handdator

Visa fullständig version : Buchla inspirerad dubbel VCO i Eurorack



KristianAnshelm
2016-04-02, 08:11
Hej!

Första inlägget för mig. Försökte söka men hittade inget bra. Kan vara för att jag är ny i forumet.

Min fråga till er är gällande Eurorack och Buchla inspirerad VCO.

Jag har tittat på Make Noise DPO men inser att jag redan har två triangel core VCOer dvs 2 st VCOb från Bubblesound.
Däremot har jag ingen waveshaper förutom Doepfers A-116. A-116 är visserligen trevlig men har ingen "fold" funktion. Så därför tittar jag på Doepfer A-137 eller Intellijel Designs uFold 2.

Finns det någon här som är Buchla expert och kan ge mig några tips. Och är det nått som DPO har som jag inte kommer kunna göra med min setup?

Tack på förhand.

deleted user
2016-04-02, 08:31
Hej!

Första inlägget för mig. Försökte söka men hittade inget bra. Kan vara för att jag är ny i forumet.

Min fråga till er är gällande Eurorack och Buchla inspirerad VCO.

Jag har tittat på Make Noise DPO men inser att jag redan har två triangel core VCOer dvs 2 st VCOb från Bubblesound.
Däremot har jag ingen waveshaper förutom Doepfers A-116. A-116 är visserligen trevlig men har ingen "fold" funktion. Så därför tittar jag på Doepfer A-137 eller Intellijel Designs uFold 2.

Finns det någon här som är Buchla expert och kan ge mig några tips. Och är det nått som DPO har som jag inte kommer kunna göra med min setup?

Tack på förhand.

Passar på att svara innan de som verkligen kan kommer till undsättning. Jag har ingen modular nu men har börjat två gånger och dragit mig tillbaka. Kan mycket väl bli en tredje gång...

Hej och välkommen förresten! :)

Bubblesounds VCO:er är väldigt olika Make Noise så du lär inte tycka att de är samma. Jag är dock nyfiken på västkustoscillatorer själv och ser fram mot tipsen du kommer att få här.

Så länge kan du kika på Verbos Complex Oscillator: http://www.verboselectronics.com/modules/

Odd Bob
2016-04-02, 09:06
Alternativt skaffar du en mutable instruments warps som har bla en dual wavefolder. Samt mkt annat fint. Med den kan du nog dina befintliga VCOer komma ganska nära soundet av en DPO (jag hade en DPO men den trackar riktigt uselt, max 4 oktaver). Bättre är att köra andra vcoer och en hög med waveshapers.

Själv har jag både warps (med parasites) och wmd/ssf ultra fold. Den senare är också riktigt fin.

deleted user
2016-04-02, 09:08
Trackar Verbos bättre än MN?

Odd Bob
2016-04-02, 09:12
Vet ej. Malekkos vco är annars jävligt fina och trackar klockrent 10 oktaver. Dessutom med magisk fm-korsmodulation och med wavefolder och LPG på det - behövs inget mer.

KristianAnshelm
2016-04-02, 10:33
Tack för snabba svar. Roligt att forumet lever tidigt på en lördagsmorgon. Sent hem från klubben eller småbarnsföräldrar?

Warps är ju ett alternativ som jag inte funderat över.
Malekko är också intressant. Köper dock allt begagnat så får ta det lite med ro med att byta för mycket.
Tror att jag börjar med en uFold och en LxD Lpg. Verkar vara en bra kombo för Buchla bongos och en relativt enkel setup för en nybörjare.

särkvark
2016-04-02, 10:45
Tack för snabba svar. Roligt att forumet lever tidigt på en lördagsmorgon. Sent hem från klubben eller småbarnsföräldrar?

Det här forumet lever alltid och det kommer att äta dig och din tid.

Välkommen! <3

kroffe
2016-04-02, 10:51
Endorphins Furthrrrr Generator är ju annars en utmärkt 259 klon:
http://www.schneidersladen.de/en/endorphin-es-furthrrrr-generator.html

Ƶl8R
2016-04-02, 10:53
Som inte låter ett dugg som 259... annars är den säkerligen bra :)

Sputnik är ju ett alternativ annars också.

KristianAnshelm
2016-04-02, 11:18
Jag har ganska bra koll på vilka alternativ som finns. Det jag undrar över är mer vilka funktioner som jag kan tänkas behöva i ett enkelt west coast system när det gäller VCO.

Wave shaping/ folding verkar vara viktigast tillsammans med sync, X-mod och FM.

emp
2016-04-02, 12:34
Endorphins Furthrrrr Generator är ju annars en utmärkt 259 klon:
http://www.schneidersladen.de/en/endorphin-es-furthrrrr-generator.html
Den låter väldigt bra. Sålde min DPO efter att jag testat den och tänkte att jag skulle ha den istället. Inte köpt den än dock. Fullt i racket..

Odd Bob
2016-04-02, 16:51
Tack för snabba svar. Roligt att forumet lever tidigt på en lördagsmorgon. Sent hem från klubben eller småbarnsföräldrar?

Warps är ju ett alternativ som jag inte funderat över.
Malekko är också intressant. Köper dock allt begagnat så får ta det lite med ro med att byta för mycket.
Tror att jag börjar med en uFold och en LxD Lpg. Verkar vara en bra kombo för Buchla bongos och en relativt enkel setup för en nybörjare.

Ska du göra buchla bongos är ju maths ett måste, samt en jyste LPG. Malekkos dual Borg är fin till det också.

zthee
2016-04-02, 17:15
Sputnik är ju ett alternativ annars också.

Dual oscillator är väl en ren 259 klon? Eller?

KristianAnshelm
2016-04-02, 17:25
Ska du göra buchla bongos är ju maths ett måste, samt en jyste LPG. Malekkos dual Borg är fin till det också.

Maths sitter i racket redan. Används till lite olika. På vilket sätt använder du den för Bongos?

Ƶl8R
2016-04-02, 18:48
Dual oscillator är väl en ren 259 klon? Eller?

Vet inte hur ren den är på insidan men utvändigt så är ju upplägget identiskt och den låter ju Buchla.. kanske inte lika burkigt som original 259 (men det är jag inte säker B-format klonerna gör heller?!).. Men är det Buchla i euro man vill ha så är det ju Sputnik som gäller... Roman kan ju det där..... frågan är om han inte borde bli stämd av Don eller BEMI..... :D

Har du kört dina 259:or mot EMS 259:or?

hairofthedog
2016-04-02, 19:10
Dual Oscillator är inte normaliserad eller?

Jag lånade DPO (tack johey!) ett tag. Den lät ju coolt, men rattarna var sladdriga och jobbiga. Blev också avtänd på dålig tracking. Det jag däremot gillade var att alla (ja, det var nog fan alla, utom 1V/okt) cv-ingångar var normaliserade till (i regel första oscillatorns) sinusutgång.

Ƶl8R
2016-04-02, 19:19
Dual Oscillator är inte normaliserad eller?


Nej den fick väl kritik för något sådant vill jag minnas..... vet inte om han fixat det eller så? .... i övrig tror jag man bör köra ett enbart sputnik system om man ska hoppa på det tåget... blir Buchla i euroshopper.... Han verkar ju förövrigt spotta ur sig moduler så det blir ju ett grymt system..

oberdada
2016-04-02, 19:29
Tror att jag börjar med en uFold och en LxD Lpg. Verkar vara en bra kombo för Buchla bongos och en relativt enkel setup för en nybörjare.

Jag har en µfold, men är inte utan vidare övertygad om att det är det bästa valet. (Så är det ju alltid, man tror de modulerna man inte har är bättre än de man har. Ofta ren inbillning.) Ultrafold verkar däremot väldigt sympatisk.

zthee
2016-04-02, 19:51
Har du kört dina 259:or mot EMS 259:or?

Dar303 har lovat att köra min mot EMS och Romans. Men det har inte hänt än :)

Odd Bob
2016-04-02, 20:08
För att öppna LPGn (qmmg).