handdator

Visa fullständig version : Rachel K Collier har koll på sin MC707



Oortone
2020-09-08, 08:35
Jag kände vare sig till Rachel K Collier eller MC707 men de verkar ju bra båda två! Kul med lite mer avancerad loopmusik.


https://youtu.be/xKOh2KR1B14

drloop
2020-09-08, 09:12
Fint! Inte så impad av Roland burken, men gillade Rachel mycket mer! :)

The Introvert
2020-09-08, 10:38
Wow, riktigt bra!

PF
2020-09-08, 14:36
25 timmars jobb med en låt - låter det som - allt live. Riktigt mindblowing!

Oortone
2020-09-08, 17:49
Fint! Inte så impad av Roland burken, men gillade Rachel mycket mer! :)

Fast den är ju hennes instrument, så då har den väl gjort sitt jobb om du gillar resultatet?
Jag har faktiskt inte själv hunnit kolla mer om MC707, men den verkar ju hyfsat avancerad jämfört med mer traditionella loopare. Ffg fattar jag i vart fall poängen med olika ledfärger på reglar och sån't.

Ok, sån't här gillar inte jag heller: "curated palette of sounds, loops, and phrases"
Undrar om hon hade gjort looparna själv eller använde inbyggda? Det var ju en attans svängig grej i bakgrunden som kom in framåt slutet. Egentligen bör det ju inte ändra hur man ser på resultatet men...
https://www.roland.com/global/products/mc-707/

Oortone
2020-09-08, 18:34
Vad finns det mer för burkar i samma stil?

Jag tycker det där med mixer och x0x-programmering gör rätt mycket i sammanhanget.
Det verkar så direkt och menyfritt i upplägg jämfört med mycket annat som MPC One, Octatrack och liknande.

drloop
2020-09-08, 19:21
Fast den är ju hennes instrument, så då har den väl gjort sitt jobb om du gillar resultatet?
Jag har faktiskt inte själv hunnit kolla mer om MC707, men den verkar ju hyfsat avancerad jämfört med mer traditionella loopare. Ffg fattar jag i vart fall poängen med olika ledfärger på reglar och sån't.

Ok, sån't här gillar inte jag heller: "curated palette of sounds, loops, and phrases"
Undrar om hon hade gjort looparna själv eller använde inbyggda? Det var ju en attans svängig grej i bakgrunden som kom in framåt slutet. Egentligen bör det ju inte ändra hur man ser på resultatet men...
https://www.roland.com/global/products/mc-707/

Rachel är ju en hardcore Ableton Live användare normalt sett. Jag gillar det hon gör oavsett verktyg.

Oortone
2020-09-08, 22:26
Rachel är ju en hardcore Ableton Live användare normalt sett. Jag gillar det hon gör oavsett verktyg.

Aha, jo jag såg att det fanns videor med andra sättningar nu.
Kan man spela/spela in live på samma sätt i Ableton?

EDIT: Ehh wdifgi?!
https://youtu.be/6h47KS_tsSs

Svar ja...

drloop
2020-09-09, 05:59
Heter Live av en anledning. :)

synthboy
2020-09-09, 11:16
Lustigt nog så har jag både MC-707, VT-4 och SM7B så vad är det som hindrar mig från att göra samma sak? ;)
MC-707an är ju väldigt kompetent och välljudande och jag slår vad om att framtida mjukvaruuppdateringar kommer göra den ännu mer mångsidig. För min del så är det samtidigt dess akilleshäl, den blir för avancerad.

drloop
2020-09-09, 11:36
Lustigt nog så har jag både MC-707, VT-4 och SM7B så vad är det som hindrar mig från att göra samma sak? ;)
MC-707an är ju väldigt kompetent och välljudande och jag slår vad om att framtida mjukvaruuppdateringar kommer göra den ännu mer mångsidig. För min del så är det samtidigt dess akilleshäl, den blir för avancerad.

Ja det där är svårt. Hur många timmar behöver man investera?

synthboy
2020-09-09, 11:48
Ja det där är svårt. Hur många timmar behöver man investera?

Beror nog på hur van man är från början, för mig är det min första groovebox så är ute på ganska djupt vatten. Behärskar den någorlunda utan att ens ha läst manualen men hakar upp mig på småsaker och logik vilket gör mitt flöde lite frustrerande.
Roland har lagt upp en över tre timmars videokurs som jag inte haft tid/motivation att plöja igenom ännu men den gör säkert susen.
https://www.roland.com/us/rtv/product_support/mc-707_video_manual/

drloop
2020-09-09, 12:37
Jag har investerat i live loopande med min iPad och Garageband.
Jag har funderat på att göra en video där jag livar fram på iPaden.
Garageband i live loopläge är väldigt enkelt att förstå och roligt.

Oortone
2020-09-09, 18:03
Finns det någon liknande hårdvara som MC707 i nuläget? Mer än MC101...

Det mesta som kommer liknar annars mer MPC-upplägget. Här drar det åt TRX0X-hållet plus en liten mixer vilket verkligen gör det till en helt annan produkt än MPC. Klart inspirerad.

kockpit
2020-09-09, 18:52
Finns det någon liknande hårdvara som MC707 i nuläget? Mer än MC101...

Det mesta som kommer liknar annars mer MPC-upplägget. Här drar det åt TRX0X-hållet plus en liten mixer vilket verkligen gör det till en helt annan produkt än MPC. Klart inspirerad.

Deluge?

Bäst.

Oortone
2020-09-09, 20:39
Deluge?

Bäst.

Ja, den verkar coolare, men lite annat upplägg. Jag blev lite inspirerad av idén att ha mixer på det där direkta sättet i MC707, men externsekvensering och ljudeditering är kanske ingen höjdare på MC707?

Deluge är naturligtvis ett himmelrike för den som gillar X0X, vilket jag gör. Hur är den att editera ljudprogram/samplingsprogram på? Det är inte mycket att skruva på direkt. Som en Blofeld?

synthboy
2020-09-10, 00:46
För mig var MC-707 främst för att kunna ha alla Rolands klassiska JV/XV/Integra ljud i ett roligare format (ja den har över 3000 patchar så man saknar knappt något).
På den punkten har jag inte ångrat mig en sekund och har kunnat sälja av en del annat.
Om jag nu lär mig behärska den även som en groovebox så blir det bara ännu bättre.

kockpit
2020-09-10, 07:55
Ja, den verkar coolare, men lite annat upplägg. Jag blev lite inspirerad av idén att ha mixer på det där direkta sättet i MC707, men externsekvensering och ljudeditering är kanske ingen höjdare på MC707?

Deluge är naturligtvis ett himmelrike för den som gillar X0X, vilket jag gör. Hur är den att editera ljudprogram/samplingsprogram på? Det är inte mycket att skruva på direkt. Som en Blofeld?

Jag upplever Deluge som snabb, en knapp per parameter (som t.ex. Kawai K3, Blofeld hade jag bara några timmar, så kan inte jämföra direkt men den är väl så mycket mer avancerad?), men inlärning/muskelminne krävs för att bli nöjd med Deluge.
Gillar ljudmotorn, särskilt den mycket användbara FM-delen, VA är klassisk och lättprogrammerad om man har vana sedan tidigare.
Men den kan inte konkurrera med Rolle om vi snackar Presets med "vanliga" ljud, stråkar, pianon och sånt.
Editera samplingar är smidigt med den högupplösta :-) skärmen på 8x16 (stora) pixlar.
Jag har bara skrapat på ytan, men börjar få in lite flow och då går det fort, särskilt att arra upp en hel låt, vilket jag tycker är bristen hos alla andra hårdvarusekvensare.

Oortone
2020-09-10, 18:19
Jag upplever Deluge som snabb, en knapp per parameter (som t.ex. Kawai K3, Blofeld hade jag bara några timmar, så kan inte jämföra direkt men den är väl så mycket mer avancerad?), men inlärning/muskelminne krävs för att bli nöjd med Deluge.
Gillar ljudmotorn, särskilt den mycket användbara FM-delen, VA är klassisk och lättprogrammerad om man har vana sedan tidigare.
Men den kan inte konkurrera med Rolle om vi snackar Presets med "vanliga" ljud, stråkar, pianon och sånt.
Editera samplingar är smidigt med den högupplösta :-) skärmen på 128x128 (stora) pixlar.
Jag har bara skrapat på ytan, men börjar få in lite flow och då går det fort, särskilt att arra upp en hel låt, vilket jag tycker är bristen hos alla andra hårdvarusekvensare.

Ja, den ser helt klart spännande ut. Fasen, det finns för mycket grejer numera att välja på!
:eek:

- - - Uppdaterad - - -


För mig var MC-707 främst för att kunna ha alla Rolands klassiska JV/XV/Integra ljud i ett roligare format (ja den har över 3000 patchar så man saknar knappt något).
På den punkten har jag inte ångrat mig en sekund och har kunnat sälja av en del annat.
Om jag nu lär mig behärska den även som en groovebox så blir det bara ännu bättre.

Betyder det att det går att göra ljud på vissa andra Rolandsyntar och importera till MC707?

synthboy
2020-09-11, 01:15
Betyder det att det går att göra ljud på vissa andra Rolandsyntar och importera till MC707?

Ja och nej. De har i sina nya synthar (tex MC-707/101, Jupiter X/Xm, nya Fantom) buntat sina klassiska ljud i en ny motor kallad Zen Core. Då ska det enligt Roland gå att byta ljud mellan dessa synthar, köpa till nya ljudbibliotek, expansioner etc. inom ramen för vad synthen har stöd för. Helt där är vi inte ännu just för MC-101/707 utan alla hoppas på en 2.0 mjukvara som öppnar upp möjligheterna helt.
Du kan finna mer info i tråden om MC-707 https://www.99musik.se/showthread.php?360865-Roland-MC-707-MC-101&highlight=mc-707