handdator

Visa fullständig version : Nätreglering?



Volantiz
2017-08-03, 19:07
Jag har märkt att jag inte har riktigt lika ren och fin ström här ute i "vildmarken" som inne i storstaden eller närförorterna. Eftersom jag jobbar med mastering så vore det rätt illa om jag inte kan lita på att jag får ren och fin strömming i sladdarna till lyssningen och masterkedjan.

Jag funderar därför på att koppla in allting bakom en eller två burkar som har alla möjliga olika typer av nätfilter och även nätreglering (för att få en så jämn strömstyrka som möjligt). Eller "räcker" det kanske med att använda en rejäl UPS för nätreglerings-biten och lägga ett gäng filter före den?

Några av de jag funderar på just nu:
https://www.emusic.se/product/16426/Furman-P-1400-AR-E
https://www.emusic.se/product/16427/Furman-P-2300-IT-E
PurePower Plus 1500.. eller 2000.

UPS-alternativen har jag inte börjat rota i än. Någon här kanske vet något intressant eller kan peka mig i rätt riktning?

deleted user
2017-08-03, 19:51
99-kätteri enligt vissa men kolla in i lite HiFi-forum, de om några är ju väldigt kräsen vad gäller ström. Visst du behöver ju inte bry dig själva kablarna men vet att vissa har grym kunskap om just nätfilter o dyl.

Volantiz
2017-08-03, 19:55
99-kätteri enligt vissa men kolla in i lite HiFi-forum, de om några är ju väldigt kräsen vad gäller ström. Visst du behöver ju inte bry dig själva kablarna men vet att vissa har grym kunskap om just nätfilter o dyl.

Tack för tipset! Kan du (eller någon annan) tipsa om något seriöst Hifi-forum?

Mosquito
2017-08-03, 21:19
http://www.faktiskt.se/phpBB3/index.php

Claes
2017-08-04, 00:10
Om du skaffar en UPS där strömmen alltid går genom batterierna, så att batterierna inte bara kopplas in vid avbrott, så får du en stabilisering på köpet och bör inte behöva några andra störningsfilter, tack vare batteriernas inneboende tröghet.

Volantiz
2017-08-04, 14:36
Om du skaffar en UPS där strömmen alltid går genom batterierna, så att batterierna inte bara kopplas in vid avbrott, så får du en stabilisering på köpet och bör inte behöva några andra störningsfilter, tack vare batteriernas inneboende tröghet.

Mm.. det borde ju vara en bra lösning. Men har inte en sådan UPS rätt kass livslängd? Det kan vara värt det ändå iofs. Men hur hittar jag en sådan UPS? Någon som kan något mer om sådant?

flussmedel
2017-08-04, 14:53
Oftast brukar man ha bättre spänning ute i vildmarken? Värre om man ligger på en lina i ett bostadsområde.
Har du verifierat att det är spikar i nätet? Kommer spikarna från ditt egna hushåll (kylskåp etc)?
Väldigt sällan att en 16 lina skapar problem vad jag vet?

Volantiz
2017-08-04, 15:50
Har du verifierat att det är spikar i nätet?

Ja. Ibland ganska så starka sådana. Då utan att det är åska inblandat. Kanske beror på tågrälsen här intill?


Kommer spikarna från ditt egna hushåll (kylskåp etc)?

Kanske, men jag känner inte att det är så troligt. Då från något av de andra husen. Varje hus har en egen el-central, så det borde väl inte vara så. Inga kylskåp eller andra maskiner som kopplas in här inte.

Volantiz
2017-08-04, 15:56
Justja. "Snart" så kommer jag flytta studion till ett nybyggt hus här på tomten (endast för studion). Där kommer jag se till att en bra elektriker gör vad han/hon kan för att få så bra el som möjligt. Jag vill ändå ha ett väldigt bra skydd mot omvärldens strömproblem i studion som en extra säkerhet. Vill även ha så ren och fin ström som möjligt där inne för bästa möjliga ljud, så då jag köper någon/några sådana här burkar så är det delvis för det ändamålet.

Ambulansen
2017-08-04, 16:00
Ute i bondsk bygd kan det vara massor som stör. Elstängsel tickar t.ex. Enorma fläktar som står i höladorna.

jgb
2017-08-04, 16:12
Ett annat sätt att jämna ut nätspänning är att köra ett stort jäkla svänghjul via elmotor och sedan en generator kopplad till den. Mekanik! :)

Volantiz
2017-08-04, 16:17
Ett annat sätt att jämna ut nätspänning är att köra ett stort jäkla svänghjul via elmotor och sedan en generator kopplad till den. Mekanik! :)

Det känns som en relativt dyr lösning som dessutom blir dyrare i drift än de andra alternativen. Cool iofs. Men tack ändå :)

flussmedel
2017-08-04, 16:17
Justja. "Snart" så kommer jag flytta studion till ett nybyggt hus här på tomten (endast för studion). Där kommer jag se till att en bra elektriker gör vad han/hon kan för att få så bra el som möjligt. Jag vill ändå ha ett väldigt bra skydd mot omvärldens strömproblem i studion som en extra säkerhet. Vill även ha så ren och fin ström som möjligt där inne för bästa möjliga ljud, så då jag köper någon/några sådana här burkar så är det delvis för det ändamålet.

UPS eller linjetrafo funkar säkert, men oavsett vad som, väldigt sällan störningar går emellan inkopplingar, de går inte mot strömmen s.a.s. bara nedströms. Dålig förklaring men du förstår säkert vad jag menar :)

Kör olika delar på separata säkringar när du bygger nytt, dessutom stjärnjord (ingen jädra seriejord som alla hus har). Men sånt vet du säkert också :) Hoppas det blir bra!

Volantiz
2017-08-04, 21:07
Nu har jag läst en hel del om olika varianter av UPS osv. För ljud så verkar de generellt sett inte vara så värst bra att använda eftersom de nästan alltid är designade för att hålla igång servrar och sånt. Största problemet då med att köra dem till skitdyra EQs och kompressorer är att UPSerna kör på väldigt hög impedans och därmed tillför mer brus i matningen. Det är "orimligt" högt brus i de flesta jag kollat upp nu, så det påståendet kan nog stämma rätt så väl. Så.. om jag inte hittar någon UPS som kan ge ut mindre brus i matningen så lutar jag mer åt en separat spänningsregulator. Furmans enklare spänningsregulatorer hoppar in så fort man hamnar utanför +-5 volt. Det borde ju räcka.. speciellt då man dessutom har en riktigt stor ringkärna där i som borde jämna ut det hela ytterligare. Låter det rimligt?

hasse_fx
2017-08-04, 21:29
Ja UPSar är (behöver) inte vara speciellt rena i utsignalen. Skulle nog behövas ett rejäl filtrering och kanske en reaktiv reservoar för att få en riktigt ren spänning. Men det lär bli en del effektförlust där...

Volantiz
2017-08-04, 21:41
Ja UPSar är (behöver) inte vara speciellt rena i utsignalen. Skulle nog behövas ett rejäl filtrering och kanske en reaktiv reservoar för att få en riktigt ren spänning. Men det lär bli en del effektförlust där...

En "online" UPS menar du antar jag? Jo, det blir en märkbar effektförlust med dem och det är ju synd, men en smäll jag är beredd att ta om det inte är helt orimligt (mina rör-processorer drar rätt mycket de också..). Men de jag kollat upp (som är just "online") ger ändå inte ren och fin utspänning. Rätt stor skillnad mellan en online-UPS från APC eller BlueWalker som ger THD på runt 5-6% till en "audiofil"-regulator som ger en THD på 0,02%..

deleted user
2017-08-05, 08:45
Supra Lo-Rad har alltid varit mkt populära och beprövade utan att lägga en förmögenhet.

https://www.dustinhome.se/product/5011022943/supra-lorad-mains-block-md06-eusp-mk3?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637166076

http://www.hembioconsult.se/supra-lorad-md01-16-eu

hasse_fx
2017-08-05, 09:30
Oj, Svalandervarning på salespitchen...

Bobbski
2017-08-05, 10:13
Finns några bra tester på dessa och liknande nätavstörningsfilter på youtube? Jag är ganska skeptisk till mycket av vad som påstås och skulle gärna se någon testa dessa på något vettigt sätt, men lyckas själv inte hitta något.

jgb
2017-08-05, 10:47
Det känns som en relativt dyr lösning som dessutom blir dyrare i drift än de andra alternativen. Cool iofs. Men tack ändå :)

Så kan det helt klart vara. En fördel är att du kan vara helt elektriskt frikopplad från det övriga elnätet dock. :) Inga störningar den vägen.