handdator

Visa fullständig version : Mixa för annan Mastrare



Jätten
2017-02-27, 09:23
Hej. Jag har en låt som ska vara med på en samling. jag har nu mixat hela låten på -6db och rätt jämt mellan de olika ljudkällorna. tycker dock att trummorna skulle behöva komma fram mer i mixen.

Vad är bäst för mastraren? Att man gör en balanserad mix eller att man pushar fram ljud i ljudbilden som man vill ska vara mer dominanta i slutresultatet redan vid mixen?

Spacedude
2017-02-27, 09:36
Personligen gör jag mina mixar exakt så som jag vill ha dem så att mastringen mer handlar om boosta nivåer och kanske hitta och korrigera vissa frevkenser som är överdrivna .

Sedan vet jag inte hur andra gör men det känns som att önska sig ett mirakel i självaste mastringen är något man inte ska göra, hade såna förhoppningar i begynnelsen av mitt mixande av mina låtar men jag blev besviken. Sen kan man ju vilja ha vissa saker på masterbussen man tycker ger ngt det kan ju vara bra att nämna till mastraren och ha en bra dialog.´

Kan vara smart att göra en test Masterbus-kedja, för att kunna få ett hum om hur "slutprodukten" kommer låta ungefär. Om trummorna inte kommer fram, så ser jag det som att mixen inte håller, jag har gjort det misstaget själv ochr trummorna blev inte mycket bättre för det, kanske lite mer tight bas på kaggen hehe.

Steelberry
2017-02-27, 17:47
Mixen bör ha den balans som du vill ha den. Vill du att trummorna skall höras mer så gör det. En master som ändrar balansen är inte optimal IMHO.