handdator

Visa fullständig version : Rec AKAI Timbre Wolf



Firechild
2018-08-20, 23:41
AKAI Timbre Wolf som jgb "var så vänlig" att låna ut till mig. Jag minns nu att jag i ett svagt ögonblick gick med på detta och att göra en liten demolåt så here we go.
Egentligen vill jag vänta med att recensera denna skapelse till jgb har sålt den vidare men jag gör en kort recension här så får jag se om jag fyller på med mina intryck senare.

1. Jag är HELT fel målgrupp för denna synth. Det är alltså en 4 kanals TB-303 detta med inbyggd sequencer. Allting kan dista och knorra utav helv*te men då jag personligen verkligen hatar överstyrd TB-303 så försökte jag göra allt i min makt för att undvika att det skulle låta TB-303 på demon. Det gick bra men synthen är EXTREMT begränsad om man inte vill låta distad 303.

2.Det finns ingen attack parameter så alla ljuden börjar "på en gång".

3.Det går inte att spela höga toner. Detta är en bas-synth. Går inte att transponera upp varken på inbyggda keyboardet eller via MIDI.

4. Det går inte att få snyggt övertonsregister på ljuden även om man har cutoffen på max. Den har en bandbredd upp till 3000 Hz ungefär om man inte distar då kan den väl täcka upp hela fladdermusregistret men jag gillar inte dist.

5. Resonansratten är helskum. Den adderar lite resonans men SAMTIDIGT ändrar filter slopen...typ 24,18,12,HPF lägen men ändå inte, jäkligt skum resonansratt för att upprepa mig själv...

6. Den har inget vibrato.

7. Den var inga problem att stämma fint så AKAI Dan har nog inte hittat kalibreringsfunktionen. Står i manualen.

8. Egentligen låter den VÄLDIGT varmt och fint och analogt.

9. Japp, jag hann göra en video också.

PsynRTmFdPI

machinepop
2018-08-20, 23:59
Man riktigt ser på intensiteten i ditt spel att du verkligen älskar den.

Firechild
2018-08-21, 00:06
Man riktigt ser på intensiteten i ditt spel att du verkligen älskar den.

Haha, och till råga på allt så var stativet alldeles svajjigt och behövdes skruvas åt med en insektsnyckel som jag inte hittade så intensiteten du ser är "spelar jag fel så skiter jag i det och använder tagningen ändå" :)

Lackan
2018-08-21, 00:17
Var bastrumman från Timmervargen också? Lär ju skitbra i så fall.

Tycker basljudet var helt OK, men ackord/leadljudet, nja, kanske inte min kopp te... Det gick alltså inte att göra leadljud på den? Skön feature! :)

Habilt bra demo som vanligt. För den lilla pengen den kostar ser jag absolut att det kan finnas en marknad för den, lite mitt emellan en 303'a och en MS20 kanske.

Tumme upp!

Wiktorion
2018-08-21, 01:00
Det här är ju jättebra! Kanske dags att skaffa en innan de går iväg i 10,000kr+ :)

valsolo
2018-08-21, 02:51
Det här är ju jättebra! Kanske dags att skaffa en innan de går iväg i 10,000kr+ :)

Du kan säkert köpa den av jgb billigt ;)

machinepop
2018-08-21, 06:20
Tusenlapp, 14 timmar kvar. ;)

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F33 2763163907

Jag är alltså inte heller en i målgruppen.

Firechild
2018-08-21, 07:11
Var bastrumman från Timmervargen också? Lär ju skitbra i så fall.

Tycker basljudet var helt OK, men ackord/leadljudet, nja, kanske inte min kopp te... Det gick alltså inte att göra leadljud på den? Skön feature! :)

Habilt bra demo som vanligt. För den lilla pengen den kostar ser jag absolut att det kan finnas en marknad för den, lite mitt emellan en 303'a och en MS20 kanske.

Tumme upp!

jag gillar att du aldrig kollar igenom mina videos ;)
Står i videon efter någon halvminut att allt är Timbre Wolf utom kick och en shaker. Det går inte att göra närheten av andra ljud än rena pulse eller sågtandsljud med eller utan dist. Har liksom bara en fast envelope som låter TB303. Den har envelope amount visserligen, tack och lov. Har inte Noise heller. Går det att göra kicks på TB303 nej ;) Jag har aldrig stött på en synth med så begränsade ljudmöjligheter. Det är en TB303 i AKAI tappning punkt. Kan dock upprepa att grundljudet är varmt och analogt, låter bättre än TB303.

Lackan
2018-08-21, 07:37
jag gillar att du aldrig kollar igenom mina videos ;)
Jag skyller på att jag var helt förtrollad av det wobblande syntstället.

Kändes som jag tittade på ett fyllo som balanserade på Eiffeltornet, man bara väntar på att en katastrof ska ske, men man kan ändå inte ta ögonen från spektaklet... :)

Aha, så inte ens ett kick-ljud då alltså. Tror nästan inte jag vet en synt som inte kan göra ett kickljud. Det är ju en feature i sig.

"No kick sounds"

NON
2018-08-21, 07:45
Mycket professionellt av dig Firechild. Du lyckas alltid att få till en demo med klass, även på en pryl som du inte alls verkar gilla. Hatten av.

Enligt vad du skriver så verkar Timbre Wolf som en väldigt begränsad groove-synt. Jag blir lite fascinerad av att Akai ens bryr sig om att släppa ut en sådan produkt, som riskerar att floppa redan från start.

jgb
2018-08-21, 08:44
Jo, det går att göra kickar med 303:an, kallback kunde och jätten här på forumet vet hur man gör. Något med slide och accent har jag för mig. :)

Jag älskar hur den här videon just nu håller på att få internet att kollapsa, folk blir konfunderade bortom all räddning och förvirringen sprider sig!

Amonhoteph
2018-08-21, 08:58
Tycker det framgår med all tydlighet av videon att du Firechild är lika skicklig som alltid och att synten verkligen är ett lågvattenmärke :)

dannes
2018-08-21, 09:03
Av de videos jag sett så verkar den vara bra för att göra vad skulle kalla 'Tycho-style' melodier.

Typ som två sista på detta:
https://landrow.bandcamp.com/album/eidon
eller här:
https://www.youtube.com/watch?v=mP17q9YDHuA

altemark
2018-08-21, 09:25
jag gillar att du aldrig kollar igenom mina videos ;)
Står i videon efter någon halvminut att allt är Timbre Wolf utom kick och en shaker. Det går inte att göra närheten av andra ljud än rena pulse eller sågtandsljud med eller utan dist. Har liksom bara en fast envelope som låter TB303. Den har envelope amount visserligen, tack och lov. Har inte Noise heller. Går det att göra kicks på TB303 nej ;) Jag har aldrig stött på en synth med så begränsade ljudmöjligheter. Det är en TB303 i AKAI tappning punkt. Kan dock upprepa att grundljudet är varmt och analogt, låter bättre än TB303.

Kallback skulle eventuellt haft andra åsikter om det där med kickar och tb303

Lackan
2018-08-21, 09:29
Kallback skulle eventuellt haft andra åsikter om det där med kickar och tb303

Har du något exempel som du vet från hans produktion? Hade varit kul att höra!

Med gliden borde det ju absolut gå. Firechild har ju själv lyckats få kickar ur OB Xa och andra polysar med precis det knepet. (Syntar som per definition inte gör bra kickar.)

my03
2018-08-21, 12:40
Tror du är den ende som faktiskt klämt ur den något som faktiskt låter riktigt bra. Hade Akai anlitat dig istället för Dan så gissar jag att marknaden hade svämmat över just nu av Timbre wolf (tills dess folk fick hem sina ex och insåg att det kanske inte var så kul ändå).

Fast jag satt mestadels och kollade på videon och oroade mig gravt för att det vinglande/svajande instrumentet skulle fara iväg och göra skada på de fina maskinerna runtomkring :confused:

RX11
2018-08-21, 13:58
Har för mig att det går att trigga rösterna i monofonisk serie med fyra parallellt separata modulationsmönster?8289982900

machinepop
2018-08-21, 14:07
Aha, så inte ens ett kick-ljud då alltså. Tror nästan inte jag vet en synt som inte kan göra ett kickljud. Det är ju en feature i sig.

"No kick sounds"

Pratar du om Wasp nu? ;) Synten som är bra på allt utom just kickar.

PF
2018-08-21, 14:44
Min bästa kick gjorde jag på en Casio VZ-1 :)

my03
2018-08-21, 14:50
Min bästa kick gjorde jag på en Casio VZ-1 :)

Mina bästa kickar får jag ibland med fullTines på TG77 och en kyld Mariestad i handen på en fredagskväll :kaaka:

PF
2018-08-21, 14:53
Just det... fast jag tyckte baskaggar var poängen här.

my03
2018-08-21, 15:04
Jag vet. Det var på skoj bara :) Angående tb så låter det inte osannolikt att den kan göra kickar (har själv aldrig någonsin testat på en sån) med sin resonans och filter och snabba nypor??

flussmedel
2018-08-21, 16:40
:>

Steelberry
2018-08-22, 15:07
Det vinglande stativet gjorde att jag väntade mig att Dan skulle dyka upp i rutan i alla fall... lite som Fawlty eller Tati... hur dom än gör så blir det fel...

sm0hm
2018-08-22, 15:42
Wow, fantastiskt! Aldrig trodde man att denna synth skulle landa i Firechilds händer.
Du skojar verkligen inte om frekvensomfånget heller, låter typ som att någon high-cut:at hela mixen.

Dalleponken
2018-08-23, 11:16
Min gamla TW, vilken kändis den blev! <3 Och vem behöver diskant när man är en vrålande varg??? ;)

jgb
2018-08-23, 11:21
Nu är den på väg hem till mig. :)

valsolo
2018-08-23, 11:31
Nu är den på väg hem till mig. :)

Grattis?

:kaaka:

The Introvert
2018-08-23, 13:08
Ser nu fram emot låtar med titlar som:

Pappaköperalltiddummasaker.mp3
Osäljbaraprylar-hambo.mp3
Sist i kedjan-tjo.mp3
Investeringförkommandegenerationer.mp3

;)

my03
2018-08-23, 13:20
Ser nu fram emot låtar med titlar som:

Pappaköperalltiddummasaker.mp3
Osäljbaraprylar-hambo.mp3
Sist i kedjan-tjo.mp3
Investeringförkommandegenerationer.mp3

;)

Ajabaja TI,

när alla TW förutom den som nu jgb får hem, har åkt till deponi och värdet skjuter i höjden om 15 år, då skrattar nog jgb sist :>

The Introvert
2018-08-23, 13:31
Ajabaja TI,

när alla TW förutom den som nu jgb får hem, har åkt till deponi och värdet skjuter i höjden om 15 år, då skrattar nog jgb sist :>

Du såg väl namnet på sista låten? ;)

my03
2018-08-23, 13:54
nu gjorde jag ( :cool: )

Dalleponken
2018-08-24, 09:42
Byggkvaliten på TWn är ju helt enorm med tanke på priset. Håller säkert i 80 år minst, tills barnbarnsbarnen säljer den på antikrundan och blir stenrika!!

machinepop
2018-08-24, 11:13
Byggkvaliten på TWn är ju helt enorm med tanke på priset. Håller säkert i 80 år minst, tills barnbarnsbarnen säljer den på antikrundan och blir stenrika!!

Akai brukar imho bygga stridsvagnsgrejer, men det är så här också alltså? Ända ner till kretsmonteringsnivå?

Firechild
2018-08-24, 11:21
Grundljudet är grymt bra. Känns varmt, stort och analogt. Bygget är som en tanks och Keyboardet känns grymt skönt och spänsigt.
Det hade varit väldigt intressant om de byggt en "riktig" synth med deras kvalitet, ja.
Jag tror många inte inser HUR oduglig denna synth är. Men man måste alltså se den som en slags poly 303 där den inbyggda sequencern förmodligen är en av huvudingredienserna i användandet. Men efter jag dissat deras två salespoints dvs sequencern OCH HOWL ratten (vedervärdig dist kontroll) så blev det inte mycket synth kvar att leka med faktiskt.

machinepop
2018-08-24, 11:25
Grundljudet är grymt bra. Känns varmt, stort och analogt. Bygget är som en tanks och Keyboardet känns grymt skönt och spänsigt.
Det hade varit väldigt intressant om de byggt en "riktig" synth med deras kvalitet, ja.

Det har de iofs gjort, men det var ju ett tag sedan. :)

Dalleponken
2018-08-26, 15:00
En Land Rover Defender med Vaz Niva motor. Om de lanserat en dubbelt så dyr modell med riktiga envelopes, oscillatorer och LFO, skulle den fortfarande vara otroligt prisvärd!

Haplo
2018-09-04, 22:11
Hehe, devisen lever fortfarande, i rätt händer så kan vad som helst bli bra :)

kotten
2018-09-04, 23:08
Jag kan riktigt höra ett skevt vargylande varje gång loggan syns i bild, det saknade jag verkligen. "Added sounds kick, shaker and me performing as the wolf." Annars fulländad video, passivaggressivitet när det är som bäst!