handdator

Visa fullständig version : Rec DSP Synthesizers LM1



vurt
2018-12-14, 00:31
LM1 är en LINN-klon i Eurorackformat från DSP Synthesizers (Janost här på forumet dvs). Man kan snabbt konstatera att modulen har, för sin prisklass, ganska imponerande features:

6 Röster (Kick, Snare, Hi-hat, Tom, Clap, Ride)
6 Outputs (+ 1 Mono Mix ut)
Mixer med 6 sliders
6 Pitch-reglage (15 – 30 KHz samplingsfrekvens)
6 Trigger In
1 TRS-ingång MIDI (ej färdigt än, kommande funktion)
Modulen är 12 Bit, men ljuden i sig är 8 Bit. Om jag förstått allt korrekt.

Man kan nog närmast likna denna vid Ladik's D-333 ROM Player. Finns även några moduler från EMW som gör liknande, men precis som D-333 är även dom är begränsade till en röst.

Pitchfunktionen blir ett rätt kraftfullt verktyg för riktigt skitiga, industriella ljud, likaså går det bra att pitcha upp för att få till nästan leksakssynth-aktiga trumljud. Skoj, skoj!

Naturligtvis blev jag tvungen att göra en direktjämförelse med originalljuden (samplingar) och visst har modulen LINN LM1-karaktär, men man kan inte säga att ljudet når upp till studiosamplingar. Det här är mer Lo-Fi, och ska man vara snäll kan man använda ord så som "mer karaktär". Om jag skulle ranka ljuden från bäst-sämst blir det kick, snare, tom (går att göra en väldigt bra bastrumma av), Clap, Ride, Hi-Hat. Hi-Haten låter väldigt Lo-Fi, dock inte oanvändbar.

Mer problematiskt är kanske att ljuden svajar i pitch lite grann (även om man inte rör Pitchreglagen). När jag först hörde det på Hi-Haten så tänkte jag att det nog var en feature för det lät rätt trevligt att inte varje anslag lät exakt lika. Men det är tydligen en bugg. Efter en FW update så låter det dock mindre, får hoppas det kanske kommer någon till update. Har väl egentligen inget emot ljud som organiskt rör sig lite.

Summa summarum: definitivt imponerad över paneldesign och funktioner, något mindre imponerad vad gäller ljudkvalité, på te.x Hi-hat. Finns egentligen inget som liknar detta i denna prisklass, inte vad jag vet i alla fall och jag har rätt bra koll på just trummoduler.

Den får 8/10 (sett till pris, funktionalitet, design). Hade lätt varit en 10/10 med bättre ljudkvalité och inget svaj i pitch! Så här gör man en trummodul!

Min youtube recension finns här (https://www.youtube.com/watch?v=5ScKZYllSNs&).

https://i1.wp.com/dspsynth.eu/webshop/wp-content/uploads/2018/10/LM1_Module_pitch.jpg

Lackan
2018-12-14, 07:57
Bra recension och video! Personligen tyckte jag att BD verkade ha bra thump i sig, och att modulen är värd att köpa bara för den sakens skull.

valsolo
2018-12-14, 09:53
Bra recension o video. Personligen hade jag önskat cv-styrning av pitch, men man kan ju ej få allt :)

särkvark
2018-12-14, 10:27
Tycker den verkar fräsig och smart. Kommer det gå att ändra samplingar via midi efter midi-TRSfunktionen?
Kul med recension och den verkar uppriktig. Undrar dock om du fått ett recensionsex eller om du köpt?

vurt
2018-12-14, 11:03
Det är recensionex jag fått av Jan. Har alltid tyckt det är lite synd att han inte gör sina moduler lite mer rättvisa genom att spela in med line:at ljud åtminstone.

Håller med om att BD'n är väldigt bra, jag leker rätt mycket med bitcrushing och BD är ju alltid favoriten att bitreducera!

Tveksam till att man kommer kunna ändra samplingar då de väl ligger på ett ROM-chip. Det LADIK gjorde med sin R-333 modul var ju att helt enkelt erbjuda olika ROM-chip med ljud (tror man fick ge typ 80:- - 100:- / chip).

janost
2018-12-14, 18:36
Just nu är jag tvungen att ge bort några gratis för att vinna något.

Men Patriks recension är hans egen, helt utan min påverkan.

janost
2018-12-14, 19:19
Sedan så kan jag väl tilläga det här för att få bättre playthrough.


http://www.youtube.com/watch?v=5ScKZYllSNs