handdator

Visa fullständig version : Adobe Premiere: Slippa video preview rendering?



deadbeat
2016-02-07, 22:34
I början av 2000 nån gång jobbade jag på ett ställe som använde Adobe Premiere som sitt videoredigeringsprogram och man använde då ett dedikerat videokort i datorerna (PC/Win).
Om man använde kortets egna inställningar i sitt Premiere-projekt så behövde man aldrig rendera filerna efter att man importerat dem, eller flyttat klipp i tdslinjen osv. Möjligtvis behövdes det om man lagt på effekter av något slag (pluggar som inte tillhörde kortet) men annars var det bara att köra.

Det där saknar jag när jag sitter med mina projekt. Minsta lilla ändring (att jag klipper eller flyttar om) i tidslinjen medför att jag måste rendera för att förhandsgranska ändringen.

Hur kan jag jobba upp arbetsflödet. Kör man med speciella videokort numera?

Katzenjammer
2016-02-07, 22:42
Slippa kommer du nog inte göra. Har du Multi Processing påslaget så den arbetar mot flera kärnor samtidigt när den skapar pre renders?

Lackan
2016-02-07, 23:09
Det förstår jag inte riktigt. Tar du "retur" renderar den, men tar du "mellanslag" spelar den ju bara upp en preview? Eller renderar din då med?

Aftereffects är däremot en riktigt härke vad gäller preview, men Premiere har jag inga problem med.

deadbeat
2016-02-08, 00:16
Mellanslag.
Nej inte fasen har jag för mig att det har varit så här segt tidigare. Just nu känns det som att jobba i Afx. Det räcker med att jag släcker ett spår (ögat) så måste jag köra en "render preview" för att öht kunna kolla utan att det rycker och segar. Ljudet rullar dock på som vanligt.

Lackan
2016-02-08, 00:27
Har du jättemånga spår med effekter? Den orkar ju inte hur mycket som helst, jag brukar bara aktivera de två-tre spår som jag klipper mellan för stunden.

Vid 6-7 spår fullsmetade med effekter hackar nog min med.

Kolla att alla dina källfiler har samma storlek och framerate som projektet. Att importera 30fps-material i ett 25fps-projekt ger den mycket onödigt att jobba med.

Du skulle ju kunna testa att deleta preview-filerna och se om det blir bättre om den får skapa nya?

deadbeat
2016-02-08, 00:56
Storlek och framerate är samma som projektet

Nej, grejen är att jag än så länge inte har några effekter alls. Tänkte bara placera ut klippen och grovklippa. Det är tretton spår i samma längd (förhållandevis ganska många för att vara mig), och så fort jag klipper, ändrar längd, flyttar, etc något av dessa så behövs renderingen.
Men det kanske helt enkelt är burken som är för slö. Jag brukar ju sällan ha mer än ett par, tre stycken spår kanske. Träligt att redigera är det just nu :)

deadbeat
2016-02-08, 16:48
Asch, det verkar vara mitt lastgamla Premiere som inte pallar med. Jag tankade in filerna i ett betydligt enklare, men avsevärt nyare, Premiere Elements och där rullar det hur fint som helst.