handdator

Visa fullständig version : Mid end Focusrite Clarett kvalité vs Highend



Firechild
2017-02-15, 09:23
Är det någon som testat Focusrite Clarett interfacen i avseende på AD omvandlings kvalitét?
Jag är lite sugen på att byta ut en del AD´s i studion och den nya Clarett OctoPre ser rätt lovande ut, med precis de funktioner man behöver och inte mycket annat lullull.
Jag har idag AVID HD I/O 16x8x8 samt 2 st Universal Audio 4-710d som låter kanon.
Det jag vill byta ut är Digidesign 192 I/O och Digidesign 96 I/O och bara köra ADAT in på dessa från extern AD.

8_bit
2017-02-15, 13:29
Min högst personliga uppfattning är att ljudkvalitét på A/D inte är en fråga längre.
(Har b.l.a Crane Song Hedd 192 och Focusrite USB6 :))

I masteringsammanhang - visst, men för produktion och inspelning av instrument och andra ljudkällor skulle jag inte känna mig speciellt obekväm med vad-som-helst-från-musikaffären.
Hann du läsa den omtalade loopback-tråden på gearslutz innan den trollades sönder och togs bort? Det är väl 4-5 år sedan nu. Tråden bringade en hel del klarhet, uppbackat av mätvärden.

Firechild
2017-02-15, 13:42
Min högst personliga uppfattning är att ljudkvalitét på A/D inte är en fråga längre.
(Har b.l.a Crane Song Hedd 192 och Focusrite USB6 :))

I masteringsammanhang - visst, men för produktion och inspelning av instrument och andra ljudkällor skulle jag inte känna mig speciellt obekväm med vad-som-helst-från-musikaffären.
Hann du läsa den omtalade loopback-tråden på gearslutz innan den trollades sönder och togs bort? Det är väl 4-5 år sedan nu. Tråden bringade en hel del klarhet, uppbackat av mätvärden.

Absolut, även Sound On Sounds idiotiska tester att spela in med olika AD omvandlare från en CD spelare...
Då är skadan redan skedd, vid första AD omvandlingen anser jag.

Men annars är jag nästan beredd att hålla med dig att dagens AD omvandlare redan på budget nivå låter lika bra som High end converters för 15 år sedan.
Däremot har jag ett gäng "high end" interface ( Digidesign 192 I/O) från tidigt 2000 och de håller inte måttet idag. PÅ den tiden körde jag Benchmark ADC-1 men det behövdes definitivt inte längre när jag skaffade AVID HD I/O 16x8x8.

Kalle2000
2017-02-16, 17:13
Ferrofish om du inte behöver mic prees annars

Det är väl oxå nått krux med Pro Tools att den inte kommer åt annat än de första 32 ingångar/utgångar i programmet om man inte kör HD hårdvara. vet dock inte hur det funkar om man kopplar in externa omvandlare i befintlig HD hårdvara via adat

Firechild
2017-02-16, 20:16
Jag kör HD så jag har 64 inputs att leka med åtminstone.