handdator

Visa fullständig version : Rec Hothand



Dr Dront
2016-06-15, 14:16
För 5 år sedan köpte vi in en tidig variant av Source Audio Hothand till jobbet. Vi arbetar mycket med anpassningar och tänkte att den skulle vara spännande att utforska.

67989

Nu råkade jag av en händelse ramla över den i USB-utförande på Thomann (http://www.thomann.de/se/source_audio_hot_hand_usb.htm?ref=search_rslt_hoth and_322884_0) för endast en tusing och vill då passa på att tipsa er om detta!

Så vad är då Hothand?

Det är en trådlös uppladdingsbar ring med rörelse-sensorer i. Finns i utförande av Effektpedal och då denna USB-dongel jag tipsar om ovan. Dock har jag midi-pedalen själv.

Jag skickar Notvärden eller CC in i Ableton live och styr på så vis filter, spelar toner (använder midiskala) eller lattjar runt på en XY-pad för diverse effekter.

Den har också en trigger-funktion som jag för visso inte använder, men ställ vid vilken lutning du vill att den ska trigga så gör den det. Och vips kan du spela osynliga trummor, eller göra ett fett break i låten genom att sätta upp pekfingret i luften.. ja du fattar grejen.

Plus
Det är kul att midistyra! Ringen i sig är lagom klumpig, jag tappar inte bort den men den går att glömma på fingret för en stund. Det går att ställa upp känsligheten mycket så allt från mikroskopiska rörelser till 180graders-vilket som passar dig, funkar bra. Den skickar olika värden för X och Y men jag har nöjt mig bra med att använda en axel åt gången. Eleverna som använder den har varit väldigt positiva till det när jag väl hittat rätt ljud eller funktion att styra. Den känns väldigt exakt.

Minus
På den varianten jag har är att on/off-knappen på ringen kan kräva lite extra pill kraft för att reagera. Ibland har jag tagit hjälp av en penna. Vet inte om detta standard eller måndagsexemplar. Den pedalvariant jag har är inte helt självklar pedagogiskt med en gång. Jag kan få lite huvudvärk av att ställa in pedalen rätt när jag är otränad, men nu har jag skrivit mig en egen liten lathund. Jag tror hårt på USBvarianten.

Blå lysdioder.

Sammanfattning
Att spela i luften kan vara cheesy, jag förstår det. Lysande blå dioder, suck! Men jag tror allt att det är fler än jag som kan avnjuta att ha denna som verktyg i sin experimentella liveshow, eller vill koppla bort hjärnan en stund i musikskapandet.

Source Audio Video Exempel (http://www.sourceaudio.net/videos/post/using-hot-hand-usb-with-ableton-live)