handdator

Visa fullständig version : Mest prisvärda vintagesynten?



Real Parakeet
2016-04-26, 10:09
Fånig diskussion kanske men vilken vintagesynt anser ni vara mest prisvärd? "Prisvärd" är naturligtvis ett subjektivt begrepp men om man gå på funktioner, ljud, rattar i förhållande till pris. Och vad menas med "vintage"? Om vi tänker oss syntar innan Korg M1 kom och förstörde allt och innan VA-syntarna tog över.

En Minimoog för 30.000:- ser jag inte som prisvärd även om den säkert låter helt fantastisk. En Roland JX-8p för 4000:-däremot betraktar jag som väldigt prisvärd. Så tänker jag.

rydan
2016-04-26, 10:12
Meningslöst. Vintage är alltid ett fynd. :kaaka:

deleted user
2016-04-26, 10:17
Edit: nä förresten, det är just sådana här diskussioner jag inte vill ha i mitt liv. Det är för kort för det.

dar303
2016-04-26, 10:19
Håller med Skilling här och kan dessutom lägga till Enigiser, iaf här på 99!

my03
2016-04-26, 10:19
JX8p.

Nu kan ni låsa tråden admins

dannes
2016-04-26, 10:25
Ett gäng kandidater:
BIT ONE/01/99
DW6000
TX81z
TX7
VZ8m
CZ1000
TX7
JX10
Mirage
K5

Steelberry
2016-04-26, 10:34
Några förslag:

Ensoniq VFX
Siel Opera 6

Men det är svårt att säga att dom och andra listade ovan verkligen är prisvärda i jämförelse - dom som har rusat i pris gör det av en anledning - för att dom har nått unikt som resten saknar.

99JJQ
2016-04-26, 10:37
Mina hästar är:
Alpha Juno 1&2
Kawai SX-240
(skulle skriva SIEL opera 6 om jag provat någon)
JX-8p, men priserna varierar grymt.

theVOID
2016-04-26, 10:43
Minimoog kostar snarare 40.000+ nu.

Mitt förslag: Polivoks (i bra skick)
Skumt klaviatur men oscillatorer och filter är i klass med Minimoog/Odyssey/SEM etc, mao de allra festaste/tyngsta vinatgesyntarna!
100% karaktär.

ESQ-1/SQ-80

PF
2016-04-26, 10:54
det är svårt att säga att dom //. verkligen är prisvärda i jämförelse - dom som har rusat i pris gör det av en anledning - för att dom har nått unikt som resten saknar.

Nej, det stämmer inte. Det är helt random. Varken JX3P, Jupiter 6 eller 8 har exempelvis...

- bra midi
- anslagskänsliget
- aftertouch
- (dina) ljudnamn i en display

som 8P och 10.

Lägg till en PG-800 och vad saknar du från de långt dyrare syskonen?

Seriöst sett är inte Jupiter 8 värd 90.000:- och på samma vis är JX8P undervärderad i stället, vilket är helt galet. Den kan man mao fortfarande hitta för runt 4.000:- - som den även kostade då folk gladeligen bytte in en Jupiter 6/8 plus massa tusenlappar för att få en sprillans ny D-50. Då var jupitrarna värda kanske 6-7000.

Vintage är väl idag det som är 20-25 år och äldre, således lätt även WS, M1 och f a n t a s t i s k a D-50.

stejver
2016-04-26, 10:55
Yamaha´s monofoniska CS-serie (5, 10, 15) brukar ju vara riktigt billiga (om dom inte dragit iväg på sista tiden).

depulse
2016-04-26, 10:55
Prisvärda hybridsynthar:
Ensoniq ESQ1/m
Korg Dw/Ex8000

Tar vi in samplers och romplers blir listan längre. Otroliga fynd fortfarande för några tusenlappar för maskiner som kostade 20-50000kr nya. Korg 01/w, Trinity, Triton, etc. Roland JV1080/XV5080/VsynthXT etc. Yamaha Motif/A5000/TX-serien etc.

För att inte tala om digitala effektburkar. Idag för 10-20% av nypriset för 15-20 år sedan.

PF
2016-04-26, 11:06
Fånig diskussion kanske men vilken vintagesynt anser ni vara mest prisvärd? "Prisvärd" är naturligtvis ett subjektivt begrepp men om man gå på funktioner, ljud, rattar i förhållande till pris. Och vad menas med "vintage"? Om vi tänker oss syntar innan Korg M1 kom och förstörde allt och innan VA-syntarna tog över.

En Minimoog för 30.000:- ser jag inte som prisvärd även om den säkert låter helt fantastisk. En Roland JX-8p för 4000:-däremot betraktar jag som väldigt prisvärd. Så tänker jag.

Helt riktigt, nästan, för din JP8000 är också vintage idag.

theVOID
2016-04-26, 11:10
Är ju skillnad på vintage och vintage.
Allt som är gammalt är ju inte "magiskt" eller "fantastiskt".
Rent ljudmässigt så står, för mig, och många andra, de "diskreta" tidiga 70 talarna i en klass för sig avseende ljud, karaktär och "mojo" Minimoog/Micromoog/Prodigy/Rouge, Odyssey/Axxe, CS80, SEM, MS10/20/50, OBX, VCS3, Rolands tidiga SH, Jupiter 4/8, samt en del tidiga 80 talare, Polivoks, PPG tex.
De är "vintagesoundet" som jag ser det.

Sen finns det ju annat vintage som också är väldigt bra förstås. Samt lite mer prisvärt om man jämför pris mot features(poly tex).
Prophet 5/OBXa/OB8, Juno6/60, Polysix, SIEL mfl.

Samt "modern vintage" eller vad man skall säga:
JX8p, DW8000, Alpha Juno, ESQ1/SQ80, DX7 mfl
För "vanliga" musiker som faktiskt vill lägga mest tid på att skriva musik men ändå vill ha lite mer "old school" ljud så
känns ju dessa som vettigast val. Då finns det ju även nya prylar som konkurrera dock :)

ESQ-1 är mest prisvärd för "amerikanskt sound" med overdrive i filter etc.
JX8p/Alpha Juno för "japanskt" snällare klassiskt 80 tals sound.

Tycker jag!

Är väldigt nöjd med min SQ80, den ersätter det mesta för mig. (Juno, PPG etc), hyfsat i alla fall.

PF
2016-04-26, 11:13
Som sades är det även en viss skillnad på vintagefynd och riktigt dyyyr vintage... ;)

Firechild
2016-04-26, 11:28
Det som gör vissa vintage synthar extremt dyra är ju att de ljudmässigt sticker ut och låter bättre än andra men jag har gett upp att försöka få folk att höra det när inte ens Gordon Reid hör skillnad på Prophet 5 Rev2 eller Rev3.
Då känns det lite lönlöst , men det är bara att gratulera alla som inte bryr sig om dessa sista ljudkvalitets skillnader och kan köra på plugins eller lotech synthar som JX8P etc.
Det är precis som musikalitet , vissa har det och hör det och vissa andra har det inte , jag har inte den musikaliska biten men jag kan höra skillnad på Prophet-5 Rev2 och Rev3 i ett blind test , garanterat. Observera att inte den andra är bättre utan att det är skillnad.

theVOID
2016-04-26, 11:45
Det som gör vissa vintage synthar extremt dyra är ju att de ljudmässigt sticker ut och låter bättre än andra men jag har gett upp att försöka få folk att höra det när inte ens Gordon Reid hör skillnad på Prophet 5 Rev2 eller Rev3.
Då känns det lite lönlöst , men det är bara att gratulera alla som inte bryr sig om dessa sista ljudkvalitets skillnader och kan köra på plugins eller lotech synthar som JX8P etc.
Det är precis som musikalitet , vissa har det och hör det och vissa andra har det inte , jag har inte den musikaliska biten men jag kan höra skillnad på Prophet-5 Rev2 och Rev3 i ett blind test , garanterat. Observera att inte den andra är bättre utan att det är skillnad.

Upp till bevis :)
https://www.dropbox.com/s/7d8asw2smzth5v3/PROPHET%205%20w%20short%20reverb.mp3?dl=0
Vilken Rev? Inspelat med kasst ljudkort dock hehe, för 10 år sedan ca.

Ambulansen
2016-04-26, 12:03
Jag säger som i alla sammanhang sixtrak. Var glad att den är o-cool och därmed billig. Bredare analogpalett i en låda är svår att hitta.

Real Parakeet
2016-04-26, 12:04
Det som gör vissa vintage synthar extremt dyra är ju att de ljudmässigt sticker ut och låter bättre än andra men jag har gett upp att försöka få folk att höra det när inte ens Gordon Reid hör skillnad på Prophet 5 Rev2 eller Rev3.
Då känns det lite lönlöst , men det är bara att gratulera alla som inte bryr sig om dessa sista ljudkvalitets skillnader och kan köra på plugins eller lotech synthar som JX8P etc.
Det är precis som musikalitet , vissa har det och hör det och vissa andra har det inte , jag har inte den musikaliska biten men jag kan höra skillnad på Prophet-5 Rev2 och Rev3 i ett blind test , garanterat. Observera att inte den andra är bättre utan att det är skillnad.

Ptja... eller så skiter de helt enkelt i den där sista lilla skillnaden i ljudet som man får för fånigt mycket mer pengar. Jag menar... om endast några få personer i världen hör skillnaden, varför skall man då bry sig? De som hör skillnaden får gärna bry sig, det är deras problem. Och förhoppningsvis deras pengar också.

nyd
2016-04-26, 12:08
Casio HT-6000! Flest oscillatorer per krona!

PF
2016-04-26, 12:36
Det som gör vissa vintage synthar extremt dyra är ju att de ljudmässigt sticker ut och låter bättre än andra men jag har gett upp att försöka få folk att höra det när inte ens Gordon Reid hör skillnad på Prophet 5 Rev2 eller Rev3.
Då känns det lite lönlöst , men det är bara att gratulera alla som inte bryr sig om dessa sista ljudkvalitets skillnader och kan köra på plugins eller lotech synthar som JX8P etc.
Det är precis som musikalitet , vissa har det och hör det och vissa andra har det inte , jag har inte den musikaliska biten men jag kan höra skillnad på Prophet-5 Rev2 och Rev3 i ett blind test , garanterat. Observera att inte den andra är bättre utan att det är skillnad.

:p

Fortsätt så här och du kommer bli helt galen min vän.

Varför skulle JX8P vara "lotech" jämfört med t ex Prophet 5? Finns ingen anledning.

Varför säger du att du saknar den musikaliska biten? Det gör du inte alls.

Sluta vara en petimeter-syntare och kom ut ur garderoben och var gla' i stället!

indigo
2016-04-26, 13:29
Nej, det stämmer inte. Det är helt random. Varken JX3P, Jupiter 6 eller 8 har exempelvis...

- bra midi
- anslagskänsliget
- aftertouch
- (dina) ljudnamn i en display

som 8P och 10.


Velocity, aftertouch och displayer försöker jag undvika. Om den sen bara tar midinötter så är jag nöjd. Smaken är som baken.

Framerate
2016-04-26, 14:23
...men jag kan höra skillnad på Prophet-5 Rev2 och Rev3 i ett blind test , garanterat. Observera att inte den andra är bättre utan att det är skillnad.

Jag blir så förvirrad av sånt jag läser på nätet. Det sägs ibland att vissa vintagesyntar kan skilja rätt mycket mellan olika exemplar, kommer ihåg att Billy Currie sa i en intervju att Minimoog kunde skilja en del men att Minimonsta lät som den Minimoog han hade.

Har också läst om en som skulle polychaina en Kawai K3 och K3m, men exemplaren lät för olika.

Men det är alltså aldrig så pass stor skillnad att tex en Rev2 och Rev3 av P5 skulle kunna låta lika beroende på att olika individer är unika?

Bara nyfiken, inget annat. Har aldrig själv ägt någon synt äldre än 84a. :)

dannes
2016-04-26, 14:55
Det som gör vissa vintage synthar extremt dyra är ju att de ljudmässigt sticker ut och låter bättre än andra men jag har gett upp att försöka få folk att höra det när inte ens Gordon Reid hör skillnad på Prophet 5 Rev2 eller Rev3.
Då känns det lite lönlöst , men det är bara att gratulera alla som inte bryr sig om dessa sista ljudkvalitets skillnader och kan köra på plugins eller lotech synthar som JX8P etc.

Det är ju bara en fråga om tycke och smak angående vad som låter bra eller dåligt hos en synt. Men prisvärdheten är väl någon slags optimum när förbättringen inte längre ökar i samma takt som hur mycket mer det kostar.

Som tur är har jag själv den prisvärda smaken att uppskatta saker av lite mer sunkig karaktär. Ser det ofta mer som en tillgång med begränsningar som hjälper mig att vara kreativ. Finns det tex något bättre en ett 'sjevt' bandeko, eller muddrigt bbdeko, eller en TX7 som fräser för att samplingsfrekvensen tog slut, eller en hes DW6000, eller epatrumljud ur en CZ1000 osv... allra helst i combo...

PF
2016-04-26, 15:07
Skönt uttryck, den prisvärda smaken :) I like it

Steelberry
2016-04-26, 15:12
Nej, det stämmer inte. Det är helt random. Varken JX3P, Jupiter 6 eller 8 har exempelvis...

- bra midi
- anslagskänsliget
- aftertouch
- (dina) ljudnamn i en display




Det säger mig att just dom funktionerna inte särskilt högt prioriterade i slutändan...

Sedan är väl JX3P för ca 4000-8000kr snarare relativt prisvärd jämfört med Jupiter 8 för 90KSEK. En Jupiter 8 ser förbaskat mer imponerande ut jämfört med en JX8P. Jag tror utseendet påverkar mer än man vill tro. Och sedan finns det nog inte så många Jupiter 8 i omlopp...

Vraengaren
2016-04-26, 15:15
Det är ju bara en fråga om tycke och smak angående vad som låter bra eller dåligt hos en synt. Men prisvärdheten är väl någon slags optimum när förbättringen inte längre ökar i samma takt som hur mycket mer det kostar.

Som tur är har jag själv den prisvärda smaken att uppskatta saker av lite mer sunkig karaktär. Ser det ofta mer som en tillgång med begränsningar som hjälper mig att vara kreativ. Finns det tex något bättre en ett 'sjevt' bandeko, eller muddrigt bbdeko, eller en TX7 som fräser för att samplingsfrekvensen tog slut, eller en hes DW6000, eller epatrumljud ur en CZ1000 osv... allra helst i combo...

Har samma syn på tycke och smak. För övrigt en klockren lista på vintagefynd du har i posten ovan :) , Bit99 köpte jag tex för en spottstyver i mitten av 80-talet. Upplevde den som chockerande prisvärd då. Sålde av någon outgrundlig anledning. Undrar om man hade tyckt samma idag?

@Framerate Jag har aldrig testat P5 revisionerna sida vid sida men skillnaden mellan SSM och Curtisfilter är ju i grunden rätt stor. Det tror jag "alla" hör om man lyssnar noga. Men det skiljer ibland mycket mellan exemplar av samma synth/linje. Jag har bl a P08 och Mophokeys. De har ju bortsett från sub och feedback samma ljudmotor och går att polychaina. Men det behöver man inte ens koppla upp för att inse att det är lönlöst. Även men lull-lullet :) bortkopplat har Mopho ett "annat" ljud. Inte bättre eller sämre, men tex lämpligare ("snärtigare") för basar osv än p08

Nattvard
2016-04-26, 15:29
MKS-80 tycker jag fortfarande är prisvärd, även om den kostar dubbelt så mycket som en MKS-70 eller tre ggr då mkt som en JX-8P, tycker jag den är i en helt annan liga ljudmässigt.

Jag tycker inte JX-8P, JX-10 eller MKS-70 har det vintageljud som jag värderar, så enkelt är det. En JX-3P är en annan femma. JX-3P är min kandidat bland undervärderade synthar.

Steelberry
2016-04-26, 15:30
Men det är alltså aldrig så pass stor skillnad att tex en Rev2 och Rev3 av P5 skulle kunna låta lika beroende på att olika individer är unika?


Jag har snöat in på Prophet 5 på sista tiden och jag håller med Firechild - att det är en klar skillnad på Rev 2 och 3, tom om man lyssnar på Youtube. Skillnaderna framträder lite mer vid vissa ljud, kanske inte lika mycket vid sync leads och unison tex... men skillnaden är precis som för exklusivt vin. Man måste träna upp sitt lyssnande för att läsa sig uppskatta skillnaden. Om man sedan vill lägga 80kr eller 800 på en pava är upp till var och en.

99JJQ
2016-04-26, 15:35
Jag är ganska säker på att jag skulle höra skillnad på en rev 2 och en rev 3 om jag satt och rattade dem. Även om rattarna satt på samma plats.

machinepop
2016-04-26, 15:36
Allt med dåligt rykte... dvs italienare och östeuropéer. :kaaka:

Bit-serien, flera ryssar, SIELar etc.

Saker som suger getrumpa att programmera är också bra kandidater... *knappknappknapp*

Vraengaren
2016-04-26, 15:36
Men.... tycker verkligen Gordon att det inte är skillnad... ? Gröna rutan i artikeln på länk
https://www.soundonsound.com/sos/mar99/articles/retroprophet.htm

Firechild
2016-04-26, 17:24
Upp till bevis :)
https://www.dropbox.com/s/7d8asw2smzth5v3/PROPHET%205%20w%20short%20reverb.mp3?dl=0
Vilken Rev? Inspelat med kasst ljudkort dock hehe, för 10 år sedan ca.

Jag är ganska (helt)säker på att det är Rev2 , hörs tydligt vid ca 40 sekunder och 1.10. Lite mer sprött , silkes än Rev3.
Har jag fel , skyller jag på dålig inspelning och reverbet... ;)

Lyssnade lite mer, vid 1.45 hör jag ännu mer säkert att det är rev2.

tangent dream
2016-04-26, 17:42
Precis som att folk är av olika längd, har sämre eller bättre syn. Hur kommer det sig, eller HUR är det möjligt att ett gäng folk som ändå håller på med musik i varierande grad tror sig att det finns bara en rätt tro (deras egen) för om inte de hör någon skillnad, eller känner någon, ja då kan ingen annan heller göra det. ., (...koleriskt utbrott! ändå så älskar jag såna här trådar)

blindtests är så löjligt, då nivåer, inspelningsutrustning, och uppspelning varierar och blurrar bort det mesta.

Lackan
2016-04-26, 17:50
Jag är ganska säker på att det är Rev2 , hörs tydligt vid ca 45 sekunder och 1.10. Lite mer sprött , silkes än Rev3.
Jag är också rätt säker på att det är rev 2.

Mest för att jag har för mig att Voiden sagt att det var en sån han hade… :p ;)

my03
2016-04-26, 18:51
Allt med dåligt rykte... dvs italienare och östeuropéer. :kaaka:

..... SIELar etc.

.....


Nej, nej och nej. Köper hela ditt resonemang förutom det där med italienare. Det är som med bilar (åh nej - bilreferenser igen, there goes the thread...): snygg design men rasar ihop så fort man börjar använda dem.

gunnar_loeb
2016-04-26, 18:55
Drygt 13 år senare och FORTFARANDE de här diskussionerna! :doh:

Börja att ställa dessa frågor:
Vad är vintage? När blir en synt vintage? Är det ens viktigt?

Sen den eviga diskussionen om analoga syntar.
Om det finns en grupp människor som tycker att dessa har mer värme, bett, fräs, liv ja whatever, låt dem tycka det.
Jag tror nästan en del som samlar på analogsyntar gör det för att retas med avundsjuka svenssons.

Tillbaka till frågan (om det nu handlar vintage som i analogt/hybrid) så är allt som inte har dedikerade rattar och knappar bra mycket billigare än de som har.

"Fynd": Roland Alpha Juno 1/2, JX3p, Korg DW8000, Solton SM100/Project 100, Kawaii SX240, SCI Multitrak, Akai AX60
Tycker idag det är överpriser på: Polysix, Juno6-106, många monofoniska analoga (men de har ju rattar och reglar)
JX8p/JX10 tycker jag inte låter speciellt bra till skillnad från många andra här. Både Korg DW och Alpha Juno låter bättre IMO.

Om man kan tänka sig köpa nytt: Korg Minilogue, MS20mini, kARP Odyssey, Novation Bass station 2

Andra väldigt bra och prisvärda digitala syntar: Nordlead 1, Virus, Roland JV/XV, Vissa TX/DX/SY synthar, Wavestation

Batteriet
2016-04-26, 18:59
Siel Cruise i fungerande skick är ju ett fynd, låter underbart!
Operativa ordet här är "fungerande" ;)

Hackemoff
2016-04-26, 19:20
Alpha Juno/MKS-50 samt Bit99 ger utan tvekan mest för pengarna idag anser jag...

hasse_fx
2016-04-26, 19:24
Siel Opera-6 - en ulv i fiat-kläder ;)

my03
2016-04-26, 19:35
66898


I sann talibananda kanske man borde dra gränsen för vintage vid VCO och DCO?

deleted user
2016-04-26, 20:16
Överpris på en polysix är inte uppnått än så passa på innan det är för sent. Jag vill påstå att monopoly har en bit kvar också, allt under tjugo är fynd.

hasse_fx
2016-04-26, 20:22
66898

Den där bilden är rätt korkad... :tveksam:

Med den mekaniska kvaliteten Sielarna har så är det där det sämsta och mest riskablaste man kan göra med dem även om formen är rätt... Däremot, med en Polysix stoppar man ett rullande tåg... :>

my03
2016-04-26, 21:41
SIEL....

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13063205_535303886642196_8874293078677862260_o.jpg

oszkar
2016-04-26, 21:41
Polysix kanske? Mest för att jag kanske kan köpa en halft funktionerande för 4k

gumse
2016-04-26, 21:43
Juno 2

Real Parakeet
2016-04-26, 22:56
Kan ni inte ta diskussionen om olika revisioner av Prophet 5 i en annan tråd? Har snackar vi prisvärda gammsyntar och ingen människa som är fullt frisk i huvudet kan anse att en Prophet 5 för 30.000:- eller vad de kostar idag, är billigt i förhållande till vad de presterar. Bara lägg ned det. De är runksyntar för samlare och självutnämnda konnässörer med för mycket pengar. Fortsätter ni jiddra om sådana syntar som kommer jag be moderatorerna radera de inläggen :kaaka:

Yamaha DX7 är ju en seriös klassiker. Det kan man inte ta ifrån den. Jag vill påstå att den är minst lika viktig som Minimoogen inom synthistorien och de kostar typ ett par tusenlappar. Det är sanslöst mycket vintage och historia för pengarna. Jag påstår att den är oslagbar i det avseendet. Sedan får man tycka vad man vill om att den är digital.

theVOID
2016-04-26, 23:00
Hehe, bra inlägg :)
DX7 regerar!

Phat
2016-04-26, 23:33
Siel Opera 6 - 2 osc, hands-on och SSM för under 6000. Oslagbart.

Bubblare: Matrix-1000. Kostar 3-4000, men låter som minst det dubbla.

mooneh
2016-04-27, 07:38
chroma polaris, matrix 1000, esq-1, dx7, d50

Phat
2016-04-27, 07:58
Fast Choma Polaris kostar runt 15 lax numera. Dessutom får du vara beredd att hosta upp mer stålar för nya membranpaneler när de gamla ofelbart går sönder. Riktigt nice synth dock, men prisvärd? Njae :)

mono
2016-04-27, 09:03
ems synthi 100

segerfalk
2016-04-27, 09:10
Allt Casio från 80-talet.

Firechild
2016-04-27, 09:21
Allt Bontempi från 70-talet.

deleted user
2016-04-27, 09:22
Allt Casio från 80-talet.

Speciellt "FM"-synten CZ-5000 för tusen miljarder kronor... ;)

Mein
2016-04-27, 09:38
Helt ärligt, en Korg DW6000 kan användas som trappsteg till en husvagn eller som badleksak till ungarna på stranden. Det är inte vintage utan sopor. 250 nyanser av "tyyyyt".

/Mein

99JJQ
2016-04-27, 09:42
Memorymoog

RZ-1
2016-04-27, 09:45
Allt Casio från 80-talet

Guld, visserligen i en 99% mässingslegering, men fortfarande guld.

Både pris och användarvänlighet passande arbetslösa

nixpix
2016-04-27, 09:52
Speciellt "FM"-synten CZ-5000 för tusen miljarder kronor... ;)

Haha, du har sett den för 5000:- i "unikt fantastiskt skick" med glappande sequencerknappar...

Snart säljer jag min CZ-3000 för 10'. Ska bara starta lite hyllningstrådar om den här först. Den saknar iofs både volym- och chorusreglage, men det gör ju alla exemplar nuförtiden, inget som stör funktionen på något sätt och går lätt att sätta dit nya om man absolut vill ha dem... ;)

dannes
2016-04-27, 09:53
Helt ärligt, en Korg DW6000 kan användas som trappsteg till en husvagn eller som badleksak till ungarna på stranden. Det är inte vintage utan sopor. 250 nyanser av "tyyyyt".

/Mein

Är du helt kass på att ställa in ljud eller?

deleted user
2016-04-27, 09:56
Haha, du har sett den för 5000:- i "unikt fantastiskt skick" med glappande sequencerknappar...

Snart säljer jag min CZ-3000 för 10'. Ska bara starta lite hyllningstrådar om den här först. ;)

Mmmm. Den avhandlas lite i Dagens ofynd-tråden här på 99. :)

Mein
2016-04-27, 10:40
Är du helt kass på att ställa in ljud eller?

:kaaka:

Har man en fetisch för rysk 80-talspop så är den kalas. Jag gillar inte rysk 80-talspop.

/Mein

gumse
2016-04-27, 10:52
För att ta parallellen med vinvärlden så kan det finnas prisvärda fynd för strax över en hundring, men även i tusenkronorssegmentet kan man hitta prisvärda vinner. Så det behöver inte vara billigt för att vara prisvärt.

Dock så är det ju ett välkänt faktum att om man har en välsorterad vinkällare så kostar det ju inget att gå ner & ta en flaska. Vilket väl är analogt med att ha en syntsamling.

Vraengaren
2016-04-27, 10:57
@Mein Använde inte NASA DW6000 på några låtar eller är jag fel ute...? :)

Mein
2016-04-27, 11:45
Ingen aning. Jag vet bara att det är påssjuka som jag varit gladare att bli av med. Snacka om inspirationsdödare. Redan då, 1984 (85?).

/Mein

sickanovic
2016-04-27, 11:57
ESQ1!

upsetter
2016-04-27, 12:00
Böjd att hålla med Mein ang 6000
Låter lite tinnitus

Ulven
2016-04-27, 12:22
Helt ärligt, en Korg DW6000 kan användas som trappsteg till en husvagn eller som badleksak till ungarna på stranden. Det är inte vintage utan sopor. 250 nyanser av "tyyyyt".

/Mein

Ja, den är det svårt att gilla. Underträffas dock av sin föregångare Poly-61.

dannes
2016-04-27, 12:54
:kaaka:

Har man en fetisch för rysk 80-talspop så är den kalas. Jag gillar inte rysk 80-talspop.

/Mein

Noterar att du har koll på rysk 80talspop maskiner. ;)

Mein
2016-04-27, 12:57
Noterar att du har koll på rysk 80talspop maskiner. ;)

Tjeck! :p

/Mein

Real Parakeet
2016-04-27, 13:46
Men Korg DW-8000... det är fina grejer det.

Steelberry
2016-04-27, 13:53
Jag skulle säga att Yamaha CS30 är ett fynd - 2 osc, 2 filter med komplex modulation och step sequencer. Stabil som en stridsvagn. Nu verkar dom få ex som finns i sverige säljas vidare rätt ofta, ofta prissänkta gång på gång... så nått är det som gör att många inte fastnar för detta instrument. Skulle säg att den kompletterar en Moog tex rätt bra.

Vraengaren
2016-04-27, 14:02
Men Korg DW-8000... det är fina grejer det.
Den och särskilt DSS-1 minns jag som trevliga :) Men det var för ljusår sedan så det vore kul att se hur man upplevt dem idag :)

gunnar_loeb
2016-04-27, 16:11
Om man vill veta vad som skiljer under huven mellan DW6000 och 8000:
http://synthark.org/Research/Korg-DW-6000-vs-DW-8000.html

Glömde även Matrix 6 och 1000 som vintagefynd (även Cheetah MS6 men den är lite buggig) i min förra post.

Real Parakeet
2016-04-27, 16:27
Jag skulle säga att Yamaha CS30 är ett fynd - 2 osc, 2 filter med komplex modulation och step sequencer. Stabil som en stridsvagn. Nu verkar dom få ex som finns i sverige säljas vidare rätt ofta, ofta prissänkta gång på gång... så nått är det som gör att många inte fastnar för detta instrument. Skulle säg att den kompletterar en Moog tex rätt bra.

Just en sådan ropade jag hem jag skitbilligt på Tradera för någon månad sedan. En blåsning naturligtvis.

Steelberry
2016-04-27, 16:37
Just en sådan ropade jag hem jag skitbilligt på Tradera för någon månad sedan. En blåsning naturligtvis.

Det fanns en på Vend tror jag i Stockholm som gått ner från 15 till 13 tusen... kanske inte ett fynd om man tänker att en ny Sub 37 kostar lika mycket.

flussmedel
2016-04-27, 17:44
Jag skulle säga att Yamaha CS30 är ett fynd - 2 osc, 2 filter med komplex modulation och step sequencer. Stabil som en stridsvagn. Nu verkar dom få ex som finns i sverige säljas vidare rätt ofta, ofta prissänkta gång på gång... så nått är det som gör att många inte fastnar för detta instrument. Skulle säg att den kompletterar en Moog tex rätt bra.

+1 på att den är ett fynd! Tror många köper en CS30 och sen inte förstår sig på den, därav de säljer vidare.
Akai AX73 är också underskattad (fynd) i mina öron.

Mein
2016-04-27, 18:17
Men Korg DW-8000... det är fina grejer det.

Ja, att de kunde vara så otroligt olika. Forskning och framsteg. :)

/Mein

Nattvard
2016-04-27, 18:35
Kawai K3 har nämnts i tråden tidigare, men inte vid avseendet prisvärd vintage. Snuskigt billig, med tanke på vad den kan prestera. Fint filter.

Tror "Mest prisvärda revisionen av vintagesynthen" borde vara en egen tråd. Trots att jag har "sunkrevisionerna" av följande synthar saknar jag inget, de är fantastiska ändå! Revisionshysterin känns rätt överdriven.
P5 rev 3
MKS-80 rev 5
MicroWave I B (har även en A, största fördelen är att den inte har flagnande lack som B)

SINUS
2016-04-27, 20:40
Yamaha CS15 låter fint för ok pengar tycker jag om vi snackar vintage. Gillar det dubbla flödet. Framför allt att ha två filter. Najs.

pepelogu
2016-04-28, 14:21
JX8P och DX7 (eller hela DX-serien egentligen) är grymt prisvärda. En DX7a låter enormt mycket bättre än de nyare FM-syntarna som kommit nyligen tycker jag.

Steelberry
2016-04-28, 14:34
JX8P och DX7 (eller hela DX-serien egentligen) är grymt prisvärda. En DX7a låter enormt mycket bättre än de nyare FM-syntarna som kommit nyligen tycker jag.

Vintage digital är så mycket bättre och ny digital - eller som Rydan säger: vintage är alltid ett fynd! :>

gumse
2016-04-28, 14:39
Bättre förr:
"Because porn is better when it has been uuencoded, just like records sound better than CDs."

Steelberry
2016-04-28, 14:43
Det var bättre förr... ju förr dess bättre...

PF
2016-04-28, 15:18
Så har vi konsensus? junotvåan, DX7an eller 8P? D50?

Att junotvå skulle vara bättre än 8P är dock helt befängt. Älskar bägge sedan de kom & har dem, 8P är flera klasser bättre på många sätt. Fetare, djupare, mer flexibel. Känns originellt att vi bara är ett fåtal som vurmar för den. 8P låter album, Junotvå låter demo.

slirak
2016-04-28, 15:35
Moog Realistic MG-1. Särskilt om man har kompetensen och orken att själv tokmodda den ā la Lackan.

RZ-1
2016-04-28, 16:00
Alpha juno och jx8p/10 har väldigt få gemensamma nämnare. Båda har sina sweet spots och begränsningar, helt klart.

dannes
2016-04-28, 18:45
Så har vi konsensus? junotvåan, DX7an eller 8P? D50?

Att junotvå skulle vara bättre än 8P är dock helt befängt. Älskar bägge sedan de kom & har dem, 8P är flera klasser bättre på många sätt. Fetare, djupare, mer flexibel. Känns originellt att vi bara är ett fåtal som vurmar för den. 8P låter album, Junotvå låter demo.

DX7/TX7 och JX8P/SuperJX10.

JX8P har bättre chorus än JX10, men i övrigt är JX10 typ 2xJX8P, så det är väl ganska jämt skägg mellan dom.

D50 låter som om någon häller fisljummen seg gröt i ens öronen, hemskt.

gunnar_loeb
2016-04-28, 18:48
Så har vi konsensus? junotvåan, DX7an eller 8P? D50?

Att junotvå skulle vara bättre än 8P är dock helt befängt. Älskar bägge sedan de kom & har dem, 8P är flera klasser bättre på många sätt. Fetare, djupare, mer flexibel. Känns originellt att vi bara är ett fåtal som vurmar för den. 8P låter album, Junotvå låter demo.

Jag sa inte att juno 2 var bättre utan att jag tyckte den lät bättre. JX8p är ju annars bättre på pappret.
Försök också att skilja på vad du och andra tycker.
Minst lika befängt är det att jämföra JX8p med Jupiter 8.

Vraengaren
2016-04-28, 19:30
DX7/TX7 och JX8P/SuperJX10.

JX8P har bättre chorus än JX10, men i övrigt är JX10 typ 2xJX8P, så det är väl ganska jämt skägg mellan dom.

D50 låter som om någon häller fisljummen seg gröt i ens öronen, hemskt.

Trevligt också (ur ett fyndperspektiv) med iPG800 appen till 8p/jx10. Lägg paddan på avsedd plats på JX och det ser spot on ut och känns som en riktig PG, nästan :)

Mein
2016-04-28, 19:46
D50 är väl inte på listan?

/Mein

karlmergel
2016-04-28, 21:33
D50 är väl inte på listan?

/Mein
Va? Skaffade mig en MEXad D50 tidigt 90-tal och är väl en av de synthar som jag varit minst produktiv med ... men ändå ganska vintage. I samma veva fick jag låna en Kawai K4 av en god vän ... och den gillade jag ... Kan rekommenderas som prisvärd vintage, brukar gå ruskigt billigt.

mooneh
2016-04-28, 21:44
Fast Choma Polaris kostar runt 15 lax numera. Dessutom får du vara beredd att hosta upp mer stålar för nya membranpaneler när de gamla ofelbart går sönder. Riktigt nice synth dock, men prisvärd? Njae :)

Snarare 11-12k. Prisvärd enligt mig iaf.

PF
2016-04-28, 21:45
DX7/TX7 och JX8P/SuperJX10.

JX8P har bättre chorus än JX10, men i övrigt är JX10 typ 2xJX8P, så det är väl ganska jämt skägg mellan dom.

D50 låter som om någon häller fisljummen seg gröt i ens öronen, hemskt.

Nej detta är fel. D-50 är oerhört förbisedd.

theVOID
2016-04-28, 21:48
Detta är subjektivt :)

loghill
2016-04-28, 21:53
Så har vi konsensus? junotvåan, DX7an eller 8P? D50?

Att junotvå skulle vara bättre än 8P är dock helt befängt. Älskar bägge sedan de kom & har dem, 8P är flera klasser bättre på många sätt. Fetare, djupare, mer flexibel. Känns originellt att vi bara är ett fåtal som vurmar för den. 8P låter album, Junotvå låter demo.

Jag lånade en JX10 en gång för 22 år sedan, glömmer den aldrig. Helt fantastisk... Ungdom (appropå annan tråd), dumhet och felprioriteringar ledde till att jag aldrig köpte den. Nu är jag för lat för att orka med hårdvara :(
Finns det nån plugg som emulerar JX 8P/-10?

Real Parakeet
2016-04-28, 21:56
Vintage är väl idag det som är 20-25 år och äldre, således lätt även WS, M1 och f a n t a s t i s k a D-50.
Det får stå för dig. Jag har en annan uppfattning. Vintage för mig är syntar före tiden när ROMplers slog genom, allts pre Korg M1. DX7? Absolut. D-50? Jajamensan. Kawai K1 och K4? Näe. JV-1080? Knappast. Korg M1 är dock intressant i sammanhanget då den nog ändå får betrakta som banbrytande och stilbildare för dagens syntar som är baserade på samplade ljud. En Korg Kronos är ju en M1 med mer vågformsminne, större sequencer, bättre effekter plus VA och fysisk modellering. Konceptet och grunden är samma.

RZ-1
2016-04-28, 22:41
JX8P har bättre chorus än JX10, men i övrigt är JX10 typ 2xJX8P, så det är väl ganska jämt skägg mellan dom.


Choruset är väl samma i det ultimata läget, dvs "off"? Nu var det länge sen jag såg en JX10 till salu, men med Vecoven OS 3.X är den mer än 2st 8P :)

Vraengaren
2016-04-28, 22:58
Jag lånade en JX10 en gång för 22 år sedan, glömmer den aldrig. Helt fantastisk... Ungdom (appropå annan tråd), dumhet och felprioriteringar ledde till att jag aldrig köpte den. Nu är jag för lat för att orka med hårdvara :(
Finns det nån plugg som emulerar JX 8P/-10?

Ingen "färdig" 8p/10 plugg vad jag vet? Har UVI:s bibliotek. Välgjorda samplingar, men det är väl egentligen bara mindre ändringar av volymenvelopen som går att göra utan att man totalsabbar ljudet.

Nisse
2016-04-28, 23:58
Hm, nästan allt tidigt digitalt är ju vintagefynd idag. Vill man ha analogfynd är nog Bitmaskinerna överlägsna. Annars kan jag varmt rekommendera TX802, som då och då ploppar upp ännu lite billigare än sin klaviaturbrorsa DK7II. Den är lite en grundbult i min musik och låter riktikt smaskigt och tredimensionellt. Snackar vi vrakpriser så är D110 ett fynd: 4 oscillatorer, världens digitalaste filter, rimgmodulation och bisarra mängder aliasing!
Vill man ha något mer exotiskt och krävande kan K5 vara värt att kika på. Mycket avancerad för sin tid och stora möjligheter. Dock låter den i ärlightenes namn sällan särdeles bra, men när det väl vill sig, då jäklar!

Steelberry
2016-04-29, 08:55
Finns det nån plugg som emulerar JX 8P/-10?

Om du har Reaktor så kan du ladda ner en gratis ensemble som är basic men rätt ok jx10 (http://www.native-instruments.com/en/reaktor-community/reaktor-user-library/entry/show/3673/) imitation.

Firechild
2016-04-29, 08:59
Allt hel digitalt med motsvarighet i mjukvara är väl dagens ofynd , tex Korg M1 och Korg Wavestation som återfinns som plugins i sin helhet , dessutom med alla extra ljudkorten.

machinepop
2016-04-29, 09:04
Plussar på om CS-30 jag också och tror teorierna är rätt... den är svår att greppa, men när man gör det är det mycket kärlek.

Akai VX-600 är också en kandidat. Hur många så komplexa polyfoner byter inte sällan ägare runt 10 papp? 6 CEM-röster och matrixmodulation a la bra mycket dyrare maskiner. Separata ut och en del CV-jox in om man bara vågar kolla in kontakten tänkt till EWI...

my03
2016-04-29, 09:27
Jag lånade en JX10 en gång för 22 år sedan, glömmer den aldrig. Helt fantastisk... Ungdom (appropå annan tråd), dumhet och felprioriteringar ledde till att jag aldrig köpte den. Nu är jag för lat för att orka med hårdvara :(
Finns det nån plugg som emulerar JX 8P/-10?

Jajamensan. Gör det bra dessutom: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=310856

outshape
2016-04-29, 09:28
Jag lånade en JX10 en gång för 22 år sedan, glömmer den aldrig. Helt fantastisk... Ungdom (appropå annan tråd), dumhet och felprioriteringar ledde till att jag aldrig köpte den. Nu är jag för lat för att orka med hårdvara :(
Finns det nån plugg som emulerar JX 8P/-10?

http://bedroomproducersblog.com/wp-content/uploads/2015/04/pg8x-vst-free.jpg

http://bedroomproducersblog.com/2015/04/28/pg8x-vst-free-download/#prettyPhoto/0/

hooligansound
2016-04-30, 09:30
Vad går en K3 lös på egentligen?

PF
2016-04-30, 09:46
K3
?
3K

:)

Ulven
2016-04-30, 10:07
Plussar på om CS-30 jag också och tror teorierna är rätt... den är svår att greppa, men när man gör det är det mycket kärlek.


Jag skulle nog säga att samtliga av de mindre Yamaha CS har behållt ett förvånansvärt lågt pris (inte CS-80, 70 eller någon av de "stora"). Kan det vara att de inte förknippas med något gammalt legendariskt synthband på samma sätt som t ex Odyssey?

För det är inget fel på ljudet.

Techsmechs
2016-04-30, 10:33
Har nyligen skaffat cs5.. Den låter ganska snällt, vilket kanske gör att den känns mer begränsad. På en synt med mer bett kan man ju oftast dra tillbaka lite och få snällare ljud, svårare tvärtom. Har man lite andra grunkor redan (som jag) så kan den vara ett fint komplement, den har ju HP och BP-filter vilket inga av mina andra har tror jag.

machinepop
2016-04-30, 10:47
Ja, grundtonen är snäll. Det bidrar. Det, och looken. De ser snälla ut. Men CS-30 med dubbla oscillatorer, dubbla filter, tre enveloper och sequencer... *mums*