handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av HiFi-VHS som master



hasse_fx
2018-05-01, 23:43
https://cdn8.bigcommerce.com/s-ry2cfqo/images/stencil/500x659/products/5477/3603/41YpbvRkSML._SL500_AA280___95411.1434141938.jpg
En ganska så bortglömd (?) parentes i gränsen mellan analogt och digitalt var användandet av HiFi-VHS-spelare som masterbandare. När det gäller (teknisk) ljudkvalitet var det i paritet med de bästa rullbandarna, med linjär 20Hz till över 20 kHz bandbredd, 70 dB dynamik och 70 dB crosstalk, dessutom 100% analogt - även om tekniken var lite komplicerad med frekvensmodulation ala FM-radio för att spelas in via den roterande trumman tillsammans med videosignalen. Dessutom väldigt robust så länge maskinerna höll ihop.

För att vara på den säkra sidan rekommenderades S-VHS-maskiner - inte för att "S" var en bättre teknik för ljudet, men de var driftsäkrare och robustare, S-VHS-banden höll bättre kvalitet och även att I/O-audiokomponenterna var "mer HiFi".

Nackdelen var att det inte gick att redigera bandet när det väl var inspelat - inte så kul att klippa i videoband - utan att kopiera till annat media.

Även om jag hade en helt OK 3-spårs rullbandare för att mastra med tidkod, så blev det ändå oftast att använda S-VHS (Panasonic AG-19XX någonting - se bild) för att få bästa kvalitet, innan DAT och sedermera Digidesign tog över.

Är det fler som nyttjade S-VHS och har intressanta "war stories" från när det begav sig, eller t.o.m. använder formatet fortfarande?

Thulo
2018-05-02, 00:00
Jag jobbade på ett konserthus runt 2000. Där spelade vi in alla konserterna på vhs av liknande typ.
Två akg 414 som hängde från taket och dokumenterade alla konserter ner på vhs.
Det blev helt ok ljud och jag spenderade senare mycke tid för att överföra det mesta till cd.

Jeppe K
2018-05-02, 00:59
Kul. Körde också Panasonic "Stereo video". Härliga tider! Lät bättre än DAT (i varje fall jämfört med den billiga lilla från Casio som jag hade/har)

reverbsvansen
2018-05-02, 14:58
Jag använde en Philips Hifi VHS för att spela in på.
Den lät bra. Viktigt är att skall man göra det, ska man satsa på en där man kan kan ställa inspelningsvolym manuellt.

deleted user
2018-05-02, 15:08
Försökte mig på i min ungdom att meckla ihop en VHS master utav en hygglig hemmaprodukt men min lilla hjärna såg till att det bara blev ett ofärdigt skrotprojekt. Dock fick jag upp intresset nu lite grann, VHSbandare är inte erkänt vintage än och därmed billiga;)

hasse_fx
2018-05-02, 15:26
Jag jobbade på ett konserthus runt 2000. Där spelade vi in alla konserterna på vhs av liknande typ.
Två akg 414 som hängde från taket och dokumenterade alla konserter ner på vhs.
Det blev helt ok ljud och jag spenderade senare mycke tid för att överföra det mesta till cd.

Aha - använde ni den bara för ljudinspelningen eller videofilmade ni konserterna också?


Kul. Körde också Panasonic "Stereo video". Härliga tider! Lät bättre än DAT (i varje fall jämfört med den billiga lilla från Casio som jag hade/har)

Många tidiga "konsument-DATtar" var riktigt tråkiga...


Jag använde en Philips Hifi VHS för att spela in på.
Den lät bra. Viktigt är att skall man göra det, ska man satsa på en där man kan kan ställa inspelningsvolym manuellt.

Ja, på många vanliga HiFi-VHS fanns bara auto-gain - därför som "finare" spelare och S-VHS var populärast.


Försökte mig på i min ungdom att meckla ihop en VHS master utav en hygglig hemmaprodukt men min lilla hjärna såg till att det bara blev ett ofärdigt skrotprojekt. Dock fick jag upp intresset nu lite grann, VHSbandare är inte erkänt vintage än och därmed billiga;)

Tekniken är ännu helt OK och väldigt prisvärd, som du skriver. Problemet är väl att hitta band av bra kvalitet och inte minst, videobandare i gott skick!

Just med videoband blev det en del intressanta förvecklingar, när ADAT-formatet kom in. Slarvade man med märkningen och hantering kunde det bli lite svettpärlor i pannan - jag köpte in fina S-VHS-band i bulk, så alla kassetterna såg likadana ut :doh:

Thulo
2018-05-02, 15:35
Nä vi spelade bara in ljudet på den. Jag va inte så insatt i det där utan fnös mest åt den eftersom att man själv höll på med det underbara formatet dat :/

KRiS
2018-05-02, 16:41
Eddie Meduza skivorna Alla tiders Fyllekalas är en del av låtarna från VHSmaster eller alla kanske en kompis brorsa hjälpte till med att föra över från kassettband till vhs :kaaka:

hasse_fx
2018-05-02, 16:51
Nä vi spelade bara in ljudet på den. Jag va inte så insatt i det där utan fnös mest åt den eftersom att man själv höll på med det underbara formatet dat :/
HiFi-VHS hade inte alls så stor överstyrningsmariginal eftersom det rör sig om bärvågsmodulerad signal, vilket knappast "klipper snyggt".

DAT var tråkigt som master eftersom den är 16 bitar och man lärde sig att spela in med god marginal för att undvika digital-klipp - i praktiken blev det 14 dB (82 dB teoretisk dynamik). På så vis är ju DAW och andra inspelningsgadgets med hög intern upplösning överlägsna.

Hjorten
2018-05-02, 16:55
Jag har något vagt minne av att En_Annan ska ha använt, eller i alla fall velat använda, VHS-master.

flussmedel
2018-05-02, 17:09
Var inte detta ändå en budget lösning, rullbandare på den tiden lär ju vart bättre om man nu ville köra 2 kanaligt. Visst vhs-bandarn var mer portabel än rullbandare om man nu tyckte dat var svårt att hantera. Eller så minns jag fel :)

hasse_fx
2018-05-02, 17:18
Var inte detta ändå en budget lösning, rullbandare på den tiden lär ju vart bättre om man nu ville köra 2 kanaligt. Visst vhs-bandarn var mer portabel än rullbandare om man nu tyckte dat var svårt att hantera. Eller så minns jag fel :)

Budget vet jag inte - bättre S-VHS-maskiner låg över 10kkr

De bättre VHS-maskinerna gav också bättre ljud (i meningen lägre dist och brus samt rakare frekvensgång) än konsument/hemstudiorullarna, men konkurrerade inte med de (bokstavligt) tyngre rullarna. De gav helt klart mellanmaskinerna en match (Fostex och TascaM).

Talar vi lågbudget så var ju alternativet ofta att lägga mastern på kassett - härvidlag var HiFi-VHS ett klart steg uppåt i kvalitet.

flussmedel
2018-05-02, 17:25
Budget vet jag inte - bättre S-VHS-maskiner låg över 10kkr

De bättre VHS-maskinerna gav också bättre ljud (i meningen lägre dist och brus samt rakare frekvensgång) än konsument/hemstudiorullarna, men konkurrerade inte med de (bokstavligt) tyngre rullarna. De gav helt klart mellanmaskinerna en match (Fostex och TascaM).

Talar vi lågbudget så var ju alternativet ofta att lägga mastern på kassett - härvidlag var HiFi-VHS ett klart steg uppåt i kvalitet.
Ok, hempularlösning ;) Trodde du menade professionell lösning. Då är jag med. Har också kört S-VHS, inte som master, men spelade in kompisars LP:s och lyssnade den vägen. Köpte en beggad Panasonic modell som skulle vara det man skulle ha på den tiden :)

PF
2018-05-02, 17:43
Upp till bevis, vi får "mastra" ner en fil på lite olika vis för att kunna jämföra. Jag har en S-VHS-bandare, eller t om två olika, om jag inte sålde dem? Minns inte, haha. Ska kolla i förrådet. I så fall är det bara att koppla upp å testa. Är det specifika S-VHS-kassetter?

hasse_fx
2018-05-02, 17:52
Ok, hempularlösning ;) Trodde du menade professionell lösning.

:> Well, från hempulare upp till mer eller mindre professionell projekt-/demo-/mediamusikstudio, med utrustning för "inte så många hundra tusen". För att spela av vinyl var ju hyfsade kassettdäck tillräckligt bra.

hasse_fx
2018-05-02, 17:58
Upp till bevis, vi får "mastra" ner en fil på lite olika vis för att kunna jämföra. Jag har en S-VHS-bandare, eller t om två olika, om jag inte sålde dem? Minns inte, haha. Ska kolla i förrådet. I så fall är det bara att koppla upp å testa. Är det specifika S-VHS-kassetter?

Nice! Ja, det var speciella S-VHS-kassetter, men spelarna är kompatibla med vanlig VHS - nästan omöjligt att få tag i S-VHS. Kvaliteten på ljudet påverkas inte om det är S eller inte.

nyd
2018-05-02, 18:07
En sån här Panasonic NV-F65 HQ VCR HIFI STEREO 1992 användes vid diverse liveframträdanden på det tidiga 90-talet.


https://www.youtube.com/watch?v=jSVbbCv2WRc

Jeppe K
2018-05-02, 18:47
Upp till bevis, vi får "mastra" ner en fil på lite olika vis för att kunna jämföra. Jag har en S-VHS-bandare, eller t om två olika, om jag inte sålde dem? Minns inte, haha. Ska kolla i förrådet. I så fall är det bara att koppla upp å testa. Är det specifika S-VHS-kassetter?


PF har en bra ide. Om någon vill "masta" ner till HIFI-video så kan jag spela ner en sådan test låt ( daw-ner-mixad) till Studer B67 och GP8 tape. Vore också roligt med en bättre DAT och en ren kassett-bands version?

flussmedel
2018-05-02, 18:56
:> Well, från hempulare upp till mer eller mindre professionell projekt-/demo-/mediamusikstudio, med utrustning för "inte så många hundra tusen". För att spela av vinyl var ju hyfsade kassettdäck tillräckligt bra.

Kört Nakamichi på den tiden också men S-VHS skulle vara da shit på den tiden. Inget kan återge vinyl, allt blir bara en degradering ;)
Rullbandare av kaliber hävdar jag spöar vilken form av vhs som helst under den tiden, speciellt om man hade några hundra tusen i budget för sin studio.

hasse_fx
2018-05-02, 20:18
Inget kan återge vinyl, allt blir bara en degradering ;)

Religiös mystik får vi avhandla i någon annan tråd... O:-)


Rullbandare av kaliber hävdar jag spöar vilken form av vhs som helst under den tiden, speciellt om man hade några hundra tusen i budget för sin studio.

Det är det nog ingen som hävdar emot. Rullare av bättre kaliber än Tacam/Fostex har ju dessutom betydligt bättre elektronik och är robustare än videomaskinerna. Om man sedan valde att lägga en ansenlig del av budgeten på en tvåspårsmaskin är ju en pioriteringsfråga. Många mediamusiker använde HiFi-VHS dels för att det var den bästa pangen för pengen, dels för att videofolket gillade att materialet synkade bättre pga noll svaj!

Nu är jag med tråden knappast ute efter att hypa HiFi-VHS som som en lösning för idag, utan för att utbyta erfarenheter kring en nästan förträngd kort epok inklämd mitt i det stora teknikskiftet i början av 90-talet. Tekniskt sett förvånansvärt bra men ändå bara en parentes.

tei
2018-05-02, 21:40
Ja hifivideo var ett enkelt sätt för oss hempulare att kunna mastra med vettig kvalitet på den analoga tiden. Det som jag tycker var formatets akilleshäl var trackingkänsligheten, spelade man upp bandet i en annan maskin var risken stor att det där karakteristiska knattret av feltrackad hifi-vhs hördes i bakgrunden.

El Toro
2018-05-02, 21:48
Rullbandare av kaliber hävdar jag spöar vilken form av vhs som helst under den tiden, speciellt om man hade några hundra tusen i budget för sin studio.
Även väldigt dyra rullbandare har inte lika rak frekvensgång som Hifi VHS lika lågt brus eller lika låg distortion. Men många gillar ju analog bandkompression som Hifi VHS saknar.

Ambulansen
2018-05-02, 23:18
Besläktad grej: Jag hade en av de sista vhsC-kamerorna med småband i stereo, och jävlar vilket ljud man fick av filmade konserter med den. Fantastiska inspelningar med levande analogt ljud liksom. När den slutligen pajade, och det blev DV-kamera, så blev det så skit att jag slutade filma saker. Det var ju liksom en extra nolla man fick lägga på priset om man ens ville ha ställbar insignal för ljudet. Den jag hade hade automatisk limiter, grov och ful, som omöjliggjorde vettig musikupptagning.

hasse_fx
2018-05-03, 00:05
Ja hifivideo var ett enkelt sätt för oss hempulare att kunna mastra med vettig kvalitet på den analoga tiden. Det som jag tycker var formatets akilleshäl var trackingkänsligheten, spelade man upp bandet i en annan maskin var risken stor att det där karakteristiska knattret av feltrackad hifi-vhs hördes i bakgrunden.

Risken för feltracking reducerdades av att använda S-VHS, med hårdare specificerad mekanik. Slitage var en faktor och felen "skumma" men jag drabbades inte själv då jag övergav formatet innan grejerna han slitas speciellt mycket.

bmeeks
2018-05-03, 02:08
Eddie Meduza skivorna Alla tiders Fyllekalas är en del av låtarna från VHSmaster eller alla kanske en kompis brorsa hjälpte till med att föra över från kassettband till vhs :kaaka:

Bossig faktoid!

Jeppe K
2018-05-06, 12:04
. Men många gillar ju analog bandkompression som Hifi VHS saknar.

Intressant. Jag kan inget om tekniken. Men vad var det som gjorde att en Hifi video saknade bandkompression? Var det den speciala tekniken (FM-frekvens-puls-tracking-modulering-jumbo-mumbo?) som i mina öron låter som något digitalt. Men en HiFi video var ju analog.... Någon som kan förklara. Förstår inte, men är intresserad.

hasse_fx
2018-05-06, 12:21
1: Nej, inget digitalt - 100% analogt

2: Stereosignalen FM-modulerades på en en högfrekvent bärvåg på någon MHz - på motsvarande sätt som FM-radio (som ju inte är digital). Se illustration:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Amfm3-en-de.gif/250px-Amfm3-en-de.gif

Om man överstyr - övermodulerar - FM, går signalen utanför detektorns linjära del av överföringskarakteristiken, och den resulterande demodulerade signalen dras med aliasing-linknande fenomen. Dessutom kan den överstyrda kanalen läcka in på andra signaler (modulerade med annan bärvågsfrekvens). Jag gissar att HiFi-VHS-spelarna har någon form av brickwall-limiter... Bara att testa :)

Torroidal
2018-05-06, 15:03
Jag körde också med en Panasonic liknande bilderna och videon. Hyrde den först på Thorns och köpte sedan den efter några års hyrande. Hade den som "master" och vid live-framträdanden. Använde S-VHS-band (Hi-Fi?). Var supernöjd! :) Tror jag hade den från 1991(?)-1996(?). Så plötsligt knasade den och jag slängde den, för det var då allt skulle börja brännas på audio-CD.

Jeppe K
2018-05-06, 15:49
1: Nej, inget digitalt - 100% analogt

2: Stereosignalen FM-modulerades på en en högfrekvent bärvåg på någon MHz - på motsvarande sätt som FM-radio (som ju inte är digital). Se illustration:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/Amfm3-en-de.gif/250px-Amfm3-en-de.gif

Om man överstyr - övermodulerar - FM, går signalen utanför detektorns linjära del av överföringskarakteristiken, och den resulterande demodulerade signalen dras med aliasing-linknande fenomen. Dessutom kan den överstyrda kanalen läcka in på andra signaler (modulerade med annan bärvågsfrekvens). Jag gissar att HiFi-VHS-spelarna har någon form av brickwall-limiter... Bara att testa :)

Tack. Du är bäst hasse_FX. Eminent förklaring!

Östermalmstorg
2018-05-07, 12:36
Jag vill minnas att jag har sett någon flerkanalig inspelare för VHS. Den hade en fjärrkontroll på sladd också. Någon som vet vad jag talar om och som använt den?

hasse_fx
2018-05-07, 12:53
Jag vill minnas att jag har sett någon flerkanalig inspelare för VHS. Den hade en fjärrkontroll på sladd också. Någon som vet vad jag talar om och som använt den?

Du menar inte en ADAT-bandspelare? 8 kanaler på S-VHS-band.

En_Annan
2018-05-07, 17:12
Jag har något vagt minne av att En_Annan ska ha använt, eller i alla fall velat använda, VHS-master.

Jag har mastrat hela album på det sättet, t.ex. har vi en skiva med typ drone-black metal som kommer ut snart, som är mastrad så. VHS beter sig jäkligt skumt om man överstyr, på ett sätt som ger instant 90-tals vibbar i högsta diskanten.

En_Annan
2018-05-07, 17:13
Här är ett exempel på en skitlåt som mastras på vhs:
https://soundcloud.com/en_annan/sekten-buchla-kick-hat-and-snare-vhs

Östermalmstorg
2018-05-08, 11:34
Du menar inte en ADAT-bandspelare? 8 kanaler på S-VHS-band.Säkert. Gammal och beige var den iaf.

hasse_fx
2018-05-08, 11:39
Säkert. Gammal och beige var den iaf.

Låter som en Fostex RD-8 ADAT med sin sladd-fjärr.

https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/222450676043_/Fostex-RD-8-Digital-Multitrack-Recorder.jpg

hasse_fx
2018-05-08, 11:40
Jag har mastrat hela album på det sättet, t.ex. har vi en skiva med typ drone-black metal som kommer ut snart, som är mastrad så. VHS beter sig jäkligt skumt om man överstyr, på ett sätt som ger instant 90-tals vibbar i högsta diskanten.

Intressant med HiFi-VHS som dedikerad ljudmanglare!

PF
2018-05-08, 11:52
Är hifi VHS & S-VHS samma sak ljudmässigt?

hasse_fx
2018-05-08, 12:47
Är hifi VHS & S-VHS samma sak ljudmässigt?

I princip är det samma, då alla S-VHS-spelare även har HiFi-ljud. Men tekniskt är det två olika lösningar (S-VHS handlar om att få till bilden bättre)