefter. Funkar i minst noll fall av 10. :)

Så länge melodin inte ligger på en ackordfrämmande ton så är den väl i princip översta tonen i ackordet (men det kan ju finnas överstämmor också). Dessutom kan det öppna upp för ett alternativt sätt att lägga ackord om man strikt förhåller sig till melodin ton för ton och tar valfritt ackord som innehåller meloditonen utan att tänka i någon specifik tonart.


Denna princip är kanske enklare på klaviatur då det är lite lättare att nå meloditonerna oavsett vilket ackord man spelar till (åtminstone om man spelar ackordet med vänster).

Ja, jag tror gehörsspel i många avseenden är lättare på klaviatur än på gitarr. Till exempel kan man visualisera vilka tangenter som spelas när man hör musik, men eftersom samma toner kan spelas i flera olika lägen på gitarr har man många fler möjligheter för vad man ska visualisera eller hur man kan spela det.

hasse_fx
2021-07-21, 21:16
Ja, jag tror gehörsspel i många avseenden är lättare på klaviatur än på gitarr. Till exempel kan man visualisera vilka tangenter som spelas när man hör musik, men eftersom samma toner kan spelas i flera olika lägen på gitarr har man många fler möjligheter för vad man ska visualisera eller hur man kan spela det.

...eftersom gitarr har samma mönster för skalorna som man parallellförflyttar upp och ned för halsen blir det lättare med relativa intervall (som gäller i stort oavsett tonart), men samtidigt svårare greppa tillhörighet för de specifika tonhöjderna. På klaviatur kommer man inte långt utan det (eller håller sig till vitt eller svart ;))

Oortone
2021-07-21, 23:29
Ja alltså eftersom musiken skapades innan notsystemet. Så är notsystemet egentligen onödigt, om inte för att underlätta i vissa scenarios. Orkestrar och att låta andra framföra ditt verk. Notböcker osv, eller för att underlätta för en musikgrupp. Så att alla är ”på samma blad”. :) Sen är det klart att vissa skalor/modes kan vara nice att utgå från. Beroende på vad för vibe/känsla/stil man är ute efter. Men det där kan också komma automatiskt om man tänker sig t ex att musiken ska låta mystisk, euforisk, ledsam, orientalisk, klassisk osv.

Jag tycker man hittar melodier lättast om man blundar. Och känner istället för att stirra på skalor/skärmen/tangenterna. Jag tycker noter och ackord är som färgnamn. Finns mycket färger där ute, men behövs knappast memoreras för att måla fantastiskt färggranna tavlor. Däremot kan det alltid vara lärorikt att kunna dels hur musikteori/harmonilära funkar. Dito för konsthistoria, färglära. Det kan ge ett utökat perspektiv.

Talet "skapades" troligen innan skriftspråket också, men skriftspråket "onödigt" vet jag inte... ;)
Eller... Tja, vem vet?

Oortone
2021-07-21, 23:35
...
Men det är fascinerande med inövning via noter när man kommer till stadiet när man lämnar dem och spelar utantill. Det brukar lyfta spelet till en helt annan nivå. ...

Jag som inte är proffsmusiker men tycker om att lära mig noterade stycken då och då kan verkligen hålla med med en stor reservation för min del.

När jag nyligen lärt mig stycket utantill kommer en period på några veckor då jag verkligen tycker jag lyckats med 90% riktigt bra, de återstående 10% verkar jag aldrig gå i mål med helt men med lite fusk blir det ändå okej-bra. Då är det kul att spela men sedan kommer nästa stadie, då stycket förfaller, det blir sämre igen och efter en månad är det rätt mediokert. Jäkla konstigt fenomen. Det är som att stycket är "mitt" ett tag för att sedan flyga vidare och lämna mig i sticket. :(

oberdada
2021-07-22, 11:51
Jo, det där med att man spelar stycket sämre, eller upplever sig göra det efter en stund är nog en vanlig observation. Några lärare jag hade brukade tipsa om att lägga undan stycket när det började sitta. När man fortsätter öva ändå är det risk att fel slinker in här och där, och varje felspelning sätter sig i det motoriska minnet och blir oerhört svårt att öva bort igen.

Oortone
2021-07-22, 13:29
Jo, det där med att man spelar stycket sämre, eller upplever sig göra det efter en stund är nog en vanlig observation. Några lärare jag hade brukade tipsa om att lägga undan stycket när det började sitta. När man fortsätter öva ändå är det risk att fel slinker in här och där, och varje felspelning sätter sig i det motoriska minnet och blir oerhört svårt att öva bort igen.

Exakt vad min pianolärare sade när jag gick folkhögskola i musik. Så inför konserten övade jag som en tokstolle i alla fall och mycket riktigt gick det åt helvete.

Jag tror en aspekt här är att, även om jag nu lägger undan stycket, muskelminnet tar över samtidigt som jag glömmer musikaliska "stolpar" som jag använde för att lära mig stycket (jag tänker ofta i ackord och symmetri t.ex.), sedan när något blir lite fel tappar musklerna bort sig och minnet kan inte berätta vilket ackord o dyl. det skall vara.

Här tror jag just musiköra, som tråden handlar om, är en hjälp för om man minns hur stycket lät är det lättare att hitta tillbaks och då kanske det inte degenererar lika mycket. Det kan funka ibland för mig men jag tycker ändå att det finns en guldperiod strax efter att jag lärt mig ett stycke bra som är svår att återskapa. I vart fall mentalt.

oberdada
2021-07-23, 13:44
Här tror jag just musiköra, som tråden handlar om, är en hjälp för om man minns hur stycket lät är det lättare att hitta tillbaks och då kanske det inte degenererar lika mycket.

Det kan också hjälpa om man är van att improvisera, och för det krävs ju bra gehör. Annars är det roligt att börja experimentera med artikulation, tempo och frasering när det börjar sitta.

En annan rolig anekdot på temat:
När en bekant sökte in på folkhögskola på piano spelade han något stycke av Chopin på inträdesprovet. Efteråt frågade pianoläraren: Du, spelade du det där stycket i Db? Det hade han mycket riktigt gjort. Men stycket går ju i D, sa pianoläraren. Det visade sig att han hade tagit ut stycket från en kassett som uppenbarligen gick lite för långsamt.

hasse_fx
2021-07-23, 14:03
Jo, det där med att man spelar stycket sämre, eller upplever sig göra det efter en stund är nog en vanlig observation. Några lärare jag hade brukade tipsa om att lägga undan stycket när det började sitta. När man fortsätter öva ändå är det risk att fel slinker in här och där, och varje felspelning sätter sig i det motoriska minnet och blir oerhört svårt att öva bort igen.

Process: Studera, traggla, sätt, släpp, kom tillbaka med en egen tolkning!

Oortone
2021-07-23, 15:39
Process: Studera, traggla, sätt, släpp, kom tillbaka med en egen tolkning!

Gäller ju på sätt och vis även via öra som trådens tema är. Tar man ut en låt från skiva så är tolkningen egentligen redan given men om man sedan "glömmer lite" och låter det gå en tid så blir det mindre av härmaperi kanske?

enapa
2021-07-23, 15:47
Jag spelar från hjärtat då jag glömt bort hur man läser noter och är halvt tondöv och dessutom glömsk och glömmer bort låtar jag själv skrivit så jag får ta ut dom med örat, brukar försöka skriva ned nån fultabb när jag skriver låtar så går det oftast lite smidigare.

hasse_fx
2021-07-26, 23:21
Inför stundande semester - hoppat på Rick Beato's Ear Training Course! Någon nytta lär den göra... :)

Testat några kvällar... Inte alls speciellt teoretiskt (ännu) men svårt redan från början - dock nyttigt för örat! Sitter man samtidigt med ett instrument som man kan relatera intervall till är det lättare, men att bara med örat plocka intervall... :confused:

Oortone
2021-07-27, 00:01
Testat några kvällar... Inte alls speciellt teoretiskt (ännu) men svårt redan från början - dock nyttigt för örat! Sitter man samtidigt med ett instrument som man kan relatera intervall till är det lättare, men att bara med örat plocka intervall... :confused:

Det står:
"A complete and systematic approach"

Komplett som i både ackord och intervall upp/ner eller...? I så fall rätt omfattande antar jag?

Men det som jag främst undrar över är på vilket sätt den är systematisk? För oss dödliga (utan absolut gehör) undrar jag om det egentligen finns något annat att tillgå än övning genom upprepning? Klart man kan vara systematisk genom att göra det i någon given ordning eller så, eller finns det någon särskild systematik, som är något speciellt? Alltså någon slags aha-upplevelse?

hasse_fx
2021-07-27, 00:45
Antar det avser en systematisk ordning och det är blod, sept och tårar som gäller! Har redan identifierat några av mina quirks där jag är mer hemma samt mer åt fanders.

Intervall är bara början, sedan kommer tre, fyr och etc klanger och alla möjliga färgningar. Efter det olika moder, rytmövningar, reharmonisering, t.o.m tolvton och kluster... Har att göra ett tag!

Ambulansen
2021-07-27, 11:31
(Absolut gehör är mer handikapp än tillgång).

Med intervall är det väl som med färger eller former. Man måste lära sig hur de är. Det är nog lättare med lite nedärvt gehör, men jag tror inte det är inte supersvårt att lära sig oavsett.

Oortone
2021-07-27, 12:12
(Absolut gehör är mer handikapp än tillgång).

Med intervall är det väl som med färger eller former. Man måste lära sig hur de är. Det är nog lättare med lite nedärvt gehör, men jag tror inte det är inte supersvårt att lära sig oavsett.

...och ju tidigare desto lättare.
Jag började ganska sent men kom hyfsat långt. Men jämfört med de som vuxit upp i riktiga musikerfamiljer, eller är savanter medfött, så är mitt gehör chanslöst.

Färgseendet känns mycket mer medfött automatiskt än gehöret, om vi pratar om att kunna benämna. Däremot kan ju de flesta spontant lära sig sjunga någorlunda rent. Men inte lika automatiskt som vi lär oss färger.

Ambulansen
2021-07-27, 12:27
Absolut. Färgseendet har nog varit "lite" viktigare för överlevnad rent evolutionärt :) Färger är ofta bland det första man börjar lära småbarn vad gäller språk. Frågan är hur det skulle bli om man rutinmässigt skulle börja spela för sin 1åring och bara "vad hör vi nu? Ja, vad hör vi nu? En stor sept! Ja, en sept. En stor! Bra!!!" :) Skulle inte förvåna mig om det skulle funka utmärkt.

oberdada
2021-07-27, 13:28
Spelar inte alla föräldrar septimor, tritonus och kvinter för sina barn?

När man lär sig intervall finns det ett bra trick som går ut på att ta de första två tonerna i någon välkänd sång. Till exempel stor sext: nu tändas tusen juleljus. Vissa intervall är mindre representerade i de mest välkända sångerna så dem får man lära sig på annat sätt.

Men den metoden är ju också lite begränsad, eftersom man hör intervallen relativt till en grundton. I fallet stor sext hör man tonerna som kvinten och tersen i skalan. Därför övar man inte på att känna igen en sext till exempel från andra till sjunde tonen i skalan.

Ambulansen
2021-07-27, 13:58
Precis. Det svåra med ett intervallprov är att nollställa sin hörsel/tonartskänsla mellan varje exempel. Lätt annars att börja relatera till vad man hörde nyss och dra felaktiga slutsatser.

(blev sugen på att kolla om jag fortfarande "har det" :) Testade här http://musicpadawan.se/intervall/ och fick alla rätt, men de använder samma grundton hela tiden så det underlättar ju.)

Oortone
2021-07-27, 14:16
Spelar inte alla föräldrar septimor, tritonus och kvinter för sina barn?...

Liten ters nedåt är ju det vanligaste när föräldrar ropar på sitt barn så man kan ju börja där. Och sedan jobba sig framåt genom att ropa nya intervall varje månad...:>

LesslieHammond
2021-07-27, 14:24
Tycker det är lite jobbigt med lärande när man kommer upp i viss musikalisk erfarenhet, försöker nuförtiden lära mig vad jag redan kan men teoretiskt så jag vet vad jag gör :)

har verkligen kört stopp i utveckling har letat efter kvällskurser eller liknande för att lära sig mer både för gehör och vanligt spelande
men verkar vara helt omöjligt ,

hasse_fx
2021-07-27, 15:09
Tycker det är lite jobbigt med lärande när man kommer upp i viss musikalisk erfarenhet, försöker nuförtiden lära mig vad jag redan kan men teoretiskt så jag vet vad jag gör :)

har verkligen kört stopp i utveckling har letat efter kvällskurser eller liknande för att lära sig mer både för gehör och vanligt spelande
men verkar vara helt omöjligt ,

Finns gott om resurser på nätet, många gratis och några betalvarianter, t ex Ambulansens länk! :)

Men jag håller med - inte lätt att komplettera det man redan "vet" erfarenhetsmässigt! Lite som för en kolskyfflare på en ångbåt att börja träna på gym... Man vet inte riktigt vad av det nya som är av godo!

För egen del har jag ett antal svagheter jag tänkte försöka komma till rätta med. Som exempel med enkla intervallövningar - jag lyssnar på det som det vore tänkt som ett stycke musik och kopplar automatiskt till "fel" inversioner i stället för att nollställa var 4:e sekund. Tonhöjdskänslig också - en del (något så enkelt som) kvinter har jag svårt att höra i vissa tonarter.

Det underlättar att vara van att sjunga och gärna spela/fuska med olika instrument. Gissar därför t ex Ambulansen uppvisar sådan avundsvärd musikalitet! :)

Teknikern
2023-01-15, 18:57
Jag sparkar liv i den här gamla tråden, jag är också gehörsspelare, musicerandet höll på att sluta innan det började, behöver jag nämna "blockflöjt" och "köp varm korv" för att ni ska förstå varför? ;)
Senare försökte jag ta pianolektioner,,,,,gick åt helvete när pianolärarinnan hört låten och berömt mig men sen såg att notboken var uppslagen på fel sida,,,,och stod upponer. :>
Musik har jag alltid älskat och nu på "gamla dar" spelar jag varje kväll hemma på min digitala kyrkorgel eller min Roland G70, en kul bekantskap, och lite då och då tar jag en tur till nån av traktens kyrkor och spelar på dom orglarna också och noter,,,,nää tror inte det va. Jag har tom. haft publik som stannat och lyssnat när dom bara skulle besöka kyrkan och titta in så det börjar ta sig riktigt bra trots avsaknaden av noter och hårdrock är inte fel på en piporgel heller, det låter riktigt fett när man får ösa på, tex. Stairway to heaven och Not fear of the dark.:3:

Spela efter noter kommer jag aldrig att försöka lära mig mera, det förstörde spelglädjen i många år.

Ambulansen
2023-01-15, 22:55
Det är mcket en fråga om sammanhang. Plötsligt hamnar man i ett sammanhang där alla läser noter som bokstäver, för att de hört en spela och tror man "kan" :) Så gick det för mig, och jag blev pga deadline (alltså premiär :D ) tvungen att lära mig ett par låtar från noterna. Det gick, riktigt bra blev det till slut, men min hjärna gillar inte alls att göra det. Men då slapp jag ju sitta med noterna framför mig sen på sjäkva spelningarna, så jag kunde se mig omkring lite när vi spelade :)

Teknikern
2023-01-16, 12:45
Jag kan inte spela efter noter alls, för mig är flugskitarna på papperet helt obegripliga om jag ska spela ett stycke efter dom. Ta ut en låt på enklast möjliga sätt efter noter, och här snackar vi bara melodin, det funkar hjälpligt men inte mera. Jag trodde det skulle bli enklare nu som vuxen, ha säger jag bara, stackars kantorn som skulle försöka lära mig det höll på att hamna på psyket och själv gick jag in i väggen så det small om det och nu efter ett år utan noter spelar jag bättre än jag nånsin gjort, enbart på gehör och tolkar komp och bas på mitt eget vis och så får det bli annars tappar jag spelglädjen igen.

Spela ihop med andra har jag gjort en enda gång, det var när vi gjorde en kupp mot kantorn som fyllde jämna år i kyrkan, jag kompade på orgeln, vaktmästaren spelade melodin på piano och prästen och församlingen sjöng,,,,,fast sista versen där var det en annan text som helt vände sig till kantorn så där sjöng bara prästen, uppskattat av alla var bara förnamnet. :D

hasse_fx
2023-01-16, 12:56
Har bara positiva erfarenheter från musikskolan - helt avhängigt en mycket bra och engagerad musiklärare (gitarr)... När eleverna trillade av som fallfrukt hade han alla sina elever kvar - killar som tjejer - och fick flera av oss genom både högstadiet upp i gymnasiet. Sedan ordnade han kontakter med nya lärare, samt lite udda gig (folkmusik och dragspelsensembler :>). Jag fortsatte med privatlektioner till en bit in i 20-årsåldern och fick en gedigen grund i klassiskt (nåja...) och främst jazz (Real Book etc). Så för en del har musikskolan fungerat utmärkt (den stora stjärnan på musikskolan bland eleverna att se upp till hette Anders Eljas :))

Men som sagt (ovan) är jag medveten om en del luckor som lyft (sam)spelandet märkbart när jag bitit i det sura (!) teoretiska äpplet...

Teknikern
2023-01-16, 13:50
Att notspelandet är passé för min del kan nog ha sin grund i att jag är dyskalkylektiker, matte har jag alltid varit urkass på och skolans matte,,,,,nä jag vill inte bli påmind om skiten. Däremot är jag en skapande människa, en sk. "doer" som skapar, konstruerar och bygger helt utan ritningar, jag kan läsa en ritning men inte göra en och dessutom ser jag vilka material som ska användas var och även dimensioneringen utan att beräkna hållfasthet eftersom jag inte kan räkna mer än hjälpligt.

Jag tror samma gäller för spelandet, jag kan spela men inte efter noter och jag kan bygga men skippar oftast ritningar, vilket gjort många ingenjörer fly förbannade när dom kommit med ritningen men grejen är redan tillverkad, monterad och i drift. :>

Steelberry
2023-01-16, 14:09
Mina egna erfarenheter från komunala musikskolan var att spela uteslutande efter noter. Dottern (fiol) gjorde lika dant på kulturskolan tills hon fick en ny lärare (utbildad på musikhögskolan) som var rotad i folk musik. Dom fick en låt på mp3 och läxa att ta ut den. Det var ju toksvårt första veckorna, men efter en termin gick det helt ok. Jag får intrycket att det är helt avgörande vilken lärare man har. Men att kunna spela på gehör tycker jag ger en helt annan spelglädje och borde ingå i standard utbildningen på musikskolan.

LesslieHammond
2023-01-16, 15:49
Brukar kalla det stödnoter , även om jag kan hela låten så vill jag ha noterna där som ett stöd, oftast tittar jag inte ens på dom ,

Är skolad på blås med noter och där känns dom viktigare på nått sätt (inte spelat blås på snart 30 år), nu när jag till 97% spelar klaviaturer så är det bara
på ställen jag är lite osäker som jag kollar till lite på dom .

Teknikern
2023-01-16, 15:59
Innan kantorerna lärde känna mig så vände jag koralboken upponer bara-för-att, nu blir kommentaren bara "äh tokfan där". :> Man ska ha kul och glädja andra när man kan och gärna busa lite, det är sånt folk minns och dom tycker det är jättebra att jag motionerar dom gamla orglarna. :D

hasse_fx
2023-01-16, 17:52
Eftersom jag höll på mycket med jazz, som i sin tur bygger mycket på avancerade ackord snarare än noterade stämmor så hjälpte det för mig, när jag skulle lära in ett klassiskt stycke, att komplettera noterna med ackord som hade motsvarande "grund-grepp" som noterna gav - betydligt lättare att få ett sammanhang och samtidigt kunna fokusera på själva melodin "ovapå" ackorden...

Största utmaningen jag haft när det gäller att läsa ackord var när jag vikarierade på gitarr med ett storband några gånger. När jag kom till spelningen ställde kapellmästaren en tjockrygg A4-pärm på notstället framför mig - sedan ropade han ut numret på sidan för nästa låt, som man snabbt fick bläddra fram och sätta a prima vista, dvs med helt osedda noter :confused: Typ "Nivå 7" komplexitet med ett nytt ackord varje beat.. På gitarr kan man som tur är fuska med lite färre toner, bara man satte färgerna rätt och inte spelade ren kvint i ett b5-ackord, liten 7 istället för stor 7 och annat som blir för dissonant. På ett några låtar fanns det enstaka partier där kompet spelade ensamt några takter - då gällde det att sätta nyanserna! Men solo, det slapp jag :D

Tröttnade efter ett tag på navelskåderiet och insnöade normerna, men en viss nytta har jag fortfarande från jazzen i andra sammanhang-

Teknikern
2023-01-16, 18:54
Det roliga med orgel och då speciellt kyrkorgel är ju att även om man hamnar käpprätt åt fanders så går spelet att "rädda" genom några extra krumelurer för ingen som lyssnar har den blekaste att man spelat tokfel bara det låter bra och inte skär sig alt för mycket, det är bara kantorn om nån i det gänget är med som möjligen hör eländet och även dom kan trassla till begreppet rejält trots noter, det har jag hört många gånger. Jag vet ett par av dom som inte ens kan spela blinka lilla stjärna utan noter, dom hör inget av felspelet, jag fick tom. beröm en gång trots att jag var rejält ute och trampade i klaveret med fötterna. :D

Eftersom jag aldrig skrutit om mitt spelande utan gör det på mitt vis som funkar så får dom som lyssnar oftast en ny upplevelse av vad man kan göra med en psalm tex, Blott en dag har jag tolkat på mitt vis, ingen slutade sjunga utan föll fint in i dom små utsvävningar jag gjorde och såg nöjda ut. :)

Musik ska vara glädje, inte ett måste, för då är det fel.

sonicaddiction
2023-01-17, 10:43
Jag började i musikskola och musikklasser i fyran och lirade till en början enbart klassisk kontrabas i orkester och sen i typ femman eller sexan började jag lira elbas i liten jazz-ensemble med utskrivna noter. Problemet var att jag bara kunde lira efter noterna (eller planka basgångar och riff från typ Metallica och Queen) så på gymnasiet sen när jag började spela ensemble-spel och plötsligt fick ett papper med bara ackord var jag HELT lost. Kunde typ lira basgångar som bara bestod av grundtoner och kanske nån enstaka slumpmässig kvint.

Det blev lite som att börja om från scratch. Jag fick sitta med basen all ledig tid jag hade och börja med tex hur kvinten låter och var den är, var är moll- och dur terserna osv men efter mycket tragglande kunde jag i alla fall spela skapligt enkla melodier och basgångar jag hade i huvudet i realtid på basen. Då kunde jag dessutom plötsligt börja spela med på skivor där jag inte visste exakt hur basgångarna gick osv.

Nu förtiden på den typ av gig jag spelar har jag så sjukt stor nytta av att kunna improvisera basgångar efter sista-minuten-ihopskrivna ackordlappar eller bara live haka på enklare låtar utan att behöva ha hört dem innan. Har till och med kört ett par nästan helt improviserade konserter på olika new-age-festivaler (med publik som stannat kvar och dansat förvånansvärt länge)! :D

Hade verkligen önskat att musikskolan hade lärt mig både noter, gehörsspel och enklare improvisation. Jag gissar att fler av de som lämnat spelandet efter grundskolan istället hade hållit det vid liv då, även om det kanske bara handlar om att spela några klassiska timpani-låtar med barnen eller plocka fram sousafonen vid allsången kring lägerelden.

Teknikern
2023-01-17, 11:47
Jag tycker det är så fruktansvärt intressant att läsa att många av oss har ungefär likadana upplevelser av olika lärosäten och hur vi gjort för att gå vidare med spelandet. Tyvärr hamnade mitt spelande på undantag sen jag började jobba på 70-talet och återupptogs först för snart 3 år sen då jag helt sonika frågade en kantor om jag fick låna orgeln i kyrkan. Numera känner jag alla kantorerna häromkring och har massor med orglar att "blåsa dammet ur" samt min digitala kyrkorgel som jag byggde och den har internetuppkoppling så Spotify och Youtube är en källa att ösa ur och spela ihop med och det har gett mig massor. Eftersom den är digital och byggd på en mini-Pc som styrsystem råkade det ju bli både synt, hammondorgel och teater-orgel i samma kabinett så ledsnar jag på den ena byter jag till nästa orgel, det går INTE att göra med en pip-orgel i kyrkan, vilket jag retar kantorerna med. ;)

Min Roland G70 som jag köpte på Blocket och började med innan orgelbygget spelas också på så nu kan jag hjälpligt traktera ett piano också och inte bara ett instrument med flera klaviaturer där man inte kan krocka med fingrarna.

kotten
2024-01-02, 13:32
Kul tråd, i det här gänget är jag helt klart en av de minst kunniga, har aldrig spelat i band och håller mig till de (väldigt) få skalor jag är bekväm i, och så fort min musik innehåller mer än 3-4 ackord så känns allting onödigt komplicerat.

Hade hyfsat gehör från start vilket ställde till det från dag ett med pianolektionerna som liten, basövningarna var obegripligt enkla och sen helt plötsligt skulle man ha lärt sig nåt på vägen och då var det inte kul längre. Har roligt nog också gjort samma miss som Teknikern och ställt boken upp och ner "Du tittar väl på noterna nu?" -"Javisst aaa äeeee nä." Musikskolor och estetklasser var inget jag ens visste att det fanns, och när datorerna började kunna låta musikaliskt fick det bli fusk istället.

Tänkte för säkert femte gången dra igång det där med att öva från scratch, noter och piano, ofta har det alltid känts helt obegripligt, alltså som det måste vara för dyslektiker att läsa, men nu tycker jag mig uppleva att det kanske kan gå ändå. Har en app som bara slumpar ut noter en i taget och säger om man gissar rätt och med olika begräsningar, men sen gäller det att hitta nånting bra att öva med, känns som youtube flödar över av käcka lärare men tycker att det är svårt att mäta kvalité. Också knepigt att veta om det är nåt passar mig eller inte, då jag inte riktigt litar på min intuition där utan behöver tvingas in i nya banor.

oljud
2024-01-02, 13:45
En annan rolig anekdot på temat:
När en bekant sökte in på folkhögskola på piano spelade han något stycke av Chopin på inträdesprovet. Efteråt frågade pianoläraren: Du, spelade du det där stycket i Db? Det hade han mycket riktigt gjort. Men stycket går ju i D, sa pianoläraren. Det visade sig att han hade tagit ut stycket från en kassett som uppenbarligen gick lite för långsamt.

Wow! Kul. Både lärarens och bekantens gehör.

Kom han in?

RX11
2024-01-02, 13:50
Noter kan väl vara praktisk metod att dokumentera vad öra/hjärta/mage gillar och underlätta arrangemang ur ett vetenskapligt perspektiv (ljud kan ju också vara ett sätt arkivera för framtida bruk).

Vet inte om ägget kom före hönan men känslan kom nog före noteringen.

Apropå hastighet så gick ju Yngwies övningskopior snabbare för varje överföring; "jag spelade det som jag tyckte lät bra".

oljud
2024-01-02, 13:51
Jag är kass på att läsa noter. Får räkna streck, fast nu har jag läst ganska mycket (och skrivit lite i datorn, men då trycker man ju på bokstäver) och blivit bättre. Rytmen går lättare, men framför allt skrivandet, läsa är betydligt svårare och låångt bortom realtid.

Har alltid varit gehörsmusiker och tagit ut saker eller lärt mig av att titta på bandpolare när de har skrivit. Men tabs behövs ändå, särskilt om man spelar snabb och teknisk musik med konstiga dissonanta ackord och mycket dist, och får en ljudfil skickad. Ibland går det inte, eller så ändrar man så det låter ungefär rätt ¯\_(ツ)_/¯

oljud
2024-01-02, 13:54
Noter kan väl vara praktiskt metod att dokumentera vad öra/hjärta/mage gillar och underlätta arrangemang ur ett vetenskapligt perspektiv (ljud kan ju också vara ett sätt arkivera för framtida bruk).

Vet inte om ägget kom före hönan men känslan kom nog före noteringen.

Musik hade ju skapats i tiotusentals år innan noter uppfanns. De hade säkert namn för rytmer, intervall osv redan på stenåldern, och traderade sånger muntligt över generationer.

Anteckningar, ja. Förra vändan med band (tjugo år sedan) fick man skriva ner saker, för hand, i notepad eller guitar pro. Numera går det ju att spela in riff, klappa rytmer eller nynna om man är ute och går. notskrivningen hos befolkningen lär inte bli bättre av det tänker jag mig.

RX11
2024-01-02, 14:03
AI får väl hjälpa till i framtiden att översätta ljud (och känslor?) till noter. :cool:

kotten
2024-01-02, 14:04
För mig handlar det om att jag upplever att det finns så sjukt mycket att hämta i klassisk musik, men att plocka upp det bara genom att lyssna finns inte på kartan när det blir lite mer komplext. Att gå via musikteori känns för torftigt och avlägset just nu, att göra det via händerna känns betydligt mer rimligt och jag tror att det bästa sättet att göra det för mig är via notläsning.

Fattar att a prima vista är långt bort, men å andra sidan tillräckligt enkla saker och tillräckligt långsamt borde gå att uppnå, och efter det handlar det väl bara om regelbundet övande.

oberdada
2024-01-02, 14:58
Wow! Kul. Både lärarens och bekantens gehör.

Kom han in?

Jadå, han är numera professionell pianist. Men jag tror han började spela först runt 17-årsåldern, relativt sent alltså.

oberdada
2024-01-02, 15:08
För mig handlar det om att jag upplever att det finns så sjukt mycket att hämta i klassisk musik, men att plocka upp det bara genom att lyssna finns inte på kartan när det blir lite mer komplext. Att gå via musikteori känns för torftigt och avlägset just nu, att göra det via händerna känns betydligt mer rimligt och jag tror att det bästa sättet att göra det för mig är via notläsning.

Fattar att a prima vista är långt bort, men å andra sidan tillräckligt enkla saker och tillräckligt långsamt borde gå att uppnå, och efter det handlar det väl bara om regelbundet övande.

Ja, om man vill spela klassisk musik så går man via noter (med såna märkliga undantag som pianisten jag har nämnt), och det finns en del andra fördelar med det som att man kan stanna upp och analysera musiken, se på hur teman återkommer och varieras. Det är komplext, så det gäller väl bara att ha tålamod och försöka ta det stegvis. På piano övar man ju ofta en hand för sig, gärna långsamt, och ofta bara kortare fraser tills fingrarna gör vad de ska.

oljud
2024-01-02, 16:25
Jadå, han är numera professionell pianist. Men jag tror han började spela först runt 17-årsåldern, relativt sent alltså.

Skönt att höra.

Erik G
2024-01-03, 13:01
Jag har bra relativt gehör. Har troligen ärvt det, och så spelades det mycket musik hemma när jag var liten.
Jag tog pianolektioner som barn och lärde mig noter litegrann. Men så snart jag lärt mig melodin så spelade jag på gehör. Jag vet vad noterna betyder men kan inte spela efter noter i realtid.
I högstadiet spelade jag klarinett (vad annars?) och min lärare genomskådade mig när jag låtsades spela efter noterna.
Han valde då att låta mig strunta i noterna och lärde mig istället harmonilära och improvisation. Alltså denne man :3: !

Mina barn har ypperligt gehör f.ö.

Dessutom:
https://www.musicianwave.com/famous-musicians-who-cant-read-music/ plus Benny Andersson då...

hasse_fx
2024-01-03, 13:19
Dessutom:
https://www.musicianwave.com/famous-musicians-who-cant-read-music/ plus Benny Andersson då...

Lite tillskruvat i artikeln, men intressant att både Zimmerman och Elfman inte kommunicerar med traditionell notskrift - men är å andra sidan DAW-beroende. Än mer intressant då med Irving Berlin, men han samarbetade å andra sidan med personer med notkunskaper - annars hade han inte kunnat kommunicera med andra musiker. Lite som med Anders Eljas som följeslagare till Benny! För att skriva (!) musik fordras inte noter, men för att kommunicera med andra i "branschen" är notskrift och ackordsanalys det gemensamma språket...

Ambulansen
2024-01-07, 20:58
Lite roligt att läsa såna listor. Jag tror det är få här som ens höjer på ögonbrynen över att "så stora musiker inte kan LÄSA NOTER!!!". Det är nog mer en vag missupfattning bland folk som INTE funderar så mycket på musik att de som kan spela också läser noter (vilket då antingen får inkludera artikelförfattaren, alternativt att denne ser sin läsarkrets som framförallt denna grupp...).

Bland de ytterst få jag spelat med som förvånats över att jag inte kan spela vad jag läser, s.a.s., så har samtliga varit mer eller mindre skolade musikanter i klassisk musik, som själva aldrig spelat i andra sammanhang än lektioner eller ensembler med tydlig ledare och utdelade noter.

Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.

hasse_fx
2024-01-07, 21:08
Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.

Beror ju såklart på vilket instrument det gäller - på en skala som exempel gitarr -> fagott... Ju mer "klassiska" instrument och ensemble det närmar sig, desto mer noter fordras i "processen". Som vanligt inte svart/vitt - finns förstås gitarrister som läser prima vista och blåsare som kan improvisera på fagott! :)

Ambulansen
2024-01-08, 00:09
Så är det såklart. Med de flesta räknar jag med alla som nånsin spelar instrument, från PRO:s nybörjarukuleleklubb till Filharmonikerna. I procent av alla dem gissar jag att den strörre andelen inte läser noter.

MrLonghair
2024-01-08, 13:03
Allt för många källor jag gått efter finns bara på VHS från 80talet kombinerat med ibland problematisk encoding till digitalt, främst reklamfilmsmusik från Japan. Efter örat gäller men:
- Låter min slutprodukt förnuftigt?
- Passar det trenden från tiden?
- Matchar det skalorna?
- Gick det eventuellt enbart i en specifik region med sin föredragna specifika sällsyntare stil, som svar på varför det låter lite udda?
- Är det en 50hz VS 60hz kollision eftersom landet har båda?
- Var det bara kompositörens och regissören som busade?

Åfyfan :3:

Ambulansen
2024-01-08, 13:38
Just i fallet Japan så har de väl flera noteringssystem, för sina olika traditionella instrument, som inte är direkt översättningsbara ens. Vill man gräva ner sig i andra länders speciella stil så finns det definitivt poänger med at sätta sig in i deras musikskrift. Shakuhatchinotering lär vara nåt i hästväg t.ex., och där kan finnas ledtrådar även till varför deras reklammusk kan låta speciellt.

oberdada
2024-01-08, 14:16
För att skriva (!) musik fordras inte noter, men för att kommunicera med andra i "branschen" är notskrift och ackordsanalys det gemensamma språket...

Mingus lär visst ha kommunicerat sina arr genom att spela fraserna, ganska slarvigt, på piano. Därav en viss heterofoni.

Erik G
2024-01-08, 17:07
Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.

Det tror jag inte stämmer. Det beror nog på vilket sammanhang man är i. Hänger man med gitarr- och syntfolk så stämmer det nog, men det finns många som spelar i orkestrar (motsv) och där är det precis som du skriver noter som gäller.

Ambulansen
2024-01-08, 17:39
Jag menar alla i hela världen. Koraspelare i Mali, bansurispelare i Indien eller candombe-grupper i Uruguay tillexempel. Av alla som spelar nåt så vågar jag sätta mina gitarrer OCH mandoliner på att färre än hälften använder noter :)