handdator

Visa fullständig version : Drömstudion



ricard
2016-02-02, 21:59
En stilla reflektion: Man har ju ägt och kommit i kontakt med en del maskiner under årens lopp, och de var ofta bra på ett par specifika saker som man gärna skulle behållit dem för, men så kom något annat som totalt sett var bättre. Om jag hade plats och pengar skulle jag börja med att sätta ihop en studio på följande vis:

Bas: Minimoog. What else can I say. På andra plats min egenbyggda Delta-7.
Trummor: Samplade trummor på S-50 (vet inte varför, men den S-50:n jag hade en gång tillsammans med de trumsamplingar jag fick med var oerhört spelvänlig). Analogtrumpys från en Nord Lead 2X. Trummoden på Nord Lead 1/2/2X har jag alltid funnit vara inspirerande att spela på.
Sequencerblopp: Nord Lead 1/2/2X.
Digitalfniffel: Blofeld.
Analogstråkar: Memorymoog.
Pads: Juno-60 (Rolandchorus. Mums.)
Piano: Något från Roland.
Sequencer: E-Mu XL-7.
Rompler: Troligen någon Rolandburk typ JV-1010 eller JV-880, på andra plats XL-7.
Sampler: Roland S-10. Flera stycken.

Samtidigt är det nog bra att det bara är en utopi - lite kanter som sticker ut här och var ger inspiration att jobba runt dem. Men man kan alltid ha sina drömmar även om de inte går i uppfyllalse...

Real Parakeet
2016-02-02, 22:12
Min drömstudio är i mångt och mycket den jag har fast där varje utgång på varje synt är kopplad till en egen kanal rätt in i datamaskinen.

RMI
2016-02-02, 22:18
Jag är också väldigt nöjd med det jag har. Möjligtvis skulle jag vilja fixa bättre akustikbehandling i rummet, det är väl typ allt.

Padre
2016-02-02, 22:26
Min drömstudio är i mångt och mycket den jag har fast där varje utgång på varje synt är kopplad till en egen kanal rätt in i datamaskinen.
+1 :) Det är rätt fantastiskt faktiskt. Jag minns hur det här med egen syntstudio kändes som en ouppnåelig dröm för mig under hela uppväxten (och egentligen ända fram till 2005-2006 när jag började kunna köpa synthar "på riktigt"). Egentligen är det enda jag saknar just nu en AN1x för att min setup ska kännas riktigt komplett. Jag inser att jag inte längre kan skylla på avsaknad av tillräcklig utrustning, vilket ibland kan räcka för att göra mig handlingsförlamad...

deadbeat
2016-02-02, 22:55
Min drömstudio är i mångt och mycket den jag har fast där varje utgång på varje synt är kopplad till en egen kanal rätt in i datamaskinen.
Egentligen det enda jag också saknar just nu. Har kört så tidigare men efter krångel med drivisar till det kortet införskaffades snabbt ett 2-kanaligt kort och det är rätt så bökigt! Massa kanaler in-kort ligger nog högst på prio-listan just nu.

Firechild
2016-02-02, 22:58
Jag skulle inte tacka nej till ett stort Moog Modular system , OB-8 ,Synthex , ARP2600 , OB-6 , Syrinx , Crumar Spirit , Waldorf The Wave , VP-330 , Korg PS-3300 , Yamaha GX-1 .
Dessvärre måste jag i så fall bygga mig en ny studio för att få plats med allt så nej , jag trivs också rätt bra som det är :D

valsolo
2016-02-02, 23:06
Jag skulle inte tacka nej till ett stort Moog Modular system , OB-8 ,Synthex , ARP2600 , OB-6 , Syrinx , Crumar Spirit , Waldorf The Wave , VP-330 , Korg PS-3300 , Yamaha GX-1 .
Dessvärre måste jag i så fall bygga mig en ny studio för att få plats med allt så nej , jag trivs också rätt bra som det är :D

O jag som trodde du ville ha en Yamaha DX-1 eller TX-816 för att fylla ut paletten ;)

PF
2016-02-03, 03:00
Saknar endast en riktigt riktigt bra mick.

Micken i Macbook är dock riktigt bra.

deleted user
2016-02-03, 05:51
När jag såg rubriken tänkte jag mer på rum, design och miljö än vilka prylar. Min drömstudio har mycket space, skönt häng och ligger på en inspirerande plats. I naturen eller urbant. Och det är snyggt som bara den. Där finns inget på en armlängds avstånd utan vi rör på oss hela tiden.

Jag är helt störd med det där. Så fort jag ser ett riktigt coolt hus tänker jag att det borde man göra om till bästa studion....

Real Parakeet
2016-02-03, 07:03
Ptja... skall man se till studiolokal så finns det väl en del att önska. Jag vill ha ett stort rum beläget högt upp med utsikt genom stora fönster åt alla väderstreck. Där skall det även finnas en skön soffa och en jordglob. Lyfter man på norra halvklotet så hittar man en massa fin cognac där.

bjorx
2016-02-03, 07:17
Drömstudion ska vara fylld av goda drycker och rökelse så att kreativiteten flödar...och sen ska tid och rum sluta existera där inne så man kan sitta en vecka och skapa och i verkligheten har det bara gått en minut...

En OB6 kan få komma in dit också.

Framerate
2016-02-03, 08:34
Jag håller precis på att färdigställa min drömstudio. Nymålat och nya möbler och hyllor och fack och allt prydligt draget och snart alla instrument och prylar som jag behöver, varken mer eller mindre.

4,4 m2 extremt välplanerad yta med bra ventilation, dämpat och tyst.

Inga fönster, ingen utsikt, inte ens en skön stol, bara en pall.

FOKUS!

Rizzo
2016-02-03, 09:42
Min drömstudio är i mångt och mycket den jag har fast där varje utgång på varje synt är kopplad till en egen kanal rätt in i datamaskinen.

Vad hindrar dig?

Jag är riktigt sugen på att bygga upp min studio igen när vårt nya hus står på plats. Då skulle jag kunna tänka mig att skicka in en packe racksynthar i en AD/DA-låda med ljussnöre till ADAT-porten på ljudkortet. Och givetvis dra MIDI in/ut till ett interface som hänger på USB-porten. Sedan är det bara att expandera det konceptet.

Hur många synthar har du? Vilken budget är du sugen på att lägga för att få till det?

För mig handlar kreativitet många gånger att få allt sådant här på plats. Minimera pillet för att få in en synth i datorn och istället bara klicka, spela och köra.

NON
2016-02-03, 09:50
Jag vill ha ett jätterum med bra ljusinsläpp där jag kan ställa alla instrument som en ö i mitten. Då slipper man stirra in i väggen varje gång man lyfter blicken

8_bit
2016-02-03, 09:56
Eget akustikbehandlat rum med ordentlig lyssning. Och precis som NON skulle jag vilja ha utrymme runt om "platsen", så man kan koppla och dammsuga utan att behöva steloperera ryggraden efteråt. :tveksam:

outshape
2016-02-03, 10:12
Landsbygd. Stora ytor. Ingen som blir störd. Perfekt integration mellan mjuk- och hårdvara (ingen lagency osv). Tid. Bättre på harmonilära.

Alla instrument jag behöver har jag redan skaffat.

PF
2016-02-03, 10:36
Landsbygd. Stora ytor. Ingen som blir störd. Perfekt integration mellan mjuk- och hårdvara (ingen lagency osv). Tid. Bättre på harmonilära.

Alla instrument jag behöver har jag redan skaffat.

Exakt! Mobility!

Real Parakeet
2016-02-03, 10:58
Vad hindrar dig?

Jag är riktigt sugen på att bygga upp min studio igen när vårt nya hus står på plats. Då skulle jag kunna tänka mig att skicka in en packe racksynthar i en AD/DA-låda med ljussnöre till ADAT-porten på ljudkortet. Och givetvis dra MIDI in/ut till ett interface som hänger på USB-porten. Sedan är det bara att expandera det konceptet.

Hur många synthar har du? Vilken budget är du sugen på att lägga för att få till det?

För mig handlar kreativitet många gånger att få allt sådant här på plats. Minimera pillet för att få in en synth i datorn och istället bara klicka, spela och köra.

Pengar..? :D
Cirka 20 syntar plus en massa separata utgångar. Jag kanske behöver 60 - 70 kanaler. Det blir mycket pengar. Och det kommer det nog inte vara värt.

99JJQ
2016-02-03, 11:08
Ungefär det jag har.... fast dubbelt upp....plus lite av allt. Toppat med ett Roland system 700. På en månbas.

Fast helst lite tid och/eller talang :)

theVOID
2016-02-03, 11:18
Min minimoog men med två extra Waldorf wavetableoscillatorer tillgängliga på panel bredvid. (går iofs att lösa!)
Samt ett äkta Polivoksfilter och ett Roland Juno 60 filter inpatchingbart i audiokedjan.
Behöver inte mer än så i syntväg.
MIDI i synten, eller pro solo och midikeyboard.
ES-1 eller motsv samplingstrummmaskin
Brevid dessa skall det stå ett gammalt Almqvist och Viksell piano.

En bra rörstärkare med likriktarrör.
Pedaler
Space Echo.
Bra channelstrip och min T3 rörmik och en SM58, samt en Sennheiser 906..
Min Fender Jaguar från 1966