handdator

Visa fullständig version : Störiga ljud som funkar



Lackan
2017-05-06, 02:07
Lyssnade på Kylie Minogues "Can't get you out of my head" och upptäckte ett oerhört irriterande bandpass-ljud som antagligen är gjort med en MS20, WASP eller liknande.

c18441Eh_WE

Det kommer in vid 1:20 och sedan 2:20 och fortsätter resten av låten. Och bara i vänster högtalare.

Vissa modularnördar kanske gillar det - men hur kan en monsterhit komma undan med detta icke mainstream ljud? Hur har den kunnat slå så stort trots detta?

Andra exempel på konstiga ljud i låtar som låter apa, men där låten ändå lyckats?

machinepop
2017-05-06, 07:52
Jag älskar det där ljudet och har också alltid tyckt det låter Wasp! <3

Möjligen kan man hävda att det är mixat lite högt, men störigt är det väl ändå inte? (Grym dänga f ö.)

sisältää
2017-05-06, 08:19
Beyoncé - Single ladies är full av störiga ljud (plus störig melodi och video) men det jag direkt kom att tänka på när jag såg denna tråd är är det mekaniska gnisselljudet i refrängen. Låter som mekaniken i en kompaktkamera när när man tagit en bild och den spolar fram till nästa frame.

Briljant och kul listetta, apropå en annan tråd.

kroffe
2017-05-06, 08:29
Kul, när jag såg rubriken trodde jag att tråden skulle handla om backningljud på lastbilar och/eller sirener, men så var det bara Kylie. :D

Odd Bob
2017-05-06, 09:19
Jag är nog av motsatt uppfattning. Just såna ljud balanserar mixen och appilerar våra sinnen att gilla det. Antag att det inte varit där, hade då mixen upplevts platt och trist? Gissningsvis.

Själv adderar jag ofta element i mixar som är obehagliga men som adderar känslor. Utan dessa element blir mixarna platta och identitetslösa. Tror det handlar mkt om det även mainstream och så länge ljuden inte knuffas med andra element och sång kommer de alltid att addera säregen identitet.

Lackan
2017-05-06, 09:37
Kul, när jag såg rubriken trodde jag att tråden skulle handla om backningljud på lastbilar och/eller sirener, men så var det bara Kylie. :D
Det är ju inte långt ifrån..? ;)


Jag älskar det där ljudet och har också alltid tyckt det låter Wasp! <3
Ja, det är ju speciellt minst sagt. Och det sticker ju ut rätt rejält.


Beyoncé - Single ladies är full av störiga ljud (plus störig melodi och video)
Ja, precis vad jag menar. Bra exempel. Nu är ju det gnisslet betydligt lägre mixat och ligger mer i mitten. Men även det är ju ett märkligt ljud som håller på hela låten… Undrar hur tankebanorna gick där...


Jag är nog av motsatt uppfattning. Just såna ljud balanserar mixen och appilerar våra sinnen att gilla det. Antag att det inte varit där, hade då mixen upplevts platt och trist? Gissningsvis.
Så är det säkert. Och det funkar ju uppenbarligen. Men att ha ett så "konstigt" syntljud, så framträdande i en låt som blir listetta i hundratals länder är ju ändå märkligt imo.

machinepop
2017-05-06, 09:58
Det är månne smalare, men Nine Inch Nails "Hurt" har ju sin skavande produktion med modularbrus i botten och överstyrd akustisk gitarr. Första gången jag hörde den gitarren i verserna undrade jag hur de tänkte. Nu skulle jag aldrig kunna vara utan det och Cashs cover är inte samma sak.

Men eftersom jag precis körde låten så måste jag ju istället hänga upp mig på Trents smackljud vid 3:31. Det är nog det enda jag kommer att höra framöver när jag lyssnar på den. :doh:

Firechild
2017-05-06, 10:31
Bra exempel på sk "ID ljud", som skivbolag och mäster producenter tjatar om att man måste hitta. Ett speciellt ljud som sticker ut.
Kan vara det som gör låten till flipp eller flopp.
I detta fall hade det nog blivit flipp ändå med tanke på själva låten och M1 orgeln som agerar bas är ju brilliant att plocka tillbaka efter ca 10 år i poplåts frånvaro.
Jag tycker det är mer märkligt att man riskerar att placera låten på Kylie Minogue som var lite avdankade då och lite för gammal 33år ...hade nog inte fungerat idag med alla American Idols som köar för att få hits tilldelade sig eller horder av yngre befintliga stjärnartister. Men visst med facit på hand, klockrent. Även om jag på den tiden tyckte uj, en tant som står och åmar sig... :D

Lackan
2017-05-06, 10:42
"ID-ljud" hade jag inte hört innan, men tycker det låter mycket troligt. Kanske inte hade blivit en hit annars, lite som OddBob är inne på.

jgb
2017-05-06, 10:48
http://www.99musik.se/showthread.php?331780-Fula-ljud-i-musik

Lite mer kring detta.

machinepop
2017-05-06, 11:02
Jag tycker det är mer märkligt att man riskerar att placera låten på Kylie Minogue som var lite avdankade då och lite för gammal 33år ...hade nog inte fungerat idag med alla American Idols som köar för att få hits tilldelade sig eller horder av yngre befintliga stjärnartister. Men visst med facit på hand, klockrent. Även om jag på den tiden tyckte uj, en tant som står och åmar sig... :D

Fast Kylie nådde ju lite annan status i musiksvängen när Nick Cave gjorde "Where the wild roses grow". Hon gick från tuggummiprincessa till lite mer edge. Då var steget till nattklubbsscenen inte lika långt. F ö coolt av både Nick och skaparna av denna att inte satsa på någon mer given.

p.s. Kylie är väl ännu inte tant?

brynolf
2017-05-06, 13:16
Kylie blir aldrig tant!

Pehr
2017-05-06, 13:32
I zara Larssons lush life så ligger något konstigt ringande fm ljud långt bak i ljudbilden i refrängen. Börjar vid 1:48 ca.
https://open.spotify.com/track/1rIKgCH4H52lrvDcz50hS8