handdator

Visa fullständig version : Hur får proffsen till sina kick drums? De kickar ju på helt andra frekvenser än mina!



Mesmerized
2020-05-12, 13:59
Hej, jag försöker (säkert, dessvärre, förgäves) här, efter att ha blivit utskrattad på x andra forum :(

Saken är den, att det som plågar mig, dag ut och dag in, är att alla trum samples man kan ladda ner på nätet, gratis, eller betalt för, alla lider av samma problem.

De låter ALDRIG som i proffsiga produktioner.

Ta de otroligt fina trummorna i Boomfunk MC's låt Super Electric tillexempel. Lyssnar man på dem, och jämför med vilka kick drums som helst, så inser man (förhoppningsvis) att de INTE är ett DUGG lika varandra i frekvensrespons! (Eller vad det nu heter.)

De kickar ju med ett helt annat TRYCK, på helt andra frekvenser :(

Ja, faktiskt till och med hihaten och snare trumman låter helt annorlunda.

Jag har fått samma gammla råd, som alla med utbildning kurs 1A i mixning känner till. Dvs: Lägg på kompressor, EQ'a, lägg på saturering/gain/clipping/distortion, lägg trummor på varandra i lager, filtrera, eller lägg på lite reverb.

Och hur i tusan, rent ut sagt, skulle detta NÅGONSIN få trummorna att börja låta som proffsens?! De verkar ha tillgång till en databas bank med trummor som från GRUNDEN kickar på helt andra frekvenser. Trycket är helt enormt starkare. De sitter fantastiskt i mixen :(

När jag efter dessa forumsråd, sedan protesterar, och säger att jag redan provat detta, till döds. Så kommer snart glåporden och hånen från de andra användarna på forumen. "Du kan inte mixa", "lär dig mixa, "lyssna på vad fan vi säger", "Du är en apa som trycker hejvillt på knapparna", etc.

Sedan, när ber jag dem bevisa att de själva kan lösa detta problem, och några få ger sig på det, så är resultatet deras detsamma: Dvs, samma ursla skit resultat jag själv lätt får till. Inte i närheten av den vision jag är ute efter.

Och när jag återigen protesterar, så har jag inga öron, inget förstånd, etc.


Kanske finns det någon vettig guru här som kan hjälpa mig med detta problem?


För att belysa problemet starkare:


Här, har jag laddat upp samplade trummor från boomfunk mc's låt super electric, och kör en trist trumloop, för att sedan byta till mina, jäkliga, slappa, trista, trum samples.

https://soundcloud.com/user-427531117/boomfunk-mcs-drumk-kit-samplat-vs-standard-drumkit-samples


Visst. De finns de sample packs online som kickar hårdare, jag vet. Men var gång, likt förbannat, så kickar de ju heeelt annorlunda :( De proffsiga trummorna låter både djupare, ljusare, och hårdare, allt på samma gång!

Vad för ufo magi är det de använder?! Vart HITTAR man sådana samples?!


Snälla, hjäääälp!

PS: Snälla, låt inte denna tråd bli mer råd av denna typ jag får på andra forum. Säg inget om du inte kan hjälpa mig hellre än att attackera mig, tack.

PS2: Jag har fått flera tips på trum sample packs att ladda ner som ska kicka "hårt"; och, såklart, givetvis, så kickar de återigen på samma trista frekvenser som mina egna. Inte i närheten av de proffsiga trummorna. MEN, om ni, mot förmodan, känner till proffsens magiska trum sample kiosk, så ge mig adressen, för bövelen. :)

godscent
2020-05-12, 14:08
Ett kort svar, mycket händer på masterregeln. Dvs hur du behandlar mixen där, med komprimering och allehanda eq´s mm. En kick låter ju sällan speciellt kul på egen hand (imho) men när den får spelrum i en mix kan den poppa ut fint. Ibland har jag t.o.m haft lite sidechain på mastern för att få kicken mer framträdande.

Mesmerized
2020-05-12, 14:14
Ett kort svar, mycket händer på masterregeln. Dvs hur du behandlar mixen där, med komprimering och allehanda eq´s mm. En kick låter ju sällan speciellt kul på egen hand (imho) men när den får spelrum i en mix kan den poppa ut fint. Ibland har jag t.o.m haft lite sidechain på mastern för att få kicken mer framträdande.

Mmm, men detta kan dessvärre inte vara lösningen :( Jag har t.ex porvat på detta själv, utan bra resultat. Samt lyssnat på proffsiga före och efter matering gjorda av studios på nätet, och var gång är det så, att om kicken var trist från början, så fortsätter den vara trist efter masteringen. Faktum är att jag inte hittat ett enda före och efter exempel på nätet där mastering utförs, där någon kickdrum kommer i närheten av boomfunk mc's.

Och, jag menar, i boomfunk mc's fall, tex, så har jag ju samplat deras kick hihat och snare helt isolerade från varandra, där de spelades enskilt, i ett övrigt mixtyst parti. Så visst, jag kan försöka få mina kicks att poppa mer i en livlig mix. Och till och med lyckas. Men inte på de frekvenser på de trummor t.ex boomfunk får till =/

Men tack för att du tog dig tid.

EDIT: Och jag vill passa på att säga, att det är så många många många album och artister som lyckats få till sådana här trummor, även på 80 talet! Jag är galen av avundsjuka.

jgb
2020-05-12, 14:21
Har du frekvensanalyserat kicken du vill uppnå? Min tanke är att om du ser mer vad som händer i kickljudet så kan du förstå bättre vad som behövs.

Mesmerized
2020-05-12, 14:25
Har du frekvensanalyserat kicken du vill uppnå? Min tanke är att om du ser mer vad som händer i kickljudet så kan du förstå bättre vad som behövs.

Jo, jag har försökt mig på detta, hehe. Men jag fattar verkligen nada :) Jag kanske inte har någon bra frekvensanalysator. Jag har provat renoises (mitt favorit daw) inbyggda spectrum analyizer, eller vad det är, och jag blir inte klok på hur jag ska utläsa denna information, dessvärre.

Jag fattar inte heller hur jag rent praktiskt skulle apply:a den kunskap jag skulle få av en frekvensanalysator. Jag är verkligen dålig på detta område.

Men, jag har provat som sagt att boosta olika frekvenser som jag misstänker behöver det, och cuttat med, men hur mycket jag än bökar, somsagt, ja, samma trista resultat.

Deras trummor låter inte eq:de? De kanske är det, lite, men det låter mer som att de plöjer in dem, stenhårt, genom någon analog mackapär, och ut kommer en trumma som är squashad av bara helsike, hehe. Jag fattar nada =/

tonefloat
2020-05-12, 14:25
Mina bästa kickar har jag fått genom att sampla, särskilt tyngre techno eller varför inte EDM. Medhåll på att mina 10 000 nedladdade trumsamples inte kommer i närheten om jag bara droppar dem i en mix.

Mesmerized
2020-05-12, 14:28
Mina bästa kickar har jag fått genom att sampla, särskilt tyngre techno eller varför inte EDM. Medhåll på att mina 10 000 nedladdade trumsamples inte kommer i närheten om jag bara droppar dem i en mix.

Hehe, jag funderar på att göra samma sak :) Men det är allt bra mycket jobb att sitta och gå igenom låt efter låt efter en enstaka isolerad kick snare hihat etc. Det skulle vara så mycket mer pratiskt om man visste hur dessa gurus får till det till att börja med.

Jag menar, jag vill BADA i fina kicks och snares etc, för att bygga beat efter beat med, snabbt och fint.

Skönt att äntligen hitta en person som håller med mig, i alla fall! :)

Gammal Kuf
2020-05-12, 14:32
Finns massa knep, jag minns en känd euro/dance-producent i Sverige som kunde sitta dagar, jag skojar inte, och peta med kicken på en låt, som besatt!

Du får experimentera med att bygga upp ditt kickljud, sno attacken från en annan kick är t.ex. ett bra knep om man vill ha en distinkt attack men inte sumpa resten av ljudet, dvs. bygga själva ljudet baserat på delar från andra samplingar osv.

Ducka fram den som redan nämnts i tråden, och givetvis dynamikprocessing i övrigt, allt det här hittar du tutorials om på tuben.

För övrigt, som även detta nämnts, EQ är jävligt effektivt, att kirurgiskt skära i ljudet så att det passar in på det vis man vill.

Katzenjammer
2020-05-12, 14:42
För det första använder du helt annan typ av ljud än vad Boomfunk gör i det där klippet du laddat upp på Soundcloud. Dina samplingar verkar vara något samplat akustiskt trumset med mycket rumsklang medan Boomfunks ljud är ett torrare och har en trummaskins-kick i lager med en akustisk kick för transient/attack. Typ. Även hi-hat från Boomfunk är en trummaskins-hihat, t ex TR-808.

Så först och främst skulle jag säga att du behöver välja mer närliggande ljud innan du börjar jämföra.

Var har du köpt för samplingar? Bara nyfiken, för de låter mer som klassiska MPC akustiska trumsamplingar.

Ett tips är, om du inte vill lägga ut pengar, att ladda ner Wave Alchemy Club Kicks. De har mycket botten till att börja med och är en bra utgångspunkt. Rejäla analoga/digitala trummaskin kicks. https://www.wavealchemy.co.uk/club-kicks/pid46/

Kombinera sedan dem med en kick från t ex The Metal Kick Drum, som också är gratis. T ex Inferno-kicken. http://www.themetalkickdrum.com/free-stuff/kicks

Men går även bra att t ex använda en Linn-drum kick eller TR-707 kick. Något som låter lite mer som en akustisk kick, men behöver inte vara det. 80-tals-kickar med gate:at reverb är perfekt för att lägga i lager med djupa feta kickar.

EQ:a bort all botten på TMD/80-tal (akustiska) kicken. Lägg dem i lager. Komprimera hela paketet. Om du kör Ableton Live rekommenderar jag att använda DrumBus. Där får du möjlighet att komprimera ljuden, öka transienten/attacken och även pressa fram subfrekvenserna om det behövs.

Här är några exempel jag slängde ihop nu lite snabbt. Gjort på just ovan nämnda sätt. De är gjorda med ovanstående samplingar och du kan använda dem om du vill. Men hämta paketen jag länkat ovan så blir det lättare att göra egna varianter. De låter inte exakt som Boomfunks. Men bygger på liknande koncept och 99kick 06 ligger nog mer åt Boomfunk. https://www.dropbox.com/sh/ffok0gi21wk8aeq/AAB7lRh-jsOYzagIpMKHF3Nna?dl=0

flussmedel
2020-05-12, 14:50
Identifiera var trycket ligger i frekvens. Att lära sig var grundtoner ligger och hur oktavering fungerar är inte dumt. Testa att skära med ett hp filter och se var det som du letar efter försvinner, i den låten du testar detta på hittar du vad du letar efter oftast genom att göra så här.
Detta har funkat för mig många gånger då jag kört fast med något i de lägre registerna. Min personliga erfarenhet att kicken poppar ut när man börjar leta med eq långt över de frekvenserna man tror.

machinepop
2020-05-12, 15:10
Som katzen sa - kör med trummaskinstrummor, inte samplingar av akustiska. Sedan finns det massor av tips i tråden om hur man kapar delar av samplingen, komprimerar och kör side-chain, eq m m. Men framförallt kommer det ju med erfarenhet och kunskap. Det poppar inte bums. :)

Men, börja där - då finns det bättre chanser.

drloop
2020-05-12, 15:52
Flera kickar i kombination är ett tips. Kör nästan alltid kombinationer av kickar och snares. EQ och kompressor justerar bara ljudet. Grunden måste vara bra.

flussmedel
2020-05-12, 16:09
Flera kickar i kombination är ett tips. Kör nästan alltid kombinationer av kickar och snares. EQ och kompressor justerar bara ljudet. Grunden måste vara bra.
Jag håller med om att grunden måste vara bra men just justeringen av ljudet (som du nämner som "bara") är nog så viktigt.
Många låtar som gjorts med minimalt med layers. Sett mängder med exempel/trix där samplingar, flera layers använts (och säkert mycket tid som lagts) där just korrekt "justering" av ljudet hade uppnått samma resultat.

drloop
2020-05-12, 16:28
Jag håller med om att grunden måste vara bra men just justeringen av ljudet (som du nämner som "bara") är nog så viktigt.
Många låtar som gjorts med minimalt med layers. Sett mängder med exempel/trix där samplingar, flera layers använts (och säkert mycket tid som lagts) där just korrekt "justering" av ljudet hade uppnått samma resultat.

Så mycket enklare att "bygga" en kick än att försöka komprimera, EQa, sidechaina eller whatever trick.
Jag triggar även syntljud för att skapa rätt feeling, går mycket snabbare och man får det som man vill ha det.
Till och med de stora boysen som mixar akustiska trummor kör med samplingar och annat för att få till rätt sound.

Gammal Kuf
2020-05-12, 16:31
Så mycket enklare att "bygga" en kick än att försöka komprimera, EQa, sidechaina eller whatever trick.
Jag triggar även syntljud för att skapa rätt feeling, går mycket snabbare och man får det som man vill ha det.
Till och med de stora boysen som mixar akustiska trummor kör med samplingar och annat för att få till rätt sound.

Jepp, att de gör, tid är pengar och det är inga stora budgetar för ett album idag. Polaren är "stor känd producent", stilen för hans hans huvudartist är rock/pop/country, och han kör oftast live groove på plattorna, men har sedan urminnes tider jobbat med samplingar som komplement och ersättning för att som drloop säger, få det som man vill ha det.

AonFluX
2020-05-12, 16:33
Köp en begagnad TR-909!


Nä, men som nån tipsade - börja sampla kickar från sådant du gillar och ha de som utgångspunkt. När du väl är färdig med låten du använder samplade kicken i, så låter den garanterat egen ändå. Ett bra sätt att lära sig hur man placerar i mix sen. Men det är ett livslångt lärande :)

drloop
2020-05-12, 16:51
Jag har mitt egna trumbibliotek som jag tar till när det skall meckas trummor, plus tusentals till.

Den här pluggen är nu mer min favvis när jag skall bygga grejer. Riktigt bra
https://www.xlnaudio.com/products/xo

defalut
2020-05-12, 17:35
Pluggen Kick2 är rätt grym på att designa stampiga trummor. Sedan behöver du jobba med t.ex. dist, eq, diverse filter. Bästa kickarna jag fått fram har jag processat flera gånger om från ett bra grundljud.
Men en riktigt fet kick kan ta lång tid att få fram; låten "Red 3" av Dave Clarke har en särdeles trevlig kick imo. Vad jag vet så är den skapad i flera lager med snärten från en trummaskin, botten från en annan osv. Minns inte riktigt men jag fick förklarat det för mig av upphovsmannen för många år sedan.

flussmedel
2020-05-12, 18:34
Så mycket enklare att "bygga" en kick än att försöka komprimera, EQa, sidechaina eller whatever trick.
Jag triggar även syntljud för att skapa rätt feeling, går mycket snabbare och man får det som man vill ha det.
Till och med de stora boysen som mixar akustiska trummor kör med samplingar och annat för att få till rätt sound.

Ja de stora boysen gör det, oftast en sampling som ersätter eller fyller "hålen" då allt det jobb som hobbypularna gjort med att få till sin bd är oräddningsbar ;) Framförallt nu i modern tid, förr för att rädda en dålig tracking då tid i studio vart dyr.
Som alltid gör det som du tycker är rätt för dig, finns många sätt att lösa samma uppgift.

Firechild
2020-05-12, 18:49
Om du gillar trummorna på Super Electric är det ju bara att sampla dem? Så gör proffsen.
Extended versionen på Spotify har trummorna solo.
I övrigt så går proffsen igenom ett par tusen kickar från olika samplingsbibliotek och tar sedan ut 20 favoriter som man återanvänder i låt efter låt.
Man bygger upp sitt eget ljudbibliotek från andras bibliotek så att säga.

Sedan handlar det oftast om att trummorna bildar en helhet som loop betraktat att trummorna är komprimerade och interagerar med varandra, därför kan det bli väldigt platt om man klipper ut hi-hat, kick och virvel för sig och sedan spelar samplingarna tillsammans och plötsligt låter det inte alls lika fett som loopen man samplade ifrån.
Komprimerar man en trumloop kommer ju hihats att pumpas upp mellan kick och snare och man får ett skönt driv.

machinepop
2020-05-12, 19:10
Va’? Behöver man inte en hel vägg full med trumsyntar?!

#desillusionerad




:kaaka:

drloop
2020-05-12, 19:16
Va’? Behöver man inte en hel vägg full med trumsyntar?!

#desillusionerad




:kaaka:

Det också!

drloop
2020-05-12, 19:24
Ja de stora boysen gör det, oftast en sampling som ersätter eller fyller "hålen" då allt det jobb som hobbypularna gjort med att få till sin bd är oräddningsbar ;) Framförallt nu i modern tid, förr för att rädda en dålig tracking då tid i studio vart dyr.
Som alltid gör det som du tycker är rätt för dig, finns många sätt att lösa samma uppgift.

Lyssna på några spår Tchad Blake mixat med olika artister... samma trumljud på olika artisters låtar. Och då har Chad inte spelat in utan bara mixat... go figure. :)

flussmedel
2020-05-12, 20:20
Lyssna på några spår Tchad Blake mixat med olika artister... samma trumljud på olika artisters låtar. Och då har Chad inte spelat in utan bara mixat... go figure. :)

Har inte lyssnat så säger inte emot dig. Han har garanterat ett stor bibliotek med egna samplingar då han är duktig på att micka trummor och tracka dem.
Har man dåligt material att jobba med så byter man ut skiten eller trackar om, man behöver inte fyra-fem spår med samplade whatever för att få till en bd vart min poäng från början.

Oortone
2020-05-12, 20:32
Sorry om jag upprepar, hinner inte läsa allt emellan. Jag är inte någon som mixar dansmusik så knappast expert men rent spontant tänker jag på följande tre saker:

1. Bra lyssning vid mix så man inte luras av sitt eget rum.
2. Fett sound är inte enbart varje att ljud skall låta bra separat utan handlar om balansen mellan ljuden.
I Boomfunklåten är samspelet med basen nog rätt väsentligt t.ex.
3. Mixa ihop flera BD-samplingar men se till att de hanterar olika delar av spektrat/har olika funktion i mixen så att det inte blir grötigt.

readyletsgo
2020-05-12, 20:40
94379

Gammal Kuf
2020-05-12, 20:52
Ungefär så är det nog!

:>

drloop
2020-05-12, 20:57
94379

Nog har man några tusen BD...

flussmedel
2020-05-12, 21:18
He he, jag lyssnade nu på låten som trådstartaren nämnde. De trummorna kan man få till lätt (nu låter jag nog dryg, men det är inte min mening), inget speciellt, ganska dova trummor, bd och snare med snävt omfång. Finns ju knappt någon bas att tala om som konkurrerar där heller, halva låten är i princip bygg på bd+snare. Utan resten av låten skulle nog trummorna låta tama.
Bör ju finnas hur många presets på trum vst som helst eller samplingar som är en bra startpunkt. Jag har inget emot samplingar, är säkert smidigt och lätt, kör på!

Edit - Alla samplingar kommer från någonstans, verktyg har använts t.ex. eq, kompressor/expander/gate/flanger/rev etc. Kanske glöms av här, jag missförstod nog och utgick från att bygga upp bd/sd etc själv. Sorry för det...

Oortone
2020-05-12, 23:04
94379

59 GB walk in closet.

my03
2020-05-12, 23:13
Hör med denna mannen (JCoke) hur han snickrar sina trummor. Han har (i mina öron) jämt en fin botten i vad han än gör, t.ex https://soundcloud.com/jcoke/getting-crazy

machinepop
2020-05-13, 08:03
@dicky: Fast den kommentaren känns onödig när TS inleder med att andra forum dissat honom, även om det är i linje med kristallskämten vi kör ibland.

@TS: JCoke finns här på 99 om du vill fråga honom specifikt. :)

charliecrash
2020-05-13, 19:59
Men testa att göra en mix av nåt, och byt baskagge hejvilt, t.ex EDM kaggar kan man hitta samlingar, ta ett gäng trummaskinkaggar, psytrance kiks, 80talare, allt möjligt. Kör på LÅG volym och bläddra kickar medan loopen går. När nåt fladdrar till i nackhåren, så stanna där och rodda lite EQ/kompressor/filterbank tills du är nöjd. Spela in 1minut demo, spara.

Arra en helt ny loop, leta kick på samma sätt. Rodda. Spela in, spara.

Gör så några varv.

Vänta en dag, spela sen dina demos högt som fan i bilen, eller ha dom loopade i bakgrunden på jobbet/i köket/mm. Lyssna vad som händer med kicken i olika miljöer. Lär dig vad som saknas, och fortsätt rodda fram demos.

Det handlar inte om själva samplingen, men hur den processas och i vilken miljö den ligger i. En bra mix kan glorifiera vilken tråkig skitsampling som helst. Fantastiska kaggar kan låta total apa i fel miljö.

Du är så säker på det är grundljudet. Jag är lika säker på det är mixen och mastringen och kanske radioprocessorn, om det är där du hör den.

Kör hårt :)

Bobbski
2020-05-13, 20:35
Viktig grej om man blandar samples som i viss mån överlappar i basregistret: Fasvänd en av samplingarna och lyssna om det blir mer tryck i botten. Blir det inte det - låt bli att fasvända, men ibland kan det bli en jävla skillnad.

charliecrash
2020-05-13, 20:46
Viktig grej om man blandar samples som i viss mån överlappar i basregistret: Fasvänd en av samplingarna och lyssna om det blir mer tryck i botten. Blir det inte det - låt bli att fasvända, men ibland kan det bli en jävla skillnad.
Ja, och ha alltid kaggar och bas i absolut mono. Stereo under 100hz bara ställer till det om du är ute efter tryck.

drloop
2020-05-13, 20:58
Ja, och ha alltid kaggar och bas i absolut mono. Stereo under 100hz bara ställer till det om du är ute efter tryck.

Fast rumsmickar får en baskagge att låta mumma och de är ibland i stereo... ;)

charliecrash
2020-05-13, 21:33
Fast rumsmickar får en baskagge att låta mumma och de är ibland i stereo... ;)
Så en direktrenderad dalande sinuston skulle inte flytta mer högtalarpapp i bägge kanaler samtidigt, än en stereofonisk rumsmick, säger du? Tveksam här, men jag har haft fel förr :)

Oortone
2020-05-13, 22:31
Viktig grej om man blandar samples som i viss mån överlappar i basregistret: Fasvänd en av samplingarna och lyssna om det blir mer tryck i botten. Blir det inte det - låt bli att fasvända, men ibland kan det bli en jävla skillnad.

+1

Är det mot basen så måste man kolla mot de olika toner som spelas.

Oortone
2020-05-13, 22:33
Så en direktrenderad dalande sinuston skulle inte flytta mer högtalarpapp i bägge kanaler samtidigt, än en stereofonisk rumsmick, säger du? Tveksam här, men jag har haft fel förr :)

Det är inte enbart basen som är viktig i bastrumman. En bra grej kan vara att dela upp signalen på två kanaler efter frekvens. Då kan man göra mer med diskanten i stereo utan att det förstör de rena basfrekvensernas monokompatibilitet.

mono
2020-05-13, 22:34
Så en direktrenderad dalande sinuston skulle inte flytta mer högtalarpapp i bägge kanaler samtidigt, än en stereofonisk rumsmick, säger du? Tveksam här, men jag har haft fel förr :)

bara å använda en eq som tillåter mid/side hantering, å lägga highpass på side-signalen så ska det nog trycka gött ändå :)

mono
2020-05-13, 22:37
Det är inte enbart basen som är viktig i bastrumman. En bra grej kan vara att dela upp signalen på två kanaler efter frekvens. Då kan man göra mer med diskanten i stereo utan att det förstör de rena basfrekvensernas monokompatibilitet.

Det gör jag hela tiden! Det finns ett trick man kan göra i ableton med fasvändning å eq:s för att skapa ett korrekt delningsfilter som i sig inte påverkar ljudet alls, perfekt för den sortens ljuddesign

Oortone
2020-05-13, 23:23
Det gör jag hela tiden! Det finns ett trick man kan göra i ableton med fasvändning å eq:s för att skapa ett korrekt delningsfilter som i sig inte påverkar ljudet alls, perfekt för den sortens ljuddesign

Försökte på detta i Logic:
HP(eller LP)-på en kanal sedan fasvända denna via en Aux och mixa mot hela signalen på den andra kanalen?
Men det funkade inte...
Utan filtrering = total utsläckning så själva kopplingen verkar korrekt. Hmmm....

Hur görs det i Ableton?

mono
2020-05-13, 23:35
Försökte på detta i Logic:
HP(eller LP)-på en kanal sedan fasvända denna via en Aux och mixa mot hela signalen på den andra kanalen?
Men det funkade inte...
Utan filtrering = total utsläckning så själva kopplingen verkar korrekt. Hmmm....

Hur görs det i Ableton?

hmmmmm lägg samma filter på aux-kanalen också, då tror jag det ska funka. Det är en ganska förvirrande setup, jag sparade det som en preset-kedja i ableton så jag slipper komma ihåg hur man ska göra...

Edit: eller nej vänta lite, du ska nog inte alls ha ett till filter. Jag vet inte riktigt är väl svaret helt enkelt... men såhär gör man i ableton: Magic phase inversion frequency splitter rack (https://www.reddit.com/r/abletonlive/comments/2x2bi8/what_are_the_tricks_that_you_use_that_you_think/cowqz9u?utm_source=share&utm_medium=web2x)

dessvärre känns den beskrivningen väldigt ableton-specifik, med racks och sub-racks å grejer som inte finns i de flesta program (reason? reaper?)...

kotten
2020-05-13, 23:35
Sidospår:

Ja, tycker grundljuden i låten påminner om Drumtrax, fast en del processade då. Iaf virveln låter som två olika på varandra.

Jag har alla trumsamplingar från Samples from Mars och tror det var de från Drumtrax jag har i min Volca Sample sedan länge. Dom är bra inspelade från början men sen händer nåt jäkligt gött i volcan också. Litet sidospår där, men som många säger utgå från ett mer likt trumljud är en bra början.

(pratade om denna, inte som köptips bara referens) https://samplesfrommars.com/products/drumtrax-samples)

Oortone
2020-05-14, 09:54
hmmmmm lägg samma filter på aux-kanalen också, då tror jag det ska funka. Det är en ganska förvirrande setup, jag sparade det som en preset-kedja i ableton så jag slipper komma ihåg hur man ska göra...

Edit: eller nej vänta lite, du ska nog inte alls ha ett till filter. Jag vet inte riktigt är väl svaret helt enkelt... men såhär gör man i ableton: Magic phase inversion frequency splitter rack (https://www.reddit.com/r/abletonlive/comments/2x2bi8/what_are_the_tricks_that_you_use_that_you_think/cowqz9u?utm_source=share&utm_medium=web2x)

dessvärre känns den beskrivningen väldigt ableton-specifik, med racks och sub-racks å grejer som inte finns i de flesta program (reason? reaper?)...

EDIT: Massa missförstånd här som jag gråat ut.

Om jag lägger samma filter på fasvända auxen borde jag få 100% utsläckning av hela frekvensbandet väl?

Kör jag samma filter på auxen men rakt så får jag nästan det som önskas men inte riktigt. Vid gränsfrekvensen blir det inte helt rakt. Jag har testat lite olika filter men det blir diverse fenomen. Det måste vara fasvridningen och liknande som spökar. Fenomenet finns även om jag kör Linear Phase EQ.


:tveksam:

Kör jag vitt eller rosa brus och sveper gränsfrekvensen och lyssnar på summan av de två uppdelade kanalerna så kan jag höra att delningen inte är perfekt, man hör svepet även om det vid stillastående låter som vitt/rosa brus. Med "delningsfiltret" i neutralt läge blir det däremot 100% tyst. Så om jag "delar" vid 0 hz (HPF) så funkar det!

EDIT: Och om jag ser till att lägga till en sista fasvända enligt #47 så fungerar det vid alla delningsfrekvenser!

mono
2020-05-14, 11:29
Asså du behöver ju fler parallella kedjor kom jag på... ableton tricket använder ju tre signalkedjor, routade på ett extremt specifikt sätt. Blir nog ganska krångligt i logic tyvärr

Oortone
2020-05-14, 15:05
Asså du behöver ju fler parallella kedjor kom jag på... ableton tricket använder ju tre signalkedjor, routade på ett extremt specifikt sätt. Blir nog ganska krångligt i logic tyvärr

Jag lyckades göra detta i Logic och det fungerar 100% med tre olika filter som jag testat. Tre bussar går åt. Inte jättekrångligt men lite svårt att skriva ner. Idén är i vart fall denna för den som undrar, oberoende av DAW.

I punkt A får man diskantfrekvenserna.
I punkt B får man basfrekvenserna.

Förutsatt att pluginkompensationen är korrekt i systemet summerar dessa ihop perfekt till ursprungssignalen innan man applicerar separata effekter.

94438

Viktigt att inte glömma sista fasvändan i B. Utan den blir det fel vid summeringen av de två banden.
Sedan kan man ju alltid testa att inte ha den som effekt, den påverkar vad som händer vid delningsfrekvenen.

Kul detta!

jgb
2020-05-14, 15:06
För det första använder du helt annan typ av ljud än vad Boomfunk gör i det där klippet du laddat upp på Soundcloud. Dina samplingar verkar vara något samplat akustiskt trumset med mycket rumsklang medan Boomfunks ljud är ett torrare och har en trummaskins-kick i lager med en akustisk kick för transient/attack. Typ. Även hi-hat från Boomfunk är en trummaskins-hihat, t ex TR-808.

Så först och främst skulle jag säga att du behöver välja mer närliggande ljud innan du börjar jämföra.

Var har du köpt för samplingar? Bara nyfiken, för de låter mer som klassiska MPC akustiska trumsamplingar.

Ett tips är, om du inte vill lägga ut pengar, att ladda ner Wave Alchemy Club Kicks. De har mycket botten till att börja med och är en bra utgångspunkt. Rejäla analoga/digitala trummaskin kicks. https://www.wavealchemy.co.uk/club-kicks/pid46/

Kombinera sedan dem med en kick från t ex The Metal Kick Drum, som också är gratis. T ex Inferno-kicken. http://www.themetalkickdrum.com/free-stuff/kicks

Men går även bra att t ex använda en Linn-drum kick eller TR-707 kick. Något som låter lite mer som en akustisk kick, men behöver inte vara det. 80-tals-kickar med gate:at reverb är perfekt för att lägga i lager med djupa feta kickar.

EQ:a bort all botten på TMD/80-tal (akustiska) kicken. Lägg dem i lager. Komprimera hela paketet. Om du kör Ableton Live rekommenderar jag att använda DrumBus. Där får du möjlighet att komprimera ljuden, öka transienten/attacken och även pressa fram subfrekvenserna om det behövs.

Här är några exempel jag slängde ihop nu lite snabbt. Gjort på just ovan nämnda sätt. De är gjorda med ovanstående samplingar och du kan använda dem om du vill. Men hämta paketen jag länkat ovan så blir det lättare att göra egna varianter. De låter inte exakt som Boomfunks. Men bygger på liknande koncept och 99kick 06 ligger nog mer åt Boomfunk. https://www.dropbox.com/sh/ffok0gi21wk8aeq/AAB7lRh-jsOYzagIpMKHF3Nna?dl=0

Vill bara pusha för detta inlägg, mycket bra!

depulse
2020-05-14, 15:51
Titta man på videor från EDM producenter så lägger de ofta 3-4 lager med kickar, vissa har bara high-end klick för att höras med små högtalare, vissa subbar för att ge lågbas, några som fyller ut mitten. Sedan kör de side-chain för att ducka basen när kicken låter. Smacka på en massa kompression både på kicken och på hela mixen.

Bobbski
2020-05-14, 16:01
Jag lyckades göra detta i Logic och det fungerar 100% med tre olika filter som jag testat. Tre bussar går åt. Inte jättekrångligt men lite svårt att skriva ner. Idén är i vart fall denna för den som undrar, oberoende av DAW.

I punkt A får man diskantfrekvenserna.
I punkt B får man basfrekvenserna.

Förutsatt att pluginkompensationen är korrekt i systemet summerar dessa ihop perfekt till ursprungssignalen innan man applicerar separata effekter.

94438

Viktigt att inte glömma sista fasvändan i B. Utan den blir det fel vid summeringen av de två banden.
Sedan kan man ju alltid testa att inte ha den som effekt, den påverkar vad som händer vid delningsfrekvenen.

Kul detta!

Jävlar, avancerat :D

Oortone
2020-05-14, 16:03
Jävlar, avancerat :D

Lite lätt besläktat med att göra MS-stereo.

Varkyar
2020-05-14, 16:17
Intressant ämne! Jag har absolut ingenting nyttigt att tillföra, men känner att jag lär mig saker för varje mening som skrivs.

mono
2020-05-14, 16:32
Jävlar, avancerat :D

verkligen!! Coolt å se att oortone lyckades få till samma resultat med en helt annan kedja än den jag beskrev :)

LFOKringlan
2020-05-14, 17:10
Titta man på videor från EDM producenter så lägger de ofta 3-4 lager med kickar, vissa har bara high-end klick för att höras med små högtalare, vissa subbar för att ge lågbas, några som fyller ut mitten. Sedan kör de side-chain för att ducka basen när kicken låter. Smacka på en massa kompression både på kicken och på hela mixen.

Ja jäklar vad hårt de kör med Side-chain inom EDM. Tycker det blir för mycket Kick och basfokus tillslut.
Precis som med Dubstep som var mysig Dub med bas men slutade upp i krig om vem som hade den mest flippade och wobblande basen.

Om vi ska snacka BoomFunk "electro-stil" så är ju 707,909, Linndrum kicks bra alternativ tror jag och ändra attack, EQ, köra saturation och kanske layers? MS-20 kicks e riktigt shyssta också! :)

Det viktigaste för mig är att de smälter in i mixen! Inte att de ska vara så feta som möjligt.