handdator

Visa fullständig version : Hårdvarusequencer som synkar 100% med DAW



kockpit
2016-01-31, 19:58
Alltså inte bara klocka/location och liknande, utan all notdata och automation o.s.v.
Typ som Push fast med egen ljudmotor.

Finns det?

outshape
2016-01-31, 20:29
Analog Four?

kockpit
2016-01-31, 20:53
Analog Four?

Spanade på den, men som jag förstod det så hänger inte patterns med?

Demokid
2016-02-01, 00:40
Pro-2, syncar fint till DAW eller tvärt om eller som styrenhet till CV prylar.

e2r0x1ryRpo

Ashaz
2016-02-01, 01:15
Spanade på den, men som jag förstod det så hänger inte patterns med?

Hu rmenar du?

NON
2016-02-01, 07:43
Electribe 2 ska tydligen kunna köras upp mot Ableton

drloop
2016-02-01, 07:48
För att det skall synka på samplen så måste man köra wordclock. Inte många hårdvarusequensers som har det.

Katzenjammer
2016-02-01, 07:57
Nej. Det finns ingen synth som fungerar likt Push. Där patterns som spelas in på t ex synthen automatiskt visas på datorn och tvärtom.

Men flera exempel har nämnts som har viss funktionalitet. T ex Elektron-burkarna med Overbridge, Electribe 2 med Ableton export osv.

Men integrerat som Push finns inte. Men om du ändå ska ha datorn med i bilden går det väl lika bra att köra med Push eller t ex Maschine som är bra integrerade med dess mjukvara?

kockpit
2016-02-01, 08:27
Hu rmenar du?

Att de patterns du knappat in i A4 inte finns för vidare editering i din DAW och vice versa.

kockpit
2016-02-01, 08:30
Electribe 2 ska tydligen kunna köras upp mot Ableton

Endast export av audio+als.

kockpit
2016-02-01, 08:34
Nej. Det finns ingen synth som fungerar likt Push. Där patterns som spelas in på t ex synthen automatiskt visas på datorn och tvärtom.

Men flera exempel har nämnts som har viss funktionalitet. T ex Elektron-burkarna med Overbridge, Electribe 2 med Ableton export osv.

Men integrerat som Push finns inte. Men om du ändå ska ha datorn med i bilden går det väl lika bra att köra med Push eller t ex Maschine som är bra integrerade med dess mjukvara?

Du har förstått frågan helt rätt. Tanken är att kunna sitta med apparaten fristående i knät, knappa in roliga patterns (på det där sättet som jag tycker funkar bara med hårdvara), och sedan trycka in USB-kabeln och köra vidare i DAW:en. Ryck ur kabeln och fortsätt i soffan med din nu sju gånger så långa sekvens.

Keiowas
2016-02-01, 08:41
Att de patterns du knappat in i A4 inte finns för vidare editering i din DAW och vice versa.

Kan du inte bara spela in midi? Ditt tänk är ju smidigare dock.
Vet inte om jag minns fel men har för mig att det kommer finnas editering i overbridge senare.

kockpit
2016-02-01, 08:53
Hela tanken bygger på att det är svinkul och snabbt som blixten att sitta och göra åtta takter EMX-1, men att sätta ihop en 3-minuters låt är asjobbigt.

kockpit
2016-02-01, 08:54
Kan du inte bara spela in midi? Ditt tänk är ju smidigare dock.
Vet inte om jag minns fel men har för mig att det kommer finnas editering i overbridge senare.

Ja, det kan ju vara en tanke, att spela in MIDI från sequencern och sedan skicka tillbaka. Dock blir det ju problematiskt att skicka fram och tillbaka flera gånger.

PF
2016-02-01, 08:57
Du ska få två bra alternativ:

1. Native Instruments Maschine.
2. Släpp idén altogether.

Keiowas
2016-02-01, 09:19
Du ska få två bra alternativ:

1. Native Instruments Maschine.
2. Släpp idén altogether.

Iden är det inget fel på. Mest synd att det inte finns några solklara alternativ till detta.

- - - Uppdaterad - - -


Hela tanken bygger på att det är svinkul och snabbt som blixten att sitta och göra åtta takter EMX-1, men att sätta ihop en 3-minuters låt är asjobbigt.

Jag är helt på det klara med vad du menar.

Ashaz
2016-02-01, 12:09
Att de patterns du knappat in i A4 inte finns för vidare editering i din DAW och vice versa.

ah du menar den biten. Ja jag håller med att det är bra dumt att de inte lät A4an vara en lika fin midisequencer som alla deras andra burkar är.
No offence elektronfolk. men detdär var bara dumt, på en annars så bra maskin.

Modellear
2016-02-01, 13:10
ah du menar den biten. Ja jag håller med att det är bra dumt att de inte lät A4an vara en lika fin midisequencer som alla deras andra burkar är.
No offence elektronfolk. men detdär var bara dumt, på en annars så bra maskin.

Hur menar du nu, jag har ju tre av burkarna men inte använt dom så mycket...

Ashaz
2016-02-01, 13:32
Hur menar du nu, jag har ju tre av burkarna men inte använt dom så mycket...

Att både MD, MM och Octa funkar hur bra som helst som midi sequencers och alltså pratar midi ut på ett vis så man kan få in pattern datan i sin daw om så önskas.
Men på A4an har man skippat det, trotts att maskinen har en så himla bra sequencer med minikeys och grejjer.
...vilket ju alltså gör att man inte kan få in patterndatan i sin daw heller.

Nu kanske de kommer fixa det i overbridge, vad vet jag. Men det är en begränsning som jag svurit mycket över när jag måste sequenca med min MD istället. Den är ju en trumsynth, så det är inte alls lika smidigt, även om den gör det utan att klaga.

Keiowas
2016-02-01, 13:40
Visst. Midi ut hade ju inte skadat men den har ju grym cv-seq istället.

Jag vet inte om det var just det kockpit menade i tråden. Tänkte att det handlade om någon slags smidig lösning för att kunna gå mellan dom olika formaten. Daw->Hårdvara och tvärtom.
Det har ingen elektronburk. Med lite tur kanske det kan vara något för framtiden. Tycker det skulle vara supernajs hur som.