handdator

Visa fullständig version : Tutorial: Timestretchning av Amen Breaks på Digitakt



djdiskmachine
2021-01-30, 20:13
Hej!
Jag satte mig ned och gnuggade potatisknölarna lite en kväll och kom på ett sätt hur man kan använda LFOn i Digitakt för att skapa en slags timestretchningsmetod.
Looparna man matar in följer låtens tempo och man kan pitcha upp och ned medans tempot behålls för ett klassiskt jungle-sound.

Tillgänglig från och med imorgon kl 13 på Youtube =3

gU67hWVQ0_k

oberdada
2021-01-31, 12:54
Digitakt känner jag inte till, men utifrån den knappa beskrivningen låter det som en variant av granulering. Pitch synchronous overlap and add, PSOLA, används för att ta korta gryn av ljudfilen i synk med tonens periodlängd. Genom att krympa och sträcka avståndet i utfilen mellan grynan sträcker och komprimerar man i tid utan att förändra tonhöjd. Det samma kan förstås göras med hela taktslag som enhet och LFO som fönstringsfunktion för att tona in och tona ut grynet. Jag antar att det är ungefär så du har tänkt?

jgb
2021-01-31, 13:00
https://www.youtube.com/watch?v=gU67hWVQ0_k
https://www.youtube.com/watch?v=gU67hWVQ0_k

Låter som att du tänker köra en synkad LFO för att flytta startpunkten för en kort loop?

Katzenjammer
2021-01-31, 14:26
Det tricket är är några år sedan någon kom på. Finns en del videos om det. Testade det på min Digitakt när jag köpte den. Tror det funkar även på Analog Rytm. För mig det var där jag testade det först.

djdiskmachine
2021-01-31, 17:52
Digitakt känner jag inte till, men utifrån den knappa beskrivningen låter det som en variant av granulering. Pitch synchronous overlap and add, PSOLA, används för att ta korta gryn av ljudfilen i synk med tonens periodlängd. Genom att krympa och sträcka avståndet i utfilen mellan grynan sträcker och komprimerar man i tid utan att förändra tonhöjd. Det samma kan förstås göras med hela taktslag som enhet och LFO som fönstringsfunktion för att tona in och tona ut grynet. Jag antar att det är ungefär så du har tänkt?
Oj va många nya ord jag lärde mig nu! Tack för det =)


Det tricket är är några år sedan någon kom på. Finns en del videos om det. Testade det på min Digitakt när jag köpte den. Tror det funkar även på Analog Rytm. För mig det var där jag testade det först.

Aha, har du också gjort en tutorial på hur man gör detta? Hade besparat mig ganska mycket tid haha =)

Katzenjammer
2021-01-31, 18:19
Aha, har du också gjort en tutorial på hur man gör detta? Hade besparat mig ganska mycket tid haha =)
Nä. Men sök på Digitakt time stretch så hittar du ett antal videos som visar det. Är något år sedan tipset dök upp på Elektronauts.

Men kul att du delar med dig av dina tips :)

djdiskmachine
2021-01-31, 20:43
Nä. Men sök på Digitakt time stretch så hittar du ett antal videos som visar det. Är något år sedan tipset dök upp på Elektronauts.

Men kul att du delar med dig av dina tips :)

Absolut, jag snackade lite med kryten42 på Elektronauts där om det. Hittade dock ingen video som demonstrerade hur man gjorde så jag bestämde mig för att göra en egen. :)
Kul att det uppskattades!

HEK
2021-01-31, 22:34
Grymt tips och informativ video, ska testas👍

djdiskmachine
2021-01-31, 22:49
Grymt tips och informativ video, ska testas👍
Tackar, gör så! Break a leg ;)

kotten
2021-02-01, 13:40
Grattis till bästa dj-namnet på länge!

djdiskmachine
2021-02-01, 13:45
Grattis till bästa dj-namnet på länge!

Hahahahah tackar, det har hängt med sen tiden då CD-skivor var det som gällde =D