handdator

Visa fullständig version : Kära Malena, jag har Technoimpotens! Vad gör jag för fel?



adsr
2019-07-03, 17:05
Det här är ett jättesvårt brev att skriva för mig. Men jag har insett att jag behöver hjälp.

I trettio år eller mer har jag skruvat fram de mest fantastiska ljud, så det gör mig om möjligt än mer bedrövad att behöva erkänna att jag är vilse. Min Techno är för platt, tunn och klinisk eller bara obalanserad.

Jag har kännedom om alla hjälpmedel och deras applikationer, men i det här fallet är det uppenbart att jag inte vet vilken salva att applicera var.

Exempel:
https://soundcloud.com/user-363060907/control-freak-take-1

4117152811


Vad är de främsta skillnaderna jämfört med en produktion som denna?
https://soundcloud.com/nihadtule/nihad-tule-theta-sloboda

Jag kan höra det, men jag kan inte skruva det.

Vänligen,
adsr

Hjorten
2019-07-03, 18:02
(Och hur bädda in ett BandCamp-spår?)

https://www.99musik.se/showthread.php?325883-Hur-man-b%C3%A4ddar-in-Bandcamp

outshape
2019-07-03, 18:32
Nihad finns ju på forumet. Kan kanske tipsa dig?

adsr
2019-07-03, 18:33
https://www.99musik.se/showthread.php?325883-Hur-man-b%C3%A4ddar-in-Bandcamp

Därsatten! Tack! Jag försökte söka, jag lovar.

adsr
2019-07-03, 18:35
Nihad finns ju på forumet. Kan kanske tipsa dig?

Vafför troru jag valde just den!? :kaaka: Men det känns lite *väl* att DM:a å ba "lär mig bli som du" när man inte känner nån. Plus det *behöver* ju inte vara råd från skaparen själv - jag kanske sköt mig själv i foten där. Det finns ju så många skitduktiga technoskapare här.

false messiah
2019-07-04, 09:47
Min gissning (utifrån en snabblyssning i hörlurar) är att skillnaden i första hand är kompression och limitering, sedan eq och nivåer. Det kan hända att bättre lyssning kan vara en väg att nå dit – om man inte hör basregistret bra kan det vara svårt att nå dit, tänker jag.

Control freak har också mer saker på gång samtidigt jämfört med Nihads spår, så det gör också att det finns mindre utrymme för varje enskilt ljud, så att fundera på arr kan också vara en aspekt. Nu tror jag att det går att kombinera en fetare ljudbild med många ljud, men det är svårare. Du kanske kan posta lite fler referensspår för att ge en idé om vad för slags ljudideal du är ute efter?

ricard
2019-07-06, 11:00
Nu heter jag verken Malena eller är någon auktoritet överhuvudtaget på techno, men jag skulle vilja säga att det som Control Freak saknar är en musikalisk riktning, om jag ska vara kritisk så känns det som en massa musikaliska idéer som är hopslängda utan mål och mening. Som du säger så finns alla komponenter där, men de ligger bara i en kaotisk hög.

Sen vet jag inte hur man gör något åt det. Det går ju liksom inte att vakna en dag och säga "idag ska jag vara musikaliskt medveten på ett nytt sätt". Lyssnar på musik (som inte behöver vara techno, kanske t o m är en fördel om det inte är det) där melodier och teman är det viktigaste kanske?

För att ta ett avläögset exempel, ta Pachelbels klassiska 'Kanon i D' (ja, vi talar klassisk musik här, med enbart fiolinstrument. Långt ifrån techno men ändå ...) En enkel repetitiv basgång, tillsammans med melodier som lugnt får utvecklas, ta sin plats, för att sedan försvinna in i bakgrunden eller försvinna helt med tiden.

adsr
2019-07-09, 12:37
Control freak har också mer saker på gång samtidigt jämfört med Nihads spår, så det gör också att det finns mindre utrymme för varje enskilt ljud, så att fundera på arr kan också vara en aspekt.


en massa musikaliska idéer som är hopslängda utan mål och mening

Jag tror att det här är kärnan. Jag har jättesvårt att förenkla, subtrahera, minimera.

pepelogu
2019-07-10, 00:39
Nu är jag inte någon expert på techno eller nåt annat heller men det känns som att kicken är överordnat allt annat. Hitta rätt kick-ljud med bra tryck i så är du till 90% hemma. Inget annat ljud får heller överrösta den.

ricard
2019-07-17, 23:07
Jag tror att det här är kärnan. Jag har jättesvårt att förenkla, subtrahera, minimera.

Om du ställer dig och gör något enkelt, typ en bastrumma, lite vispande hihats och en basgång och kanske något riff, och kör om och om igen, känns det för enkelt och ointressant så du känner dig manad att lägga på mycket mer, eller är det ok för dig men du tänker på att den tänkta publiken kanske tycker det blir för tråkigt?