handdator

Visa fullständig version : Hur många monofona ljudkällor...



Daionsavage
2016-02-29, 14:49
...Behöver man? Jag har så många att det börjar bli löjligt, och ändå vill jag ha en (eller ett par) till...

Om jag räknar så landar jag på elva (om man räknar med analogsynten i JD-XI:n är det tolv). Och ändå sitter jag och vill skaffa en till... Minimal Berlintechno med 13 analoga röster? För fan, rörigare än havregrynsgröt!!!!

valsolo
2016-02-29, 14:54
...Behöver man? Jag har så många att det börjar bli löjligt, och ändå vill jag ha en (eller ett par) till...

Om räknar räknar så landar jag på elva (om man räknar med analogsynten i JD-XI:n är det tolv). Och ändå sitter jag och vill skaffa en till... Minimal Berlintechno med 13 analoga röster? För fan, rörigare än havregrynsgröt!!!!

Syntnördens i-ilandsproblem i ett nötskal. Back in 1982 hade jag enbart en Portasound o var fetnöjd med den. Spenderade en termin på högstadiet med att slöjda ihop ett "syntställ" till den :)

machinepop
2016-02-29, 15:01
Man kan aldrig få för många monosyntar! (Och polysyntar är egentligen bara parallellmonterade monosyntar.)

Demokid
2016-02-29, 16:22
Det beror på. Varje synthmärke/modell låter ju faktiskt olika, en Yamaha CS15 synth låter inte som en Roland SH5. Vill man ha olika karaktär på ljudet så behöver man flera monofoniska. Därför är det trevligt med modulsynthar där man kan blanda olika karaktärer.

Samma gäller polyfoniska syntar, en Jupiter-8 låter inte som en Oberheim OB-Xa eller OB8.

mvh
Demokid

Lackan
2016-02-29, 16:32
12-13 tycker jag låter ganska lagom.

Polyfoner klarar man sig dock med en eller max två. ;)

Steelberry
2016-02-29, 17:11
Hur många strumpor har du? Du har väl bara två fötter och en tvättmaskin men inte har du bara två par? Nej, en låda full är vad man behöver! Man rattar ju olika typer av ljud och alla har ju sin karaktär som Demokid säger, och alla måste ju inte användas samtidigt. En till kan man alltid skaffa... :doh:

Om det inte är så att du skaffar den ena efter den andra för att du inte har råd med din vita val och allt bara är substitut. Sälj då klabbet och köp den vita valen!

theVOID
2016-02-29, 17:44
Har inte det problemet...tre monosyntar räcker bra, hade räckt med två faktiskt.
Men fuzzpedaler, det har jag sex stycken :)

Daionsavage
2016-02-29, 17:47
Har inte det problemet...tre monosyntar räcker bra, hade räckt med två faktiskt.
Men fuzzpedaler, det har jag sex stycken :)

Gitarrist?

theVOID
2016-02-29, 17:49
Gitarrist?

Jag spelar exakt lika illa på min Fender Jaguar som på min Minimoog :)

Jag ser nog monosyntar som känslomaskiner, vilken känsla vill jag testa idag? Tänker jag :)
Min minimoog tar hand om värme och studs och FM.
Min Polivoks tar hand om vrål, värme och dist.
Min MS-10 tar hand om noisemodulation och PWM.

Räcker bra :)

skogge
2016-02-29, 19:39
Tillräckligt många för att få ihop en låtgrund. En till bas, några till melodier, effekter och bakgrundsblipp. Sen har jag ju ett gäng polyfoner men som allt som oftast agerar monofont.

android
2016-02-29, 19:54
12-13 tycker jag låter ganska lagom.

Polyfoner klarar man sig dock med en eller max två. ;)

+242

Odd Bob
2016-02-29, 19:54
Ett lagom stadigt eurosystem (gärna parafoniskt), en skarp dator och en jävla massa ideér. Om jag har många maskiner blir alla utom en stående...

Slutsats: Det räcker med en riktigt kompetent maskin. Resten mixar, arrar och processar man fram.

Antimon
2016-02-29, 19:58
Började fundera på hur många monofona ljudkällor det finns på kroppen och det blev snabbt väldigt lågt i mitt huvud... :kaaka:

outshape
2016-02-29, 20:21
Jag kände som du och gjorde mig av med rätt mycket. Nu har jag ju överskott på 202 och 303, men i övrigt har jag skalat ner det rätt mycket. Sålde kanske fem monosyntar för att köpa en, men en som verkligen gör skillnad i paletten.
Det blir lite enahanda med tio olika monosyntar med en oscillator och ett lågpassfilter. Samtidigt säger jag ju emot mig själv då jag envisas med att, just nu, göra skivor med bara enosclågpassmonosyntar.

Erasure's chorus är ju också bara gjord på monomaskiner och det är en av de finaste popalbumet som finns ju!

skogge
2016-02-29, 20:41
Erasure's chorus är ju också bara gjord på monomaskiner och det är en av de finaste popalbumet som finns ju!

Plus på det.

Daionsavage
2016-03-01, 18:46
Jahopp... Nu blev det en till. I och med det så måste jag betrakta förrådet som fyllt.

Kanske dags att spela in lite? <:o)

Keiowas
2016-03-01, 18:59
Nu är jag lite tråkig här och säger att du behöver verkligen inte alla dom för att göra musik.
Men som syntsamlare kan jag förstå att du "behöver" dom. Jag förstår mig dock inte på det hela även om syntar låter olika. :)
Måste sälja av grejer som står.
Däremot måste jag testa alla syntar. :)

Daionsavage
2016-03-01, 19:44
Däremot måste jag testa alla syntar. :)


Där är du definitivt någonting på spåret. Den absurda nyfikenheten på hur någonting skulle funka i ens egen set-up är en farlig följeslagare.

hypercykel
2016-03-01, 19:55
En räcker för mig. Men jag gör inte Berlin school-musik direkt hehe...

Keiowas
2016-03-01, 19:56
Där är du definitivt någonting på spåret. Den absurda nyfikenheten på hur någonting skulle funka i ens egen set-up är en farlig följeslagare.

Här åker det in och ut hej vilt. Har några stabila pjäser såsom Elektronmaskiner men annars så är det öppet spjäll. :)