handdator

Visa fullständig version : MC-909 2016



sleepydog
2016-03-19, 14:41
Jag har bara haft den sedan igår men är det någon som har några frågor så ställ dem här!

Initialt är känslan att det är en väldigt kompetent burk. Möjligheterna till att manipulera ljud är enorma. Mycket kan kopplas till velocity vilket gör att man kan få mycket levande trumloopar (snackar elektronisk 4/4 i olika genrer.. O:-)). Synthljuden låter väldigt oldschool på ett positivt sätt. Det är precis vad jag saknat i mjukvaran!
Något som är störigt är att man måste stanna sequencern för att göra vissa saker som att spara och editera vissa saker. Men annars känns det mesta överkomligt. Jag hade i och för sig gärna haft två sends, en för delay och en för reverb. Reverbet kan agera delay (även cross delay). Den har två insertbussar som kan ha gate reverb och den ena bussen har många olika avancerade delays.

Då jag gillar att sampla loopar känns det lite synd att den inte kan kvantisera start och stop på inspelningen som en octatrack kan men efter att ha knappat fram en formel för bpm-> samples så är det rätt överkomligt och smått mysigt att leta efter startpunkter :) MC-909:ans partner, Electribe2, kan lyckligtvis exportera perfekta loopar och jag tror det är enklare att gå minneskortsvägen (via datorn i och för sig).

Sequencern är så bra som man kan förvänta sig med lcd-fönster och utan mus. Än så länge har jag bara provat TR-läget men realtid kommer nog snart när jag ska ge mig på melodier. Fast TR-läget kanske är lättare ändå när man kan använda sig av arpeggiator och chords som man kan editera så mycket som man vill.

Namngivargrejen fungerar bra även om det inte är ett tangentbord. Skrolla skrolla men det funkar.

Ingångarna muppar lite. Ibland låter det bara i ena ingången fast en i taget så fungerar båda. Det har hjälpt om jag ändrat till mic in och sedan gått tillbaka till L/R.

Gummiknapparna kommer till slut att behöva bytas ut vilket ska vara ett skruvandes helvete enligt vittnesmål. Några av dem retriggar ganska friskt ibland, specielt om velocitykänslighet är på (vilket jag nästan alltid stänger av ändå). För TR-recording så orsakar det inga problem. Jag tror det blir en midi-keyboard som hittar in till midi-porten snart nog för med alla de ljud som finns lär jag nog vilja kunna spela dem fullt ut.

Jag beställde ett smartmedia kort på 128Mb från ebay vilket ska komma tidigast den 24:e. Hoppas det fungerar! Den har 16Mb internt minne för sådant och det blir väl fullt till slut.

Edit: Det gick fort, fick det den 21:a. Paketerat av en idiot i kuvert. Nej, han hade inte ett kuvert på sig såvida det inte låg i fickan förstås. Aja, men det fungerade i alla fall. Att skicka över filer via usb går jättesmidigt!

Mycket nöje för 4000+450kr frakt!
Fråga gärna om ni har 909-iver av mc-typen!