handdator

Visa fullständig version : Smuts?



Keiowas
2016-12-23, 11:25
Skulle vilja ha lite goa tips på hur ni jobbar med att få till en smutsig ljudbild/ljud Effekter, brus, fm eller hur gör ni?
Gärna med konkreta ex. tips på pluggar, pedaler och annat som används för att få till det.
Någon som kör Strymon Deco?
Vilken ordning använder ni fx i?
Vill en ha in all gröt i delayet eller ska en köra delayet först?
Tycker Outshape får till riktigt goa gryn på sina grejer till exempel. Skilling grötar till det fint numera på sina sologrejer. För att nämna någon slags referens.

Ja..
Ni vet.
Många frågor.
Säkert roliga svar..
:)

hypercykel
2016-12-23, 12:11
Köp en äldre mixer och lite äldre effekter så kommer bruset naturligt!

Räcker ju egentligen med en brusig phaser eller delay!

hasse_fx
2016-12-23, 12:17
När det gäller dist - det som "hörs" är att övertoner adderas ovanpå. Gör man det på komplex signal - typ en hel mix - infinner sig gröten snabbt och är det stereo eller annan djupinformation så smetas detaljerna ut och det blir platt direkt. Däremot - subtilt använt så kan tvärtom intressanta detaljer lyftas fram... Därav alla "vintage" burkar av olika typ som "färgar" rätt.

Det jag tycker fungerar bäst är att tillföra den mesta färgen i/nära källan, på de enskilda kanalerna eller grupperna och hålla signalvägen efter summeringen relativt ren. Just Outshape som exempel - han är mästare på den svåra balansen att skapa "goa gryn" utan att det grötar det minsta! Skilling lyckas väldigt ofta skapa breda och djupa ljudlandskap trots mycket värme och grit i ljuden och jag gissar att han jobbar på samma sätt (även om det bokstavligen styr över ibland IMHO ;)).

outshape
2016-12-23, 12:23
Just Outshape som exempel - han är mästare på den svåra balansen att skapa "goa gryn" utan att det grötar det minsta!

Nu blev jag skitglad. Tack!

Saker jag använder som distar och brusar: Bandekon, Culture Vulture, Fatso, Distressors, rörkompressor, andra gamla reverb, phasers och delay.
Det händer att jag kör hela mixar genom Culture Vulture, fast väldigt subtilt. Dessutom spelar jag gärna in på min studer-bandare.

särkvark
2016-12-23, 12:33
Kassett

KRiS
2016-12-23, 12:38
Kört trummor genom "way huge pork loin" med mild effekt blev massor av extra brus och crunch :p

outshape
2016-12-23, 12:39
Kört trummor genom "way huge pork loin" med mild effekt blev massor av extra brus och crunch :p

Ja, den har jag också sedan många år. Gillar mycket!
Har också Strymon Deco och Elektron Analog Heat.

miaz
2016-12-23, 12:41
först så kör jag (typ) varenda kanal genom bandeko, (utan repetitioner) så man får samma kanal igen
fast genom bandeko. sen kör jag dessa genom bandeko igen (med repetitioner om jag nu vill) för en slutlig kanal. och ofta kör jag då 2 eller fler kanaler samtidigt så får man lite mos på det hela.

hypercykel
2016-12-23, 12:46
Smuts känns förövrigt som ett koncept som går hem bra på 99an :)

Sampla saker är också ett bra sätt att få fram smuts i saker. Sampla på låg samplerate och pitcha ner t.ex. Blir sugen på att damma av min SP303/202 nu..

deleted user
2016-12-23, 12:51
D16 Decimort 2 är ofta mitt weapon of choice i kombination med Slate VTM.

mad.gibbon
2016-12-23, 12:58
Jag kör Deco, bandeko och rullbandare.
En polare har precis köpt en Tonal Recall och den är grym.

NiMgd_a1O7k
poBOyfmu1EM

Här körde jag allt genom bandeko och sen in på rullbandare som jag mannipulerade handgripligt i halva hastigheten. :>
Smutsigt.
-XXnIpljsQU

hasse_fx
2016-12-23, 13:02
Nu blev jag skitglad. Tack!

...du borde hålla master classes i ämnet! :)

Frengus
2016-12-23, 13:06
Jäklars läckert, Gibbon. Måste ju testas!

Keiowas
2016-12-23, 13:18
Ja, den har jag också sedan många år. Gillar mycket!
Har också Strymon Deco och Elektron Analog Heat.

Är sugen på em deco. Vad skulle du säga om den? Analog heat har jag provat och den var ju grym men lite overkill för mig just nu. Vad gör decon bra?

deleted user
2016-12-23, 13:18
Omöjligt att inte tipsa om årets julklapp: XLN Audio RC-20 Retro Color. Låter galet bra och har många parametrar att pilla på för att fixa exakt skit.

Keiowas
2016-12-23, 13:30
Omöjligt att inte tipsa om årets julklapp: XLN Audio RC-20 Retro Color. Låter galet bra och har många parametrar att pilla på för att fixa exakt skit.

Ja.. Testade den. Verkar kanonfin.

Linuz
2016-12-23, 14:20
Sett till om man använder Reason så tycker jag propparnas egna "smuts"-pluggar pulveriser och Audiomatic Transformer gör ett bra jobb om man använder dom lite lätt. Utöver detta köra det gamla knepet med att ställa Vocodern i 4bands EQ läge sedan vrida på shift en aning mot negativt värde.

I eurorack upptäkte jag att DSI-modulen Character kan ge en väldigt fin och mysig karaktär om an kör en liten aning Drive, och sedan ganska mycket av Girth och Air.

Men det kanske inte var exakt det du efterfrågade...

Keiowas
2016-12-23, 14:32
Allt är av intresse så det är bara att brassa på. :)

deleted user
2016-12-23, 15:51
Skilling grötar till det fint numera på sina sologrejer.

Åh tack! :)

Det är väl lite olika, men jag listar några grejer:
- Lofi-effekten med dess olika parametrar i Octatrack håller jag på att nöta sönder.
- Sample- och bitrate, feedback, dist och sånt i Pro 2 håller jag på att nöta sönder också.
- Sa jag bitrate? I Octa och Pro 2... eller i gamla samplers osv. <3
- Jag tjatar mig fördärvad och ingen verkar lyssna, men EHX Memory Man Deluxe. BÄST! Grynar och skitar ner och värmer och gör överhuvudtaget livet mycket skönare. Älskar det. Helt unikt och lika mycket instrument som effekt. Finns ingen annan effekt jag "spelar" så mycket på och då handlar det mycket om sjungande feedback och mos.
- Distortionspedaler och en gammal Tandbergbandare (som är en favvodistortionsenhet). Kör helst på send och mixar ihop med grundljudet efter behag, dessutom får man då möjligheten att skulptera skiten med EQ.
- Make Noise-systemet... <3 Typen av syntes, MN:s unika egenskaper... den mest organiska synthesizer jag ägt och med egenskaper som äter upp alla östkustapparater som finns. Levande, organiskt och icke-syntigt på det mest underbara vis.
- Sampla vinylknaster och annat trevligt och mixa in så att det smälter ihop med ljudbilden. Oftast i Octatrack och som en del i ett rytmpaket.
- Fånga upp höga frekvenser, alltså de allra högsta, och dra igenom delayet och mörkerreverbet i Octatrack.

Men mest tror jag det handlar om ett tänk och ett mentalt tillstånd. :)


Igen, tack! Blev skitglad att se mig nämnas i detta sammanhang. Det finns en jäkla massa folk här på 99 som är gudar på området.

Förresten, du kan nog uppskatta albumet jag spelat in men inte släppt ännu. Det är det mörkaste och skitigaste jag gjort.

Keiowas
2016-12-23, 16:04
Tja.. Jag tycker du är värd det. Du har lyckats det senaste med att kombinera både just det där monotona men ändå behålla uppe intresset med en bakomliggande "melodi" som snarare sitter i ens eget huvud men som skimrar fram i allt det där göttiga. Frekvenser, brus, bröt och ja.. Bra jobb helt enkelt.
Snällt av dig att dela med dig!

Det roliga är ibland så har en svaret precis framför sig.. I detta fall Octatrack.. :) Leta efter annat när maskinen redan står där och hånflinar åt en.

Deco till Octatrack

-Jag kan inte Bitcrush! Kan du lära mig åh stora mästare? :)

Ja! Va fan.. Du kan ju inte låta bli att släppa det. Skulle vara svintråkigt. :(

Doest
2016-12-23, 17:40
Waves EQP1A är nice. Skruva upp ordentligt så bruset kommer fram. Sen limitera sönder skiten :D

Antimon
2016-12-26, 10:08
Jag är ingen expert på sånt här - kämpar ofta för få till lite skit i hörnen men det blir bara en stor hög mitt på golvet. Men ett analogt delay, Jellyfish, funkar bra. Och man kan alltid modulera ett par filter med brus.

Keiowas
2016-12-26, 10:36
Jag är ingen expert på sånt här - kämpar ofta för få till lite skit i hörnen men det blir bara en stor hög mitt på golvet. Men ett analogt delay, Jellyfish, funkar bra. Och man kan alltid modulera ett par filter med brus.

Ja men precis.. Ungefär så för mig med. Smutsen hamnar dock i en hög och det andra i en annan. Vill få till en go smet. Men jag jobbar vidare på det. Bra tips..

machinepop
2016-12-26, 11:00
Jag har en fin MS-patch som låter väldigt mycket vinyl. Knäppar, knaster och dammbrus. Har kört den parallellt med musiken ibland för retrovinylsound.

Keiowas
2016-12-26, 11:31
Jag använder nu min strymon timeline. Svinbra skit men jag har lite svårt att få det att låta som att det är enhetligt. Lite som att "skiten" ligger i en egen fil och musiken i en annan. Så egentligen är det väl en fråga om finlir med mix osv också. :)

jgb
2016-12-26, 11:37
Kör ut smutsspåret och originalet i ett kort rumsreverb, kanske småkomprimera dem tillsammans.

Keiowas
2016-12-26, 11:46
Kör ut smutsspåret och originalet i ett kort rumsreverb, kanske småkomprimera dem tillsammans.

Ska jag testa.. Tack

Imbecillen
2016-12-26, 22:05
Försöker få till värme och analog feeling med bara Ableton. Använder en lång ljudfil med LP-knaster för bakgrund, lite reverb på gör att det blir levande "pinches". Gillar att ha många kanaler igång samtidigt så det blir bumligt och grötigt i mixen. Överstyrda kompressorer och min senaste favorit är en nedpitchad frequencyshifter på mastern med en mappad smooth-random-lfo på fine-tune ratten. Gör att det låter mörkare, smutsigare och får lite bandsvaj dessutom. Abletons vinyl distorsion plugin går att få till rätt soft med om man ställer in den subtilt. Overdrive och saturator är självklart. Tycker Abletons OD blir skönt rå när man drar ner dynamiken till 15% och rattar ner tonen en del. Funkar på det mesta!

deadbeat
2016-12-26, 22:49
På flera av Jenkie Venues nya låtar har jag spelat in maskinljud, motorljud, industriljud etc. Dessa har jag sen ändrat i pitch, timestretchat, begravt i fula reverb och delay och sedan lagt in knappt hörbart under hela låten. Vissa framträdande ljud, som olika rytmiska maskinljud som inte alls har legat i takt med låten har jag behållit just så, helt off. Det blir lagom smutsigt för oss :)

android
2016-12-26, 23:37
Oto Machines Biscuit är grym på smuts! Bitcrush där man har kontroll över de enskilda bitarna plus samplerate reduction, multimodefilter, m m.
Machinedrum -> Biscuit = <3

Annars har jag kört mycket med diverse dist- och bitcrushpluggar. Ofta klassiska trick som t ex att ha ett spår ganska cleant och ett liknande spår extremt processat. Mycket EQ för att få bort onödiga (grötiga) frekvenser.

Ja, och så Evolverns alla möjligheter förstås.

Ashaz
2016-12-27, 16:29
En nyfunnen favorit är ett apgammalt knep. Ta trumpaketet på en aux. Pressa skiten ur det med en kompressor. Görna något LA2 liknande. Sen fejdar man in det diskret med de rena trummorna. Det blir mumma.

AnotherSwede
2016-12-28, 18:23
Har en dålig yamaha mixer från tidigt 90 tal och den är helt fantastisk. Kanalerna läcker, det brusar och beter sig allmänt konstigt. Inget lyx men vilken personlighet. En dålig mixer kan man få för några hundralappar, rekommenderas.

swede99
2016-12-28, 19:30
Soundtoys gör go skit även om man bara har dem i kedjan, rekommenderas varmt. Är med i allt jag gör sedan köp.

zubox5
2017-03-05, 21:36
Amp simulator inmixat med torr signal. Abletons inbyggda "Amp" är bra!