handdator

Visa fullständig version : Impulsreverb (Convolution Reverb)



hasse_fx
2016-12-23, 12:44
Impulsreverb är ett av de roligaste verktygen för ljuddesign IMHO :)

Principen går ut på att man styr reverbet med en ljudinspelning av en "impuls", t ex ett pistolskott, som via impulsreverbet för över omgivningens egenskaper (akustiken t ex) till den den signal som reverbet matas med.

Inte att förglömma är att impulsens frekvensspektrum överförs till signalen. Vanligaste användningen för det idag är att spela upp impulsen via en högtalare - man kan t ex byta högtalarlåda, mik och mikplacering till en gitarrförstärkare i mixen.

Bäst får man ett hum om tekniken genom att testa att ladda olika ljudfiler (i stereo) som impuls - jag använder mig av Logics utmärkta Space Designer som verktyg, men det finns inbyggt motsvarande i övriga DAWs (gissar jag).

Lite idéer på vägen:

- Hemsnickrat eko: Gör en impulsfil med några (motsvarande) pistolskott efter varandra. För ett naturligt eko ska de impulserna minska i amplitud och lågpassfiltreras mer och mer för varje repeat. Ganska meningslöst i sig, men för "onaturligt" eko - gör något annat så ska ni se... ;)

- Freeze reverb: Använd inspelat vitt brus som impuls. Reverbet fryser så länge bruset pågår. Kanske köra bruset genom svepande/oscillerande filter och/eller chorus - nu händer det grejer :>

Generellt, transienta impulser ger eko (med ev svans). Utdragna impulser ger "fryseffekt" men egentligen är det inte "reverb" längre utan potentiellt mycket mer komplexa skeenden. "Fel" impuls på "fel" signal blir fort gegga, så det fordras en viss intuitiv känsla för hur man ska göra för att nå ett visst resultat.

hasse_fx
2016-12-23, 12:58
Ett exempel på att använda impulsreverb på bakvänt vis (postat för länge sedan i annat sammanhang).

http://soundcloud.com/hassefx2/ambient-riddle


Verktyg: Space Designer/Logic X
Originalljud: Några enstaka glesa toner från ett elpiano.
Impuls: En ca 2 1/2 minut lång inspelning av en fjällbäck.

Givetvis 100% wet på reverbet och inga andra effekter.

drloop
2016-12-23, 16:36
Coolt exempelt och cool idé!

oberdada
2016-12-23, 17:26
Man kan använda alla möjliga slags korta impulsljud. Knacka i bordet, plinga på ett vinglas, knäck en torr kvist ...
Jag har gjort en del sådant i Csound.

Albedo
2016-12-23, 18:13
Kul! :D
Det finns ju ett sånt i Cubase också men jag har inte testat det så mycket men nu blev jag sugen.

hasse_fx
2016-12-23, 18:36
Man kan använda alla möjliga slags korta impulsljud. Knacka i bordet, plinga på ett vinglas, knäck en torr kvist ...

Ja det är spännande med andra transienta ljud än typ pistolskott! En "riktig" impuls är "oändligt" kort innehåller alla frekvenser - en sådan impuls "släpper igenom" (ger en perfekt kopia av) inkommande ljud. En mindre perfekt impuls filtrerar istället ljudet så att resultatet bara innehåller frekvenserna som finns i impulsen. Är impulsen "utsmetad" i tid så smetas även resultatet ut (jfr vad jag skrev om att använda vitt brus som impuls).

Tänk på att "ekot" blir lika långt som impulsen, även med en transient insignal (typ mitt exempel i #2) så det är en god ide att hålla antingen inkommande ljud eller impulsen kort. Är både inkommande ljud och impuls utdragna blir resultatet.... tjockt!

oberdada
2016-12-23, 20:09
En intressant variant av faltning är att man tar ett kort fönster av en längre ljudfil som impuls och låter fönstret successivt glida genom ljudfilen. På så vis får man en gradvis föränderlig faltning. Man kan göra det i FScape.

I början av 90-talet när faltning var extremt krävande (man kunde vänta en halv dag för att processera några sekunder ljud) var det populärt att göra hela stycken med den tekniken, gärna i SoundHack.

hasse_fx
2016-12-23, 20:18
En intressant variant av faltning är att man tar ett kort fönster av en längre ljudfil som impuls och låter fönstret successivt glida genom ljudfilen. På så vis får man en gradvis föränderlig faltning. Man kan göra det i FScape.

Skulle vilja ha ett verktyg för att använda realtidsimpulser - fungerar det i FScape?


En intressant variant av faltning är att man tar ett kort fönster av en längre I början av 90-talet när faltning var extremt krävande (man kunde vänta en halv dag för att processera några sekunder ljud) var det populärt att göra hela stycken med den tekniken, gärna i SoundHack.

:">

oberdada
2016-12-23, 20:49
FScape gör ingenting i realtid vad jag vet. Man skulle kunna göra det i csound, men man får ett delay lika långt som hela impulsen.

Imbecillen
2016-12-26, 21:51
Apbra för att få till schyssta springreverbs! M4L till ableton har en fin plugg med bra presets, intressant och kul sätt att jobba fram nya miljöer. Håller just på att sätta mig in i detta, blev glad när jag såg tråden. Vill man åt det dubbiga soundet verkar rätt predelaytid vara en nyckel för att få till just fjäderreverbets karaktär.

Ashaz
2016-12-26, 23:08
Logics inbyggda är riktigt bra. Det kan göra 5-kanals surround impulser på sinus-svep, vilket tydligen ska ge den bästa fregkvensåtergivningen.


Tänk bara på att skruva upp så rummet skallrar när ni spelar in impulsen :)

Fast sjäv använder jag mers convolution reverb pro 2 i Live.