handdator

Visa fullständig version : Nord Drum 3



jazza
2016-04-04, 15:59
Kanske redan finns nämnd någonstans?

http://www.nordkeyboards.com/products/nord-drum-3

MAIN FEATURES
6-channel Percussion Synthesizer
Nord Drum 3P with intergrated multipad, kick pad input and MIDI NEW
Nord Drum 3 with 6 generic trigger/drum pad inputs and MIDI
Simplified user interface with easy sound selection NEW
New individual sound preset libraries for kicks, snares, toms and more NEW
Advanced sound engine with Resonant Synthesis, Subtractive synthesis and FM-synthesis
Reverb and Delay Effects NEW
Drive, Crush and EQ-effects per channel
MIDI in/out and full CC-control
Stereo Output with improved output level
Headphone Output with improved output level

6633566336

cyberpunx
2016-04-04, 16:05
okaj....men fortfarande inte några separata utgångar, vilket väl utan tvekan är den funktionalitet som flest har efterfrågat och dess största brist. nä jag bankar nog vidare på min nd2:a här. det där var inget som iaf kunde få mig att byta.

Max
2016-04-04, 16:14
Utan att få några ljudexempel kändes detta som en väldigt blek uppdatering tycker jag. Men ljudet har har varit grymt från dag 1 tycker jag, det är nog snarare så att jag inte alls klickar med interfacet.

robopants
2016-04-04, 16:20
De skulle släppt en pro-modell med individuella utgångar, display och sequencer.

kroffe
2016-04-04, 16:24
Utan att få några ljudexempel kändes detta som en väldigt blek uppdatering tycker jag. Men ljudet har har varit grymt från dag 1 tycker jag, det är nog snarare så att jag inte alls klickar med interfacet.

Fast det finns ju en video, där är det ju uppenbart att de inbyggda effekterna låter skitfint! :)
XhM2tJh1Iq8

deleted user
2016-04-04, 16:27
Oh, 3p är ju grymt snygg. Den vill jag ha. Grym livepryl.

Keiowas
2016-04-04, 16:30
Bra med effekter. Kul med en 3a.. Meeeen..
Mindre bra.. Eller bara rent uselt att det inte finns indi ut. Oerhört synd.

deleted user
2016-04-04, 16:32
Funkar padsen om man trummar med händerna?

Keiowas
2016-04-04, 16:33
Funkar padsen om man trummar med händerna?

Funkar till och med att skrapa på dom. Grymma pads.

vurt
2016-04-04, 16:35
Ja man undrar verkligen varför, det finns väl ingen feature som folk frågat efter så mycket som separata utgångar?

Jag som längtat rejält efter uppdaterad ND3 är grymt besviken får jag säga.. Låter mer som en halvintressant mjukvaruuppdatering än en helt ny maskin.. Skippar.

Keiowas
2016-04-04, 16:39
Exakt samma känsla. Längtat efter en trea med sep ut och nähä? :) nåja.. Får väl kolla om dom vill köra det till 4an eller.. Kanske 5an!!

Max
2016-04-04, 16:57
Fast det finns ju en video, där är det ju uppenbart att de inbyggda effekterna låter skitfint! :)
XhM2tJh1Iq8
Ah, missade! Ja låter grymt... Som den alltid gjort ;) får nog bara inse att den inte alls är tänkt att göra vad jag vill att den ska göra (lite fler rattar och sequencer)

false messiah
2016-04-04, 17:05
Ah, missade! Ja låter grymt... Som den alltid gjort ;) får nog bara inse att den inte alls är tänkt att göra vad jag vill att den ska göra (lite fler rattar och sequencer)

Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.

Jätten
2016-04-04, 17:29
Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.

Just att velocity gör så mycket med ljudet tycker jag ger ND unika kvaliter även med sequencer. funderar periodvis på att kränga TR8 och helt gå över till att köra sequencad ND2 eller i detta fall kanske 3. Interna effekter och EQ (fanns det redan EQ? jag tyckte mig mest märka av vanliga filter när jag skruva runt på ND1) borde ju göra den betydligt lättare att jobba med även med bara en ljudutgång.

Framerate
2016-04-04, 17:35
Jag tyckte det var kul, hade nog passat mig. Undrar vad priset blir?

smokemon
2016-04-04, 17:43
Uuu.. jag som precis tänkte köpa 2:an, något datum än?

Max
2016-04-04, 18:47
Jag tror sequencern är tänkt vara den där analoga hårdvaran som håller i stockarna i videon, fast som folk säger ovan så går det ju att köra digitalt också.

Ja absolut! Och jag sysslar väldigt lite med den typen av hamrande numera (på gott och ont) ;)

altemark
2016-04-04, 18:47
Padsen är grymma, jag kan instämma. Synd med inga individuella outputs, känns inte som en riktig 3:a. Men Nord Drum från och med 2:an är bland det bästa man kan ratta för fina trumz idag tycker jag!

credo
2016-04-04, 19:28
Något pris på 3Pn?

deleted user
2016-04-04, 19:42
Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.

Keiowas
2016-04-04, 19:53
Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.

Ja till exempel. Som en variant. Eller både och. Ähh.. Fasen.. Kan inte riktigt släppa det. :(
Så himla nära perfekt. Nästan en kioskvältare.
En av få produkter jag verkligen suttit och väntat på. Hehe.. Lustigt hur jag är som ett barn på julafton som fick en grön ullkofta. :)

En liten blänkare då till Nord.. Pllllleeeasee.. Till nästa gång?

Och nu ska jag sluta gnälla om det.

Tinsoldier
2016-04-04, 19:59
Kunde ju iaf varit usb-audio ut för separata spår.

Tror det är svårt att implementera på den uC:n.

deleted user
2016-04-04, 20:30
Tror det är svårt att implementera på den uC:n.Då har man tänkt knasigt, en ny digital audioprodukt 2016 som inte har teknisk möjlighet till ett usbinterface?

Kan köpa att separata fysiska audioutgångar blir för kostsamt.

sm0hm
2016-04-05, 00:50
Otroligt märkligt. Den har färre parametrar än ND2? Nej tack!
Kul med filter på Tone-delen, men oklart om den då saknar svepandet av klangfärgen/modulation istället... Då är det riktigt tråkigt.

Tycker att interfacet ser sämre ut helt ärligt.

Känns som ett steg tillbaka snarare än en 3:a ... Märkligt!

MrLonghair
2016-04-05, 04:46
Förmodar att inte ens kretsdesignen skulle tillåta separata outar.

MagicC
2016-04-05, 10:41
Synd att det inte finns någon sample playback motor. Visst, man kan koppla den mot sin sampler eller dator, men det vore ju så extremt smidigt om man kunde slänga in egna ljud som på gamla DDrum tiden. Har alltid gillat Nords grejer och äger själv flera, men det känns som att det inte riktigt lyssnar på sina användare längre och är inte lika innovativa som förr.

cyberpunx
2016-04-05, 11:07
nope det här blev en besvikelse. separata utgångar och möjlighet att använda egna samplingar hade gjort den här till en guldmaskin och kanske t.o.m så jag hade skippat planerna att i framtiden köpa en elektron rytm eller något liknande. visst kanske inte designen tillåter separata utgångar och/eller det blir för dyrt men ändå en fet besvikelse. så man får väl fortsätta spela in en eller två trummor i taget (beroende om man skall ha det i mono eller stereo) och som magicC skrev ovan kombinera dem med spår från datorn el.dyl, i mitt fall ni battery. det funkar men blir lite mer omständigare. men så får det bli så länge iaf. man kan inte vinna varje gång :)

och jag tycker det var länge sedan clavia kändes ordentligt innovativa, med vissa undantag här och där.

amenbrother
2016-04-05, 11:19
Det är ju en ganska stor updateraing med tanke på att de gjort denna grej. Själv hade jag också viljat ha sequenser och separata ut så klart. :)

66354

false messiah
2016-04-05, 11:39
Har alltid gillat Nords grejer och äger själv flera, men det känns som att det inte riktigt lyssnar på sina användare längre och är inte lika innovativa som förr.

Jag tycker snarare det verkar som Nord har väldigt tydlig bild på vad de vill bygga och för vem. I Nord Drums fall verkar målgruppen vara trummisar som vill ha syntetiska ljud, vilket är en helt annan slags produkt än till exempel en Analog Rytm.

Tinsoldier
2016-04-05, 11:44
Åh, jag trodde att målgruppen var synthesister som alltid köper sina maskiner begagnat... ;)

Keiowas
2016-04-05, 12:03
Jag tycker snarare det verkar som Nord har väldigt tydlig bild på vad de vill bygga och för vem. I Nord Drums fall verkar målgruppen vara trummisar som vill ha syntetiska ljud, vilket är en helt annan slags produkt än till exempel en Analog Rytm.

Så kan en också välja att se på det. :) Visst är det riktat åt det hållet. Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk. Tror jag.
Och det bekräftas inte minst i den här tråden. Har även sett det på annat håll.

Just den här produkten hade dom kunnat varit lite öppnare med. Inte minst med tanke på att dom gjort två varianter. Den ena kanske kunde varit riktad åt just pillgubbarna och den med pads åt trumnissarna. Det finns ändå en marknad för en liten apparat som låter kanon, cc, 6 trummor. Spot on för en snubbe som gör tekno eller liknande att ha med sig i sin bag. Vilket faktiskt skulle konkurrera en smula med just rytm eller liknande. Dessutom så är den betydligt bredare i ljudpaletten än vad en rytm är. Machinedrum kommer närmast men då är det ju en hel maskin till så att säga.
Dom sitter ju på ett guldkorn om dom bara utvecklar det lite. Men men.. En kan inte få allt.. :)

Håller med om att Nord inte riktigt ligger i framkant.. Sen säljer dom ju säkert en orgel till varenda dansband och giggande musiker i hela världen ändå. Och några till.. :)

zthee
2016-04-05, 12:48
Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk.

Men är den inte en nischprodukt för dem? Kan tänka mig att den drar in absolut minst pengar av allt de har i sitt stall. Ponera att de känner sina kunder så pass väl att de vet att även om de gjorde några få ändringar (som förmodligen skulle driva upp priset), så skulle inte omsättningen öka så pass mycket att det är värt det?

Keiowas
2016-04-05, 13:22
Men är den inte en nischprodukt för dem? Kan tänka mig att den drar in absolut minst pengar av allt de har i sitt stall. Ponera att de känner sina kunder så pass väl att de vet att även om de gjorde några få ändringar (som förmodligen skulle driva upp priset), så skulle inte omsättningen öka så pass mycket att det är värt det?

Ja. Absolut nisch. Ja.. Minst indrivande produkt men också en av få som kunde riktat sig mot just parameterpelle?
Hade dom gjort det från början hade det inte varit ett problem. :) Nu kan det mycket väl vara så att dom inte tjänar något på det. Men.. Och det här är ett hyfsat viktigt men. Att få goodwill är inte att förakta.
Sen gör dom ju ändringar.
Istället för trig in så hade det kunnat vara indi ut. Då hade proset stannat på samma?

Edit: bara en sån grej att dom inte har midi på förra paden. :) den paden hade också sålt mera med midi ut. Känns bara fel alltihop. Mono ut på ettan. :doh:

Edit 2: vill poängtera att jag tycker att nord gör fantastiska instrument ändå. Den här är dock lite felgängad.

Ulven
2016-04-05, 13:25
Helt otroligt att de inte klämt dit separata utgångar ännu när massor av folk har frågat efter detta sedan version 1.

vurt
2016-04-05, 13:40
Ja alltså detta måste ju vara totalt värdelöst för dom, marknaden måste ju vara ganska mättad med ND1 och ND2 och så gör dom ND2 v1.1??

Det finns ju jättemycket saker som de skulle kunnat addera till ND3 som gjort den till något som vi frälsta ND2-ägare sprungit till butiken för att köpa.. Och nä, effekter är inte en av dom grejerna imo.. Fler vågformer, fler och bättre filter, dist-delen med ringmodulation osv hade de ju kunnat göra lite bättre.. Det är relativt omöjligt att få till vettiga Crash ljud, jag har nog aldrig fått till det och aldrig hört någon bra i någon av de 10:tal banker jag tagit hem.. Handclaps är inte heller något som går att få till bra. Detta borde de verkligen fixa..

En grej som är helt idiotisk med ND2 är att denna inte startar upp där du slutar, utan den börjar på preset 0, så jävla störande, vet inte hur många ggr jag fått spendera minuter på att hittat tillbaka till där jag var när jag dagen efter ska fortsätta med en låt. Skulle inte förvåna mig ifall de inte fixat detta, de verkar helt ointresserade av att fixa to.m ganska alvarliga buggar som användare rapporterat om sedan 1 år tillbaka nu.

false messiah
2016-04-05, 14:13
Det är ju bara det att dom skulle sälja betydligt fler av nord drum om dom hade haft lite annat tänk. Tror jag.
Och det bekräftas inte minst i den här tråden. Har även sett det på annat håll.

Min erfarenhet är att "jag skulle köpa produkt X om de lade till funktion Y" väldigt sällan säger något om folk faktiskt skulle köpa produkten.

Sen håller jag med om att saker som separata ut är en brist, men 4 utgångar till hade nog varit svårt att klämma in rent fysiskt – min misstanke är att de inte vill ändra på den fysiska lådan.

Keiowas
2016-04-05, 14:34
Min erfarenhet är att "jag skulle köpa produkt X om de lade till funktion Y" väldigt sällan säger något om folk faktiskt skulle köpa produkten.

Sen håller jag med om att saker som separata ut är en brist, men 4 utgångar till hade nog varit svårt att klämma in rent fysiskt – min misstanke är att de inte vill ändra på den fysiska lådan.

Jag är en av dom som skulle köpt på stört. Jag tror det finns fler och som verkligen gillar nord drum. Säger inte att det är så varje gång men visst gör det skillnad i försäljning. Kolla nord drum 1? Mono ut. Hejdå.
Och som jag sa innan.. Går det inte att byta trig in mot audio ut?

cyberpunx
2016-04-05, 14:40
Jag är en av dom som skulle köpt på stört. Jag tror det finns fler och som verkligen gillar nord drum. Säger inte att det är så varje gång men visst gör det skillnad i försäljning. Kolla nord drum 1? Mono ut. Hejdå.
Och som jag sa innan.. Går det inte att byta trig in mot audio ut?

ja det stämmer för jag vänta på nd2:an pga den hade om inte individuella ljudutgångar så iaf stereo ut. däremot så iom det är 6 trigg-ingångar så kan man väl byta säg 4 av dem mot ljud-utgångar och behålla 2 trig-ingångar? vet inte om det är tekniskt möjligt men det vore ju ngt som jag tyckte skulle vara ok. men blir alla trummisar snea på det då? ;)

westerlu77
2016-04-12, 10:31
Är det någon som har sett detta? Är så oerhört spännd på detta annars? https://www.kickstarter.com/projects/sunhouse/introducing-sensory-percussion/description

Keiowas
2017-01-04, 11:53
Yo! Någon som har den här? Är nyfiken på om det går att styra allt via cc när en är i edit all mode? Någon som skulle vilja prova det om det går? :)

deleted user
2017-01-04, 12:28
Hittar ingen info om desktopvarianten. Nån som vet mer?

Keiowas
2017-01-04, 12:32
Hittar ingen info om desktopvarianten. Nån som vet mer?

Kommer tydligen inte.

deleted user
2017-01-04, 12:54
Blir till att såga då antar jag

kotten
2017-10-10, 16:45
Oj, jag råkade provbanka en i musikaffären, jag vill ha!

Framerate
2017-10-10, 18:29
Den ÄR kul. Klart underskattad. Låter bra!

kotten
2017-10-10, 19:59
Kan tro det. Personligen vad gäller utgångar skulle det inte spela jättestor roll, tror jag skulle använda den till 80% för inspiration alt livetramsande, och spelar jag in skulle jag spela in midi och snygga till först så då kan man lika gärna spela in ljudet ett par tagningar sen, behöver sällan alla pads på egna kanaler men kanske 2-3 stems på sin höjd.

M i Gbg
2017-10-10, 20:19
Sjukt sugen på en för att ha live. Men jag har ju händerna fulla oftast så kanske mkt pengar för några sekunders bankande. Sjukt härligt ljud o smidigt format dock.

Önskar jag fick spons av Clavia för att skriva så positivt här på 99. Som alla Elektronfans får.

kotten
2017-10-19, 13:23
Hihi, en grej jag alltid haft lite svårt för med konceptet elektroniska trummor är att dom är så oförlåtande live, distinkta elektroniska ljud vill jag lixom ha jävligt tighta och så tight spelar få, särskilt inte en glad amatörbankare som jag...

..så slog det mig när en kompis undrade om det inte går att fuskfixa, att den har ju local on/off som alla andra midimaskiner så det är bara att köra midi via ableton och kvantisera i realtid (vilket jag har egna m4l-tools för sedan länge). Man får bara inte ligga efter utan alltid före i sin otighthet men det är enklare att lära sig än att faktiskt spela tight. ;) Ha. Nu måste jag nog ge vika och införskaffa en.

särkvark
2017-11-29, 07:59
Måste ge denna lite kärlek.
Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!

Syntesen hann jag bara testa lite snabbt men jag är riktigt imponerad av den hittills. Tycker själva känslan i ljudet påminner om machinedrum, det är tveklöst digitalt och smått kliniskt men samtidigt med intressant struktur och med liv. Kallt och varmt samtidigt. Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.

Reverbet är märkligt lågupplöst, som ett gammalt midiverb! Det lägger till ett brus/grynighet som står i ganska bjärt kontrast med trumsyntesen. Själv tycker jag att det är ganska intressant och uppskattar det, men jag fattar de som stör sig (verkar. vara en del på div forum som tagit upp detta).

Allt som allt tycker jag att det här är ett väldigt intressant instrument som gör sin egen grej. Mycket nöjd med köpet!

Framerate
2017-11-29, 09:04
Jag gillar min skarpt. Triggar den från en Beatstep Pro när jag inte spelar/bankar på padsen. Den låter jäkligt bra, och precis som NLA1 så är ljudet liksom digital men på ett analogt vis (svårt att förklara).

vurt
2017-11-29, 09:42
Så extremt besviken att de inte tog konceptet vidare, istället bara gjorde den sämre (inga externa triggeringångar - vilket är ett måste för oss med modular).

Men jag gillar ND2 mycket, hade lätt kunna lägga 8K på en någon mer avancerad variant - bättre filter, fler envelopes för noise-delen samt framförallt fler vågformer (så extremt många som låter precis likadant, möjligen med en 0,1% skillnad). Den behöver betydligt bättre effekter (en vettig ringmod skulle vara kul). Den är väldigt lättprogrammerad och snabbjobbad, det gillar jag..

jocks1
2017-11-29, 10:50
Måste ge denna lite kärlek.
Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!

Syntesen hann jag bara testa lite snabbt men jag är riktigt imponerad av den hittills. Tycker själva känslan i ljudet påminner om machinedrum, det är tveklöst digitalt och smått kliniskt men samtidigt med intressant struktur och med liv. Kallt och varmt samtidigt. Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.

Reverbet är märkligt lågupplöst, som ett gammalt midiverb! Det lägger till ett brus/grynighet som står i ganska bjärt kontrast med trumsyntesen. Själv tycker jag att det är ganska intressant och uppskattar det, men jag fattar de som stör sig (verkar. vara en del på div forum som tagit upp detta).

Allt som allt tycker jag att det här är ett väldigt intressant instrument som gör sin egen grej. Mycket nöjd med köpet!

jag såg att firmware v1.26 fixade bruset på några reverbprogram. är din uppdaterad?

kotten
2017-11-29, 11:51
Mm siktar fortfarande på en i framtiden.. det här kändes som en lockande deal, stativ OCH röda trumpinnar. ;) https://www.blocket.se/halland/Nord_Drum_3P___Inkl_klamma__stativ_och_roda_t_7608 6894.htm?ca=23_11&w=3&last=1

kotten
2017-11-29, 11:58
Så extremt besviken att de inte tog konceptet vidare, istället bara gjorde den sämre (inga externa triggeringångar - vilket är ett måste för oss med modular).

Men jag gillar ND2 mycket, hade lätt kunna lägga 8K på en någon mer avancerad variant - bättre filter, fler envelopes för noise-delen samt framförallt fler vågformer (så extremt många som låter precis likadant, möjligen med en 0,1% skillnad). Den behöver betydligt bättre effekter (en vettig ringmod skulle vara kul). Den är väldigt lättprogrammerad och snabbjobbad, det gillar jag..

En trig to MIDI modul borde väl kunna funka från modular till trummis?

Separata outs hade ju också kunnat ge möjligheter till egna effekter.. det är inget som går att modda till antar jag?

särkvark
2017-11-29, 12:33
Jag har inte uppdaterat men jag var läst att det i praktiken blev mycket lite skillnad på reverbbruset. Jag är rätt ok med det :)

Ser fram mot att fortsätta utforska denna apparat :)

vurt
2017-11-29, 12:41
En trig to MIDI modul borde väl kunna funka från modular till trummis?

Separata outs hade ju också kunnat ge möjligheter till egna effekter.. det är inget som går att modda till antar jag?

MIDI ger alltid mer latency och ND2 har inte superbra latency redan innan (mätte den för några dagar sedan)..

Ja åtminstone 3 outs hade varit bra. Fast jag har delat upp det så att snare är (L) och BD (R), toms och annat blir ofta på snare-kanalen.. hi-hats tar jag från annat håll.

särkvark
2017-11-29, 13:34
Kanske är mer av ett slagverksinstrument än en ljudmodul? Alltså att den gör sig bäst som det?

vurt
2017-11-29, 15:29
Kanske är mer av ett slagverksinstrument än en ljudmodul? Alltså att den gör sig bäst som det?

Gillar den för modulärt eftersom triggerna är anslagskänsliga, blir väldigt mycket mer dynamiskt.. Kul att te.x använda en synkad LFO som bestämmer hur hårt anslaget blir, eller bara via slump :)

särkvark
2017-11-29, 15:31
Aha, ballt!

M i Gbg
2017-11-29, 18:36
Måste ge denna lite kärlek.
Plockade upp den igår (3p). Fantastiskt välbyggd! Tight och kompakt och väldigt rejäl konstruktion.
Ställde direkt in lägsta trigg-tröskel och högsta dynamiska respons/känslighet. Jävlar vad den triggar bra. Inga problem att göra snabba double strokes eller ens pressvirvlar eller liknande. Satt och övade rudiment på den igår och är mkt mer nöjd med denna än vad jag varit när jag testat diverse digitaltrumset. Ingen ton som triggats har hittills känts off eller random!
...
Smart användande av velocity -> div. parametrar + mkt bra respons i padsen gör att det blir ett väldigt uttrycksfullt instrument.
...

Tack för recension av dessa aspekter! Är sugen på en av just anledningen att spela på med stockar. Grymt om den har bra respons då. Behöver bli bättre på att spela då jag spelar virvel i en storslagverksorkester, och en Nord Drum 3 m pads tror jag skulle göra övandet både roligare och mer frekvent. Gillar Nord Drum soundet redan så det blir nog en sån här i 40-årspresent till mig själv :>

särkvark
2017-11-29, 18:43
Samma här, jag beställde faktiskt först ett billigare digitalset bara för att ha hemma till att göra övningar men avbeställde det och tog hem denna istället. Mycket pga att jag verkligen ogillar digitaltrummor generellt. Den här är mer som ett eget instrument så att säga. Dessutom går den att integrera i ett trumset väldigt bra
Att öva rytmer, koordination, rudiment och allmän taktfasthet på denna fungerar hitills jättebra.

Kan återkomma med längre och utförligare recension efter ett tags användande :)

defalut
2017-11-29, 19:12
Har de löst brusnivån hos reverbet ännu? Läste en hel del om det för ett tag sedan, bedrövligt för en så pass bra maskin, men borde ha gått att lösa med en fw-uppdatering..

särkvark
2017-11-29, 19:27
Vi skrev lite om det ovan :)

I mina öron är det snarare låg bitrate än brus, men det kanske räknas till samma. Låter typ Midiverb 1 om det. Det finns en uppdatering som ska lösa det men jag har läst att det inte blir mkt bättre. Jag har ej bytt fw än, kan återkomma om jag gör det

särkvark
2017-11-29, 19:28
Och... jag gillar bruset. Haha. Tycler det kompletterar resten av det cleana ljudet. Men det är inget jag ser går att sälja som en feature så visst, det är dåligt :)

jocks1
2017-11-29, 20:48
Vi skrev lite om det ovan :)

I mina öron är det snarare låg bitrate än brus, men det kanske räknas till samma. Låter typ Midiverb 1 om det. Det finns en uppdatering som ska lösa det men jag har läst att det inte blir mkt bättre. Jag har ej bytt fw än, kan återkomma om jag gör det haha! midiverb1 var mitt första reverb, visst brusar den, men vilka bra rumsklanger den gav ändå. den var 12-bitars :>

särkvark
2017-11-29, 21:03
Jag har fortfarande ett :)

vurt
2017-11-30, 02:18
Jag brukar använda noise-delen för att göra fake-reverb till bastrumma :D ND2 har inte reverb.. bara ett riktigt urdåligt delay.

kotten
2017-11-30, 11:54
Haha, brusreverb är det enda rätta.

Själv lurar jag fortfarande på det här med realtidskvantisering, dvs köra midi via datorn och räta upp grejer.. som du påpekade man får ju räkna med latency också tyvärr men ska bli roligt att testa. Klurar nu på bästa sättet att ändå tillåta dubbelslag på nåt magiskt sätt. hm.

särkvark
2017-11-30, 12:03
Alltså.. Ni ska inte nöta till en metronom ett tag då? :)
Det går faktiskt att lära sig, rätt snabbt om man bara erkänner för sig själv vilken nivå man ligger på (dvs ej jämför sig med youtubefilmer) och arbetar därifrån.

kotten
2017-11-30, 12:08
Alltså.. Ni ska inte nöta till en metronom ett tag då? :)
Det går faktiskt att lära sig, rätt snabbt om man bara erkänner för sig själv vilken nivå man ligger på (dvs ej jämför sig med youtubefilmer) och arbetar därifrån.

Jojo absolut! Just nu har jag ju inget att öva på ens men det kommer jag såklart att göra, också! =)

kotten
2017-11-30, 12:09
..men som sagt folk som spelar halvbra på vanliga trummor funkar betydligt bättre än på elektroniska i mina öron.

M i Gbg
2017-12-04, 19:19
Fingret på avtryckaren. Varför ska jag köpa en P3 istället för Roland o Alesis pads? Gillar Nord-soundet men har inte så bra koll på alternativen. Så vill inte ta ett förhastat GAS-beslut

särkvark
2017-12-04, 19:21
Fingret på avtryckaren. Varför ska jag köpa en P3 istället för Roland o Alesis pads? Gillar Nord-soundet men har inte så bra koll på alternativen. Så vill inte ta ett förhastat GAS-beslut

Har inte testat de andra, så jag vet inte vad jag ska jämföra med. Men har du frågor om norden så sitter jag med den i detta nu

M i Gbg
2017-12-04, 22:11
Ja, du. Vet inte riktigt vad jag ska fråga. Har använt 1an en del. Gissar att 3an är lite mer lättjobbad. Det som vore schyst är om man kan ställa pitch utifrån toner och inte en siffra. Skulle göra mkt iom att jag nog kommer använda en del stämda pukor/klockor. Det där m anslagskänsligheten spelar också roll. Kommer öva en hel del virvel med den så vore schysst att kunna ställa in så den svarar så naturligt som möjligt då.

särkvark
2017-12-04, 22:16
Jag har bara testat typ rolands digitaltrummor och jag föredrar responsen i den här. Pitch ställs in med nuffror, den kan stämmas i kvartstoner. Jag tycker det är lätt att bygga ett instrument som spelas över padsen. Det går att ställa in den i några olika skalor också.

M i Gbg
2017-12-05, 17:41
Funkar det (smidigt) att kopiera ett ljud och lägga på de andra padsen? Har för mig att det inte går på ettan. Schysst om man får till ett bra sound och vill skapa ett set med fler såna trummor med olika stämning.

särkvark
2017-12-05, 18:28
Funkar det (smidigt) att kopiera ett ljud och lägga på de andra padsen? Har för mig att det inte går på ettan. Schysst om man får till ett bra sound och vill skapa ett set med fler såna trummor med olika stämning.

Mycket smidigt :)

https://youtu.be/9THHJinqimo

M i Gbg
2017-12-05, 18:58
Topp!

Keiowas
2017-12-05, 19:25
Ja.. nord padsen till 2an var ju grymma. Är ju inte trummis på något sätt men dessa var härliga att lira på. I och med nord drum 2s smarta velocity så blir det sjukt kul att spela. Bästa jag testat.

kotten
2017-12-05, 21:30
Nu får ni sluta! :mad::>

särkvark
2017-12-05, 21:56
Har suttit en timme nu. Fyfan vad jag gillar den. Så jävla fin syntes och responsen är helt stört bra.

Negativt:
- Rätt högt mekaniskt ljud (ej högre än andra pads men grannar kan absolut störas)
- Bara en triggingång: kickpedal. Jag skulle hemskt gärna sett minst en till, jag vill köra hihat.
- Brusigt reverb, men jag gillar det så ingen nackdel för mig.
- Ingen extern ljudingång (kanske ingen grej för de flesta men jag hade -verkligen- uppskattat att kunna koppla in en metronom eller musik att spela till. De flesta använder den nog ej så men den hade varit helt perfekt för mig isf.)

M i Gbg
2017-12-05, 22:27
Ska försöka komma iväg o testa i veckan. Kan inte riktigt se att det skulle kunna bli nåt annat. Bra pads och syntes känns helt rätt. Dessutom inbyggda effekter nu också. Inte så kinkig med att det ska låta super om dom. De kommer användas bara för livebruk ändå.

särkvark
2017-12-05, 22:47
Se till att leka lite med parametrarna pad thresh och pad sens. Jag har threshhold på bara någon över lägsta, och sensitivity på typ 5.
Om du får märklig respons kan det vara värt att välja pad mode och se till att den står på typ st istället för ha. St är för sticks och ha är för händer.

M i Gbg
2017-12-07, 21:20
Köpte en idag! :D Hade bara tänkt testa men kände att jag varit sugen på en så länge och blir alldeles såld på klockljuden.

särkvark
2017-12-07, 21:23
Kul :) Säg gärna vad du tyckte sen.

M i Gbg
2017-12-07, 22:20
Första intrycket är:
Sköna ljud, störigt brusigt reverb. Duger kanske live (annars får det gå genom en reverb pedal/rack) men definitivt inte till inspelning. Synd då det hade varit schysst med individuella nivåer. Men ingen dealbreaker för mig. Inspirerande ljud och interface, så den här kommer jag garanterat spela på nästan dagligen!

särkvark
2017-12-07, 22:22
Visst är det bra respons i padsen?

M i Gbg
2017-12-07, 22:31
Absolut!

M i Gbg
2017-12-08, 17:05
Stör mig på att vissa klockljud är sura. Mem det kanske är så det funkar m FM?

särkvark
2017-12-08, 17:12
Tjao, det kanske går att tweaka dem lite mer rena? Men FM brukar ju kunna bli helt emellan de vanliga tonerna.
Något exempel?

M i Gbg
2017-12-08, 18:01
C44 var fin men när jag spelade m synthar blev det inge bra

M i Gbg
2017-12-09, 00:45
Nån som använder stativ? Funderar på vad som blir bäst. Står upp och vill ha den stabil o på bra höjd.

F ö så har min ettåring upptäckt den och slår frenetiskt med trumpinnarna. Kan inte säga att jag är missnöjd :>

särkvark
2017-12-09, 00:50
Jag har ett stativ och en pedal till.
Jag köpte helt enkelt ett rejält dubbelstagat cymbalstativ och en clamp.
Se till att du kan plocka bort själva hållaren till cymbalen bara, så det bara blir ett slätt rör längst uppe. Annars är det svårt att få plats

tronque
2017-12-09, 02:38
jag såg att firmware v1.26 fixade bruset på några reverbprogram. är din uppdaterad?

V1.26? Trodde 1.24 var det senaste.

Katzenjammer
2017-12-09, 11:51
Går det få till klonk-ljud? Metalsmällar/slammer? Typ hammare mot städ och böjd plåt ljud?

Vet att det är lite udda förfrågan. Men om det går att få till tunga metalliska klangen så skulle den kanske passa in i mitt percussion set jag kör live.

M i Gbg
2017-12-09, 19:25
Lite förvånad över att det inte var så många synthpukor i presetsen. Typ lite takes på gamla klassiker. Hade varit schysst. Men jag får ta mig tiden att skruva till lite pukor. Tid är dock begränsat och jag är ingen mästerskruvare. Vill helst bara spela.

Keiowas
2017-12-09, 19:52
Lite förvånad över att det inte var så många synthpukor i presetsen. Typ lite takes på gamla klassiker. Hade varit schysst. Men jag får ta mig tiden att skruva till lite pukor. Tid är dock begränsat och jag är ingen mästerskruvare. Vill helst bara spela.

Har du kollat dessa?

http://www.nordkeyboards.com/sound-libraries/product-libraries/drums/nord-drum-3p/albin-westerlind-bank

Vet inte vad det är men utifall.. :)

Framerate
2017-12-09, 20:13
Lite förvånad över att det inte var så många synthpukor i presetsen. Typ lite takes på gamla klassiker. Hade varit schysst. Men jag får ta mig tiden att skruva till lite pukor. Tid är dock begränsat och jag är ingen mästerskruvare. Vill helst bara spela.

Detta är en trumsynth för att skruva fram egna ljud med. Vill man ha presets, så finns det typ tjugoniomiljoner samplingar och TRhipsterburkar och Elektroner att välja mellan. ;)

M i Gbg
2017-12-09, 20:32
Detta är en trumsynth för att skruva fram egna ljud med.

Jo, jag fattar väl det. Det är därför jag köpte den. Men jag har en ettåring hemma och band som tar tid, så just nu vill jag använde de få stunderna jag får till att spela och tweaka till de presets som finns till mina egna kits. Hade gärna suttit en dag eller två och bara upptäckt dennoch experimenterat, men den möjligheten finns inte just nu. Därav önskan att ha fler puk-presets att utgå från.

M i Gbg
2017-12-09, 20:33
Har du kollat dessa?

http://www.nordkeyboards.com/sound-libraries/product-libraries/drums/nord-drum-3p/albin-westerlind-bank

Vet inte vad det är men utifall.. :)

Nix, det har jag inte. Tusen tack! Du är fanimej en ängel på 99! :)

kotten
2017-12-11, 19:33
Ok, jag tryckte visst på knappen nu..

särkvark
2017-12-11, 19:42
https://soundcloud.com/epilepsimon/bugs1/s-2zPhp

svårt att spela tight men.. rå take iaf =)

M i Gbg
2017-12-11, 20:58
Fan va rolig den är att spela på! Har övat virvel (spelar i sambareggae-orkester) och hamrat fills på ett virvel-pukor-kit. Låter kalas!

- - - Uppdaterad - - -

Några som använder stativ och har tips på bra sådana?

särkvark
2017-12-11, 21:02
Som sagt, dubbelstagat cymbalstativ med clamp

M i Gbg
2017-12-11, 21:13
Ah, sorry. Mitt nöt. Glömde att du redan svarat

särkvark
2017-12-11, 21:17
alltså ditt nöt!

Muskot i GBG :D

- - - Uppdaterad - - -

Som sagt, se till att skaffa ett där det går att plocka bort hela cymbalhållaren så att det bara blir ett rör liksom

M i Gbg
2017-12-11, 21:55
Hmm. Förstår inte vad du menar. Och varför då? Du menar för att fästa en clamp?

- - - Uppdaterad - - -


alltså ditt nöt!

Muskot i GBG :D


Hehe

M i Gbg
2017-12-12, 21:42
Lättare sagt än gjort det där med stativ. Lyckades inte hitta nåt idag, trots att butiksbiträdet letade sig svettig efter en lösning. Får ta med fästet imorrn till musikaffären som är specialiserad på slagverk.

särkvark
2017-12-12, 21:57
En vanlig clamp?!

särkvark
2017-12-12, 22:06
78795

särkvark
2017-12-12, 22:09
Ett helt vanligt cymbalstativ. Se till att du kan plocka bort själva hållaren för cymbalen helt så det bara sticker upp ett rör:

78797

M i Gbg
2017-12-12, 22:09
Tack för bilder! Funkar det bra att ha det plant och inte kunna vinkla? Funderar nämligen på om jag inte ska köpa bomstativ eller ledad clamp så jag kan styra vinkel.

särkvark
2017-12-12, 22:11
78798

Sätt fast clampen sådär. Om du vill vinkla kan du köpa en vinklingsbar (dyrt). Jag tycker det funkar utmärkt med den där

M i Gbg
2017-12-12, 22:11
78798

Sätt fast clampen sådär. Om du vill vinkla kan du köpa en vinklingsbar (dyrt). Jag tycker det funkar utmärkt med den där

Ok. Tusen tack!

särkvark
2017-12-12, 22:14
78799

Se till att kunna skruva bort allt såntdär ovan.

Annars blir det på detta vis:
78800

Då får den ej plats sen:
78801

särkvark
2017-12-12, 22:15
Lugnt :D
Hoppas du hittar något som passar bra.

Kan verkligen rekommendera rolands KT-10 till om du vill ha en bra kickpedal. Väldigt väldigt bra att spela på

särkvark
2017-12-12, 22:19
Det första stativ jag köpte gick det ej att skruva bort själva cymbalhållaren på, så jag fick lämna tillbaka. Därför jag tjatar om den :)

särkvark
2017-12-12, 22:35
78802

Sovrumssetup! :D

särkvark
2017-12-12, 22:37
Hoppas jag inte verkade dryg, M. Jag bara reagerade på att musikaffärspersonal letade sig svettig!

M i Gbg
2017-12-13, 19:58
Hoppas jag inte verkade dryg, M. Jag bara reagerade på att musikaffärspersonal letade sig svettig!

Nej då! Absolut inte. Köpte ett Roland-stativ idag som är gjort för pads. PDS-10. Samma funktion som det du beskrivne fast stativ o clamp i ett. Samt vinklingsbart. Lite dyrt men ändå nöjd.

särkvark
2017-12-13, 21:17
Fint!

kotten
2017-12-22, 18:28
Två dagar med ND3p...

Letade en bra stund efter USB-porten, märkligt val men gammel-MIDI duger väl antar jag.

Låter bra som fan, sjukt tighta och responsiva pads, roligt att spela med händerna också.

Gör lite grundövningar, inser att vänsterhanden är ju helt värdelös!

Som nån sa, line in för musik/metronom till lurarna borde finnas.

Roligt!! Bästa investeringen på länge.

M i Gbg
2017-12-22, 18:38
Den inspirerar verkligen till att spela på och skruva ljud!

M i Gbg
2017-12-31, 20:39
Är sjukt nöjd med köpet! Spelar på den dagligen. Både för att öva och för att leta roliga ljud och leka loss på.

särkvark
2017-12-31, 20:56
Är sjukt nöjd med köpet! Spelar på den dagligen. Både för att öva och för att leta roliga ljud och leka loss på.

+1
Jävligt bra är den

M i Gbg
2018-01-12, 13:14
Borttagen fråga.

RTFM, Martin!

särkvark
2018-01-12, 14:21
Det enda som är trist med den är att ljudet är så cleant att man märker hur otajt man är när man spelar till annat

M i Gbg
2018-01-12, 16:36
Ja. Sjukt avslöjande!

hypercykel
2018-01-12, 17:23
Som wavedrumägare kan jag relatera till er smärta

kotten
2018-01-12, 18:18
Men jävlar vad det smäller eller så är det jag som bankar för hårt?! :kaaka: Får spela rejält högt för att överrösta anslagen, en helt annan grej med dämpade lurar då blir det en helt annan njutning.

Låter såna övningsplattor lika mycket? Vore skönt att ha nåt tystare att öva på ibland som komplement.

särkvark
2018-01-12, 18:27
Men jävlar vad det smäller eller så är det jag som bankar för hårt?! :kaaka: Får spela rejält högt för att överrösta anslagen, en helt annan grej med dämpade lurar då blir det en helt annan njutning.

Låter såna övningsplattor lika mycket? Vore skönt att ha nåt tystare att öva på ibland som komplement.

Det låter tyvärr mkt, det gr även de flesta övningsplattor.
Se till att ha ett riktigt stumt golv under, det gör stor skillnad.

bassoprofundo
2018-01-12, 19:42
Låter såna övningsplattor lika mycket? Vore skönt att ha nåt tystare att öva på ibland som komplement.

En vikt frottéhanduk över plattan sänker ljudet, dessutom får man en lite svagare mer trumlik studs.

kotten
2018-01-12, 19:58
En vikt frottéhanduk över plattan sänker ljudet, dessutom får man en lite svagare mer trumlik studs.

Jo det är sant det testade jag förut en sväng.. bra sätt att sluta stirra ner på plattorna också. :)

särkvark
2018-01-12, 20:05
Vad svårt det är att inte börja spela hiphoprytmer på den :)

M i Gbg
2018-01-13, 09:17
Dags att öva!

79276

särkvark
2018-01-13, 12:05
Roligt lördagsnöje: Slå igång sequencers till monosynthar och generera random patterns, sen spela till :)

M i Gbg
2018-01-13, 13:28
Roligt lördagsnöje: Slå igång sequencers till monosynthar och generera random patterns, sen spela till :)

Brukar sätta igång nåt break på en låt ibland och hamra loss lite fills.

Keiowas
2018-05-13, 12:10
Någon som känner till om det inte går att skicka CC för att styra Reverb och Delay?

JFM
2018-05-14, 09:50
Japp, det skall gå. CC47 styr Delay amount och CC48 Reverb Amount. Ser att CC44 och 45 styr Delay Rate resp. feedback.

Edit: Hela listan:

MIDI CC Parameter
0 Bank Select MSB
7 Level
10 Pan
12 Reverb Type
13 Reverb Color
14 Noise Filter Frequency
15 Noise Filter Type
16 Noise Dyn Filter
17 Noise Filter Resonance
18 Noise Level
19 Tone Level
20 Noise Decay Mode
21 Noise Decay
23 Dist Amount
24 Dist Type
25 EQ Frequency
26 EQ Gain
30 Tone Spectra
31 Tone Pitch MSB
32 Bank Select LSB
44 Delay Rate
45 Delay Feedback
46 Tone Wave
47 Delay Amount
48 Reverb Amount
49 Tone Decay Mode
50 Tone Decay
52 Tone Freq
53 Tone Dyn Filter
54 Tone Bend Amount
55 Tone Bend Time
56 Click Level
57 Click Type
59 Mono Group
63 Tone Pitch LSB
70 Channel Select

M i Gbg
2018-06-18, 17:54
Stativ med vinkling var en hit! Och plastskedar nära till hands

81860

mah
2018-07-12, 15:28
va hände med nord drum 3 utan P(ads)? aldrig sett nått annat än pressbilder på den :O vill inte ha pads med delay och reverb vore ju nice.


Edit. läste om tråden fick mitt svar, dang. men hade väl inte vart värt prisskillnaden.

tonefloat
2018-09-30, 19:17
Jag är såld, tycker att den verkar grym!

Keiowas
2018-09-30, 19:26
Jag är såld, tycker att den verkar grym!

Den är svinbra. Hade inte råd att behålla pga andra viktigare saker men jävlar i min låda vad den låter najs.

tonefloat
2018-09-30, 19:59
_0W53o_63IQ

Dm4ItJROm_U

- - - Uppdaterad - - -


Den är svinbra. Hade inte råd att behålla pga andra viktigare saker men jävlar i min låda vad den låter najs.

Funkar både som ljudlåda och banklåda!

M i Gbg
2018-09-30, 20:24
Spelade in en melodi med klockljud häromsistens. Satan va fint det blev!

tonefloat
2018-10-01, 19:51
Spelade in en melodi med klockljud häromsistens. Satan va fint det blev!

Najs!

Så här vill jag spela:
dKl6ag7ptQQ

tronque
2018-10-29, 19:33
På prisjakt ser man att priset dalar så sakteliga. Är det ett tecken på en ny Nord Drum till våren? Nåt skvaller?

M i Gbg
2018-10-29, 21:49
Måste använda min mer. Så jäkla tjusiga klockor på den. Ska testa att transponera padsen vid ackordbyten mitt i ett pattern. Borde väl vara en kakbit med midi cc

särkvark
2018-10-29, 21:58
Saknar den! Fan att jag behövde säga upp replokalen

M i Gbg
2018-11-18, 20:12
Succé på barnkalaset idag. Vinklade ner den 90 grader och gav ungarna plastskedar. Sen vred dom preset-ratten o smiskade på av glatta livet!

M i Gbg
2019-10-27, 19:33
Inte spelat på den på länge pga händer o huvud fulla med andra instrument. Men tog mig en stund vid den nu och den är ju bara så sjukt härlig! Klara fina och inspirerande presets att scrolla sig igenom. Men. Reverbet är ju på tok för brusigt. Alltså efterklangen låter bara som brus o inte efterklang. Väldigt synd. Hade varit smidigt m både användbart delay o reverb internt men nej, reverbet drar jag direkt ner på noll.

Keiowas
2019-10-27, 21:44
På prisjakt ser man att priset dalar så sakteliga. Är det ett tecken på en ny Nord Drum till våren? Nåt skvaller?

Grymt om det hade kommit en med 4 outputs.

Keiowas
2019-10-27, 21:48
Inte spelat på den på länge pga händer o huvud fulla med andra instrument. Men tog mig en stund vid den nu och den är ju bara så sjukt härlig! Klara fina och inspirerande presets att scrolla sig igenom. Men. Reverbet är ju på tok för brusigt. Alltså efterklangen låter bara som brus o inte efterklang. Väldigt synd. Hade varit smidigt m både användbart delay o reverb internt men nej, reverbet drar jag direkt ner på noll.

Tycker att reverbet faktiskt är användbart. Nu gillar jag ju brus och annat som kan bakas in i ljudet och det kanske inte är ett topnotchreverb. Men kul att göra patchar med massa reverb. Det är dock ett problem när man ska låta det klinga ut. Riktigt dålig korv på slutet.

DanielW
2020-02-09, 00:03
Kollar lite på den här. Har jag fattat rätt att man kan styra den med extern sequencer som vilken trummaskin som helst, och spela t ex samplingarna på en Digitakt med padsen?

vurt
2020-02-09, 02:03
Kollar lite på den här. Har jag fattat rätt att man kan styra den med extern sequencer som vilken trummaskin som helst, och spela t ex samplingarna på en Digitakt med padsen?

Den har inga samplingar, det är en trumsynth :) ja du kan styra alla nord drums från sequencers såklart, de har midi. Nord Drum 2 kan man to.m styra från sitt eurorack..

Nord Drum 3 är en riktig fail tycker jag.. 2:an är mkt bättre. Förstår att 3:an är bättre för riktiga trummisar dock.

Tycker det är synd att de inte ser vilken enorm appeal deras trummis har för oss som har modular och kan trigga trummorna inkl förändra dess ljud bara via att förändra volymen på triggers till den (fantastiskt i sig).

M i Gbg
2020-02-09, 02:04
Du kan styra dess ljud via Midi. Elller låta dess midi styra andra enheter. Det förra bättre än det senare.

DanielW
2020-02-09, 12:38
Den har inga samplingar, det är en trumsynth :)

Jag vet, frågan gällde samplingarna på t ex en Digitakt. Om de kan triggas från padsen på ND.

false messiah
2020-02-09, 15:47
Jag vet, frågan gällde samplingarna på t ex en Digitakt. Om de kan triggas från padsen på ND.

Japp, verkar så:


MIDI
MIDI in/out is also available for using the Nord Drum 3P with any kind of MIDI pads or sequence it from an external MIDI Sequencer. (…)

TRIGGER INTERFACE
Everything you play when using the multipads and external input is automatically output to the MIDI output, making the Nord Drum 3 a brilliant controller for other sound sources via MIDI.

https://www.nordkeyboards.com/products/nord-drum-3p

Jag har ingen Nord Drum så jag kan inte bekräfta, men det verkar ju som båda delarna finns (däremot lite oklart ifall MIDI in via sequencer också skickar vidare noterna, så att det går att köra både sequencer + pads för att kontrollera något annat.)

DanielW
2020-02-09, 18:03
Oj, råkade visst...

91925

Med effekter är den här helt hypnotiserande. Särskilt bank C.

DanielW
2020-02-15, 17:41
Det är ju onekligen trist att de minskat antalet trig in till bara en. Men vad kan man använda för att trigga den, förutom en trumpedal? Funkar det med typ en fyrkants-LFO?

M i Gbg
2020-06-11, 22:09
Morgondagens uppdrag är att lägga pukrytm på en remix. Peppad!

carl!
2020-12-24, 10:56
Ska det bli en sån här som julklapp, eller kommer det komma en fyra snart, någon som har koll?... :) God jul!

Keiowas
2020-12-24, 19:52
Morgondagens uppdrag är att lägga pukrytm på en remix. Peppad!

Du menar väl punkrytm?

M i Gbg
2020-12-24, 21:02
Du menar väl punkrytm?

Hehe. Nä noll punk i mig, tyvärr. Det blev mer åt Money For Nothing-introt. 80-talsskadad

Keiowas
2020-12-24, 22:57
Hehe. Nä noll punk i mig, tyvärr. Det blev mer åt Money For Nothing-introt. 80-talsskadad

Jo jag tackar. Brothers in arms. :)

Keiowas
2020-12-24, 23:05
Ska det bli en sån här som julklapp, eller kommer det komma en fyra snart, någon som har koll?... :) God jul!

Back on topic. :) Har inte sett något om detta. Inte ens någon härlig spekulationstråd. Men man vet aldrig förstås. Men du kommer nog inte bli missnöjd om du köper en trea heller. Speciellt inte om du redan kollat in den. Asrolig att spela på. Får dock säga att jag inte e trummis men det kanske är ett ännu bättre betyg då. Mina barn älskar att hamra på den. Är ju så många olika roliga ljud man kan göra. Har själv 2an men har haft 3an också. Med tvåan kan jag vara lite mera portabel och välja om jag vill ha padsen med eller om det blir parameterpeter istället. 3an är dock behändig och man kan spara ljud separat och sorteras lite lättare på det sättet.

Ullrich
2020-12-25, 01:27
Har 2an reverb och delay också? Reverbet på 3an låter helt fantastiskt. Men smidigt format på 2an.

Keiowas
2020-12-25, 02:04
Har 2an reverb och delay också? Reverbet på 3an låter helt fantastiskt. Men smidigt format på 2an.

Inget Reverb på tvåan. Så det är ett gött plus på trean.

DanielW
2022-10-01, 17:29
Nu har jag en 3P igen!

Var hittar man ljudbanker till den här, förutom de tre som Nord har på sin sajt?

kroffe
2022-10-01, 17:56
Ibland postar folk sina ljud här:
https://www.norduserforum.com/nord-drum-forum-f27/

antiff
2023-03-20, 22:04
https://youtu.be/RUseZv851Qw

Home run. Tvärfett genomgång och kul att han blir så genuint exalterad, det sprids. Karaktär!

DanielW
2023-03-21, 10:08
https://youtu.be/RUseZv851Qw

Home run. Tvärfett genomgång och kul att han blir så genuint exalterad, det sprids. Karaktär!

Måste testa de där grejerna med Octatrack någon gång.