handdator

Visa fullständig version : Summan av delarna...



machinepop
2016-04-25, 21:39
...är större än helheten.

Åtminstone gäller det för vissa syntar som slaktas på sina kretsar och annat obskyrt för att användas som organdonatorer till dyrare systrar och bröder. Visst är det ett ofog, det tycker vi alla, men det är en sanning att så länge en synt innehåller godbitar som inte riktigt kommer fram i ljudet så kommer de fortsätta slaktas.

Vilken tror ni är den synt/stråkis/trummis som oftast åker på stryk och slakt för sitt innehålls skull?

RMI
2016-04-25, 22:06
Yamaha cs-50/60 kanske? För användning i cs-80

många trasiga ob-x sägs också ha blivit slaktade till förmån för mindre trasiga syntar av samma modell

machinepop
2016-04-25, 23:16
Är det inte SY-1 och/eller SY-2 som också har CS-80-filter?

Korg Sigma tror jag är en het kandidat, även gitarrburken jag alltid glömmer namnet på. Massor av Korg35or i båda. Sigman har väl 13 stycken eller vad det nu är... och kostar som en MS-10 gör den.

Anledningen att jag funderade just nu var den Simmons SDS-1000 som ligger på operationsbordet. Tre CEM3394 och tre SSM2300 i en synt som kostar runt tusenlappen på Ebay.

ulf.soderlund
2016-04-25, 23:32
Gissar på att många Oberheim OB-SX har blivit reservdelar till sina storebröder OB-Xa och OB-8.

Har själv använt en ledsen Emulator II för att i förebyggande syfte få tag i SSM2045 till min CMI IIx.

Har för kunds räkning monterat ner en SCI P5 rev3 med mekaniskt förstörda kretskort. Från denna maskin har samtliga mekaniska komponenter återanvänts och alla elektriska specialkomponenter har sparats som reservdelar till kundens många CEM-baserade maskiner.

Här kom frontpanelen från denna P5:a till användning: https://techsmechs.wordpress.com/2016/01/22/sequential-circuits-prophet-5-panel-replacement/

RMI
2016-04-25, 23:34
Jag tror att SY-1/2 offrades när GX-1:an på Riksmixningsverket renoverades.
Edit: men det kan nog ulf ovan svara bättre på.

Hm, är de där chippen värda mer än själva instrumentet i sin helhet?

ulf.soderlund
2016-04-25, 23:43
Är det inte SY-1 och/eller SY-2 som också har CS-80-filter?

Nope, filtren i (C)SY-1/2 är de epoxyinbakade NE10400/NE10500 som också används i storebror GX-1. Gick åt ett par (C)SY-1:or när jag fixade Farbror ABBAs GX-1:a...

Filtren i CS-5/10/15/30/50/60/80 är IG00156 (Yamaha custom IC).

kroffe
2016-04-25, 23:47
Vilken tror ni är den synt/stråkis/trummis som oftast åker på stryk och slakt för sitt innehålls skull?

Varken synt, stråkis eller trummis men jag tror att CSQ-100 och 600 har slaktats många gånger som reservdelar till TR-808.

ola
2016-04-26, 07:43
Vet minst en novachord som fått gå till fördel för min....

machinepop
2016-04-26, 09:12
Jag tror att SY-1/2 offrades när GX-1:an på Riksmixningsverket renoverades.
Edit: men det kan nog ulf ovan svara bättre på.

Hm, är de där chippen värda mer än själva instrumentet i sin helhet?

Så var det ja - SY = GX. Rimlig maskinslakt tycker nog de flesta.

Jag hann tänka SX också... EII som offer för CMI låter rimligt.


Varken synt, stråkis eller trummis men jag tror att CSQ-100 och 600 har slaktats många gånger som reservdelar till TR-808.

Aouch! Det kan jag tänka mig.


Vet minst en novachord som fått gå till fördel för min....

Fast delar från samma är ju vanligt. Jag tänker just på kompletta och fungerande som offras på altaret för större och/eller dyrare maskiners skull.

Jag slaktade en MS-10 en gång. Den såg redan ut som kriget och är idag en glad modul. Men tandraden räddade mången annan MS-, VC- och PS-maskin. Det kändes faktiskt lite ädelt och delarna betalade nästan det dubbla mot vad synten kostade mig på Ebay.

ricard
2016-04-27, 11:31
Har ingen statistik, men jag har slaktat en (fullt fungerande) S-50 för att återanvända tangenterna och silikonkontaktmattan. I samplerfallet känns det inte så allvarligt, visst finns det de som är intresserade av vintagesamplers, men de är tillräckligt få för att kunna klara sig bra med de som fortfarande finns kvar.

Jag har däremot för länge sedan fått uppdraget att lägga in kontakter mellan synt och tangentbord i en Minimoog så att ägaren kunde separera dem. Jag gjorde själva kontaktjobbet men inte mer. Hade tagit emot (kanske mer nu än då).

En sak jag däremot har funderat på att göra är att byta ut enveloperna i min (ombyggda) Pro-One eftersom jag inte gillar den helexeponentiella responsen som A,D och R-potarna har i original. Då hade jag fått två CEM 3310 över som kunde använts som reservdelar till annat. Att använda helt spänningsstyrda enveloper är ju överkill i en oprogrammerbar monosynt som Pro-One.

rydan
2016-04-27, 11:38
Vill minnas att någon på Waldorf-mailinglistan hade en 48-rösters Wave, som han fått genom att köpa en 32-rösters, och sen köpoa en 16-rösters och rycka alla röstkort ur...