handdator

Visa fullständig version : Avicii mixar sång (ny ep)



Kloon
2017-08-11, 16:14
You said that we would always be 0:18

Det knäpper ju tydligt vid "That", hur kan sång på denna "nivå" trimmas så illa?

Eller är jag överkänslig?


https://www.youtube.com/watch?v=WRz2MxhAdJo

Andrew242
2017-08-11, 16:43
Hör inget knäpp när jag lyssnar??

Kloon
2017-08-11, 16:52
Hör inget knäpp när jag lyssnar??

Jo, där är knäpp. Men jag antar att majoriteten inte tänker på det.
(kan vara att man måste lyssna i lurar)

hasse_fx
2017-08-11, 17:00
Gissar att du menar saliv-smackandet vid prick 0:19? Jag tror att sången har tvättats rätt hårt på sådant med någon plugg (hörs på soundet) men att den knäppen slank igenom. Låter illa, jag håller med.

android
2017-08-11, 17:01
Mjo, kan va ett litet knäpp där, men det maskeras väl i så fall även av ackeguran.

Andrew242
2017-08-11, 17:03
Jag lyssnade både med och utan hörlurar. Det närmaste ett knäpp jag kommer är bastrumman precis innan sången börjar?

Aja jag tillhör nog majoriteten :)

Kloon
2017-08-11, 17:04
Gissar att du menar saliv-smackandet vid prick 0:19?

Exakt!

Spacedude
2017-08-11, 17:56
Skulle inte förvåna mig om han skickar in dem till mix senare, eller går till ngn efter att han spelat in som får polera alla små detaljer. jag menar snubben har ju pengar. :D

deadbeat
2017-08-11, 18:54
Visst är det ett litet klick där. Sånt där som man kan bli lätt trött på när man upptäcker det i sina egna grejer!
Nu är det dessutom det enda jag kommer höra i den här låten :)

Kloon
2017-08-11, 18:59
Visst är det ett litet klick där. Sånt där som man kan bli lätt trött på när man upptäcker det i sina egna grejer!
Nu är det dessutom det enda jag kommer höra i den här låten :)

Sorry :>

Kloon
2017-08-11, 19:16
Hehe, lyssnade igenom hela ep'n, i denna låten skippar/ hoppar sången lite i 13e sekunden. :>


https://www.youtube.com/watch?v=QnxO_UPjpVk

Andrew242
2017-08-11, 20:02
Nu lyssnade jag med mina finare hörlurar och hörde det sluddriga uttalet på That :)

edit: och jo man hör att det hoppar till vid 13sek också.

machinepop
2017-08-11, 21:44
Skyll er själva när ni lyssnar på Timpa! :>

patukka
2020-01-05, 08:04
Jag tycker att det är charmigt när det finns lite mänsklig faktor att höra bland större producenters alster också. Det är få gånger som det inte låter cleant och perfekt. Vilket lätt låter för sterilt och livlöst IMHO. Nu kanske detta inte är bra "charmiga" exempel. I detta fallet kanske det bara handlade om slarv från Tims sida, möjligtvis pga. press/olust/motivationsbrist som ett led i hur han faktiskt mådde...

Det hade för övrigt varit en kul trådidé att leta upp och samla välkända producenters småmissar/mänskliga faktor som (medvetet eller omedvetet) hamnat på slutprodukten.

machinepop
2020-01-05, 08:34
Det hade för övrigt varit en kul trådidé att leta upp och samla välkända producenters småmissar/mänskliga faktor som (medvetet eller omedvetet) hamnat på slutprodukten.

Jag tror det finns nå't sådant här redan... Min favorit är alltid den mute:ade och bortglömda virveltrumman på Depeche Modes "Master & Servant". :)

lisau
2020-01-05, 14:18
Jag tror det finns nå't sådant här redan... Min favorit är alltid den mute:ade och bortglömda virveltrumman på Depeche Modes "Master & Servant". :)

Och den otighta sequenserslingan i Blue Monday!

charliecrash
2020-01-05, 14:47
Jag hittade skumma grejer på PSB Actually albumet när jag hört det många gånger, ungefär en tydlig miss på varje låt. Baston ur skala, saknad ton eller nåt sånt. Nästan så jag fick känslan av att det var menat så, för den kritiska lyssnaren att upptäcka...well 😁

charliecrash
2020-01-05, 14:56
Och den otighta sequenserslingan i Blue Monday!
Fast är det inte det som gör den så jävla bra då?
Satte på original12an nu bara för att höra vilken det är. Menar du "clav"-ljudet som ligger i 16delar mest ihop med basen?

lisau
2020-01-05, 15:04
Fast är det inte det som gör den så jävla bra då?
Satte på original12an nu bara för att höra vilken det är. Menar du "clav"-ljudet som ligger i 16delar mest ihop med basen?

” The song begins with a distinctive semiquaver kick drum intro, programmed on an Oberheim DMX drum machine. Keyboardist Gillian Gilbert fades in a sequenced melody, out of sync with the beat because she had forgotten to input a note into the sequencer.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(New_Order_song)

Tyvärr ligger inte avsnittet om låten från Hitlåtens historia uppe, men där isolerar de slingan, och ja. Den ligger off beat. Men det funkar! Och gör det hela ännu svängigare.

charliecrash
2020-01-05, 15:21
” The song begins with a distinctive semiquaver kick drum intro, programmed on an Oberheim DMX drum machine. Keyboardist Gillian Gilbert fades in a sequenced melody, out of sync with the beat because she had forgotten to input a note into the sequencer.”

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(New_Order_song)

Tyvärr ligger inte avsnittet om låten från Hitlåtens historia uppe, men där isolerar de slingan, och ja. Den ligger off beat. Men det funkar! Och gör det hela ännu svängigare.
Jaså en lucky failure - som så många bra slingor. Jag trodde det var midi som fulklöktes eller nåt sånt (som i typ all tidig eurodance)

reSet
2020-01-05, 15:26
Jaså en lucky failure - som så många bra slingor. Jag trodde det var midi som fulklöktes eller nåt sånt (som i typ all tidig eurodance)

För mig kommer det alltid heta "shuffle", "swing" eller "sväng". :)

patukka
2020-01-07, 13:48
Jag tror det finns nå't sådant här redan... Min favorit är alltid den mute:ade och bortglömda virveltrumman på Depeche Modes "Master & Servant". :)

Jaså ja! Har du koll på vad tråden heter? Hittar inte den...