handdator

Visa fullständig version : Still young men för gammal för autotune deluxe



MagicC
2021-03-15, 20:15
Kan hända att jag har sovit under en sten de senaste åren, i alla fall musikaliskt sätt, men vad är det som har hänt med dagens musik? Jag mins när autotune fortfarande var nytt och hur artister som Cher använde effekten på ett nog så kreativt sätt, men sedan gick det fullkomligt över styr. När var enda producent hade kört sin sångmix genom en autotune började det långsamt ebba ut. Men så för något år sedan så var det dags igen. Plötsligt ska det vara någon ny slags autotune med kraftigt artificiellt vibrato på varenda sång.

Jag är inte tillräckligt insatt i om det verkligen är medvetet som man vill fullständigt förstöra sången eller om det är ren okunskap. Jag vill hoppas på det senare, men jag vet samtidigt att producenter är flockdjur som, när de inte producerar, hänger på Youtube för att lära sig de senaste trixen.

Det här har såklart pågått ett bra tag, men när jag nyligen hörde Jacob Hellmans sång förvanskas till oigenkännlighet i Så mycket bättre, då blev jag ledsen på riktigt. Hur kan man som artist gå med på att någon förstöra ens arbete så.

Ja, jag erkänner, jag såg samtliga avsnitt i årets melodifestival och nog tusan dök den där producentens fula tryne upp där med. Lyssna bara på Charlotte Perrellis låt Stil Young så förstår ni vad jag menar. En riktig skitlåt, men ingen artist förtjänar en så omild behandling i någon jäkla plugin.

Jag anar att det här bara är början. Man försöker långsamt vänja folk vid att sång inte längre låter som sång, så att vi till slut kan ersätta alla med en sång plugin istället. Det låter osannolikt, men när man ser åt vilket håll utvecklingen går inom foto och video så inser man snart att det inte finns något som kan kallas äkta längre. På samma sätt som snart alla dina bilder i din telefon inte längre är en äkta bild av vad som verkligen hände utan en förvanskning av den, processad av ett AI filter på en server långt bort.

charliecrash
2021-03-15, 20:34
Jag är ruskigt allergisk mot autotune av alla sorter, om det ska låta naturligt överhuvudtaget, men ska man rädda nåt med nåt idag så är det Melodyne du behöver.
Det gäller att göra det väldigt subtilt och lägga tid på att endast förbättra, rädda känslan och inte gå för långt.
A-B lyssna ofta och ta pauser. Det sliter på skallen att pitcha vokaler.

Dagens producenter verkar inte ha den dagen och bara markera allt, blunda och trycka på grid/chromatic fix, skitsamma hur det blev...typ. ibland fattar jag inte att artisten själv accepterar hur plastigt det låter, om dom inte är din typiska Antares overkill artist förstås.

NON
2021-03-16, 08:40
Jag tror att pålägget med autotune är framförallt att det finns en idé att musik/sång ska låta så idag. Men jag tror att det till viss del hänger ihop med både okunskap också. Du kan redigera sången mycket bättre i Cubase egna korrigeringsverktyg så att det inte låter autotune jämfört med att lägga in en plugineffekt med midi-styrning.

Men det som är lite snuskigt också är röstsyntarna som Emvocie och Alter/Ego. Med tanke på dessa gör autotune helt hopplöst ute.


https://www.youtube.com/watch?v=SAF9QMDesYY


https://www.youtube.com/watch?v=BvgAYGM1_Nk

Jag testade själv gratisversionen på Emvoice på coverna jag gjorde på Sun always shines on TV
https://www.99musik.se/showthread.php?372826-The-sun-always-shines-on-TV-Blopalt-med-Emovice-one

jgb
2021-03-16, 09:03
Autotune används som en effekt i många fall idag, inte för att korrigera pitch i sig, utan för att få till "det där" ljudet. Ett stilistiskt val helt enkelt.

Sedan om en själv uppskattar det eller inte. Det är en helt annan sak. :)

charliecrash
2021-03-16, 09:13
Hopplöst ute med riktig sång tror (hoppas) jag inte jag hinner uppleva i min livstid. Båda dom där exemplen lät artificiella från mils avstånd. Kanske man kan ha dom som kör eller liknande, men dom lurar ingen. Även de mest fantastiska vokalisterna som kan sjunga samma sak exakt likadant två-tre gånger får fasskillnader och små variationer som gör att när du pannar dubbarna låter det så jäkla gött. Det kan du aldrig göra med dom där syntetrösterna. Ja man kan simulera skillnader förstås, men sen är det nåt med grundtonen och intoneringar som skiter sig i sammanslagningen. Det är liksom analogt brus. Du kan lägga 20 spår av analogt brus på varandra och ut kommer analogt brus. Testa att göra det med digitalt repeterande brus, eller klonade spår. Resultatet blir vidrigt. Syntetiska röster kommer ha det problemet också, mer eller mindre.

oljud
2021-03-16, 09:41
Hatar det. När jag ibland stöter på radiomusik (och inte kan strypa den direkt) slås jag över att sången låter exakt som att någon har klippt ut lite konsonanter och klistrat på i attacken på en formantsynt. Själva sångklangen är helt död och mekanisk (inte en massa vibrato, har nog sluppit det). Atutotutne a'la cher eller T-Pain har jag inget emot (även om jag inte lyssnar på sånt), det är ju kul.
Men jag förstår inte varför folk är så allergiska mot saker som inte är 100% i pitch. Det är för jävligt.

NON
2021-03-16, 10:00
Inte för att det har med sång att göra, men det har i alla fall med hur man använder rösten och uttal att göra... Sedan nåra år tillbaks har jag upptäckt att vissa på radio och TV har börjat och uttala ord och meningar som Siri i iphone och som Google-assistenten.
Nog med att många dokumentärer använder sig av text-to-speech reader. Men när vi själva börjar lägga till sig med artificiell accent blir det bara konstigt.

oberdada
2021-03-16, 12:16
Har det egentligen hänt så mycket mellan Max Matthews Bicycle for Two och den här nya Alter Ego?



Jag anar att det här bara är början. Man försöker långsamt vänja folk vid att sång inte längre låter som sång, så att vi till slut kan ersätta alla med en sång plugin istället. Det låter osannolikt, men när man ser åt vilket håll utvecklingen går inom foto och video så inser man snart att det inte finns något som kan kallas äkta längre. På samma sätt som snart alla dina bilder i din telefon inte längre är en äkta bild av vad som verkligen hände utan en förvanskning av den, processad av ett AI filter på en server långt bort.

Tendensen att vänja oss vid artificiella imitationer kan spåras bakåt ganska långt om man vill. Några riktmärken: Beaudrillards kritik av hur gulfkriget förmedlades via TV och därigenom fick ett overkligt sken, studioinspelningar med pålägg som ger illusionen av att man spelar ihop med sig själv, kameran och fotot och vad det gjorde med måleriet, och förstås Platons kritik av konst som imitation av en imitation.

Visserligen tror jag inte någon medvetet och utspekulerat försöker vänja lyssnare vid det artificiella, det kan nog snarare röra sig om en modefluga och imitation av andra populära artisters produktion. Jag tycker mig inte höra autotune särskilt ofta, åtminstone inte på ett så påfallande sätt att det är uppenbart, så det beror nog på vilken musik man lyssnar på.

Firechild
2021-03-16, 12:19
Det verkar inte hänt så jättemycket sedan Yamaha uppfann Vocaloid för 20 år sedan faktiskt.
Men jag skulle vilja ha en plugin där man sjöng in sin låt och sedan kunde applicera en annan röst på den :)
Det skulle vara mycket snabbare sätt att "mata in" sångmelodi och text än sitta med MIDI-noter och skriva text.

Nogroove
2021-03-16, 13:04
Tycker personligen att det är rätt gött med autotune och sånt som talkbox och vocoders.
Vanlig sång har sin plats för dem som gillar gitarren mer än synt och teknik tänker jag. Faller ju till sist ner till tycke och smak sånt där. Är få låtar jag gillar där text och sång har någon funktion, kan ibland kännas mer som det kommer i vägen för musiken.
Jag hade faktiskt mer sett ännu mer effekter och trix med sång än vad det är idag :>

The Introvert
2021-03-16, 13:22
Min teori, baserad på min egen uppväxt, är att man gör det för att tanter och gubbar ska bli upprörda.

Extra bonus om etablerade musiker inte tycker det är ”rätt”

;)

Firechild
2021-03-16, 13:25
Det finns ju ungar numera som sjunger live med inbyggt auto-tune sound. Rätt imponerande faktiskt.

deadbeat
2021-03-16, 14:07
Alter/Ego.

Tack för tipset, den ska jag leka lite med. (den andra lät lite bättre dömt utifrån yt-klippen, men jag kommer knappast använda den mer än att en gratispryl känns mest vettig!)

Ambulansen
2021-03-16, 14:45
Det finns flera trådar om saken (jag har startat minst en av dem :) ). A.T. är förjävligt. Det är för sent att klaga verkar det som. "Branschen" har valt, och numera är det default att ingen får använda sin egen röst fullt ut i mainstream-pop, men även i mycket annat som inte är radiomusik. Så man får lida om man väljer att lyssna på skiten. För mig diskvalifierar det direkt oavsett hur bra låten i sig är. Pinsamt, slappt, dåligt, meningslöst är vad det är. Särskilt i dessa tider då studiotid inte kostar/betyder vad det brukade, och man har obegränsat med "band" att spela in på i datorn. Man tycker att det skulle lämna utrymme för att göra tagningar tills det låter bra, men fan heller. Uäck.

Det finns dock två undantag: Om det använts för att laga en detalj i en i övrigt bra sångtagning, och det inte märks alls (i vilket fall man alltså inte ens vet om att det används). Eller om det används kreativt för att göra nåt särskilt och intressant.

Så tycker jag (igen...).

depulse
2021-03-16, 14:50
Verkar vara många rappare som inte kan sjunga använder autotune som en del av sitt sound (T-pain var en av de första). Nu är det fler och fler som kör på detta sound. Blir lite tjatigt i längden.

charliecrash
2021-03-16, 14:54
Det finns flera trådar om saken (jag har startat minst en av dem :) ). A.T. är förjävligt. Det är för sent att klaga verkar det som. "Branschen" har valt, och numera är det default att ingen får använda sin egen röst fullt ut i mainstream-pop, men även i mycket annat som inte är radiomusik. Så man får lida om man väljer att lyssna på skiten. För mig diskvalifierar det direkt oavsett hur bra låten i sig är. Pinsamt, slappt, dåligt, meningslöst är vad det är. Särskilt i dessa tider då studiotid inte kostar/betyder vad det brukade, och man har obegränsat med "band" att spela in på i datorn. Man tycker att det skulle lämna utrymme för att göra tagningar tills det låter bra, men fan heller. Uäck.

Det finns dock två undantag: Om det använts för att laga en detalj i en i övrigt bra sångtagning, och det inte märks alls (i vilket fall man alltså inte ens vet om att det används). Eller om det används kreativt för att göra nåt särskilt och intressant.

Så tycker jag (igen...).
Ja, jag håller med. Använder man det subtilt för att rädda, inte skohorna, så funkar det bra, men det ska verkligen vara subtilt. Så fort regenereringen hörs är det game over, börja om.
Jag trodde länge Enrique Iglesias hade nån cool granuleringseffekt på rösten, förutom den hårdpitchade AT'n, men när jag själv testade Melodyne hörde jag vad det var. När man misshandlar Melodyne med formanter och allt vad den kan så börjar den återsampla och gissa. Det är det som låter som en granulering (vilket det mångt och mycket också är).

Modellear
2021-03-16, 15:37
Såg tre grabbar på Tv som dom bad sjunga lite live när dom ändå var där.

Grabbarna skruvade på sig och såg ut att vilja fly så fort som möjligt, eh... eum.... det gör vi inte.... den här eh gången... :doh:

drloop
2021-03-16, 15:44
Ja, jag håller med. Använder man det subtilt för att rädda, inte skohorna, så funkar det bra, men det ska verkligen vara subtilt. Så fort regenereringen hörs är det game over, börja om.
Jag trodde länge Enrique Iglesias hade nån cool granuleringseffekt på rösten, förutom den hårdpitchade AT'n, men när jag själv testade Melodyne hörde jag vad det var. När man misshandlar Melodyne med formanter och allt vad den kan så börjar den återsampla och gissa. Det är det som låter som en granulering (vilket det mångt och mycket också är).

Senaste Melodyne är mycket bättre så det blir svårare att höra artifakter.

jgb
2021-03-16, 15:53
Alltså, det här otyget med att elektriska och distorsierade gitarrer, vad är det för fel på folk? Gitarren är byggd för att vara ett akustiskt instrument, som skall spelas med det rena och oförstörda ljudet som kommer från den när man knäpper på strängarna. INGET ANNAT!!!

oljud
2021-03-16, 16:06
Varför ha sång när det inte låter som sång?

- - - Updated - - -


Alltså, det här otyget med att elektriska och distorsierade gitarrer, vad är det för fel på folk? Gitarren är byggd för att vara ett akustiskt instrument, som skall spelas med det rena och oförstörda ljudet som kommer från den när man knäpper på strängarna. INGET ANNAT!!!

ok, kul, men du missar poängen. Ingen som är emot autotune har väl sagt att det T-Pain gör är fel. Motsvarande att dista en gitarr alltså.

jgb
2021-03-16, 16:59
ok, kul, men du missar poängen. Ingen som är emot autotune har väl sagt att det T-Pain gör är fel. Motsvarande att dista en gitarr alltså.

Jag tror att du missar min poäng. Att ens egen smak är grundad i hur det lät i ungdomens dagar och då ter sig alla moderniteter som avskyvärda, och man tar till allehanda uttryck för att racka ner på hur det är nu jämfört med Förr När Det Var Bra (tm).

"Nuförtiden får man knappt höra en enda ren gitarr på radion, det är bara trasiga elektriska sådana i alla låtar. Även om han Jimi Hendrix hade några bra låtar så måste väl inte alla hålla på så med gitarrerna?"

encore
2021-03-16, 17:11
Det är möjligt att det mestadels är autotunead sång på vad som spelas på radion eller topplistor, det finns som tur är massor av ny musik utan.

Det som irriterar mig mest är när jag hör en ny låt med en rutinerad artist, som jag vet kan sjunga alldeles utmärkt, som är autotunad utan att det tillför produktionen något. Fuck that shit.

Socker
2021-03-16, 17:16
Det är väl lite väl slött att avfärda kritik som endast en åldersrelaterad konsekvens? Jag tror snarare att det handlar om att de som är kritiska vill behålla mänsklighet och nyanser i musiken, hylla misstagen, oavsett ålder. All utveckling är inte nödvändigtvis åt rätt håll bara för att kommersialismen råkat slå in på det utslätade spåret. För mig känns autotune som motsvarigheten till att bränna ner Amazonas, det blir inget syre kvar, inget liv.

Ulven
2021-03-16, 18:15
Det är väl lite väl slött att avfärda kritik som endast en åldersrelaterad konsekvens? Jag tror snarare att det handlar om att de som är kritiska vill behålla mänsklighet och nyanser i musiken, hylla misstagen, oavsett ålder. All utveckling är inte nödvändigtvis åt rätt håll bara för att kommersialismen råkat slå in på det utslätade spåret. För mig känns autotune som motsvarigheten till att bränna ner Amazonas, det blir inget syre kvar, inget liv.

Här på 99an så handlar det nog mer om att den som först påpekar att alla andra är gubbar kapar åt sig några "ungdomspoäng" och känner sig lite mindre "gubbe" själv och mer "inne med kidsen" :)

Håller i övrigt med dig helt i resten av ditt inlägg.

oljud
2021-03-16, 18:44
Jag tror att du missar min poäng. Att ens egen smak är grundad i hur det lät i ungdomens dagar och då ter sig alla moderniteter som avskyvärda, och man tar till allehanda uttryck för att racka ner på hur det är nu jämfört med Förr När Det Var Bra (tm).

"Nuförtiden får man knappt höra en enda ren gitarr på radion, det är bara trasiga elektriska sådana i alla låtar. Även om han Jimi Hendrix hade några bra låtar så måste väl inte alla hålla på så med gitarrerna?"

Min poäng är att din jämförelse inte håller. Om inte poängen är "det är töntigt med folk som klagar på saker". :-)

- - - Updated - - -


Det är väl lite väl slött att avfärda kritik som endast en åldersrelaterad konsekvens? Jag tror snarare att det handlar om att de som är kritiska vill behålla mänsklighet och nyanser i musiken, hylla misstagen, oavsett ålder. All utveckling är inte nödvändigtvis åt rätt håll bara för att kommersialismen råkat slå in på det utslätade spåret. För mig känns autotune som motsvarigheten till att bränna ner Amazonas, det blir inget syre kvar, inget liv.

tack

Ambulansen
2021-03-16, 18:48
Alltså, det här otyget med att elektriska och distorsierade gitarrer, vad är det för fel på folk? Gitarren är byggd för att vara ett akustiskt instrument, som skall spelas med det rena och oförstörda ljudet som kommer från den när man knäpper på strängarna. INGET ANNAT!!!

En HELT annan grej. Det handlar inte alls om det du siktar på här.

Om man jämför med bildredigering så tycker jag att "klassisk" ljudproduktion med alla dess verktyg är att jämföra med ljusjustering, vitbalans, efterbelysning mm, medans att avpersonifiera en röst med t.ex. Autotune är att jämföra med att photoshoppa om utseendet på en person till att ha smalare midja, vitare tänder osv. Jag menar att det är STOR skillnad på dessa två saker.

(För övrigt: Ingen av metoderna är olaglig, och det tror jag ingen vill ha det till heller...)

The Introvert
2021-03-16, 18:50
Säkerligen ;) men det är ändå lite roligt när något som för mig uppenbart är en trend med ett specifikt sound verkar hackas på av en grupp som jag antar själva ibland velat bryta mot ramar med sin musik?

I ett större perspektiv delar jag dock oron att upplevelsen av musik kräver en ökande perfektion så till den grad att det blir orimligt till slut.

Men som så ofta kommer förmodligen en motreaktion.

oljud
2021-03-16, 18:55
(För övrigt: Ingen av metoderna är olaglig, och det tror jag ingen vill ha det till heller...)

vi kan väl kompromissa och bara förbjuda Rix Eksem?

Socker
2021-03-16, 19:01
Säkerligen ;) men det är ändå lite roligt när något som för mig uppenbart är en trend med ett specifikt sound verkar hackas på av en grupp som jag antar själva ibland velat bryta mot ramar med sin musik?

I ett större perspektiv delar jag dock oron att upplevelsen av musik kräver en ökande perfektion så till den grad att det blir orimligt till slut.

Men som så ofta kommer förmodligen en motreaktion.

Det bryts väl inga ramar med autotune idag? De knäcktes väl runt 2000 isåfall - autotune idag är ju comme-il-faut.

Gammal Kuf
2021-03-16, 19:28
Det spelas bara dang-dang på radion nuförtiden, aldrig någon riktig musik med dragspel och träskofiol!

jgb
2021-03-16, 19:34
En skrikande karl, trasiga gitarrer och trumslammer är vad som spelas på P3 just nu. Olyssningsbart! (Nirvana - Smells like teen sprit, favoritlåt!)

Socker
2021-03-16, 19:40
Det spelas bara dang-dang på radion nuförtiden, aldrig någon riktig musik med dragspel och träskofiol!

Autotune är träskofiol vid det här laget, jag vill snarare längre in i framtiden.

Ambulansen
2021-03-16, 20:08
Olyssningsbart!

Exakt. Såhär ska det låta :>

https://soundcloud.com/mikaelmix/smells-like-teen-spirit-cover

Gammal Kuf
2021-03-16, 20:25
Exakt. Såhär ska det låta :>

https://soundcloud.com/mikaelmix/smells-like-teen-spirit-cover

Huuh!

😱

The Introvert
2021-03-16, 20:46
Det bryts väl inga ramar med autotune idag? De knäcktes väl runt 2000 isåfall - autotune idag är ju comme-il-faut.

Min poäng är snarare att man vill att "soundet" i sång ska låta så idag, där "man" är "de ungdomar jag träffar och diskuterar musik med". Många av dem har också varit fullt införstådda med att det är en effekt man har på sången som gör att den låter "stelt".

Det som i mina ögon kan bli problematiskt är snarare om vi förlorar acceptansen för att folk kan spela fel eller sjunga lite ur ton live och att det är en del av upplevelsen live. Inte att det ska filmas och raljeras över. Då har vi bara playback kvar till slut...

oljud
2021-03-16, 20:56
Det som i mina ögon kan bli problematiskt är snarare om vi förlorar acceptansen för att folk kan spela fel eller sjunga lite ur ton live och att det är en del av upplevelsen live. Inte att det ska filmas och raljeras över. Då har vi bara playback kvar till slut...

Japp. Allt ska vara städat och polerat.

gazt
2021-03-16, 21:06
Ur min erfarenhet så är det inte bara städat och polerat utan används lika mycket som en effekt. Den mesta popmusiken har lite autotune på både sång och rap för att få lite portamento-effekt, för visa subgenres är autotune ett avgörande stilgrepp. Sedan kan jag hålla med att det görs olika bra av olika artister. Personligen tycker jag att det finns mycket som producenter gör som jag tycker låter sämre än autotune, t. ex skriva dåliga låtar hehe :cool:

synthboy
2021-03-17, 00:29
På samma sätt som vi här förstått att det är analoga vintage synthar med varierande pitch och svaj vi vill ha och inte digitalt skräp som aldrig stämmer ur sig, på samma sätt kommer dagens unga någon dag göra revolt och se naturell sång som något spännande och exotiskt, kanske rent av förbjudet.

För min del så tycker jag nästan all musik som görs idag (oavsett om det är synth eller ej) är för fixad och välpolerad på sången och jag saknar nerv och något som griper tag i mig.
Ännu värre är när autotune hörs tydligt men inte är menad att höras på många stora artister.

När jag gör låtar med min sambo så har vi kommit överens att aldrig använda autotune och istället plågar vi oss med en massa omtagningar och får en del träning på köpet. Har väl fått kommentarer om att rätta till någon sekund på något stället bara för att folk idag är så ovana att höra lite falsksång.

Men det finns lösningar på allt. Jag har börjat lyssna på vinyl, lyssnar aktivt igenom hela albumsidor i ett svep och slukar 80-tals album och artister jag missat. Det svajar och det knastrar och sången är inte alltid helt i pitch men desto mer levande. Nostalgi eller ej så är det ett väldigt trevligt sätt att njuta av musik.

hasse_fx
2021-03-17, 08:24
https://pbs.twimg.com/media/CXflCD3UMAEV0Zr.jpg

Mupparna presenterar: Gubbgnäll och historierevisioner!

;)

drloop
2021-03-17, 08:43
Man har ju "fuskat" och manipulerat med instrument/röster i musiken i alla tider.
Vet inte vad som skulle vara skillnaden med autotune?

Uppenbart gillar folk att använda autotune och folk lyssnar på det, inget fel med det eller?
Utvecklingen har aldrig stått still och kommer att fortsätta att utvecklas på sätt som du gillar eller inte.

Man kan inte gilla allt men en sak är säker är man ute efter nåt rätt eller fel i musik så är man fel ute!
(???? :) )

jgb
2021-03-17, 08:55
Det är väl lite väl slött att avfärda kritik som endast en åldersrelaterad konsekvens? Jag tror snarare att det handlar om att de som är kritiska vill behålla mänsklighet och nyanser i musiken, hylla misstagen, oavsett ålder. All utveckling är inte nödvändigtvis åt rätt håll bara för att kommersialismen råkat slå in på det utslätade spåret. För mig känns autotune som motsvarigheten till att bränna ner Amazonas, det blir inget syre kvar, inget liv.

Endast är det inte, men nog är vad man själv föredrar och är van vid en stor del av detta. Vad man sedan själv föredrar och är van vid är oftast relaterat till ålder, kanske i mindre utsträckning här än bland befolkningen i stort, men kopplingen är rätt ordentligt bevisat.

Jag ser inte att det här har trängt ut något annat, all den andra musiken finns kvar som den alltid har gjort. Just nu verkar det vara detta sound som eftersträvas, om några år så är det ett annat. Är övertygad om att det kommer något annat om ett tag, varför inte ringmod? Dr Who and the Daleks kanske är nästa pojkband? :)

För min del så finner jag det högst ironiskt att vi som har växt upp med hårdkvantiserad midimusik, samplers, digitala och analoga syntar av alla de slag, harmonizers med mera ("det här är ju inte riktig musik med riktiga instrument!!! de bara trycker på en knapp och fuskar!!! kan inte spela på riktigt!!!") sedan går och gnäller på musik som inte har oss som målgrupp och använder sig av teknik på ett sätt som den inte var tänkt från början.

oljud
2021-03-17, 09:01
För min del så finner jag det högst ironiskt att vi som har växt upp med hårdkvantiserad midimusik, samplers, digitala och analoga syntar av alla de slag, harmonizers med mera ("det här är ju inte riktig musik med riktiga instrument!!! de bara trycker på en knapp och fuskar!!! kan inte spela på riktigt!!!") sedan går och gnäller på musik som inte har oss som målgrupp och använder sig av teknik på ett sätt som den inte var tänkt från början.

Alla på 99an är inte syntare :-)

jgb
2021-03-17, 09:16
Alla på 99an är inte syntare :-)

Självklart, och den musiken som icke-syntarna här gillar, har den drabbats av hård autotune på sången? :) Sedan har tekniken i sig använts i icke-synt också, exempelvis kan du lyssna på Anders Glenmarks hårdkvantiserade 80/90-talsproduktioner, eller modern metal där allt ska vara perfekt kvantiserat.

oljud
2021-03-17, 10:59
Självklart, och den musiken som icke-syntarna här gillar, har den drabbats av hård autotune på sången? :) Sedan har tekniken i sig använts i icke-synt också, exempelvis kan du lyssna på Anders Glenmarks hårdkvantiserade 80/90-talsproduktioner, eller modern metal där allt ska vara perfekt kvantiserat.

Sant, den musiken som spelas på radion ÄR ju synt!

All modern metal är inte sådan faktiskt. Och den som är sådan gäller det väl främst trummorna. Men jag har nog filtrerat bort det värsta kanske.

miaz
2021-03-17, 11:01
Nedras ungdomar och deras 12-TET stämming. Tacka vet jag dagen då saker var lite mer intressant stämda.

oljud
2021-03-17, 11:01
Det jag tänker är att om folk bara hör kvantiserad pitchcorrectad musik kommer de börja tycka att allt som har minsta nerv eller känsla låter "falskt". Det är väl deras problem, men risken finns ju att det smittar andra genrer.

Jag ser inte riktigt poängen i att folk som inte "kan sjunga" och inte skriver sina låtar, ska hålla på med musik alls, när alla fel i sången tvättas bort till en robotröst. Då syftar jag alltså inte på T-Pain utan till exempel en Alphaville-cover jag tvingades höra en minut av häromveckan. Den sången var helt spikrakt och uttryckslös. Även i jämförelse med Alphaville alltså ;)

oljud
2021-03-17, 11:02
Nedras ungdomar och deras 12-TET stämming. Tacka vet jag dagen då saker var lite mer intressant stämda.

Jag vet inte om du skojar, men jag håller med. Såg en trist videosnutt när Gössa Anders med spelmanslag spelar. Först spelar han, med sina fina toner, sedan när alla andra stämmer in blir allt pianoskadat och musiken liksom faller. Tråkigt (det här var väl 70-80-tal kanske).

miaz
2021-03-17, 11:52
Jag vet inte om du skojar, men jag håller med. Såg en trist videosnutt när Gössa Anders med spelmanslag spelar. Först spelar han, med sina fina toner, sedan när alla andra stämmer in blir allt pianoskadat och musiken liksom faller. Tråkigt (det här var väl 70-80-tal kanske).

Ja och nej. Det var ju skämtsamt sagt, men klagomålen ang. autotune passar ju även 12tet.
Även om jag inte har problem med musik i med 12tet, så stämmer jag själv om allt jag gör (numer).

charliecrash
2021-03-17, 12:17
Oj shit vad den här tråden for iväg... Skulle man va gammal för att man gillar när vokalister verkligen kan sjunga? Fattar inte vart ni vill med det. Jag fattar väl att man putsar på vokaler, även dom som inte låter som det, men det är just nyckelordet. Fixa gärna diverse brister, men låt mänskligheten vara kvar i sången. Om det ska låta T-Pain, fine, då kör man den stilen, men ska det låta sång, så låt det låta sång och inte text-to-speech. Är det en gubbig åsikt?

Ambulansen
2021-03-17, 12:45
Jg tycker inte det. Dessutom verkar "skadan" vara rätt ihållande. Få trender om de ska kallas så är väl såhär livskraftiga om det inte beror på nåt annat (som t.ex. ren lathet i studion, som lett till ett sound folk vant sig vid till den grad att det blivit default...).

Samma tråd 2015 https://www.99musik.se/showthread.php?324658-Kan-vi-prata-mer-om-autotune&highlight=prata+autotune%3F

jgb
2021-03-17, 13:11
Vad jag kan hitta så är detta första tråden som nämner hata autotune på forumet: https://www.99musik.se/showthread.php?112316-Rykten-om-kommande-Madonna-plattan

miaz
2021-03-17, 13:12
men ska det låta sång, så låt det låta sång och inte text-to-speech. Är det en gubbig åsikt?

Kanske inte, men då får man inte köra sitt piano genom ett Envelope filter heller.
Eller, så kanske det inte är meningen att autotune ska låta som "sång",
och då kommer de undan på så vis, och då får vi även köra piano genom gitarrförstärkare.

Ambulansen
2021-03-17, 13:27
Vad jag kan hitta så är detta första tråden som nämner hata autotune på forumet: https://www.99musik.se/showthread.php?112316-Rykten-om-kommande-Madonna-plattan

Wow 2003. Innan jag kom hit :) Så vilka andra sk. trender håller i sig i bortåt 20 år? Stärker "ny lat standard"-argumentet tycker jag :D

drloop
2021-03-17, 13:38
Meanwhile så lyssnar jag på Nick Jonas!
Härliga artifakter från redigering av sången, I don´t give a fuck för jag gillar det!


82DWx_1CJIo

charliecrash
2021-03-17, 14:02
Meanwhile så lyssnar jag på Nick Jonas!
Härliga artifakter från redigering av sången, I don´t give a fuck för jag gillar det!


(YOUTUBE)

Snyggt proddat, och hela oktavtonen och leaden blir en kompakt del av låten, och det är maskerat ganska väl att där ligger en massa fix bakom. Ja, inget fel i det popsnöret.
Nu har jag inga bra exempel hur man INTE ska använda autotune direkt, utom möjligen DJ Ötzi's jävla körer, men det kan låta betydligt sämre än ditt exempel, också såklart beroende på hur väl man producerar.

hasse_fx
2021-03-17, 14:17
Oj shit vad den här tråden for iväg... Skulle man va gammal för att man gillar när vokalister verkligen kan sjunga? Fattar inte vart ni vill med det. Jag fattar väl att man putsar på vokaler, även dom som inte låter som det, men det är just nyckelordet. Fixa gärna diverse brister, men låt mänskligheten vara kvar i sången. Om det ska låta T-Pain, fine, då kör man den stilen, men ska det låta sång, så låt det låta sång och inte text-to-speech. Är det en gubbig åsikt?

Det är väl samma "eviga mode-fluga" som den lika besvärande voccodern, TB-303 etc ;) Det är inget problem att ogilla sådant och ha mer eller mindre goda argument för sitt ogillande, men ev. gubbighet skulle då vara att gå på om sin oförståelse för att andra kan gilla företeelserna.

charliecrash
2021-03-17, 14:27
Det är väl samma "eviga mode-fluga" som den lika besvärande voccodern, TB-303 etc ;) Det är inget problem att ogilla sådant och ha mer eller mindre goda argument för sitt ogillande, men ev. gubbighet skulle då vara att gå på om sin oförståelse för att andra kan gilla företeelserna.
Ibland undrar jag bara hur artificiellt allt ska bli innan massan reagerar. Jag kan också se det konstnärliga i t.ex Owl City - Fireflies, den är supersnygg och superartificiell. Sen har vi det motsatta lägret med halvdålig schlager som gör saker av slentrian. What to do...

jgb
2021-03-17, 14:48
Det är väl samma "eviga mode-fluga" som den lika besvärande voccodern, TB-303 etc ;) Det är inget problem att ogilla sådant och ha mer eller mindre goda argument för sitt ogillande, men ev. gubbighet skulle då vara att gå på om sin oförståelse för att andra kan gilla företeelserna.

När man som trådstartaren skriver "dagens musik" och dömer allt så har jag lite svårt att inte ta in ålder som aspekt i uttalandet. Om det sedan är gubbigt eller inte får någon annan avgöra. :)

Kul att du tar upp vocodern, tänkte faktiskt på den i det här sammanhanget igår. Eventide och deras harmonizer från 1974 borde ju även den nämnas, den och dess släktingar har använts för pitchkorrigering rätt länge innan autotune kom.

hasse_fx
2021-03-17, 16:18
Om det sedan är gubbigt eller inte får någon annan avgöra. :)

Gubbe har inte längre med ålder att göra utan är en attityd/livsstil ;)

Det var väl ett mode ett tag ned i 20-årsåldern? Tweedkeps och försök till hakskägg mm. T.o.m. pipa?

synthboy
2021-03-18, 00:14
Det känns som de flesta här missar poängen med att autotune idag blivit en behandling på sång på samma sätt som EQ och kompressor en gång blev.
De två sistnämnda förstärker oftast en uttrycksfull sång och möjliggör en bra inspelning snäll för öronen.
Autotune på en preset rakt över allt gör något levande slätstruket.

Vocoder, harmonizer, ringmod osv har genom alla år använts som en effekt (förutom tex Mind.In.A.Box som kör Harmonizer på allt som sitt signum). Cher utmanade med att köra autotune som en effekt och skapade ett nytt sound på en av sina låtar men har knappast fortsatt med det på alla sina låtar efter det.

Tycker det är töntigt att säga att det nya är det normala och att alla andra som misstycker är gubbar.
"Dagens musik" innebär för mig den musik som produceras idag oavsett genre och har inget med ålder att göra.
Om ingen hade sagt ifrån på loudness war vid milleniumskiftet så hade allt låtit skit idag.
Jag är helt säker på att det kommer en motreaktion och då kanske det är vi som ska visa vägen?
För om jag nu ska generalisera, nej man hör oftast inte slentriant pålagd autotune om man lyssnar i en mobilhögtalare eller i Dr Beats lurar.

miaz
2021-03-18, 07:21
Även om jag kan hålla med, gäller allt det där även 12tet (på sätt och vis), kvantisering och virtuella instrument.
Allt har ju sakta blivit rakare och slätare, från alla håll.

Ersätt autotune med syntar, och flytta konversationen
till ljudbojen. Eller ersätt det med trummaskin, och flytta den till nå trum-forum.
Ironin är påträngande

hasse_fx
2021-03-18, 09:43
Det känns som de flesta här missar poängen med att autotune idag blivit en behandling på sång på samma sätt som EQ och kompressor en gång blev.
De två sistnämnda förstärker oftast en uttrycksfull sång och möjliggör en bra inspelning snäll för öronen.
Autotune på en preset rakt över allt gör något levande slätstruket.

EQ och kompressor finns till för att kompromissa med verkligheten, för att få plats med så mycket som möjligt i begränsade media som (främst) radio, kassettband och vinyl. Men soundet är så normaliserat att det räknas som default. Inte så många är intresserade av att höra sång och (de flesta) andra instrument som de låter "på riktigt". Sedan kn effekterna användas för att reparera, kreativt, subtilt eller som effekt (pumpande, telefonröst etc).

"Melodynande" ser jag som motsvarande "reparerande" funktion, emedan "Autotunande är mest effekt, ibland kreativt, ibland slentrian, liksom med EQ och kompressor etc.

jgb
2021-03-18, 09:46
Håller med hasse_fx till fullo här. Melodyne används för att "reparera" sång, men det sker såpass omärkligt att ingen märker det i många fall. Autotune av idag har blivit en effekt och inte något annat i de flesta fall.

oberdada
2021-03-18, 13:50
Det jag tänker är att om folk bara hör kvantiserad pitchcorrectad musik kommer de börja tycka att allt som har minsta nerv eller känsla låter "falskt". Det är väl deras problem, men risken finns ju att det smittar andra genrer.


Helt klart en risk. Å andra sidan, det enda som krävs för att överkomma en preferens för kvantiserade tonhöjder i 12TET (och tillhörande slickt produktionsideal) är att lyssna in sig på andra sorters musik. Det kanske tar något år av lyssnande.


Såg en trist videosnutt när Gössa Anders med spelmanslag spelar. Först spelar han, med sina fina toner, sedan när alla andra stämmer in blir allt pianoskadat och musiken liksom faller. Tråkigt (det här var väl 70-80-tal kanske).

Min favoritspelman! Men han dog i 1963.

Så kan man ju tänka sig att tillämpa autotune mot andra stämningar än den tempererade, till exempel om sångare ska ge sig på folkmusik utan att behärska intoneringen i låtarna. Eller komplicerade stämningar som 31TET. Men även i de fallen tycker jag det har ett värde om sångaren faktiskt behärskar intonationen, så får man tolerera avvikelserna.

oljud
2021-03-18, 15:53
Helt klart en risk. Å andra sidan, det enda som krävs för att överkomma en preferens för kvantiserade tonhöjder i 12TET (och tillhörande slickt produktionsideal) är att lyssna in sig på andra sorters musik. Det kanske tar något år av lyssnande.



Min favoritspelman! Men han dog i 1963.

Så kan man ju tänka sig att tillämpa autotune mot andra stämningar än den tempererade, till exempel om sångare ska ge sig på folkmusik utan att behärska intoneringen i låtarna. Eller komplicerade stämningar som 31TET. Men även i de fallen tycker jag det har ett värde om sångaren faktiskt behärskar intonationen, så får man tolerera avvikelserna.

Det är därför vi borde spela s.k. utbildningsmusik på tunnelbana och bussar, och förbjuda att folk lyssnar på medhavt. Idag kunde vi ha tema Ligeti.

Han var bra. Fanns fina klipp på tuben men SVT tog ner dem (utan att slänga upp sitt på öppet arkiv – varför??? :doh:). Men då var nog videon ännu äldre än så. Det var dock i färg. De fina klippen på tuben var i två fiolgubbar i ett kök, otroligt vilket ös. Berättaren nämner också "vår herres kvastar" som bekämpade spelmännen i forna tider.

Det hade varit flott. Finns Håkan Hellström i Just intonation? Kan någon slänga ihop en?

hm, jag skulle ta och skaffa den där 19TET-elgitarren alltså...

kotten
2021-03-18, 16:08
Meanwhile så lyssnar jag på Nick Jonas!
Härliga artifakter från redigering av sången, I don´t give a fuck för jag gillar det!

Alltså jag kan ju bara gratulera alla som gillar detta! Vore skönt att kunna vistas i publika miljöer utan lurar o bara njuta istället för att bara komma på att hm nä jag behöver nog inte alls köpa kläder eller träna utan hellre kanske bara slå ihjäl nån eller trycka nånting vasst genom tinningen tills det blir tyst. (Eller mer realistiskt bara fort avlägsna sig för att komma på bättre tankar.)

oljud
2021-03-18, 16:09
Alltså jag kan ju bara gratulera alla som gillar detta! Vore skönt att kunna vistas i publika miljöer utan lurar o bara njuta istället för att bara komma på att hm nä jag behöver nog inte alls köpa kläder eller träna utan hellre kanske bara slå ihjäl nån eller trycka nånting vasst genom tinningen tills det blir tyst. (Eller mer realistiskt bara fort avlägsna sig för att komma på bättre tankar.)

+1

oljud
2021-04-27, 15:54
https://www.theguardian.com/world/2021/apr/27/russian-man-trapped-chinese-reality-tv-show-voted-out-lelush-vladislav-ivanov-produce-camp

eC39Uj7e3hE

autotune eller extremt FFT-bubbel? :kaaka:

synthboy
2021-04-27, 19:35
[url]
autotune eller extremt FFT-bubbel? :kaaka:

Han kanske hade åkt ut snabbare, som han önskade, om han inte använt autotune ;)
Medhörningen känns nästan onödig i vilket fall.

deadbeat
2021-04-27, 19:38
På tal om autotune (eller Cubase motsvarighet) så har jag vid ett tillfälle använt det på ett ordentligt ostämt gitarrsolo med väldigt bra resultat!

oljud
2021-04-27, 22:18
Han kanske hade åkt ut snabbare, som han önskade, om han inte använt autotune ;)
Medhörningen känns nästan onödig i vilket fall.

Alltså, han rappar väl? Klart algoritmen får krupp. de kanske glömde stänga av den