handdator

Visa fullständig version : Prophet 08: : ratta till typiska klassiska roland-aktiga ljud?



cyberpunx
2016-12-19, 14:43
tjong i medaljongen :)

jag gör nytt försök i den här tråden eftersom min förra blev lite väl rörig.

nåväl jag såg häromdagen i en video på tuben (länk nedan) att det var en tjomme som hade programmerat ett gäng oberheim-patchar på sin prophet 8 och jämförde dem sedan med en oberheim ob8. och ni kan se på videon nedan och vet inte med er, men jag tyckte dte var rusktigt lätt. inte precis exakt ändå men helt klart i närheten.

då tänkte jag vidare att om man kan på en prophet 8 programmera sådana hyfsat bra oberheim-ljud, då måste man väl även kunna få ur den några av vad jag kallar de klassiska roland-ljuden. efter vad jag har förstått av generaliseringar så skall de klassiska oberheimsyntharna och roland-ditona inte vara så olika, så kanske därmed inte helt omöjligt att göra detta.

vad kan det här flummet då mena med "klassiska roland-ljud"? ja kan ju vara vad som helst men vi kan väl slå till, till att börja med, med stråkar, pads och brass (även om brass är väl ännu mer oberheim-territorium men va fan).

och vilka synthar då? ja de osm jag tycker är bland de klassiska och som jag tycker låter ofta jädrigt fina med då ex.vis nämnda typer av ljud är väl jp-serien som tex jp6 och 8 samt olika juno synthar. finns säkert fler så fyll gärna på. försöker bara här definiera lite lätt för att vi skall ha några hållpunkter att börja med, inget annat.

så ja vad tror ni fellow prophet 8 - profeter där ute i buskarna. kan man få till sådana här inga fina klassiska (kalla det kult eller ngt liknnande om ni vill) - patchar?? skulle vara jädrigt bra att få ta del av det om någon har gjort det bland er prophet 8-skruvande 99:or :D

och här är då slutligen den utlovande videon och ja iaf jag tycker den som kranat till det här har fått till jädra bra oberheim-ljud på prophet 8, bedöm själva:

https://www.youtube.com/watch?v=MBVpyPz0lMQ


hare gött så länge å krana å smek era prophet 8:or väl, faaaaaantastiskt synth (partisk? jag? näääeee :p )

cyberpunx
2016-12-19, 14:46
liten följdfråga också? varför finns det inget renodlat ljud-design-underforum här på 99:an? skall föreslå det för moderatorerna nu. hade ju passat helt klar där, men får ta det här så länge.

Firechild
2016-12-19, 14:51
Byt gärna titeln till Prophet 08 också så man vet vilken synth det gäller så inte denna tråd blir rörig också ;)
Nollan före åttan är viktig. Det är även en årsbeteckning i detta fall.
Det finns en Prophet T-8 också.

eXode
2016-12-19, 15:03
Jag har inte haft en Prophet 08 men en Tetra och de två är väl rätt snarlika i det grundläggande ljudet

Jag skulle inte säga att Prophet 08 och Roland är så nära varandra och det är framförallt filtret som skiljer. Jag vet inte exakt hur jag ska beskriva det men Prophet 08 har en lite mer aggressiv resonans medan Roland (iaf om jag tänker t.ex. JX8P, etc) har ett mjukare och lite rundare sound. Jag försökte få till det där filtrerade pad/stråkljudet som Roland klarar av så lätt, men jag upplevde att det var svårare att få till det då Prophet 08 är mer synthbrass i karaktären.

För tydlighetens skull så tycker jag inte Oberheim och Roland är nära varandra heller då jag också ser Oberheim som lite mer synthbrass i karaktären. :)

cyberpunx
2016-12-19, 15:03
Byt gärna titeln till Prophet 08 också så man vet vilken synth det gäller så inte denna tråd blir rörig också ;)
Nollan före åttan är viktig. Det är även en årsbeteckning i detta fall.
Det finns en Prophet T-8 också.

ok och hur byter man titel på tråden? har aldrig lyckats med det.

cyberpunx
2016-12-19, 15:08
Jag har inte haft en Prophet 08 men en Tetra och de två är väl rätt snarlika i det grundläggande ljudet

Jag skulle inte säga att Prophet 08 och Roland är så nära varandra och det är framförallt filtret som skiljer. Jag vet inte exakt hur jag ska beskriva det men Prophet 08 har en lite mer aggressiv resonans medan Roland (iaf om jag tänker t.ex. JX8P, etc) har ett mjukare och lite rundare sound. Jag försökte få till det där filtrerade pad/stråkljudet som Roland klarar av så lätt, men jag upplevde att det var svårare att få till det då Prophet 08 är mer synthbrass i karaktären.

För tydlighetens skull så tycker jag inte Oberheim och Roland är nära varandra heller då jag också ser Oberheim som lite mer synthbrass i karaktären. :)

ok intressant och tack för infon. kanske därför oberheim-patcharna i videon på prophet 8:an blir så lyckade iom propheten och oberheim generellt har den där lite mer "synthbrass"-aktiga karaktären? ngt slarvigt uttryckt men du hajjar? nåja inte illa det att kunna ratta till lite fina oberheim-ljud men krämiga roland-ljud vore även mumma.

men jo roland är väl lite krämigare generellt sett...men vore väl fasen om det inte skulle gå, ja inte perfekt kanske men iaf hyfsat bra. finns ju så många fina pads, stråk odyl ljud även på prophet 8.

nåja nåja....det här är en chansning å vild ide från min sida men ja prövar man inte och kastar sig ut så vet man ju aldrig....

tack än en gång för din input :)

nyd
2016-12-19, 15:25
ok och hur byter man titel på tråden? har aldrig lyckats med det.

Tryck redigera på den posten, välj sedan Avancerad.

cyberpunx
2016-12-19, 15:28
Tryck redigera på den posten, välj sedan Avancerad.

man lär sig något varje dag, tackar allra ödmjukast för dagens lektion i livets hårda skola ;) TACK!!!

drloop
2016-12-19, 19:36
Om man lämnar idéen om att synt A låter på ett visst sätt och att synt B låter på ett annat och istället försöker härma en patch så brukar man komma redigt nära originalet rätt fort.
Jag tänker mer generisk ljuddesign, hur gör man för att skapa ett sound som typ "insert patch namn här eller annat exempel"
Om man utgår från en patch är det dessutom lättare att fokusera på hur man gör den typen av ljud istället för att jämföra synt A mot B vilket ofta bara leder till ändlösa trådar om filter, envoloper och oscillatorer.

Låt mig ge två Roland exempel som jag gjort med Thor synten i Reason.
OBS det är inga försök att göra absolut exakta kopior på Roland ljuden utan visar på att man ganska snabbt kan komma nära ljudet man eftersöker.


En typisk roland mjukpatch.
https://soundcloud.com/dabene/rolandpad
Växlar mellan Roland synt och Thor synten.
71969

Klurigast är att få till choruset tycker jag.

Mitt andra exempel är en Roland MKS70 och återigen Thor

https://soundcloud.com/dabene/mks-thor
71970
Samma sak här växlar mellan MKS och Thor.

Två ganska typiska Roland ljud som jag tycker jag lyckats fånga ok med Thor.
Hoppas skärmdumparna kan ge någon vägledning att göra dessa ljud i P08.

visionfactory
2016-12-19, 21:33
liten följdfråga också? varför finns det inget renodlat ljud-design-underforum här på 99:an? skall föreslå det för moderatorerna nu. hade ju passat helt klar där, men får ta det här så länge.

Tummen upp på det. Borde finnas en "generell ljuddesigner" tråd. Där kompetenta ljudrattare kanske vill dela med sig hur man gör vissa "klassiska" ljud.

cyberpunx
2016-12-19, 21:52
Tummen upp på det. Borde finnas en "generell ljuddesigner" tråd. Där kompetenta ljudrattare kanske vill dela med sig hur man gör vissa "klassiska" ljud.

jag skrev förut idag på feedback-forumet, finns en spikad tråd där som heter något i stil med "vill du ha ett underforum". fyll på med ordentligt med tjöt å goa argument där så kanske vi kan få ett sådant. vette fasen ens om man kan kalla det underforum, tycker det platser som ett huvudforum men men skitsamma, bara finns ett ställe för ljuddesign.

btw räknas hela 99:an som huvudforumet och alla andra underforum? inte fått kläm på det? inte för det spelar som sagt ngn roll men ändå...