handdator

Visa fullständig version : Funderar på att köpa vintagesynt i Japan



virion
2018-05-20, 16:34
Hej!

Jag är på väg till Japan nu och funderar lite på att kanske köpa mig någon synt där. Närmare bestämt en SH-101 (blev iofs lite tveksam nu när MS-101 annonserades).

Några frågor till den som har bättre koll än mig:

1) Behöver jag tänka på något speciellt med nätspänningen? Funkar det bra att köra med en transformator i Sverige sen helt enkelt?
2) Vad går 101:or för i Sverige idag ungefär? Så jag vet om det är värt eller inte.
3) Ni som köpt med er en synt från Japan, har ni tagit den i handbagage eller checkat in det?
4) Något annat jag bör tänka på?

Tack! :)

outshape
2018-05-20, 18:14
101 har extern PSU så inget du behöver tänka på.

Tror 101 kostar 7500 i sverige idag. Ungefär.

Jag köpte MS-50 för en femton år sedan i Japan och tog som handbagage.
För ett par år sedan köpte jag en SP-1200 i Tokyo och köpte då en resväska enkom för denna på Tokyu Hands (en butik du måste besöka) och betalade kanske en femhundring för extra bagage hem.

virion
2018-05-21, 03:58
Tack för bra svar!


101 har extern PSU så inget du behöver tänka på.

Tror 101 kostar 7500 i sverige idag. Ungefär.

Jag köpte MS-50 för en femton år sedan i Japan och tog som handbagage.
För ett par år sedan köpte jag en SP-1200 i Tokyo och köpte då en resväska enkom för denna på Tokyu Hands (en butik du måste besöka) och betalade kanske en femhundring för extra bagage hem.

nyd
2018-05-21, 06:22
SEK har tappat 15% värde mot yenen senaste månaderna så det är nog inget klippläge just nu tyvärr.

virion
2018-05-21, 07:31
Sant, börjat inse det..

Aja, går och kikar lite iaf så får jag se :)


SEK har tappat 15% värde mot yenen senaste månaderna så det är nog inget klippläge just nu tyvärr.

nyd
2018-05-21, 07:53
Sant, börjat inse det..

Aja, går och kikar lite iaf så får jag se :)

Rapportera gärna vad du hittar, jag ska till Tokyo den 28e

hairofthedog
2018-05-24, 10:07
Hör av dig till mig om du har femton kilo över att fylla med bagage. :D

nyd
2018-05-24, 10:18
Hör av dig till mig om du har femton kilo över att fylla med bagage. :D

50kg ingår i min biljett men jag reser bara med handbagage, vad är det som ska transporteras?

- - - Uppdaterad - - -


50kg ingår i min biljett men jag reser bara med handbagage, vad är det som ska transporteras?

Och åt vilket håll, hemresan så ska jag via Shanghai och Singapore och vill ogärna dra runt på bagage.

hairofthedog
2018-05-24, 12:02
50kg ingår i min biljett men jag reser bara med handbagage, vad är det som ska transporteras?

Betydligt mer än handbagage tyvärr, en stor synt. Men jag funderar lite på om det vore värt att betala någon stackare 500 kr plus bagagekostnader för att ta med sig något från Japan i framtiden.

jonasgun
2018-05-24, 12:13
Tokyu Hands (en butik du måste besöka)

+1

Clas Ohlson, Kjell o Co, Åhléns, Byggmax, Hobbex, Creatima, mm m fl i en jättestor affär.
Hittade till och med en avdelning med plankor i ädelträ.

nyd
2018-05-24, 12:50
Betydligt mer än handbagage tyvärr, en stor synt. Men jag funderar lite på om det vore värt att betala någon stackare 500 kr plus bagagekostnader för att ta med sig något från Japan i framtiden.

Det är ju lite "känsligt" att smuggla hem saker i bagage åt andra, man ska ju betala moms ifall man för in något till Sverige så om du inte vill göra det själv så blir det som att be någon göra något olagligt åt dig.

hairofthedog
2018-05-24, 13:11
Det är ju lite "känsligt" att smuggla hem saker i bagage åt andra, man ska ju betala moms ifall man för in något till Sverige så om du inte vill göra det själv så blir det som att be någon göra något olagligt åt dig.

Hm, sant, hajar. Tänker att om det kostar 1500 kr att posta kan man typ lägga de pengarna på att någon annan tar hem synten åt en, men det kanske riskerar att bli massa krångel för människan.

virion
2018-06-02, 18:17
Jag var till Five G för en vecka sedan. Rena himmelriket att bara gå omkring där! De har en SH-101 inne med listpris 97000 JPY. Den hade dock en del fel som behöver åtgärdas (har skrivit upp dem på en lapp) så de kunde ge en del rabatt (runt 30% ungefär). De hade en 303 inne men inget pris på den. 606 kostade 59200 JPY. Memorymoog 700000 JPY om jag minns rätt. 909 tror jag runt 30000 SEK. Sen hade de ju typ det mesta annat i vintageväg inne också (mkt var reserverat iofs) men memorerade inte några priser i övrigt.

För egen del skippar jag nog 101:an också. Om Behringers 101:a levererar motsvarande Boog:en så blir det ett klart smidigare alternativ för mig personligen.