handdator

Visa fullständig version : Sysex Editors



Nisse
2016-04-03, 01:21
Mors! Vad finns det för Sysexeditors idag efter att sunisyn och sounddiver gått i graven? Midiquest verkar ju vara den mest kompletta men också väldigt buggig, även om v11 tydligen är ett lyft. Vad kör man med ute i stugorna?

my03
2016-04-03, 17:49
Gissar att det är lite nischat mot den hårdvara man har. Finns där ens universaleditorer på samma sätt som S.diver? ...hm, tänker Ctrl-er kanske med lämpliga paneler?

http://ctrlr.org/

Nisse
2016-04-03, 18:11
Ja, tror att det nog är så att det gått mot att tillverkarna själva gör en editor. Jag kör Ctrlr själv, sjukt bra so far, men tyvärr är det mycket av mina grejer som saknas (Kurz 2000, D110 tex). Hade vart så gött att ha en allt i ett lösning. Utopi...:)

Bobjumik
2016-04-03, 20:51
Jag har kört Ctrlr för min Nord Rack 2 och SammichSID, det har funkat bra när jag väl fått igång det. Det strulade dock en massa i början med att hitta en version som fungerade med själva panerlerna.

ricard
2016-04-04, 09:58
TB MIDI stuff (https://itunes.apple.com/us/app/tb-midi-stuff/id480953919?mt=8) för iPad är ganska bra och lättkonfigurerad, men den har ingen feedback från själva synten vilket är en stor nackdel.

Nisse
2016-04-04, 23:01
Jag har kört Ctrlr för min Nord Rack 2 och SammichSID, det har funkat bra när jag väl fått igång det. Det strulade dock en massa i början med att hitta en version som fungerade med själva panerlerna.

Kör du på PC el Mac? Jag upplever det som hyfsat stabilt på min gamla mac från 2010, dock så blir det lite grafisk fel och meck här och där.

Den där TB midi stuff ser intressant ut, aktualiserar åter frågan om man borde ha en padda till musiken:)
Jag har provat Midiquest nu två kvällar och måste säga att det funkar förvånansvärt halvbra: så länge man bara kör med en synth åt gången har det vart hyfsat stabilt. Ibland så tystnar dock synten utan synbar anledning trots att Sysex fortsätter funka. Det har lirat med Kawai K5 och Yamaha TX 802. Med Kurzweil funkar det inte alls, kan dock ha med Kurren själv att göra.

JOMACO
2016-04-04, 23:26
Bumpar av egenintresse. Macbook pro os 10.6 med en oberheim matrix 1000 jag gärna haft en pålitlig editor till.

PF
2016-04-05, 00:01
Det gjordes mängder till Atari, verkar som att programmen ska kunna köras & skicka midi via t ex Steem, vet inte hur det är med NoSTalgia men man kan kolla runt, har idag kört X-Or som är en editor / librarian för flera syntar, på min gamla 1040. Riktigt bra! Fick programmet av en kille jag köpt en synt av och har rotat runt bland bankerna, hittade även en bank som innehöll några av ljuden jag gjorde på en D-550 för en herrans massa år sen. Hade inte sparat ner dem själv men någon vänlig själ räddade dem till eftervärlden. Otroligt när sånt händer! Nu kan jag fortsätta mitt långsamma evighetsprojekt med att bygga en egen D-50-bank ;)

dannes
2016-04-05, 06:40
Kör du på PC el Mac? Jag upplever det som hyfsat stabilt på min gamla mac från 2010, dock så blir det lite grafisk fel och meck här och där.

Den där TB midi stuff ser intressant ut, aktualiserar åter frågan om man borde ha en padda till musiken:)
Jag har provat Midiquest nu två kvällar och måste säga att det funkar förvånansvärt halvbra: så länge man bara kör med en synth åt gången har det vart hyfsat stabilt. Ibland så tystnar dock synten utan synbar anledning trots att Sysex fortsätter funka. Det har lirat med Kawai K5 och Yamaha TX 802. Med Kurzweil funkar det inte alls, kan dock ha med Kurren själv att göra.

Till 6op FM syntar så är Dexed en väldigt bra editor. Mycket trevligt att den har VU indikatorer till varje operator, så man enkelt ser vilken operator som tillför vad.

Bobjumik
2016-04-05, 16:30
Kör du på PC el Mac? Jag upplever det som hyfsat stabilt på min gamla mac från 2010, dock så blir det lite grafisk fel och meck här och där.

Jag kör Windows.

Nisse
2016-04-06, 22:58
PF: sluta, jag har gasat på Atari ett par månader och behöver verkligen inte mer bråte från 80-talet:) Kul att du lyckades göra lite syntarkeologi på dina egna patchar med!

Dexed låter ju intressant, får jag kolla in!

Bobjumik: jag har själv hittills bara haft lite grafiska fel än så länge, får se hur den reagerar på D 110. Om någon ända bara kunde göra en K5 panel till den:)

synthetic
2016-04-07, 11:47
PF: sluta, jag har gasat på Atari ett par månader och behöver verkligen inte mer bråte från 80-talet:) Kul att du lyckades göra lite syntarkeologi på dina egna patchar med!

Dexed låter ju intressant, får jag kolla in!

Bobjumik: jag har själv hittills bara haft lite grafiska fel än så länge, får se hur den reagerar på D 110. Om någon ända bara kunde göra en K5 panel till den:)

Jag kör de flesta midi editor för Atari i emulator STEEM på PC. I värsta fall går jag upp på vinden och plockar fram den gamla 4mb STE med Satandisk.

Nisse
2016-04-09, 00:49
Jag kör de flesta midi editor för Atari i emulator STEEM på PC. I värsta fall går jag upp på vinden och plockar fram den gamla 4mb STE med Satandisk.

Hm, forskade runt i detta och att kunna köra Atariemulator med midi på mac verkar ju extremt klurigt. Synd, det verkar ju vara en riktig gudgruva...

PF
2016-04-09, 01:38
Men om du kör bootcamp å t ex Win 7 så har du löst biffen :)