handdator

Visa fullständig version : Att hålla monoton musik varierad



Daggy
2020-04-16, 16:02
Inleder diskussionen med en länk på ett upperligt exempel på när vår allas Steffe B håller samma extremt simpla syntslinga levande och varierad på ett helt fantastiskt sätt. 6NtwQ0kEzUU

Inspiration! Vad har ni för egna tips och ideer kring hur man håller enformig musik varierad?

KungKrille
2020-04-17, 03:17
Usch, så där snyggt får jag inte min Sub37:a att låta.

miaz
2020-04-17, 11:10
Känns alltid som om att jag sviker mig själv och mina dumma idéer om min musik då jag börjar skapa nyanser i den. Vill som att nyanserna ska ske hos lyssnaren, vad det nu än betyder.
Nyansbehovet säger mig bara att vad jag skapat inte är bra nog att kunna vara som det är.
Men för att svara på frågan, bandekon. Men då inte som eko (eller det också), utan som färgare.

Kör en relativt statisk drone genom ett bandeko och vips så har du plötsligt oändliga, små variationer. Behövs mer variation? Dra upp feedback'en lite då och då. Sound-on-sound-funktionen är också briljant för detta, svår då det kommer till saker som måste hålla tempo, men man kan klippa.
Sen är jag svag för sölig och subtil phaser.

machinepop
2020-04-17, 11:15
OT: Monotom, är det detsamma som stereo. ;) (Jag fixade det nu)

hasparigus pink
2020-04-17, 12:45
om man vill mixa som proffsen så är det ju bara -mindre eq, mindre kompressor, mindre reverb, mindre delay...

och för att variera som proffsen -mindre variation:
vynRFzYOTS0
SQ38gPVRmOQ
Nl3z-JQosY0

KRiS
2020-04-17, 13:23
Gör sällan monotont men gjorde en låt en gång som bara fick ha ett ackord då varierade jag genom att spela ackordets noter på tror det var 4 olika sätt, först vanligt sen med not 3 som bas istället för not 1 osv i ett vanligt 3 fingers, inverterade ackord typ.

Daggy
2020-04-18, 23:45
Usch, så där snyggt får jag inte min Sub37:a att låta.
Eller hur, det är det helt sjukt hur han får till det!


OT: Monotom, är det detsamma som stereo. ;) (Jag fixade det nu)
Haha whoops

Daggy
2020-04-18, 23:52
Tack för bra tips! Nåt jag börjat göra mer och mer på trummor är att sätta en LFO med väldigt lite depth och random vågform, som jag sedan assignar till lite allt möjligt, t.ex drive, pitch och phaserfeedback. Det gör varje trumhit unik och ger lite mer organisk vibe.

Electric Mojo
2020-04-19, 07:28
Ser det som två lager. Första lagret är själva slingan. Andra lagret är modifieringar av pitch, lfo, cut off osv. En ”bra” slinga som i mr Bodzins fall klarar ganska stora men subtila modifieringar utan att tappa slagkraft eller den monotona känslan. Ofta handlar det också om relationen mellan 2-3 slingor som antingen växeldrar eller att den ena som i exemplet bara förstärker känslan av monotont.