handdator

Visa fullständig version : Pads, digitalt trumkit eller controller?



rdmn
2016-09-17, 23:34
En vän till mig börjar titta på digitala trummor men budgeten är skral och jag undrar vad det finns för vettiga alternativ om man tänker att ett helt kit är för dyrt o istället kör t ex ezdrummer och nån form av controller eller triggerpads. Eftersom han är trummis är nog inte ett MIDI keyboard ett alternativ. "Trummorna" ska användas i hemstudio isåfall.

Tips på vad man ska hålla utkik efter, nytt eller beggat, uppskattas.

hasse_fx
2016-09-18, 00:15
Slagplattor är lösningen. De flesta nya har inbyggda ljud, men går också att använda med DAW och trumpluggar typ EZ.

Enklast/billigast (runt 1500 Kr) är nog Alesis Samplepad med 4 plattor:

http://www.4sound.se/trummor/digitaltrummor/alesis-samplepad

Finns sedan varianter upp till 6 eller 8 plattor och runt 6000 Kr, men då närmar man sig samma prisklass som de enklare digitala trumseten.

Finns fler olika att välja begagnat, men de kan vara rätt så (bokstavligen) sönderslagna.

tinybox
2016-09-20, 08:56
Kolla bara att din vän är nöjd med känsligheten, en del pads triggar inte på svagare anslag. Jag gillar Yamahas DTX Multi 12 paduppsättning och triggning.

machinepop
2016-09-20, 11:42
Det finns ju billiga "skitkit" att testa om man så önskar. Många har USB-idag och då kan man köra via burken. Är han trummis vill han väl helst ha meshheads och då blir det förstås dyrare...

indigo
2016-09-20, 17:30
Jag vill slå ett slag för digitaltrumsetet DD501, säljs under många olika namn så som medeli, big beat kick it, millennium osv. Det är ett helt kit och brukar gå mellan 1000-1500 beggat. Om din kompis är trummis så kommer han tycka att detta är bra mycket roligare än en trumplatta. De inbyggda ljuden är OK men har midi ut via USB så går att köra något roligare typ EZdrummer eller dylikt.

tinybox
2016-09-20, 23:22
Jag som trummis skulle aldrig vara nöjd med något under TD25KV. Och då skulle jag lida. Det är viktigt att spela på sakerna först.

pumahane999
2016-09-23, 00:03
Som ägare till alla de tre kategorierna som du nämner och efter att ha testat så är
min rekommendation att hålla utkik efter ett begagnat trumset fråm YAMAHA DTX-serien.
Det finn DTX 400 K, 430 K och 450 K. ( Det finns fler men de här är budgetvarianten) .

De här har ett makalöst bra ljud som fungerar direkt utan alltför många inställningar till de
flesta musikstilar. Det är verkligen en produkt som liksom är värd mer än vad den kostar - enligt
mitt subjektiva bedömande !

Det bästa av allt - De brukar att kunna gå att få på blocket för runt 2.500 kr - 3.5000 kr.

Sen är det även roligt och fungerar bra att spela på de andra alternativen, men inget går
upp mot känslan av att sitta vid ett riktigt trumset !

Sen skriver du "skral" budget - Det vore bra om du preciserade det lite mera.

Mvh Peter

machinepop
2016-09-25, 12:56
Jag vill slå ett slag för digitaltrumsetet DD501, säljs under många olika namn så som medeli, big beat kick it, millennium osv. Det är ett helt kit och brukar gå mellan 1000-1500 beggat. Om din kompis är trummis så kommer han tycka att detta är bra mycket roligare än en trumplatta. De inbyggda ljuden är OK men har midi ut via USB så går att köra något roligare typ EZdrummer eller dylikt.

Precis de jag menade med "skitset". Tack för förtydligandet. :D

kockpit
2016-09-25, 13:04
Min uppfattning är att nästan all hårdvara låter skit vad gäller akustiska trummor, möjligen att senaste Yamaha eller Roland har nått upp till 10 år gammal VST-nivå nu.

Finns massor av begagnade Roland därute, duger gott att slå på, men gummipadsen är inte sköna och låter ganska mycket. Mesh (nät) är klart att föredra, men mycket dyrare.

hasse_fx
2016-09-25, 13:54
Min uppfattning är att nästan all hårdvara låter skit vad gäller akustiska trummor, möjligen att senaste Yamaha eller Roland har nått upp till 10 år gammal VST-nivå nu.

Finns massor av begagnade Roland därute, duger gott att slå på, men gummipadsen är inte sköna och låter ganska mycket. Mesh (nät) är klart att föredra, men mycket dyrare.

Svenska 2box använder samplingar istället för modellering och det går att tanka in egna med visst besvär. Lite primitiv sample player utan t ex round-robin men det kommer man runt med fler velocity layers (en sampling per velocity-värde ger i stort samma effekt).

Med detta sagt så använder jag dem uteslutande som MIDI-Pads och triggar Superior Drummer från dem :>