handdator

Visa fullständig version : Fysiska butikers inköpspriser på Synthar?



JoE
2016-03-07, 16:12
Vad har fysiska butiker för inköpspriser/marginaler på synthar i prisklass typ DSI prophet 12 key / prophet 6 key?

Ƶl8R
2016-03-07, 16:19
Just Daves synthar tror jag i dag det inte finns så mkt marginal att spela på.. han ger inga superpriser direkt. Kan tänka mig att Roland och Korg är betydligt snällare.

JoE
2016-03-08, 10:01
Ok.
Vet du några siffror?

DrKorg
2016-03-08, 10:38
Gissningsvis 25-40% av utpris till kund.

valsolo
2016-03-08, 11:02
Oj. Jag tror inte butikerna har mer än 10% marginal på hw-syntar. Däremot större marginal på sw-paket.

Firechild
2016-03-08, 11:04
På tidigt 2000 hade handlarna ca 35-40% rabatt jämfört med riktpris till kund men jag vet att det är MYCKET sämre marginaler idag att jobba med. Gissningsvis runt 20% rabatt. MAn försöker tjäna pengarna på runtomkring produkter som kablar , väskor...etc , där liggger man på 50 procent rabatt ca.

valsolo
2016-03-08, 11:10
Instämmer med FC vad gäller produkter där de får in marginal på. Jag köpte nyss en jd-xa för 19000kr i butik. Prislappen på den var 20860kr. Tror inte de har mer än 10% marginal på priset jag fick. Efter momsavdrag/pålägg såklart.

Men det beror såklart på olika faktorer. Hur länge produkten stått där osåld, hur många det finns på lager, VEM som köper den (jag tillhör stammisarna) & kanske hur firman går just nu ekonomiskt :)

RZ-1
2016-03-08, 11:24
Jag gissar på att 10-20% av utpriset (ink. moms) är "vinst" beroende på produkt, hur stora volymer som köps in, fraktavtal osv.

DrKorg
2016-03-08, 11:32
note to self: Starta egen musikaffär? - nej.

El Toro
2016-03-08, 20:30
På tidigt 2000 hade handlarna ca 35-40% rabatt jämfört med riktpris till kund men jag vet att det är MYCKET sämre marginaler idag att jobba med. Gissningsvis runt 20% rabatt. MAn försöker tjäna pengarna på runtomkring produkter som kablar , väskor...etc , där liggger man på 50 procent rabatt ca.r
Knappt en siffra rätt, marginaler på syntar har i princip aldrig varit så höga som du skriver och det är rätt få tillbehör som har 50%-iga marginaler

drloop
2016-03-08, 21:18
Jo, syntar har haft 30-40% marginaler. Och jo det finns gott om tillbehör med höga marginaler.

El Toro
2016-03-08, 23:31
Jo, syntar har haft 30-40% marginaler. Och jo det finns gott om tillbehör med höga marginaler.
Nej 35-40% rabatt på utpris mot kund som FC skrev har varit mycket ovanligt om man inte har importerat syntarna själv men sånt gjorde ju inte generellt musikaffärer.
Klart det finns gott om tillbehör med högre marginaler än den på hårdvara men inte generellt 50% och glöm inte att många musikaffärer slänger med tillbehör på köpet..

Claes
2016-03-09, 00:45
Numera, med ständigt tokdumpade priser hos Tysken, så har marginalerna blivit väldigt små i de flesta fall - men tillbehören är det som sagt oftast bättre marginal på - så det kan ibland vara lättare att få exempelvis lite extra kablar med på köpet, än att pruta ner priset.
Tillbehören har ungefär dubbelt så hög marginal som produkterna.

Numera har nog de flesta distributörerna försökt anpassa sina rek-priser någorlunda till omvärlden, så att handlarna kan sälja utan att behöva förlora på varje affär - något som förstås är positivt, men det innebär som sagt att marginalerna har blivit mindre både för distributörer och för återförsäljare.

Firechild
2016-03-09, 08:11
r
Knappt en siffra rätt, marginaler på syntar har i princip aldrig varit så höga som du skriver och det är rätt få tillbehör som har 50%-iga marginaler

Jag har jobbat i musikaffär i 5 år. , mitten på 90 och tidigt 2000 så siffrorna är helt rätt från den epoken som jag skrev.

Var man auktoriserad Roland handlare på 90 talet var det 37% marginal på hela sortimentet och dessutom kickback på det. Hur jag minns det? det var mycket enkelt. En tumregel var att kollade man nettoprislistan så gick det snabbt att få fram brutto med huvudräkning. 100:- ex moms blir 200:- ink moms till kund med 37% marginal.
Englunds Musik hade väldigt bra priser på KORG synthar , uppemot 40%.Men jag repeterar igen , det var för 20 år sedan det är helt annorlunda nu men det är fel att säga att någon har fel när man inte själv vet.
Gigbags , trumpinnar, strängar var 50% marginal.

Jag är bekant med en som jobbar på Elgiganten idag.
Där kan de sälja TV-apparater med minus marginaler. Han förstod själv inte logiken men det är tillbehör och olika slags försäkringar de tjänar pengar på...

El Toro
2016-03-09, 08:15
Jag har jobbat i musikaffär i 5 år. , mitten på 90 och tidigt 2000.Vilka tillverkare var det då som ständigt gav 35-40% rabatt på syntars utpris? Inga vad jag kommer ihåg och jag har varit i branschen längre än dig.

machinepop
2016-03-09, 08:50
*tar fram chipsen*

drloop
2016-03-09, 09:01
Nej 35-40% rabatt på utpris mot kund som FC skrev har varit mycket ovanligt om man inte har importerat syntarna själv men sånt gjorde ju inte generellt musikaffärer.
Klart det finns gott om tillbehör med högre marginaler än den på hårdvara men inte generellt 50% och glöm inte att många musikaffärer slänger med tillbehör på köpet..

Nu för tiden är det låga marginaler. Annat var det på 80 och 90 talet ...

El Toro
2016-03-09, 09:22
Nu för tiden är det låga marginaler. Annat var det på 80 och 90 talet ...
De var som sagt inte så höga då heller. Kommer ihåg att AKAI t.e.x. bara gav 15% rabatt till återförsäljare på 90-talet om man inte köpte större mängder av deras samplers och syntar då fick man 25%. Roland låg på ungefär samma nivåer.Sen gick det så klart att förhandla sig fram till bättre dealar men det var ganska meckigt och innebar ofta att man ofta köpte på sig sådant man inte hade så lätt att sälja bara för att man fick en extra bra deal.

rydan
2016-03-09, 09:40
Roland låg på ungefär samma nivåer.Sen gick det så klart att förhandla sig fram till bättre dealar men det var ganska meckigt och innebar ofta att man ofta köpte på sig sådant man inte hade så lätt att sälja bara för att man fick en extra bra deal.

Ok. Du kan få köpa en bunt autokomp-keyboards och dragspel med 40% marginal, men då MÅSTE du ta en packe 808 och en packe 303:or oxå. :>

Firechild
2016-03-09, 09:43
*tar fram chipsen*

:D

El Toro , läs mitt inlägg igen så ser du vilka tillverkare som jag hänvisar till. Även Yamaha Scandinavia jobbade med 35% marginaler på 90-talet, på synthar. Varför skulle jag hitta på sådant ? Jag jobbade dessutom på en väldigt liten musikaffär med omsättning på 2 miljoner , 1996 så vi hade inga storkunds rabatter direkt. Sedan jobbade jag på Uppsala Musikverkstad 2000-2003 och då var det fortfarande ok marginaler på synthar , 30-35 procent , KORG lämnade ibland 40% på Triton serien minns jag.
Jag drar mig ur marginal debatten , detta var siffror vi hade på affärerna jag jobbade i , end of story.

Återigen vill jag förtydliga för de som bara läser lösryckta inlägg . ovanstående marginaler är alltså inte aktuella idag , mcycket tightare marginaler för butikerna idag.

Amonhoteph
2016-03-09, 09:43
Det är något suspekt med de låga marginalerna, lite som med månfärderna, det adderar inte trovärdiga siffror. Någonting måste ju butikerna dra in sin förtjänst ifrån. Det lär knappast vara kablage.

makari
2016-03-09, 09:43
Jag är bekant med en som jobbar på Elgiganten idag.
Där kan de sälja TV-apparater med minus marginaler. Han förstod själv inte logiken men det är tillbehör och olika slags försäkringar de tjänar pengar på...
En liten utvikning från ämnet. Det finns de som menar att hemelektronikbranschen mest är en front för att sälja krediter och avbetalningar. De går bara minus om du köper tvn för cash.

rydan
2016-03-09, 09:51
En liten utvikning från ämnet. Det finns de som menar att hemelektronikbranschen mest är en front för att sälja krediter och avbetalningar. De går bara minus om du köper tvn för cash.

Förmodligen sant. Jävlar va folk köper på avbetalning, å köper svindyra tilläggsförsäkringar.

Amonhoteph
2016-03-09, 09:55
Förmodligen sant. Jävlar va folk köper på avbetalning, å köper svindyra tilläggsförsäkringar.

Verkligen. Priset på de där försäkringarna har skjutit i höjden dessutom.

machinepop
2016-03-09, 10:00
Det är något suspekt med de låga marginalerna, lite som med månfärderna, det adderar inte trovärdiga siffror. Någonting måste ju butikerna dra in sin förtjänst ifrån. Det lär knappast vara kablage.

Jag snackade med boysen på Kollaps om skivmarginaler i dessa tider (av nyfikenhet och eget intresse då jag ska pusha min platta) och det är ju en sorglig värld den också. Jag tänker samma sak när jag tittar in i andra butiker (inte kläddito) för det är lätt att inse att det är hög risk och låga nivåer. Mindre butiker måste kränga massor för att få det att bara gå runt...

my03
2016-03-09, 10:02
http://www.geek-pride.co.uk/wp-content/uploads/2014/08/mj.png

my03
2016-03-09, 10:04
Verkligen. Priset på de där försäkringarna har skjutit i höjden dessutom.

Och i de flesta fall totalt onödiga eftersom många (utan att känna till det) redan har skydd via sin normala försäkring

(ja, kedjorna tjänar fina pengar på dessa också)

//11 år inom f-branschen

rydan
2016-03-09, 10:27
Och i de flesta fall totalt onödiga eftersom många (utan att känna till det) redan har skydd via sin normala försäkring

(ja, kedjorna tjänar fina pengar på dessa också)

//11 år inom f-branschen

Jepp. Bäst är när butiken återförpackar och säljer konsumentköpslagen... =)

valsolo
2016-03-09, 12:04
Det är något suspekt med de låga marginalerna, lite som med månfärderna, det adderar inte trovärdiga siffror. Någonting måste ju butikerna dra in sin förtjänst ifrån. Det lär knappast vara kablage.

Leave Neil out-of-it please :p

leere
2016-03-09, 14:05
det är låga marginaler på det mesta numera,
även inom mitt arbetsområde (cykelbutik).
det har iofs aldrig varit några höga marginaler
där, men numera spelar stora varuhus in en del
och säljer skräp.

men musikaffärer i dag (på tal om) ar inga stora
marginaler alls. är stammis hos en butik och får höra
ibland om vilka priser som gäller.

machinepop
2016-03-10, 00:22
det är låga marginaler på det mesta numera,
även inom mitt arbetsområde (cykelbutik).
det har iofs aldrig varit några höga marginaler
där, men numera spelar stora varuhus in en del
och säljer skräp.

men musikaffärer i dag (på tal om) ar inga stora
marginaler alls. är stammis hos en butik och får höra
ibland om vilka priser som gäller.

Med tanke på vad frigolithatten kostar i förhållande till stålhästen så förstår jag att den branschen suger hårt den också...

Amonhoteph
2016-03-10, 09:53
Leave Neil out-of-it please :p

Neil is always there, somewhere ;)

oszkar
2016-03-11, 15:46
inside tip, marginal på SC pro6 är knappt 13%....

Naomi
2016-03-11, 15:50
inside tip, marginal på SC pro6 är knappt 13%....
What? Så lågt? Och så ska man ha lokaler, anställda, och ett uppackat exemplar att låta oss alla fingra på som ingen vill ha sedan, osv osv.... Jisses.

PF
2016-03-11, 15:55
Man tar igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna. DSI är fula som gör så men har kapat i alla led för vinstmaximering. En butik kan tjäna ~200% på beggat, speciellt trasigt som fixas. Kablage och pluggar å småprylar är det ibland flera hundra procents påslag på.

oszkar
2016-03-11, 16:01
jisses. tror du musikaffärer säljer begagnat för att skansa sig?

PF
2016-03-11, 16:03
Tror? Givetvis ser man till att tjäna där man kan.

nixpix
2016-03-11, 17:35
Det finns olika sorters marginaler beroende på hur företaget valt att räkna. Många företag gör ett påslag som ska täcka för omkostnader, hyra, personal etc. Säljaren ser då inköpspriset efter påslag och allt intjänat utöver det kan då räknas som ren vinst. Då är det inget konstigt med 10-15% marginal. Dessutom vanligt med poängsystem/kickback som betalas ut bakvägen från distributör till återförsäljare. Om det däremot endast är ett möjligt totalt påslag på 1000-1500:- på en produkt för 20', jag skulle inte säga att det är troligt, eller så har man riktigt dålig deal som butik/omsätter väldigt lite av det märket, alternativt sitter det en distributör emellan som tar alldeles för mycket betalt - eller så är produkten väldigt stark i sig, se nedan. Har jobbat länge inom detaljhandeln och vi hade bra mycket mer än 50% marginal på kablar + kickback som ej syntes i systemet. Dock, ju starkare varumärke och bättre kvalitet på dess produkter desto sämre marginaler, så var det ofta. Om produkterna säljer sig själva finns ju ingen anledning att ge bort höga marginaler i onödan liksom. Så det blev ju så att vi ofta sålde lite sämre produkter för samma pris som de bättre, eftersom marginal var vad man eftersträvade. Det är nog lite samma med vissa klassiska mikrofoner t ex, de reas ju aldrig ut...

Claes
2016-03-11, 20:14
De dyrare prylarna säljs förhållandevis sällan, så de hjälper egentligen inte till så jättemycket med sitt täckningsbidrag, utan det är stora volymer av billiga prylar som ger inkomsterna - och på volymsäljarna dumpas priserna till det extrema hos vissa utländska näthandlare, något som förstör för marknaden och gör att både distributörer och butiker måste sänka marginalerna och äventyra sin överlevnad.
Som sagt, så är det småprylar och tillbehör som det är störst marginal på (men flera hundra procent påslag är det definitivt inte på någonting alls i musikbranschen - utan så stora påslag förekommer nog bara på kläder...). Det är till och med så illa ibland, att utländska näthandlare säljer billigare till svenska slutkunder än vad de svenska butikerna kan köpa in för från distributörerna. Det har ibland gjort att vissa produkter inte säljs alls av distributörerna, eftersom de inte tycker det är lönt att försöka sälja när de inte kan ge butikerna rimliga villkor.