handdator

Visa fullständig version : Rec Behringer REV2496 V-Verb



Firechild
2019-10-26, 10:42
Behringer REV2496 - V-Verb (2004)
Ett ganska missförstått geni skulle jag vilja påstå.
Behringer V-Verb...man tänker på Virtualizern kanske...eller annat lågbudget MEN...!!!!
Detta är en annan femma. AES/EBU, balanserade XLR, wordclock osv. Tänkt för proffs.
Men så hände något...burken reades ut för typ 1500:- strax efter releasen. Ingen vet varför. Eller möjligen stämning på gång...
Det jag vet nu är att man i princip kopierat VSS4 algorithmen från TC Electronics Reverb 4000 (2003) som på den tiden kostade 34.000:- och var en single engine av den större 6000 burken.
Med berran får du två helt separat engines i full stereo på båda. Du behöver använda både analoga och digital in i så fall eller så kan du köra dual mono in och en stereo ut men ändå med två kompletta mono till stereo reverb.
I mina öron kan jag alltså kopiera Reverb 4000 VSS4 rakt av och parametrarna heter nästan likadant också :)
Den andra algorithmen man "kopierat" är från Lexicon 960 Concert Hall men jag har inte tillgång till den burken och på Berran låter det inte lika bra som V-Verb algorithmen men ändå över förväntan för en burk i denna prisklass...!!!
Jag gjorde ett test hur nära den kunde låta ett annat dyrt reverb som fortfarande är aktuellt, Bricasti M7. Det gick faktiskt också över förväntan även om jag själv tycker att Bricastin faktiskt lever upp till epitetet världens bästa reverb, speciellt i mix. Det är ett ganska dovt reverb och det mest låter verkligt så inget Vangelis 224 reverb.
Här är en nördig video där jag jämför Boston Hall A fabrikspreset från Bricasti M7 med liknande inrattning på Berran och TC.

dnDp9sEhiG8

RX11
2019-10-26, 12:01
Ständigt intressant tema detta som inte kan bli för nördigt, att jämföra dyra pryl A med billiga pryl B.

Jag inbillar mig att ju dyrare reverb desto större separation mellan dry/wet och att det återspeglas i detta test med små nyansskillnader.

ordo
2019-10-26, 14:15
Tack för bra info!
Köpte ett på rean när det begav sig.

jocks1
2019-10-26, 15:05
Behringer och Bricasti påminner om varandra, men Bricasti har lite mer early reflection med stereo-effekt.

hairofthedog
2019-10-26, 15:28
Behringer och TC är svåra att höra skillnad på här.

Bricastin har jävligt mkt bas när du kör pianogrejen.

Vill gärna se fler billig-klon-vs-dyrt-mög-tester!

Lackan
2019-10-26, 15:46
Grym nördvideo :D och riktigt intressant således.

Bricastin lät ju fantastiskt, men inte 40k bättre än Berran på långa vägar imo. Men jag gissar att det just är Berran som är bra, precis som du är inne på, för jag tyckte den lät bättre än TC'n.

ordo
2019-10-26, 16:32
Visst har den även en modell av Roland Dimension D?
(Min ligger nedpackad.)

drifter7508
2019-10-26, 16:35
... och där steg priserna med 100% på berran... ha ha :-)

Har iofs inte prövat en enda hårdvaru-effekt ännu som mjukvara inte kan återskapa lika bra eller bättre.
Förutom... bandekon typ Roland. Magi.

Framerate
2019-10-26, 19:19
Är det inte svårt att jämföra reverb, man kan ju ha så galet många inställningar? Ett reverb kan ha sina starka och svaga sidor, tror inte att något egentligen är bäst på allt.

Eller, även ett dåligt reverb kan vara bra.

:)

deadbeat
2019-10-26, 19:23
Är det inte svårt att jämföra reverb, man kan ju ha så galet många inställningar?
:)
'
Tror de allra flesta (märk väl: tror, har inga vetenskapliga belägg ;) ) utgår från presets och endast gör ytterst små ändringar. Om än några.

Firechild
2019-10-26, 20:08
'
Tror de allra flesta (märk väl: tror, har inga vetenskapliga belägg ;) ) utgår från presets och endast gör ytterst små ändringar. Om än några.

Nope, det är enkelt. Det är bara runt 20 parametrar även på de mest avancerade reverben. Dessutom bygger alla reverb i princip på exakt samma parametrar som Lexicon satte standard på tidigt 80-tal med 480L. Även terminologin är också enkel att förstå efter ett tag eftersom tillverkarna använder samma på ett ungefär. Bästa metoden för att lära sig programmera reverb är att kopiera ljudet från en burk till en annan. Early reflections är ett slags smatterpattern (drrrr) som är helt fristående reverbsvansen och de allra flesta reverben kan sätta en volym balans mellan dessa två ingredienser så då kan man sololyssna på early reflections bara och naila detta initiala smatter först. Sedan brukar reverbsvansen vara uppdelad i 3 band så man kan ha olika längd på bas,mellan och diskant register. Det är enkelt att efterlikna. Sedan kan det vara några vanliga EQ inställningar. Sist men inte minst så är det ofta lite modulation (chorus) på reverbsvansen som då är mer eller mindre...men innan man börjar skruva måste man hitta en liknande algorithm att utgå ifrån. Dvs en algorithm som är tänkt att emulera en Hall och inte en liten kammare tex.

flussmedel
2019-10-26, 22:50
Kul med demo! Alltid svårt att sätta parameterna så det blir rättvist (halv db mer diskant på en gör mkt).
Tyckte att M7 och 2496:an lät mer jämförbara, TC:n mer unik. Men man hör vilka som har mer lyx över sig tydligt. I en mix ger det sig om man använder några spår av samma instrument där man limmar ihop med olika reverb, pan, eq m.m. Ett bra reverb lyckas man utan att det smetar ihop eller låter tråkigt, om det inte är lika bra så blir det pannkaka av det hela.
300:an som inte användes skulle göra sig bra ;)

Tumme upp för demo:n!

deadbeat
2019-10-26, 22:57
Nope, det är enkelt..
Absolut. Tror ändå att väldigt många (de flesta? ;) ) struntar i det och kör presets. (utgår som alltid från anekdotisk evidens)