handdator

Visa fullständig version : Rec Magix Acid Pro v.8



jocks1
2018-11-03, 17:10
Del 1:
Lite första intryck av Acid Pro v.8.

Mixerns layout är i stil med Vegas Pro, från samma företag. Ren och med bra överblick, direktval av midiportar, ljudportar direkt i kanalstrippen.(Förkortar Acid Pro till Apro)
I ljud & midi-spåren tillkommer än mer detaljer. Bl.a. In-track-midi-editing. Det är dock en del val att göra, innan man får igång en steg-programmering i spåret upplever jag. Ibland kan det vara bra att öppna eget fönster till editering. Då är det bra med med valmöjligheten som Acid Pro ger.
Mindre bra är utbudet på softsyntar, för att inte säja uselt. Här är Logic, Ableton Live m.fl. hästlängder före. Man får färdiga trumloopar med 8st pads med några stilar att välja på, stråkar, piano, gitarrer, m.m. utlagda på en virtuell klaviatur. Tanken är att man köper egna VST-instrument, och lägger in i Apro.
Grundstommen med ljudspår och inklistrande av loopar ser dock lika smidig ut som förr tycker jag. Är dock inte mitt arbetssätt.
Effekterna är till stor del samma som medföljt Sound Forge och Apro genom åren. Dom är fortfarande bra, men förvänta er inte några emuleringar av klassiska effekter i paketet.
Jag har stött på några problem utmed vägen, som kan vara bra att känna till: När man jobbar med flera ljudkortsportar kopplade till Apro, måste man ofta markera mixerspåret , inte bara trycka på REC i spåret. Kan dock vara mitt Dante-interface som hanterar många in/ut till mitt digitalbord som är boven.
Ett antal hängningar har jag drabbats av med Apro, under arbete. Det har hänt mer sällan numera, men senast idag. Det var under testet av nämnda softsyntar, som Apro hängde sej, utan någon som helst info. Genom att avsluta APro i aktivitetshanteraren, så kunde jag starta om Apro igen. ingen omstart av datorn behövdes.

Jag kommer nog att följa upp denna recension med en liten demo längre fram.
/Jocke

jocks1
2018-12-29, 23:11
jo, den där demon verkar dröja tyvärr. Kan dock säja att Apro har varit stabilt på sista tiden. har haft problem med trådlöst nätverk via USB-port. Känns som en final countdown är på gång för mitt moderkort, när nyare utrustning ska anslutas till det...:( Kanske en demo av Roland System 8 kan klämmas i i början av 2019, där Apro används?

jocks1
2019-05-24, 10:28
Kan tillägga att aktivera monitor in i ljudspår beter sej likadant i Vegas Pro 16, som i Acid Pro v.8. Blir Bättre om man aktiverar flera monitor in, och sparar projektet. Misstänker att mixerbordet och datorn skapar antalet buffrar för låg latency, beroende på antalet aktiva monitorspår.

jocks1
2020-05-09, 11:21
Jag avrundar denna recension av AcidPro v.9 idag: Jag bytte förra sommaren ut mitt gamla moderkort mot ett gjort för Win-10, med 32Gb RAM och en AMD Ryzen 5 CPU. Det började bra för ett par dagar sedan, när jag tänkte påbörja en demo av MFB-Synth Pro. Men...när jag lade in fler Midi-kopplingar till olika syntar sprack det:confused: Att hantera Midi synk funkade inte längre, bara delvis och med konstiga Midi-loopar så fort flera Midi-in-portar blev inblandade. Jag har bra tålamod, men inget jag prövade löste Midi-problemet tyvärr. Acidpro kan nog bara köras med EN Midi-in, till flera Midi-ut. Kopplade istället upp Roland System-8, Drumbrute och Synth Pro i mitt gamla Ableton Live v.9, och allt funkade vid första försöket...Enda kruxet kom när jag råkade koppla in USB från Nord Stage, på samma interna USB-hub som min USB-mixer från Allen&Heath var kopplad. En långsam USB-pryl ska inte blandas med Audio-stream ;) Nu är frågan, ska jag uppgradera mitt Ableton Live i alla fall? Step-sequencer med overdub finns ju i min nya Keystep Pro. Måste bara förbi Jam och hämta den i veckan.

Oortone
2020-05-20, 15:17
Vi har haft en del Magixmjukvara på jobbet. Jag har aldrig gillat deras upplägg. Det känns som en ingenjör gjort programmen utan att riktigt fatta hur musiker/musikmixare jobbar. Är inte deras grejer oftast lite för dyra i förhållande till vad de kan också?

Jag har alltså inte testat Acid Pro så jag sitter bara och läcker förutfattade meningar byggda på tidigare erfarenhter av Magix...

jgb
2020-05-20, 15:48
Acid (Pro) har en lång historia bakom sig innan Magix köpte upp det.

Oortone
2020-05-20, 18:54
Acid (Pro) har en lång historia bakom sig innan Magix köpte upp det.

Aha... som Vegas. Kanske lite annorlunda med de mjukvarorna då?

jocks1
2020-05-22, 16:04
Aha... som Vegas. Kanske lite annorlunda med de mjukvarorna då?
EDIT:Vegas Pro har jag knappt nyttjat för video-klipp, förrän jag började lägga upp på Youtube. Har därför ingen djupgående erfarenhet av avancerad videoredigering.
Sonic Foundry skapade Acid Pro, mastering program Sound Forge, CD Architect, och Vegas Audio/Video. Men Midi fanns bara för synk då. Acid är ur-modern till alla loop-baserade kompositionsprogram, som dessutom kunde stretcha loopar efter BPM. Sony köpte upp mjukvaran, men gjorde inte några nämnbara uppgraderingar tror jag. Nuvarande ägare Magix har faktiskt ansträngt sej en hel del med alla produkterna. Men just extern midi, har aldrig funkat fullt ut för mej i Acid. Sound Forge är mitt ständiga mastering-program. Inte så flashig layout, men tydligt upplagt, och bra ljudprocesser tycker jag. Sitter med Sound Forge v.11 fortfarande, men överväger att skaffa v.13 i år. Med kraftfullare dator, och ett halvbilligt grafikkort, tog Vegas Pro riktig fart för mej. Stora Flash-diskar rekommenderas också ;-)

tonefloat
2020-05-22, 17:04
Körde Acid ph1 och ett par efterföljande versioner. Var en sensation när det kom, folk ramlade av stolen när jag demade låtar jag gjort med det. Släppte en hel CD runt 99', körde med Sound Forge också i flera år. Sedan kom Ableton Live och jag tappade bort min licens.

Oortone
2020-05-26, 19:56
Ja, nu ringer en svag klocka om Acid. Jag har nog hört talas om det en gång i tiden.