handdator

Visa fullständig version : Drömmen om en Subwoofer



enapa
2021-01-02, 22:42
Har kört med en Genelec 1030A med en äldre Krk 10s sub som jag vill uppgradera. Har gjort det jag kunnat med akustiken så det låter bra redan idag men vill ha det ännu bättre. Har subben på ett isoacoustics-stativ som gjorde att den lät ganska mycket bättre.

Tänkte köpa två först men vill man ha lite bra frekvensomfång drar det iväg, typ Yamaha Hs8s spelar lågt men är inte helt övertygad om nedåtspelande sub iom att isoacoustics-stativen gjorde mycket skillnad, har trägolv på torpargrund så blir resonans utan stativet.
Genelec har ju en spiral som känns med genomtänkt än yamahan men kan säkert bli strul med golvet.. Två krk 12" blir ju samma peng som en vettig.

Rotat fram dessa som jag är intresserad av:

Dynaudio 9s / 18S
Båda spelar lågt och 18S har DSP som man kan ställa in lite eq och delay, 9s är mycket enklare. Båda är slutna konstruktioner och 18S verkar spela sjukt lågt. Tänker att 18s borde fylla ut mer som två och kunna bli riktigt bra. Kan ju eventuellt gå att på sikt snåla ihop till två 9s i dröm scenariot.

Neumann KH750 dsp
Spelar lågt, har ett dsp med ipad-app och nätverk som verkar bra men känns inte framtidssäkert med padda. Finns ett mätsystem att köpa till. Går att köra utan dsp med hpf på 80hz, tror man kan tweaka med appen utan att ha mic och programvara. Känns som en stabil bas.

Genelec 7050 / 7350
Spelar lågt ena är GLM-styrd (som kostar extra) 7050 har fast hpf på 85hz.

Så klart skulle man behöva köpa hem och prova för att höra men vill gärna vara lite säker på att det kan bli rätt så man inte skickar basar fram å tillbaka i onödan.

rydan
2021-01-03, 00:46
Ett problem med 7050/7350 är att de såvitt jag vet inte kan skicka vidare en delad/högpassad signal, utan det är upp till monitorerna att matcha delningen. 7360 uppåt kan skicka hp:ad signal, men då blir det ganska mycket dyrare igen. (Fast 10-serien kanske oxå har filter för 85hz, precis som 8020/8030?)

rydan
2021-01-03, 00:57
Kör 8020-7050 i vardagsrummet. I övrigt väldigt nöjd med sub:en. Går djupt, och även om den knappast kommer spela PA-starkt spelar den förvånansvärt mycket och väldefinierad djupbas givet storlek, utan rassel, flåsljud eller andra dumheter.

enapa
2021-01-03, 06:58
Som jag fattade har 7050 hpf vid 85hz och en bypass ingång, jag har idag fått bäst resultat med min Krk när hpf tangerar monitorernas lägsta frekvens (55hz ish) jag har lyssnat på Genelec Sub vid flera tillfällen och som verkar vara riktigt bra.

enapa
2021-01-03, 07:43
Kali WS-12 verkar ganska vettig och skulle kunna vara ett alternativ, överdimensionerad och med bra inställningsmöjligheter. Även inom räckvidd att köra med två.

whisper
2021-01-04, 00:17
Kör 8020-7050 i vardagsrummet. I övrigt väldigt nöjd med sub:en. Går djupt, och även om den knappast kommer spela PA-starkt spelar den förvånansvärt mycket och väldefinierad djupbas givet storlek, utan rassel, flåsljud eller andra dumheter.

Samma här.


Som jag fattade har 7050 hpf vid 85hz och en bypass ingång, jag har idag fått bäst resultat med min Krk när hpf tangerar monitorernas lägsta frekvens (55hz ish) jag har lyssnat på Genelec Sub vid flera tillfällen och som verkar vara riktigt bra.

7050:an är ställbar till antingen 85 eller 120Hz. Min är iaf.

rydan
2021-01-04, 01:04
7050:an är ställbar till antingen 85 eller 120Hz. Min är iaf.

Om man kör den som LFE väl?

(Ska sägas att min 7050 har ett antal år på nacken, så de kan ju ha ändrat på saker...)

Lackan
2021-01-04, 08:29
Om man kör den som LFE väl?

(Ska sägas att min 7050 har ett antal år på nacken, så de kan ju ha ändrat på saker...)
Jag har också 8020A + 7050B och utan att vara expert alls fattar jag det som att den separata LFE-ingången tar .1-kanalen från ett hemmabiosystem rakt av. Då går den ju på systemets signal vilket också är varför du har möjlighet till extra +10 om inte ditt system redan ger detta. Jag förstår det som att då går den helt på LFE-signalen och inget annat.

Jag har inget att jämföra med (därför heller inga råd att ge), men jag är mycket nöjd med dessa och tycker att de låter bra. Jag kör dessa i studion utan LFE och med 85hZ rolloff på ganska nära lyssning.

@Rydan; Den nya 7050 heter "C", "B" slutade produceras 2018.

charliecrash
2021-01-04, 10:25
Har också alltid drömt om biosub i studion men en fråga jag ställt mig är om det inte är ohemuligt svårt att få frekvenserna att stämma i x-over, för att inte tala om den raka frekvensgången?
Kommer definitivt att skaffa ändå när möjlighet finns, men misstänker man måste kunna mäta vad som händer.