handdator

Visa fullständig version : Wailande sång?



Frengus
2020-02-28, 12:07
När började otyget med wailande sång? Mariah Carey? Tidigare? Finns få sångstilar som ger mig så akut diaree och får mig slänga mig på skip-knappen.

Vad är 99 konsensus om denna brutalt störande sångstil? Någon som gillar det? Någon - Cthulhu förbjude - som sysslar med det själv? Berätta!

Frengus
2020-02-28, 12:10
https://www.youtube.com/watch?v=_0TUphfi5zs

lite exempel.

Frengus
2020-02-28, 12:17
Ok, jag har just erkänt att jag är brutalt historielös när det gäller soul och R&b - är ju signatur sångstil där :) Jaja, aldrig gillat Motown i vilket fall.


https://www.youtube.com/watch?v=WSo-q_JhLlI

hasse_fx
2020-02-28, 12:33
Det har sitt ursprung i och är en central del av gospel! Kören upprepar några fraser och försångaren improviserar och ska helst också imponera på åhörarna. 101% av främst färgade sångare/sångerskor fick ju sin skolning i kyrkan. De duktigaste fick vara försångare och blev en del av soul-etc-kanon.

Wailande är sångens gitarrsolon :> En del är riktigt bra på det. För andra kräkframkallande ;)

Frengus
2020-02-28, 12:41
Jag var onödigt provokativ i min trådstart. Är garanterat många som gillar och ifrågasätter inte att det är brutala experter som utför. Men jag gillar det verkligen inte. Men jag gillar inte sill eller fotboll heller så är inte helt normativ :)

Sångens gitarrsolo. Ja, ligger nog något i det. Men i mina öron är det mer som en matta av störande dissonans över ett helt verk ofta.

Jaja, jag får inse jag inte förstår skönheten helt enkelt.

kotten
2020-02-28, 15:32
Höga toner kan va fint också! (nästan 1 min in)


https://youtu.be/hldUBgXtVFk?t=46

Frengus
2020-02-28, 15:43
Funkade helt ok med mina öron. Kanske är proto-wailande? Inte utvecklats till den styggelse den är idag? :)

deadbeat
2020-02-28, 16:37
Men jag gillar det verkligen inte.
Men jag gillar inte sill eller fotboll heller så är inte helt normativ :)
Är du jag?!

rydan
2020-02-28, 16:54
Wailande är ren ondska. Går bort direkt.

Bobisch
2020-02-28, 18:15
När började otyget med wailande sång? Mariah Carey? Tidigare? Finns få sångstilar som ger mig så akut diaree och får mig slänga mig på skip-knappen.

Vad är 99 konsensus om denna brutalt störande sångstil? Någon som gillar det? Någon - Cthulhu förbjude - som sysslar med det själv? Berätta!

Wailande sång är mig veterligen strängeligen förbjudet enligt paragraf 808! ...eller var det 909?
Straffpåföljden är IKKE mild för denna förseelse!

Soundbrigade
2020-02-28, 18:35
Vem var det som hade åsikter om wailare och menade på att det bara fanns en knapp handfull som fixade det?! Kan ha varit den svenske sexarbetaren med mustasch och kortbyxor och som ledde Army of Lovers.

Jag kom tidigt att älska Renaissanceboch gruppens skönsjungade Annie Haslam. I originalversion av Ashes Are Burning, visar hon vilket otroligt röstomfång hon har. DOCK ...
.... i senare liveversioner wailar hon fullständigt sönder denna musikpärla. Tror dock att hon tappade någon oktav på äldre dar.

MadameJaeger
2020-02-28, 18:50
Fy fan för den typen av ylande. Omagiskt. Fruktansvärt.
Förstör alla nivåer av gott humör!

MadameJaeger
2020-02-28, 18:52
Wailande sång är mig veterligen strängeligen förbjudet enligt paragraf 808! ...eller var det 909?
Straffpåföljden är IKKE mild för denna förseelse!

Jag tänker att straffpåföljden är att dra igenom den övre ringmuskeln genom den nedre. :D

hasse_fx
2020-02-28, 18:56
Wailande sång är mig veterligen strängeligen förbjudet enligt paragraf 808! ...eller var det 909?
Straffpåföljden är IKKE mild för denna förseelse!

Tur då att man har portat dylika små stånkburkar ;) ety wailande med finess är riktigt trevligt! Dock går (främst) jänkarna helt över toppen med det, som det vore en tävling! Men det går alltid att tvätta öronen med en dos Ulf Lundell :>

hasse_fx
2020-02-28, 19:02
En dagsranson wailande...


https://www.youtube.com/watch?v=T13se_2A7c8

Frengus
2020-02-28, 19:02
ok- du vinner hasse! Det är ett grymt stycke sång där :)

hasse_fx
2020-02-28, 19:08
...och var skulle Bob Marley varit utan sina Wailers?? O:-)

vildgris
2020-02-29, 08:44
Kan bara hålla med dem som avskyr eländet. Ett tag var ju varenda låt på radio dessutom nersölad med eländet. Jag får parafrasera noise-mästaren Masami Akita (Merzbow):"If by noise you mean uncomfortable sound, then wailing is noise to me."

hasse_fx
2020-02-29, 10:13
Mer röstkonst runt 2.20 :)


https://www.youtube.com/watch?v=qKcxaEKUH2Y

hasse_fx
2020-02-29, 10:19
För er som vågar ;)


https://www.youtube.com/watch?v=as1rsZenwNc

Shike
2020-02-29, 10:39
Kan tycka att det är lite redundant att klaga på element i musikstilar man inte ens gillar?

Någon som råkat ut för att favoritartisten plötsligt börjat med akrobatiksång och tvingats slänga sin nyköpta skiva? :)

xyltburk
2020-02-29, 10:57
Jag gillar wailande, soul och rnb!

Frengus
2020-02-29, 13:25
Är ju en forumdel för sång. Man måste väl få ha åsikter här? :)

mono
2020-02-29, 15:37
Kan tycka att det är lite redundant att klaga på element i musikstilar man inte ens gillar?

Någon som råkat ut för att favoritartisten plötsligt börjat med akrobatiksång och tvingats slänga sin nyköpta skiva? :)

helt med dig - absolut avskyr EBM å sådant, tål inte en sekund av det. Vet att många här tycker om sånt, så varför skulle jag starta en tråd å klaga om det? What's the point?

jag menar, min variant av trådstarten skulle ju se ut typ såhär: "gud förbjude om någon 99:a pysslar med EBM! Speciellt sångstilen - den nasala, slarviga sångstilen som kan upplevas som en tam parodi av punkens härliga okontrollerade vrål"

men det är ju inte så trevligt :)

Frengus
2020-02-29, 15:56
Mono: Läser du trådstarten igen - kanske du ser att det var mer en öppen diskussionsfråga än ett sågande. Jag var nyfiken av vad forumet tyckte. Är jag själv att verkligen inte förstå/gilla det?

Personligen håller jag helt med att det är tämligen menlöst - i synnerhet på ett musikforum att ensidigt dissa något. Se bara Hasses (i min ursprungsanda ha en liten humoristisk ton i tråden (men kanske missades? Svårt med humor i skrift) där han bemötte med bra alternativ - från ursprungets mer negativa ton).

Jag gillar den här typen av trådar själv.. någon har en negativ grundansats - men svaren är snarare positiva. Att man inte förstår tonen och anklagar - tycker JAG är ganska tråkigt.

mono
2020-02-29, 16:12
Du behöver inte ta det som ett personligt påhopp, lite kritik på sitt skrivande får man väl tåla ibland :)

trådstarten låter lite lökig liksom (även fast jag läser den igen), det tycker jag. Mitt motexempel känns inte särskilt överdrivet i jämförelse - lägg bara till ett inlägg efter där det står "haha jag gillar ju inte EBM men det fattade ni nog ändå ;)"

rydan
2020-03-01, 14:03
min variant av trådstarten skulle ju se ut typ såhär: "gud förbjude om någon 99:a pysslar med EBM! Speciellt sångstilen - den nasala, slarviga sångstilen som kan upplevas som en tam parodi av punkens härliga okontrollerade vrål"

Inte en särskilt relevant jämförelse. TS klagade ju inte på wail i gospel, utan på wail som företeelse i en jäkla massa musik som vore lyssningsbar om det inte vore för omotiverat wailande. Om en massa välproducerad pop hade småfalsk och nasal EBM-sång skulle jag ogilla det med, trots att jag generellt gillar EBM.

mono
2020-03-01, 14:52
Inte en särskilt relevant jämförelse. TS klagade ju inte på wail i gospel, utan på wail som företeelse i en jäkla massa musik som vore lyssningsbar om det inte vore för omotiverat wailande. Om en massa välproducerad pop hade småfalsk och nasal EBM-sång skulle jag ogilla det med, trots att jag generellt gillar EBM.

min poäng är att den jargongen förmodligen avskräcker den potentielle wailaren från att svara i tråden över huvud taget

Frengus
2020-03-01, 15:00
Nejfan - jag försöker än en gång fråga i trådstarten om någon gör det och öppnar för diskussion. Är bara min klump-roliga formulering som kanske missförstås?

Om man kikar i tråden i övrigt tycker jag dock att det gått fram - flera som lyfter fram positiva varianter (samt såklart vissa som tokdissar också). Men är väl som sägs i många andra trådar - finns inget rätt eller fel i smak. Man gillar det man gillar helt enkelt. Skulle aldrig IRL såga på någon duktig wailare. Dock har jag sågat på fyllesång på Ålandsbåten när vederbörande trott hon var Whitney Huston ;)

Men ber så klart om ursäkt om det var för kränkande skrivit. Jag är lite gammal för att ha lärt mig nivåerna i den nya kränkhetsnormen så kan säkert uppfattas en smula plump :)

mono
2020-03-01, 15:07
Nej tror inte du kränkt en själ! Min gissning är att forumet inte direkt kryllar av wailare ändå...

mono
2020-03-01, 15:18
Det är väl mer att det känns kontraproduktivt att försöka nå folk genom att säga att man inte kan lyssna på dom utan att få diarré ;)

jgb
2020-03-01, 15:24
Det är inget inlägg som skulle få sångare att öppna upp och känna sig välkomna hit.

Ambulansen
2020-03-01, 15:41
Jag tycker inte ens att det är en sångstil. Det är ett element man kan använda i sång. Ibland är det nåt man gillar, ibland inte, och det har mer med låten att göra än själva elementet. Nån 99-konsensus finns nog inte.

Soundbrigade
2020-03-01, 15:59
.......
Jag gillar den här typen av trådar själv.. någon har en negativ grundansats - men svaren är snarare positiva. Att man inte förstår tonen och anklagar - tycker JAG är ganska tråkigt.
Man kan ju förhålla sig ”objektiv” och ändå dissa fenomenet, eller positivt subjektiv och ändå dissa eller negativt subjektiv och ha en ”objektiv” synpunkt.

Som så mycket annat kan det bli för mycket av ”det goda”. Sångerskor/sångare som tror wailande tillför musiken ett mervärde, trots att de inte klarar av den sångstilen, på samma sätt som trummis som kanske på sin höjd är bra att hålla takten måste bjussa på ett trumsolo.

Och kan man, även om man avskyr sångstilen, ändå uppskatta artistens förmågor?! Skulle man kunna drista sig att säga att Whitney Houston var en djäkla sopa, men waila, det kunde hon med besked?
(Med sopa kanske man mest avser hennes musikgenre)

Frengus
2020-03-01, 16:06
Vi kan väl stänga tråden om den känns så kontroversiell. För mig gör det nada.

hasse_fx
2020-03-01, 16:21
Vi kan väl stänga tråden om den känns så kontroversiell.

Jag gillar den här typen av lätt provocerande ämnen där båda parter kan raljera på ett både humoristiskt och respektfullt vis utan att det spårar ur eller blir personlig pajkastning. Det beror ju också vem som drar igång tråden. En del känner man redan som rätt så level-headed och jag utgår alltid från att det finns marginaler för åsikter åt båda håll. Annat avstår jag från att ge mig in i... Även om det är tydligt för mig att någon har fel på internet... ;)

Frengus
2020-03-01, 16:27
Lite så jag tänkte också - men svårt med nivåer när man inte känner varann. Låta lätt fördömande och kritisk - när syftet främst var att problematisera runt en fråga som iallafall jag kände hyggligt starkt för. Höra andra sidan - problematisera. Är ju enda sättet att lära sig mer på och öppna sina egna - ibland rätt instängda - åsikter.

Och blir lite rädd att vi inte har så öppet diskussionsklimat här som man inledningsvist trodde.
Men ingen viktig principfråga för mig. Mer än jag vet vilka jag inte kommer diskutera något mer med.

mono
2020-03-01, 16:34
Lite så jag tänkte också - men svårt med nivåer när man inte känner varann. Låta lätt fördömande och kritisk - när syftet främst var att problematisera runt en fråga som iallafall jag kände hyggligt starkt för. Höra andra sidan - problematisera. Är ju enda sättet att lära sig mer på och öppna sina egna - ibland rätt instängda - åsikter.

Och blir lite rädd att vi inte har så öppet diskussionsklimat här som man inledningsvist trodde.
Men ingen viktig principfråga för mig. Mer än jag vet vilka jag inte kommer diskutera något mer med.

Ok chilla lite nu, du är den enda som föreslagit att stänga tråden haha. Så farlig är den inte! :)

Öppet diskussionsklimat innebär att man får bråka lite, annars vore det la inget öppet diskussionklimat eller?

mono
2020-03-01, 16:38
du verkar liksom tolka mina inlägg som "så får man inte säga!", när det jag menar är att du helt enkelt inte lär nå de personerna du vill nå på det sättet. Jgb:s inlägg sammanfattar det hela lite bättre än vad jag lyckats göra hittills

Soundbrigade
2020-03-01, 19:52
Här är ett, tycker jag, bra exempel på trivsamt wailande, om det ny är wail. Jag ser det mycket som ett uttryck för etnicitet.


https://www.youtube.com/watch?v=b_oVMc1kxo0