handdator

Visa fullständig version : Rec Baloran The River



Firechild
2019-12-10, 13:52
Disclaimer.
Denna synth är betald av mig och helt utan rabatter. Jag har dock hälsat på designern Laurent Baloran på Superbooth 2019 så jag kan eventuellt ha en förvriden uppfattning av synthen då han var väldigt trevlig.

8-rösters analog polyfon från Frankrike med äkta VCO:er som verkligen tar sin lilla tid på sig att bli stabila...dock kan man stämma synthen innan den blir helt varm vid ca 40 grader och så skall den komma ihåg stämningen vid varje temperatur-checkpoint så att säga (likt DSI OB-6) men sedan är den stabil när den kommit upp till 40 grader...
Laurent har designat den utifrån att göra en polyfon Moog The Source. Jag har ingen The Source just nu men The River har en liknande karaktär i VCO och filter men har inte alls någon Moog-punch i attacken. Det är The Rivers absoluta svaghet. Däremot är den helt underbar för pads och mjukare, magiska och drömska ljud. Den har ett inbyggd analogt trippel chorus som är taget rakt av från den fristående rackburken The Triko och jag har aldrig tidigare stött på en synth där det verkligen känns som att det är en helt annan burk själva effektdelen så integreringen är lite konstig. Tex så ser man på synthdelen vilket värde en parameter är sparad som och vilket värde den har när man vrider på ratten men effektdelen så ser du inte tidigare värde. Du kan ladda ljud utan att ladda med effektinställningarna eller med.
Ljudprogrammeringen är straight forward med helt vanlig subtraktiv analogsyntes och du har några möjligheter till FM-modulering av filter som lite extra krydda annars väldigt basic.
Synthen skiljer förutom på synthdel och effektdel även på själva routingsektionen hur du vill kommunicera med synthen, MIDI, USB, extern, internt osv. Ganska bökigt upplägg faktiskt. Man behöver läsa manual ibland.
Jag hade en PM-konversation om the river med en 99:a, vi kom in på liknelse med franska bilar. Mycket är som man tror det skall fungera men tvärtom...
The River har en del egenheter...som är irriterande...tex har den 3 (Tre !)USB uttag så när man skall uppgradera firmware måste man flytta usb sladden till alla tre jacken för att uppdatera tre olika saker inuti synthen. OM man skall använda USB MIDI kan man använda två av jacken men med olika funktion, den ena lite sämre...
Kör man autotune blir det en sparad patch som väljs efter proceduren så hade man inte sparat ljudet man höll på med blir det lite snopet. Känns som 1983 att den inte går tillbaka till senaste statusen liksom.
Powerswitchen på baksidan känns upp och ner. Alla synthar jag har inklusive Model D har liksom ON uppåt att knappen är intryckt upptill när den är på. River har tvärtom såklart.
Kopplar man in en sustainpedal så är polariteten förstås tvärtom vad Roland har osv.
Jag har haft lite issues att den i random går i ett quick access patch läge att den byter patcher på panelknapparna så programmerar jag ett ljud och skall byta oktav-setting så byter synthen patch istället och mitt ljud är borta.
Så den är lite lynnig, vilket är baksidan när man köper Boutique grejjer i små serier. Det är lite oneman show och tiden finns liksom inte för all bugglösning. Nu fungerar den ju fint för det mesta men ibland är den lite lynnig :D
Men avslutningsvis skulle jag vilja säga att The River är en av få nyproducerade synthar som har ett eget sound med karaktär i positiv bemärkelse. Man kan få den att låta väldigt annorlunda också genom att jobba med olika nivåer in i filtret. Är man inte försiktig blir det en visserligen skön men ändå liten overdrive/ljudmättnad på alla ljud man gör.
LCBOgGakzKU

Albedo
2019-12-10, 14:12
Bra låt, låter bättre än Jarre tycker jag. :)
Apropå Fransmän ja, jädrans vad dom ska krångla till allt. ;)

Men jag tycker det funkar bättre än väntat faktiskt med handhavandet av The River.
Visst, man får man kolla i instruktionsboken ofta, åtminstone de första tre-fyra veckorna. Men med tanke på hur många möjligheter det finns till inställningar och ett inbyggt fristående tripplechorus så tycker jag Laurent har löst knapptryckandet i menyerna bra ändå.
Jag fick den första med version 1.83 och jag har faktiskt inte märkt av några buggar ännu, den kan hänga sig på en ton ibland, men då är det bara att köra panik tangenten.

Firechild
2019-12-10, 14:30
Ohoj! Finns 1.83 ute? Skall tanka hem den då. Tror jag har 1.82.

Lackan
2019-12-10, 14:39
Grymt bra låt! Både lite julkänsla och lite Jarre. Julle! :kaaka:

Om trummorna också är River så måste jag säga att den fixar puff&pys riktigt bra tycker jag nog. Det här var både fett och mastigt. Mycket bra!

Firechild
2019-12-10, 14:52
Grymt bra låt! Både lite julkänsla och lite Jarre. Julle! :kaaka:

Om trummorna också är River så måste jag säga att den fixar puff&pys riktigt bra tycker jag nog. Det här var både fett och mastigt. Mycket bra!

Du kollar aldrig mina videos ;)
Except drums, står det efter 10 sekunder :>

Lackan
2019-12-10, 14:58
Du kollar aldrig mina videos ;)
Except drums, står det efter 10 sekunder :>

Jag kollar ALLTID de första 5 sekunderna av dina videos.

Sedan fäller jag ner browsern och har musiken på i bakgrunden medan jag jobbar vidare... :)

Då förstår jag bättre vad du menar med att det är en "pad-synt". Men den (och låten) lät ju fantastiskt bra.

valsolo
2019-12-10, 15:03
Du kollar aldrig mina videos

lol


Grym video, grym låt!!!

O gillar att du börjat ha stick i låtarna ;)

Firechild
2019-12-10, 19:28
lol


Grym video, grym låt!!!

O gillar att du börjat ha stick i låtarna ;)

Yo!
hehe, Stock,aiken och waterman gjorde aldrig stick. De lät ljudteknikern klippa ihop en middle8 av befintligt material :)
Men visst, klart låtar skall ha stick!

machinepop
2019-12-10, 20:17
Finfint! ...och kul att höra både Baloran och fortsättning på Equinoxe-resan. :D Samplad Minipops 7?

NON
2019-12-10, 20:44
Riktigt trevligt och "helt underbar pads och massor av sköna ljud"

Amonhoteph
2019-12-10, 20:47
Läckert, men kanske lite väl många underliga "aber" i din recension för att den omedelbart skall locka mig "vän av ordning" :)

Ljudet är det å andra sidan inget fel på.

Melodin är superskön.

Firechild
2019-12-10, 20:57
Finfint! ...och kul att höra både Baloran och fortsättning på Equinoxe-resan. :D Samplad Minipops 7?

Japp, några samplingar från MP7. Sedan är det livespelad Sabian hihat, som jag audiokvantiserat förstås. Sedan har jag oblygt samplat kick och snare från Ultravox Mr X. Vet någon vilken trummaskin det är?


Läckert, men kanske lite väl många underliga "aber" i din recension för att den omedelbart skall locka mig "vän av ordning" :)

Ljudet är det å andra sidan inget fel på.

Melodin är superskön.

Jag fick mail från Laurent idag att firmware 1.85 är på g med flera buggfixar som jag haft problem med :) Han var mycket nöjd med låten. ”I am happy” :)

valsolo
2019-12-10, 21:01
Läckert, men kanske lite väl många underliga "aber" i din recension för att den omedelbart skall locka mig "vän av ordning".

FC dissar den medvetet för att kunna sälja till valsolopris utan att skämmas :kaaka:

Amonhoteph
2019-12-10, 21:08
FC dissar den medvetet för att kunna sälja till valsolopris utan att skämmas :kaaka:

:kaaka: Jag dissar såklart så jag utan betänkligheter kan skandalbuda på valsolopriset när det kommer ... ;)

machinepop
2019-12-10, 21:22
Jag har alltid trott "Mr X" är typ CR-78, men det kanske är fel? Jag har för dålig koll på gamla trummisar men vet att Warren körde nå'n Rolletrummis ihop med sitt set.

Firechild
2019-12-10, 21:24
Nä, men The River är en keeper. Den har ett organiskt och vintageskevt sound som är rätt unikt för en nytillverkad pryl. Jag har inte stött på någon så vintageljudande ny pryl faktiskt. Nya analoger har en tendens att låta lite för hårt på något sätt. Nästintill lite mot VA-hållet...om man vill kasta bensin på elden ;) Även om jag är nöjd med speciellt Moog One så måste man jobba med olika ”konstgjorda” lösningar för att emulera ”vintagedrift”. Är en ton för rak låter det dator. Tänk vilket akustiskt instrument som helst. Det är inte många som spelar perfekt på stämapparatens C varje ton och det är det som gör musik levande.

jocks1
2019-12-10, 21:42
Snygg produktion med doft av JM :) Du har verkligen jobbat fram ett stort arr här, med en massa stämmor som löser av varandra på ett snyggt sätt. Jag är avis på dina ackordföljder, säjer en gammal oskolad syntplinkare, som inte lärt sej noter...:>

Modellear
2019-12-10, 21:44
Underbart !

Lackan
2019-12-10, 22:21
Jag har alltid trott "Mr X" är typ CR-78, men det kanske är fel?
Nej, det är helt rätt. Det var ju den första programmerbara trummisen. Finns någon intervju där han beskriver hur den går bezerk under en konsert en gång.

Han körde den genom massa gitarrpedaler och EQ'ade mycket.

Firechild
2019-12-10, 22:35
http://www.discog.info/ultravox-interview5.html
De verkar ha moddat cr-78:an de rackarna!

Lackan
2019-12-10, 22:39
Det var den intervjun jag läste, men jag tror inte de moddade CR78 ljudmässigt. Modden var för att kunna ställa in rätt tempo, så att de slapp experimentera live.

De tejpade fast en voltmeter på den och kunde på så sätt se när den hade rätt volt för rätt tempo.

I övrigt körde de pedaler och CR78'ans programmerings-grunka verkar det som.

machinepop
2019-12-10, 22:49
Warren ska också ha petat in ledar i nån för att visuellt visa live att han faktiskt lirade så tajt... typ.

Sorry för ot.

Firechild
2019-12-10, 23:09
Det var den intervjun jag läste, men jag tror inte de moddade CR78 ljudmässigt. Modden var för att kunna ställa in rätt tempo, så att de slapp experimentera live.

De tejpade fast en voltmeter på den och kunde på så sätt se när den hade rätt volt för rätt tempo.

I övrigt körde de pedaler och CR78'ans programmerings-grunka verkar det som.

Nä, de skruvade till trimmers inuti så det blev något mer punchigare sound. Står i artikeln :)

bjorx
2019-12-12, 11:20
Kanonbra spelat och proddat! Grymt fin synth!

Testade den på Superbooth 2019. Dock fick jag ju så gott som sitta i knät på Laurent när jag ville testa. Han flyttade också mina händer till vid nåt tillfälle till funktioner/rattar HAN tyckte man skulle prova ändra. Han sa också typ "...no no no it's no Fender Rhodes..."...vilket han insinuerade att jag inte spelade tillräckligt "synthigt". Jävla dryga fransman. Men bygga fina saker kan han.

Firechild
2019-12-12, 14:53
Kanonbra spelat och proddat! Grymt fin synth!

Testade den på Superbooth 2019. Dock fick jag ju så gott som sitta i knät på Laurent när jag ville testa. Han flyttade också mina händer till vid nåt tillfälle till funktioner/rattar HAN tyckte man skulle prova ändra. Han sa också typ "...no no no it's no Fender Rhodes..."...vilket han insinuerade att jag inte spelade tillräckligt "synthigt". Jävla dryga fransman. Men bygga fina saker kan han.

Haha, skön story! Jag tror han är riktigt dålig på engelska ( hans email är lite roliga) så det kan vara att han inte riktigt kan uttrycka sig. Han kanske menade att du spelade som en gud och att han fick dåligt självförtroende om du inte spelade lite mer med ett finger i taget (pekfingret) på erkänt synthmanér?
Eller så ville han inte att tonerna skulle hänga sig, det gör den ibland om man spelar mycket och snabbt :D